Toppbilden, visa:    


Tenn

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Tenn

Inlägg av patrikekman »

Hej!

Vart hittar jag tenn för mässingsbyggsatser?

Behöver öva lite först men har inget lämpligt tenn.

Tittat lite dit andra köpt men har inte hittat någon köpknapp...
Patrik

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Tenn

Inlägg av Svante Andersson »

Här har jag handlat lödtenn och flussmedel...
http://www.finescale.org.uk/index.php?r ... ion_id=129

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
runhällen
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 jan 2017, 17:55

Re: Tenn

Inlägg av runhällen »

Det finns många sorters tenn med olika egenskaper. Ska man bygga mässingsbyggsatser så rekommenderas i första hand 145 graders tenn och mycket lödvätska i form av 12% fosforsyra. Ett gammalt recept ursprungligen från Iain Rice, mannen som byggt mer än 400 lok. Detta tenn flyter ut lätt och in i springor och det som blir kvar är lätt att skrapa bort.

Tenn för elektroniklödning har en annan ytspänning och vill gärna dra ihop sig. Det blir mer att skrapa.

70 graders tenn kan vara intressant om man ska löda vitmetall men med snabb hand och bra självförtroende går det att göra även med 145 graders.

Om man vill se hur duktigt folk bygger lok, och gillar torr engelsk humor, så rekommenderas Tony Wrights videokurser som numera finns tillgängliga på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=a1DGQsXapFk

/Mats B

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Tenn

Inlägg av Svante Andersson »

Kan enbart instämma i det som Mats säger om Tony Wright. Allt den killen gör är sevärt.
Och en av mina favoriter i hans reportoar är när han löder och håller fingrarna fem mm från lödstället. Kommenterar med att andra nog inte direkt ska kopiera detta... fast han är ju van så för honom är det inget problem :D

SA

PS: Måste passa på att hälsa Mats B välkommen till de aktivas skara i detta forum. [JC_doubleup.gif]
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Tenn

Inlägg av PeO »

Svante Andersson skrev:Kan enbart instämma i det som Mats säger om Tony Wright. Allt den killen gör är sevärt.
Och en av mina favoriter i hans reportoar är när han löder och håller fingrarna fem mm från lödstället. Kommenterar med att andra nog inte direkt ska kopiera detta... fast han är ju van så för honom är det inget problem :D
SA
"and I don't hurt, so what ever"
Svante Andersson skrev: PS: Måste passa på att hälsa Mats B välkommen till de aktivas skara i detta forum. [JC_doubleup.gif]
Instämmer

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Tenn

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !
runhällen skrev:Det finns många sorters tenn med olika egenskaper. Ska man bygga mässingsbyggsatser så rekommenderas i första hand 145 graders tenn och mycket lödvätska i form av 12% fosforsyra. Ett gammalt recept ursprungligen från Iain Rice, mannen som byggt mer än 400 lok. Detta tenn flyter ut lätt och in i springor och det som blir kvar är lätt att skrapa bort.

Tenn för elektroniklödning har en annan ytspänning och vill gärna dra ihop sig. Det blir mer att skrapa.

70 graders tenn kan vara intressant om man ska löda vitmetall men med snabb hand och bra självförtroende går det att göra även med 145 graders.

Om man vill se hur duktigt folk bygger lok, och gillar torr engelsk humor, så rekommenderas Tony Wrights videokurser som numera finns tillgängliga på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=a1DGQsXapFk

/Mats B
Tack så mycket för länken [JC_doubleup.gif]

MvH
Pär

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Tenn

Inlägg av patrikekman »

Har en byggsats liggandes som jag så småningom skall ta i tu med. Bara göra klart lite annat först.

Tack för all information.
Patrik

Användarens profilbild
runhällen
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 jan 2017, 17:55

Re: Tenn

Inlägg av runhällen »

Har en byggsats liggandes som jag så småningom skall ta i tu med. Bara göra klart lite annat först.
Tänk, den kommentaren har jag aldrig hört förut... :D

/Mats B

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Tenn

Inlägg av patrikekman »

Tänkte försöka hitta nått mässingsskrot att testa på först...
Är bra på löda annars. 200 ++ xlr kablar och ljudinstallationer i kyrkor i omöjliga utrymmen så har jag rutin.
Men icke mässing....
Patrik

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Tenn

Inlägg av PeO »

Det låter som du har rutin på lödning. Gör då bara, som man absolut inte får göra: lödvatten på fogen, tenn på kolven, låt tennet värma lödstället i stället för tvärsom. Att inte andas in i just detta ögonblick har du väl redan lärt dig. Om du sett på videon med Tony, har du sett det praktiskt.
Ett senare avsnitt visar spårlödning. Där fäller Tony kommentaren : "I see that you too have developed asbestous fingers", smärttröskeln stiger med tiden.
Om man löder som man fått lära elektroniklödning, blir det svårare att få tennet att flyta in i fogen ordentligt och den detaljen man nyss lödde fast lossnar igen.

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Tenn

Inlägg av patrikekman »

Tack för all info!

Frun hindrade mig dock att sätta fart nu när tillgången på rätt tenn :) hade infunnit sig.
Tyckte jag skulle göra färdigt allt annat först.
Så blir det!

Patrik
Patrik

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"