Toppbilden, visa:    


Roco Route Control 10772 "Ställpult" i Lenz-system.

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Roco Route Control 10772 "Ställpult" i Lenz-system.

Inlägg av qrt »

Plötsligt har det dykt upp ett användningsområde för min Roco Routecontrol (Ro10772)

Den är perfekt för att vid en speciell station med ett enda knapptryck säkert lägga hela växelgator vid infart till de respektive spåren.
En station där jag och många med mig gissar (fel) varje gång hur den obegripliga centrala dubbelkorsningsväxeln ska läggas.

Såå många gånger som jag och även andra har kollat noga, ändå lagt den fel, vinkat klart ut och så har tåget spårat ur. :evil:
Dessutom kräver den nuvarande rutinen att varje växel läggs enskilt med ett körhandtag vilket kräver dubbelt så många handgrepp mot om man använder en Roco RouteControl. Och därtill 2 - 3 gånger per växelgata.

Jag har nu programmerat in växelgator i Route Controllern för varje stationsspår där F.01 naturligtvis betecknar infart till /utfart från spår 1 och så vidare.

Vad jag inte har lyckats med är att dedicera piltangenterna på växellådan till att enbart gälla växelgator.
Det ska kunna göras genom att ändra värdet på parameter C6:
Defaultvärdet 3 tillåter bläddring både mellan enskilda växlar och växelgator.
Värde 1 tillåter enbart bläddring inom växeladresserna och det stämmer också.
Men värde 2: tillåt enbart bläddring inom växelgatorna lyckas jag inte få att ta.

Har någon mer erfarenhet av detta ?
/Curt

Återgå till "Elverkstaden"