Toppbilden, visa:    


Dekoder problem Xoa5.

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
M.Svenson
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 apr 2012, 15:38

Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av M.Svenson »

Hej!

Investerade i en Xoa5:a från One 87 för en tid sedan och tänkte nu få liv i den, till det använder jag min Roco multimus som fungerat bra att programera andra fordon med både före och efter. Men vid försök att programera Xoa5:an så vill det sig inte, multimusen ger en felkod: error 1 som betyder något sådant som: ej möjlig att programera. Så min fråga är, har någon annan upplevt samma problem eller har någon lyckats att programera Xoa5:an med Roco multimus? Tacksam för inspel i frågan!

Mvh Martin ☺!

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av BR78 »

Om jag har förståt det hela rätt så sitter det en Paragon 2 dekoder från Broadway-Limited i denna modellen och de är griniga :-JJ om man
har för hög spänning när man skall programera jag har en Tsunami dekoder från Soundtraxx i ett av mina lok och för att programera den måste man sänka spänningen till 12 Volt ominstone under 15 Volt för att det skall funka sedan läste jag att programvaran i Roco Multimus
måste uppgraderas om ni inte det gjorts på ett tag för det fanns en bugg som gjorde att det var problem med USA decodrar.
Hoppas att detta kan ge lite ljus i tunneln
[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Robban
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:44

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av Robban »

Har för mig att Rocosystemen (innanZ21 iaf.) lämnar så mycket som 20 volt ut på spåret.

Robban

M.Svenson
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 apr 2012, 15:38

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av M.Svenson »

Hallo!

Tack för hjälpen gubbar!

Jo mycket riktigt så står det Broadway-Limited på det lilla kretskortet som också innehåller dekodern, jag fick tillsänt en bytes dekoder av den vänliga och hjälpsamma butiken men tyvärr fungerade den lika dåligt. Så sign BR 78 är nog på rätt spår.

Vid spännings mätning på mitt programeringsspår så visar det 19.3 volt så en naturlig följdfråga bli hur i hela friden sänker man ut spänningen från multimusen om det överhuvudtaget går att göra?

Nästa fråga är hur uppdaterar man multimusen för att få bort den eventuella buggen?

Med förhoppning om mer hjälp/ Martin ☺

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av Bengt Nylén »

Du gör det inte med körhandtaget utan på boostern. Jag har ingen Roco booster men det står så här om Roco Z1 på deras hemsida:

The output voltage in the black Z21 is adjustable between 12 and 23V.
Important: The maximum output voltage is about 1V lower than the voltage of the used power supply.
Use of a 20V power supply: maximum output voltage 19V
Use of a 24V power supply (maximum): max. output voltage 23V
If you switch the power supply in the app to 18V (although the power supply only delivers up to 16V) you will have an output voltage of about 15V.
If you use the white Z21 the output voltage is not adjustable and delivers approx. 1V less than the input voltage.
FYI: Please note that you can’t measure the output voltage reliably using a conventional multimeter. This applies both for the DCC signal, and especially for the asymmetric Motorola signal.

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av Bengt Nylén »

Hej igen!
Min text ovan kan missförstås. Det är boostern som styr utspänningen men det är möjligt att det ställs in via körhandtaget. Kolla i manualen för den booster du har. Där bör det stå hur du ställer in utspänningen.

Robban
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:44

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av Robban »

@ M.Svensson, har du z/Z21 eller den äldre varianten av central?
Har inte kvar mina äldre sådana just pga utvolten och har för mig att det inte gick att ställa in, provade aldrig heller med någon annan trafo.
Hade den senaste enbart för att styra växlar på min gamla modul, men sänkte där spänningen efter dekodern med ett knippe antiparallella dioder.

Robban

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av BR78 »

Förtydligande jag har z21 den vita och har bytt Nätdelen till en som lämnar 12 Volt och det funkar att köra det jag har.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 6-w-p44384

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av BR78 »

M.Svenson skrev:Hallo!

Tack för hjälpen gubbar!

Jo mycket riktigt så står det Broadway-Limited på det lilla kretskortet som också innehåller dekodern, jag fick tillsänt en bytes dekoder av den vänliga och hjälpsamma butiken men tyvärr fungerade den lika dåligt. Så sign BR 78 är nog på rätt spår.

Vid spännings mätning på mitt programeringsspår så visar det 19.3 volt så en naturlig följdfråga bli hur i hela friden sänker man ut spänningen från multimusen om det överhuvudtaget går att göra?

Nästa fråga är hur uppdaterar man multimusen för att få bort den eventuella buggen?

Med förhoppning om mer hjälp/ Martin ☺
Uppdatera multimusen antingen med en z21/Z21 eller butiken kan hjälpa till med det troligtvis.
[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

M.Svenson
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 apr 2012, 15:38

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av M.Svenson »

Tack för goda inspel!

Till min multimus som medföljde ett Roco startset som inköptes till "barnen" för ca 8-10 år sedan följde det med en liten svart enhet som har nummer 10764, alltså en ganska simpel utgåva. Jag exprimenterad lite i går kväll med att belastade trafon med en parallellt inkopplad 12 volts billampa och fick ned spårspänningen till rätt över 15 volt, dock utan att det hjälpte. Får fortsätta att försöka få ned spårspänningen, annnars får "barnen" önska sig en Z21 ;) !

En fråga till de som justerat ned spårspänningen för att kunna progamera t.ex Broadway dekodrar, behåller ni sedan den låg spänningen eller kan man sedan återgå till den högre/ normala spänningen?

Kreativa förslag mottages tacksamt/ Martin ☺!

M.Svenson
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 apr 2012, 15:38

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av M.Svenson »

Hallo!

Jag svarar mig själv.

Sporrad av gårdagens övningar slaktade jag idag en halogen skrivbordslampa med hel och halvljus funktion. Denna lampa visade sig ge 8.9 och 10.5 volt över glödlampan i halv respektive hel läge, med denna spänning matade sedan multimusen i stället för med original trafon. Å se, nu gick det plötsligt att programera den bångstyriga Broadway dekodern.

När programmeringen var gjord kunde jag åter koppla in original trafon till multimusen och manövera Xoa5:an som vanligt.

Tack BR 78 och övriga för goda tips / Martin ☺

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av BR78 »

Tackar roligt att du kom upp på spåret igen [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av BR78 »

Glömde jag kör med 12v/3A som standard blir lungnare körning lättare att få ner rally farten :-JJ utan att skruva på parametrar
för mycket :-CO
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Robban
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:44

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av Robban »

Bra att det löste sig.
Jag har mina bägge Lenzsystem på 16v, och mitt ena Daisy på så lågt det gick (till N och Z).
Har för mig att i MMM hade vi bara 14v med de äldre Lenzarna, vilket blir väldigt tydligt på lok och vagnar som fortfarande har glödlampor som belysning [JC_doubledown.gif]
Nu med Z21 som central och Lenz boostrar vet jag faktiskt inte vad det är för spänning.

Ett annat sätt att "fuska" kan vara det här:

Bild

Caboose dekodern är bara en belysnings dekoder som jag skulle ändra adress på, men den vägrade ju naturligtvis (Soundtraxx).
Men här kan problemet ha varit att det inte fans en motor då den används vid bekräftelsen av programmeringen.
Hur som så funkade det iaf. när jag ställde ett lok på samtidig, bara att komma ihåg "allt" man ändrat så att loket kan återställas (bara adress för stunden.

Robban

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av 1956 »

Jag kör med Lenz Digital och har lyckligtvis inte upplevt några problem hittills med mitt exemplar. Kan det möjligen finnas olika versioner av X5:an på marknaden? Vi är ju många som känner till historien och vet att det finns ett antal ickenumrerade modeller av denna fina modell.

M.Svenson
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 apr 2012, 15:38

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av M.Svenson »

Hej!

Om det finns olika versioner av Xoa5/X5 vet inte jag, min är inköpt på vad jag tror en välrenomerad hobbybutik i västberga i huvudstaden. Vad menar du 1956, är modellerna individuelt nummererade typ Brimalms modeller? Det enda nummer jag sett på min modell är 216 :-BS !

Mvh Martin ☺!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av PeO »

I kartongen finns nog ett "diplom" med tillverkningsnummer

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Dekoder problem Xoa5.

Inlägg av 1956 »

Den Xoa5 jag har kommer från One:87 som ju har sålt numrerade ex. genom några olika återförsäljare. Förutom dessa finns det 10 ex. som säljs eller har sålts av Max L samt ett okänt antal som säljs/sålts av MJ-Hobbyexperten. Det jag menar är att det kan innebära att det kan finnas skillnader när det gäller vilken typ av dekoder de är utrustade med.

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"