Toppbilden, visa:    


Dela med sig

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Dela med sig

Inlägg av vonWow »

Hej!

Skulle vilja be om att dom som tillverkar egna detaljer eller underlag till att etsa eller liknande, delar med sig så att vi andra dödliga antingen kan beställa av er eller beställa själva av tex en laserfirma eller etstnings-firma.

Det ligger ju arbete bakom så att lägga upp en forumknuten internetbutik där folk som skapat småserier av något kan lägga upp sina alster för försäljning torde inte vara allt för svårt, eller?

Jag ser produkter som inte blir produkter och förstår inte varför man inte delar med sig eller säljer vidare, att sälja diverse CAD filer på hus och detaler eller vagnar och lok borde vara biffen!?

Kommer ifrån mig som har ett behov av detta då jag INTE varken kan eller kommer att lära mig detta.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Dela med sig

Inlägg av vonWow »

Glömde att säga att jag har en CAD-fil till en Volvo 20 talare, men det behöver kompletteras av gjut-delar som jag har, men inte kan göra formar till.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Dela med sig

Inlägg av HLS »

Hej
Vad är det för en Volvo ?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Dela med sig

Inlägg av vonWow »

Det är Pv4 som Teknobygg hade förut.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Dela med sig

Inlägg av vonWow »

Ser att mitt "start-inlägg" ser lite tjurigt ut, det menas inte :=KOMP jag är bara lite PÅ av mig när jag ser vad en del i sina stugor gör som jag gärna skulle köpa eller så [JC_doubleup.gif]

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Dela med sig

Inlägg av Beeblebrox »

vonWow skrev:Glömde att säga att jag har en CAD-fil till en Volvo 20 talare, men det behöver kompletteras av gjut-delar som jag har, men inte kan göra formar till.
Det är nog där du har problemet. Det är mycket som krävs för att det skall vara en säljbar produkt. Har man inte allt perfekt blir man uthängd som avskum på diverse forum och därför vill ingen släppa ifrån sig något som bara är halvfärdigt.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Dela med sig

Inlägg av vonWow »

Beeblebrox skrev:
vonWow skrev:Glömde att säga att jag har en CAD-fil till en Volvo 20 talare, men det behöver kompletteras av gjut-delar som jag har, men inte kan göra formar till.
Det är nog där du har problemet. Det är mycket som krävs för att det skall vara en säljbar produkt. Har man inte allt perfekt blir man uthängd som avskum på diverse forum och därför vill ingen släppa ifrån sig något som bara är halvfärdigt.
Jo det är lite så, men är det verkligen något att bry sig om, en fis luktar fis och så är det bara....men trots allt så ligger det ett väldans massa jobb bakom som jag tex inte kan och jag har ju hellre något än ingenting, och om man tittar på tex fans av olika robotar som filmats så hjälper dom varandra och lägger till och med ut filer till lasersvärd och annat gratis med den tanken att få kredd men också tips till förbättringar....samt att berika andra i samma intresse.
Jag har sett att det som jag tidigare påpekat försvunnit produkter inom en epok med rasande fart och det känns lite underligt att dessa produkter inte kan fortleva om så bara som filer som vem som helst kan ta vidare till de nivåer som man själv kan och vill, underlagen bevaras inte utan har slängts, det är för mig helt ofattbart, det kan ju rimligtvis inte ligga ekonomiska intressen bakom då det är typ 100 personer i Sverige som vill a en typ av vagn eller lok eller vad det månne vara, att då ha en CAD fils bank där dessa lärde lägger sina alster kan ju inte bli annat en ett arv som krediteras den som krediteras bör.
Någonstans tycker jag att det är ett ansvar att säkerställa det kulturhistoriska bevarande som folk gjort som tar tid och ork och kunnande till att skapa dessa modeller. Jag är seriöst upprörd.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Dela med sig

Inlägg av Lihkströmsverken »

Beeblebrox skrev: Det är nog där du har problemet. Det är mycket som krävs för att det skall vara en säljbar produkt. Har man inte allt perfekt blir man uthängd som avskum på diverse forum och därför vill ingen släppa ifrån sig något som bara är halvfärdigt.
Är av samma uppfattning. Har förstått att "en byggbeskrivning" är minst, oftast mer, än halva jobbet och något som förväntas (?) av en kund. Vi har åtskilliga exempel på "kritik" mot just avsaknad av detta i olika forum. Just kritiken, och på det sätt den framförs, skulle få mig att avstå att ingå i producentledet.

/Ola

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Dela med sig

Inlägg av vonWow »

Lihkströmsverken skrev:
Beeblebrox skrev: Det är nog där du har problemet. Det är mycket som krävs för att det skall vara en säljbar produkt. Har man inte allt perfekt blir man uthängd som avskum på diverse forum och därför vill ingen släppa ifrån sig något som bara är halvfärdigt.
Är av samma uppfattning. Har förstått att "en byggbeskrivning" är minst, oftast mer, än halva jobbet och något som förväntas (?) av en kund. Vi har åtskilliga exempel på "kritik" mot just avsaknad av detta i olika forum. Just kritiken, och på det sätt den framförs, skulle få mig att avstå att ingå i producentledet.

/Ola
Kritik får man vad man än gör och det finns alltid folk som verkar leva och andas av att trycka ner andra, MEN tex du Ola har ju trots allt ett kunnande och kontakter som jag bara skulle drömma om, icke relevant kritik skulle du inte få från mig och relevant har jag inte kunskap nog att kunna ge, så jag menar inte att sätta dig på heta stolen, men vad hindrar dig från att lägga ut dina underlag till försäljning så kan man ju peta i det själv om man är så duktig?
Jag skulle vara tacksam, jag har fått tex underlag från andra och är jätteglad för det :=KOMP
Du verkar ju få en del korkad kritik redan som det är med dina excellenta byggen, vad är det att bry sig om, är det inte så att det är du och inte någon annan som skriver i MJ magasinet om just dessa modeller och bygger dom med all den inhämtning av kunskap, det är ju bara regelrätta puckon som inte kan se värdet i det....det bara åh kolla på bilderna av det du byggt vem kan ta ifrån dig det!!??? :-T :-T :-T
Det samma gäller ju vad som finns i produkter och kunnande hos KMJ, Perl, Vagnverkstaden, Mikael, RG, Modelproduktion med flera.

Själv fixar jag det varken kunskapsmässigt eller ekonomiskt, så mig kan man gnälla på då har man åtminstone kött på benen.....
//Carl

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Dela med sig

Inlägg av Svante Andersson »

Av samma anledning som du aldrig kommer att se riktigt bra 3-d filer skänkas bort kommer du inte heller att få din här uttalade dröm uppfylld.

Det är helt enkelt för mycket jobb nedlagt i research, konstruktion och verifiering i dessa produkter för att någon ska skänka bort dem... eller sälja snorbilligt. Livet är hårt och de som bara drömmer och varken kan köpa sig till det de önskar eller byta till sig något med egna unika tjänster får vara utan.

SA
Senast redigerad av Svante Andersson den 08 dec 2016, 20:50, redigerad totalt 1 gånger.
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Dela med sig

Inlägg av Johan Molin »

Nu ska vi inte hårddra detta för långt. Jag håller i mångt och mycket med det vonWow skriver, och Lihkströmsverken likaså.

Jag har ju sett genom åren att de negativa krafterna i praktiken har gett sig på Ola av ren avundsjuka, och småproducenter såsom Göran Nilsson huvudsakligen för att framhäva sin egen förträfflighet. Och här handlar det inte om kvantiteten av häcklare det handlar om, utan vilket genomslag han får. Om det inte funnes en myckenhet av oändligt självhävdelsebehov, ja narcissism, blandad med en önskan att nedvärdera andra, utan tvärtom glädje över varandras lyckosamma strävanden, och accepterande att oavsett hur duktig man själv är, så är det lätt som en plätt att hitta någon annan som är duktigare, och att det är inget hot mot en själv, då skulle hobbyn må bättre. Hoppeligen bygger vi saker och ting för att glädja oss själva, inte för att försöka visa att vi är bäst.

Sedan har broder Svante en form av krass humor som ibland slår huvudet rätt på spiken. Jag tror (tyvärr) att han just gjorde det igen.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Dela med sig

Inlägg av vonWow »

Svante Andersson skrev:Av samma anledning som du aldrig kommer att se riktigt bra 3-d filer skänkas bort kommer du inte heller att få din här uttalade dröm uppfylld.

Det är helt enkelt för mycket jobb nedlagt i research, konstuktion och verifiering i dessa produkter för att någon ska skänka bort dem... eller sälja snorbilligt. Livet är hårt och de som bara drömmer och varken kan köpa sig till det de önskar eller byta till sig något med egna unika tjänster får vara utan.

SA
Jag har definitivt sett bra 3d filer skänkas bort och i vissa fall säljas billigt i för hållande till vad det är nerlagt för tid i projektet, varför göra livet hårt när det redan är det på många plan?
Vi blir inte yngre så varför inte hjälpas åt?
Ja visst jag får väl som det fattiga och outbildade drägg jag är helt enkelt nöja mig med smulorna från "Herrarnas" bord :-J och glädjas i det lilla, men bitterhet ger jag inte mycket för :=nee ursäkta att jag bad om en bit bröd, det ska inte upprepas :-BS

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Dela med sig

Inlägg av vonWow »

Johan Molin skrev:Nu ska vi inte hårddra detta för långt. Jag håller i mångt och mycket med det vonWow skriver, och Lihkströmsverken likaså.

Jag har ju sett genom åren att de negativa krafterna i praktiken har gett sig på Ola av ren avundsjuka, och småproducenter såsom Göran Nilsson huvudsakligen för att framhäva sin egen förträfflighet. Och här handlar det inte om kvantiteten av häcklare det handlar om, utan vilket genomslag han får. Om det inte funnes en myckenhet av oändligt självhävdelsebehov, ja narcissism, blandad med en önskan att nedvärdera andra, utan tvärtom glädje över varandras lyckosamma strävanden, och accepterande att oavsett hur duktig man själv är, så är det lätt som en plätt att hitta någon annan som är duktigare, och att det är inget hot mot en själv, då skulle hobbyn må bättre. Hoppeligen bygger vi saker och ting för att glädja oss själva, inte för att försöka visa att vi är bäst.

Sedan har broder Svante en form av krass humor som ibland slår huvudet rätt på spiken. Jag tror (tyvärr) att han just gjorde det igen.
Det negativa måste bort och inte uppta vår tid, Svante är för övrigt härligt kärv :-T

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Dela med sig

Inlägg av Johan Molin »

På ett plan håller jag med. Negativism föder negativism. Men hur förhåller man sig till ett ständigt pågående fenomen där uttryck för självhävdelsebehov kopplat till en ständig önskan att sätta sig på andra leder till konflikter, att småproducenter tröttnar och kanske t o m slutar sin produktion i ren frustration, och där resultatet blir ett lågintensivt men kroniskt gnissel i mj-världen? Ett problem som har direkt relevans för tråden.

Jag tror Karl Gerhard fångade rätt väl hur det blir om man låtsas som om att fenomenet inte existerar.


Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Dela med sig

Inlägg av Stinky »

Personligen håller jag på och tar fram en serie på sex olika BEGE-hytter som främst är avsedda för 50- och 60-tals Scania-Vabis. Dessa är nu CAD-modellerade och de första 3D-utskrifterna är gjorda. Jag tänker mig att dessa ska passa till bl.a. Brekinas Scania.
I nuläget vet jag inte dessa hytter går att sälja, dvs. om det kan finns något intresse för dessa.
Men några CAD-filer är jag INTE intresserad av att lämna ut, då det ligger alldeles för mycket arbete för att ta fram 3D CAD-modellerna.
På gång är också en kaross till en Scania-Vabis bulldogbuss 1932

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Dela med sig

Inlägg av Johan Molin »

På gång är också en kaross till en Scania-Vabis bulldogbuss 1932
Snälla, håll mig underrättad!

Vad VI kan göra som hobbyutövare är att försöka uppmuntra ärliga småserietillverkare, snarare än att försöka hitta fel ("fel vagn som produceras" t ex) för att försöka bevisa sin egen duktighet.
Alla enskilda modeller är väl på olika sätt dagsländor (storserietillverkare som småserietillverkare), men att visa intresse genom att handla när intressanta modeller kommer ut är troligen ett säkrare kort för att hålla tillverkning igång. I slutändan måste ju en tillverkare allraminst få tillbaka sina investerade pengar. Att tro att man blir mångmiljardär genom att producera mj-produkter är nog värre än naivt.

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Dela med sig

Inlägg av Stinky »

Jag får väl lägga upp en bild här på forumet när det finns något att presentera.
Johan Molin skrev:
På gång är också en kaross till en Scania-Vabis bulldogbuss 1932
Snälla, håll mig underrättad!

Vad VI kan göra som hobbyutövare är att försöka uppmuntra ärliga småserietillverkare, snarare än att försöka hitta fel ("fel vagn som produceras" t ex) för att försöka bevisa sin egen duktighet.
Alla enskilda modeller är väl på olika sätt dagsländor (storserietillverkare som småserietillverkare), men att visa intresse genom att handla när intressanta modeller kommer ut är troligen ett säkrare kort för att hålla tillverkning igång. I slutändan måste ju en tillverkare allraminst få tillbaka sina investerade pengar. Att tro att man blir mångmiljardär genom att producera mj-produkter är nog värre än naivt.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Dela med sig

Inlägg av Svante Andersson »

Stinky skrev:Jag får väl lägga upp en bild här på forumet när det finns något att presentera.
Det låter synnerligen intressant. Hoppas du har tillgång till en högkvalitativ printning!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Dela med sig

Inlägg av vonWow »

Det finns "Makers" i Stockholm som ska ha en bra printer, annars så finns det ju i andra delar av världen.
Jag rekommenderar siten "Tested" som har mycket om printning och annat med för den delen, även om dom inte just bygger MJ så har dom massor om färger, tekniker, etc
Dom har även länkar till massa folk USA då.

http://www.tested.com/videos/featured/

Sen vill jag poängtera att jag INTE menade att man skulle Ge bort sina filer, jag menade att det inte alltid måste vara en totalt färdig produkt utan CAD filer är säljbara med, jag skulle köpa filer på vagnar C1, G1 och G3 och lok Ca, Da-ånglok och liknande även hus från 1800 talet är av intresse.
Även modeller av häst och vagn och annat skoj som snickarglädje och sånt som Ristat & skuret hade även hålet från Teknobygg bör ju fyllas, där spannet inte blir för snävt i årtal utan går från 1800tal och fram.
Jag kommer at försöka ta fram filer på Da-ånglok och div hus, men det är om jag får råd att betala min kontakt, men jag kommer att behöva FET hjälp med att få det rätt, jag vet att det finns herrar som gjort filer och vill dom ge sig till känna och erbjuda fil eller mer färdig produkt så är jag på 100% att köpa.

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Dela med sig

Inlägg av vonWow »

[quote="Johan Molin"]På ett plan håller jag med. Negativism föder negativism. Men hur förhåller man sig till ett ständigt pågående fenomen där uttryck för självhävdelsebehov kopplat till en ständig önskan att sätta sig på andra leder till konflikter, att småproducenter tröttnar och kanske t o m slutar sin produktion i ren frustration, och där resultatet blir ett lågintensivt men kroniskt gnissel i mj-världen? Ett problem som har direkt relevans för tråden.

Jag tror Karl Gerhard fångade rätt väl hur det blir om man låtsas som om att fenomenet inte existerar.

:-BS :-T

Det jag försöker säga är att ALLA utan undantag som ger sig in på att göra något vettigt får som standard en "kör" av regelrätta duktiga puckon som inte har förmåga till eget företagande driv, dom är bittra och behöver se över hur dom mår. därför är det svårt att låta vatten rinna av som på en gås, man blir less när skivan hackar igen, MEN det får INTE stoppa en att göra det man ska, för resultatet talar för sig själv, och allt ska man inte svara på eller ens läsa.
Jag tycker dock som princip att även idioter ska få höras och motsätter mig censur, man löser problem igenom kommunikation och att tala om saker, upp till ytan med skiten så vi kan gå vidare, så jag tror vi är på samma linje där.

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Dela med sig

Inlägg av Stinky »

När det gäller karossen till Scania-Vabis bussen kommer jag att lägga upp en ny tråd om detta, i vägfordon.
Stinky skrev:Jag får väl lägga upp en bild här på forumet när det finns något att presentera.
Johan Molin skrev:
På gång är också en kaross till en Scania-Vabis bulldogbuss 1932
Snälla, håll mig underrättad!

Vad VI kan göra som hobbyutövare är att försöka uppmuntra ärliga småserietillverkare, snarare än att försöka hitta fel ("fel vagn som produceras" t ex) för att försöka bevisa sin egen duktighet.
Alla enskilda modeller är väl på olika sätt dagsländor (storserietillverkare som småserietillverkare), men att visa intresse genom att handla när intressanta modeller kommer ut är troligen ett säkrare kort för att hålla tillverkning igång. I slutändan måste ju en tillverkare allraminst få tillbaka sina investerade pengar. Att tro att man blir mångmiljardär genom att producera mj-produkter är nog värre än naivt.

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"