Toppbilden, visa:    


Härlig toppbild nu...

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Om förhållandet mellan kvantitet och kvalitet i det sammanhanget är omvänt blir jag distinkt orolig ...
:=f :=f :=f :=f :=f
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av 1956 »

cgn1954 skrev:En viss förväntan på ett visst antal synpunkter på 999 fanns ju... men. :=u

Det finns ju alltid en möjlighet att redigera och göra en toppbild så fantastisk att det aldrig blir några diskussioner. Nedanstående länk är ett exempel på det:
http://www.motessparet.se/bilder/bild1000.jpg :-CO
[JC_doubleup.gif] Den får ligga ett dygn den också!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev: Det finns ju alltid en möjlighet att redigera och göra en toppbild så fantastisk att det aldrig blir några diskussioner.
:-T :-T :-T :-T :-T

Den tycker jag absolute att du måste klämma in i serien - det finns säkert någon bild som är mindre angelägen som kan bytas ut!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av P Falk »

:-BS :-BS
Absolut! Kör på den! Det är du absolut värd, Göran! [JC_doubleup.gif] Kungen bland toppbilder! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av BAn »

cgn1954 skrev:Det finns ju alltid en möjlighet att redigera och göra en toppbild så fantastisk att det aldrig blir några diskussioner. Nedanstående länk är ett exempel på det:
http://www.motessparet.se/bilder/bild1000.jpg :-CO
The two CG:s! :-JJ Case closed.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Johan Molin »

Affirmative! [JC_doubleup.gif] :-CO :-BS

På allmän (dvs fem medlemmars) begäran!!!

ErikB
Inlägg: 1674
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av ErikB »

En sjätte hakar på! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2971
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av cgn1954 »

1000 bilder att välja på men just denna får mig att tycka Gilla. Hmmm... Undrar varför... :?:

Funderar på nån typ av "tävling" - bästa toppbild. Kan det va nåt?

PS Om ngn undrar så är ju bildsnurran i repris - den startade för 1 år sedan. Kommer man som medlem ihåg en bild så är det bara bra - minnesförlusten är därmed inte total och bara det är ju en seger. [JC_doubleup.gif]

Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Johan Molin »

Nja, vi har haft den diskussionen uppe tidigare. Personligen är jag ingen varm anhängare av att forumkamraterna ska tävla mot varandra.

Egentligen har det med att göra att om någon landar ett super-bygge eller en super-bild kan en del människor lätt låta sig nedslås av sina egna tillkortakommanden i jämförelse. Min åsikt är dock att de som visar supersnygga byggen ska vara inspirationskällor och inte hämmande! Och ska man försöka överträffa någon är det sig själv, inte någon annan.

Som väl är har vi ju varit förskonade från "jag vet allt, och jag är bäst" på det här forumet. Hoppeligen det ska så förbli. Den attityden väcker alltid bara en massa grumliga känslor till liv, och vill man hänge sig åt att lufta sådana, så må det vara på andra platser i eter-rymden, men inte här!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3888
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev:Nja, vi har haft den diskussionen uppe tidigare. Personligen är jag ingen varm anhängare av att forumkamraterna ska tävla mot varandra.

Egentligen har det med att göra att om någon landar ett super-bygge eller en super-bild kan en del människor lätt låta sig nedslås av sina egna tillkortakommanden i jämförelse. Min åsikt är dock att de som visar supersnygga byggen ska vara inspirationskällor och inte hämmande! Och ska man försöka överträffa någon är det sig själv, inte någon annan.

Som väl är har vi ju varit förskonade från "jag vet allt, och jag är bäst" på det här forumet. Hoppeligen det ska så förbli. Den attityden väcker alltid bara en massa grumliga känslor till liv, och vill man hänge sig åt att lufta sådana, så må det vara på andra platser i eter-rymden, men inte här!
i det här fallet håller jag med Johan...vi ska inte tävla mot varann utan inspirera varann
o som tur är så kan jag inte allt o vet inte allt och det är bra...för då har man alltid något o lära sej .

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 947
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av FredrikÅ »

Johan Molin skrev:Inlägg av Johan Molin » fre 25 mar 2016, 14:12
Nja, vi har haft den diskussionen uppe tidigare. Personligen är jag ingen varm anhängare av att forumkamraterna ska tävla mot varandra.

Egentligen har det med att göra att om någon landar ett super-bygge eller en super-bild kan en del människor lätt låta sig nedslås av sina egna tillkortakommanden i jämförelse. Min åsikt är dock att de som visar supersnygga byggen ska vara inspirationskällor och inte hämmande! Och ska man försöka överträffa någon är det sig själv, inte någon annan.

Som väl är har vi ju varit förskonade från "jag vet allt, och jag är bäst" på det här forumet. Hoppeligen det ska så förbli. Den attityden väcker alltid bara en massa grumliga känslor till liv, och vill man hänge sig åt att lufta sådana, så må det vara på andra platser i eter-rymden, men inte här!
Väl talat Johan - kan bara instämma!
Tror att Mötesspåret har rätt kurs för närvarande med alltifrån proffsbyggare till glada amatörer. Jag upplever stämningen här som mycket hjärtlig oavsett vad man bygger. Det vore väldigt tråkigt om det skulle förändras.
Om vi ska poängsätta istället för att betrakta förnöjsamt, kommer vi ur kurs kanske för alltid :(
/Fredrik

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Magnus P3 »

Bland många fina toppbilder tycker jag att den nuvarande är extra bra.

Den är från en anläggning med amerikansk förebild och har ett fyrtorn mitt i bilden. Varifrån kommer den, CGN eller någon annan som vet?

(Tur att jag beskrev bilden. När jag gjorde inlägget byttes den ut mot en annan. :o )

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2971
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av cgn1954 »

Bild 073 - den är från Forumet. Jag ska leta upp den för att skriva in lite info om bilden.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2748
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av H0n3 »

Byggare: Troels Kirk,
Bana: The Coast Line RR,
fb-sida: https://www.facebook.com/The-Coast-Line ... 483958090/

//PE
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av P Falk »

Bilden är från Coast Line RailRoad (CL RR). En Amerikansk bana i 0n30 med förebild från Amerikanska östkusten, i trakterna kring Maine. Banan är fantastisk och de olika tekniker som byggaren använder är enastående. Har själv varit på plats o tittat och man häpnar, banan finns i södra Sverige. Sök "Troels Kirk" eller "Coast line railroad On30" på nätet (även på FB), så kan man sitta o dregla i timmar.
Troels är konstnär och lever på sitt målande och hans verk är fantastiska. Han har förresten tagit fram en DVD med målningstekniker av vagnar, hus, vatten mm. Jag köpte den på plats, kanske finns några ex kvar? Han jobbar mycket med akrylfärger.
http://www.troelskirk.com/
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Magnus P3 »

Tack, CGN!

Min första tanke var Troels Kirk, men jag kände inte igen anläggningen. Har en DVD om Troels tekniker inköpt via den lokale forum-återförsäljaren Graffen. Rekommenderas. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av P Falk »

Hoppla... Där var jag för långsam. H0n3 hann före... [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av 1956 »

Det är nog jag som är den skyldige, har besökt honom två gånger.

Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Mölle-Mats »

Oj, vad jag hajade till när bild 076 dök upp - Wunderschön! Här handlar det om ett DB Br 23 som kommer ångandes över viadukten, och en Opel Rekord PII (61-62) som står parkerad nedanför (jag gissar att det är fotografens vagn, för den verkar vara "tappad" lite i brådrasket i vägkanten). Källan är angiven till "Internet" - men det är stort det, finns det möjlighet att få lite mer preciserad info?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2971
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av cgn1954 »

Mmmmm .. första "halvan" i pojektet (ja det heter så) så var det fokus på bilder å inte så mycket "info" om dem. Sen tyckte man det vore händigt med lite metadata... DET pågår nu. Letade så sent som idag info om bilden och Åpeln men men men . . . hav tålamod så kanske . . . :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Mmmmm .. första "halvan" i pojektet (ja det heter så) så var det fokus på bilder å inte så mycket "info" om dem. Sen tyckte man det vore händigt med lite metadata... DET pågår nu. Letade så sent som idag info om bilden och Åpeln men men men . . . hav tålamod så kanske . . . :=u
Aha. Ja, stressa inte med det, men om du hittar infon vid lämpligt tillfälle så skulle det vara kul att veta lite mer.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Mölle-Mats »

Och bild 078 ... [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Ett DB Br 50 med ett gäng Hochbord-Wagens lastade med kol i kroken - kan inte bli bättre!!! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Magnus P3 »

Ska man se den nu aktuella toppbilden som ett tecken på att Mötesspåret numera är ett segelbåtsforum? ;)

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2971
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av cgn1954 »

Jepp...

Men snarare lite diversehandel där ett större mått av MJ ingår.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Svenne

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Svenne »

En härlig påminnelse om att det finns en parallell värld [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Härlig toppbild nu - bild 104

Inlägg av Mölle-Mats »

Uj, två tyska ånglok på vändskivan i Heilbronn i samma toppbildskollage! [JC_doubleup.gif]

Den vänstra strömlinjeformade vackert mörkblå 01-maskinen är ju ett riktigt smycke! Till höger har vi ju en mer vardaglig tung godsdragare, jag tror det är ett Br 50 - men får nog för säkerhets skull gardera med Br 44. Egentligen så är det väl mest ångpannans dimensioner som är den mest uppenbara skillnaden mellan de maskinerna exteriört.
Also sprach der Matserschmitt!

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Magnus P3 »

När jag var en liten pojke och satt och bläddrade i MJ-kataloger fascinerades jag av mycket, bl a av de här öppna godsvagnarna med låga sidolämnar. Vill minnas att de såldes med last av Wikingbilar, bl a Unimog.

Nu ser jag vagnarna i toppbilden, men med helt annan last. Calle Jularbo och Clarence Clemons, tror jag bestämt att det är. En kärt återseende, även om jag saknar Unimogen lite grann. ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Härlig toppbild nu - bild 457

Inlägg av Mölle-Mats »

Sitter just och tittar på bild nr 457 "Andra fordon på banan" från BOIS:ar-Jannes numera rivna förra bana i skala H0. Lite blandade känslor är det förstås, det skär i själen när man tänker att den här fina anläggningen nu skattat åt förgängelsen, samtidigt som jag ser en viss potential här.

Fick ju förmånen att köpa upp i stort sett alltsammans efter rivningen, och även om det mesta nu med Traderas hjälp skingrats i allsköns riktningar (några grejer hamnade rent av i Tyskland och Schweiz) så har jag ändå beslutat att behålla vissa grejer som "fångat mitt hjärta". Förstås så gäller detta i huvudsak de bilmodeller som syns på bilderna, de ligger allesammans i mina förråd och bidar sin tid tills jag får "tummen ur" och kommer igång med att fortsätta ombyggnaden/iordningställandet av min Padborg-anläggning. Där kommer nog även lövträden kommer att planteras om (tallar och framför allt granar däremot "går fetbort").

Godsmagasinet,den lilla butiksbyggnaden och macken är dock sålda, de förstnämnda hade ju ändå inte passat in på södra Jylland med sina Falu rödfärgade träfasader, men Gulf-macken ångrar jag nog lite att jag sålde ... :-r2 Men det är väl bara att invänta Jannes nästa skalbyte, vi har ju sett här på forumet att han ju just byggt en sådan där mack i H0:an igen! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Stefan S »

Trevlig toppbild idag med två lok som jag faktiskt har och i nästan dessa versioner. Ett jaffarött med bygelknäna innåt och ett grön(dock med en vit dekorlinje tilll) och med bygelknäna utåt. Loket är tillverkat i många ex sen det kom i slutet på 60-talet, tror t o m att man fick tillverka en ny form när den gamla slitis ut.

Har en Klein Modellbahn utgåva också och även ett ex av Lilliputs version av loket.

Stefan

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Svante Andersson »

Stefan S skrev:Trevlig toppbild idag med två lok som jag faktiskt har och i nästan dessa versioner. Ett jaffarött med bygelknäna innåt och ett grön(dock med en vit dekorlinje tilll) och med bygelknäna utåt. Loket är tillverkat i många ex sen det kom i slutet på 60-talet, tror t o m att man fick tillverka en ny form när den gamla slitis ut.

Stefan
Står ett orange Kleinbahn någonstans i mina djupa förråd... tänkt att digitaliseras och få hjulen svarvade för att gå på lite finare spår. Där uppkommer frågan... material i hjulen? Är det nysilver? Mg-loket som gick i åratal i Skövde innan storstölden där hade ju en Kleinbahndrivning och verkade vara ostoppbart med bra kontakt...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Stefan S »

Svante Andersson skrev:
Stefan S skrev:Trevlig toppbild idag med två lok som jag faktiskt har och i nästan dessa versioner. Ett jaffarött med bygelknäna innåt och ett grön(dock med en vit dekorlinje tilll) och med bygelknäna utåt. Loket är tillverkat i många ex sen det kom i slutet på 60-talet, tror t o m att man fick tillverka en ny form när den gamla slitis ut.

Stefan
Står ett orange Kleinbahn någonstans i mina djupa förråd... tänkt att digitaliseras och få hjulen svarvade för att gå på lite finare spår. Där uppkommer frågan... material i hjulen? Är det nysilver? Mg-loket som gick i åratal i Skövde innan storstölden där hade ju en Kleinbahndrivning och verkade vara ostoppbart med bra kontakt...

SA

Jag vet faktiskt inte vilket material lokhjulen är tillverkade av eller om det bara är en speciell ytbeläggning. Vad jag vet är att dom i kombination med Kleinbahnräls är mycket okänsliga mot smuts. Hade inte kört några tåg på min bana på över ett år när jag för nån vecka sen fick lust att köra lite. kopplade på strömmen och började köra de tre tågsätten från platserna där dom ståt på banan i ett år. Gick hur bra som helst [JC_doubleup.gif]

Stefan

ps drivningen i Skövdebanas MG lok var den med de gamla motorerna. Sen många år använder man små Mabuchi motorer vilka fungerar utmärkt, både i lok med två motorer och med en motor som t ex 1245, nog det H0 lok som jag har som går finast. ds

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Magnus P3 »

Just nu - tisdag kl 13.48 - är det en riktigt härlig toppbild:

Blå linjen, den spårbundna trafik som jag ofta nyttjar. [JC_doubleup.gif]

Sånt har ni inte i Malmö och Göteborg och alla andra ställen utanför Stockholm. :-JJ

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av loktok »

ps drivningen i Skövdebanas MG lok var den med de gamla motorerna. Sen många år använder man små Mabuchi motorer vilka fungerar utmärkt, både i lok med två motorer och med en motor som t ex 1245, nog det H0 lok som jag har som går finast. ds[/quote]

Här är en bild på Mg loket.
Har själv byggt ett sådant för ett bra tag sen. Minns att loket gick himla bra.Var nästan lite trist behöva förstöra ett 1020 lok för det.

Bild
Senast redigerad av loktok den 27 sep 2016, 14:27, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av loktok »

En bild på mitt gamla bygge.

Bild

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av PeO »

Den gamla drivningen må se bedrövligt simpel ut, med en ståltrådsspiral som snäckskruv, men den går oförskämt bra, jämt och tyst, jämfört med de flesta samtida.
Är det din morrhåriga medarbetare som syns på et hörn?

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av loktok »

Ja det är min fyrbente kompis Lukas som syns på en hörna.Fick 17 lyckliga år tillsammans.Funka alltid toppen att ha honom intill mina byggen.

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av PeO »

Citerar Kbran igen, "meningsfullt modellbyggande är omöjligt utan katt". Tyvärr är min birmaliknande vägkorsning lite orolig och lekfull för att kunna ligga still i knät, hans lille morbror är oftast ute och jagar, men kan sova lugnt spinnande, när han väl kommer in.
Tyvärr har jag inte fått behålla någon katt så länge som Lukas. Båda dessa förlorade f. ö. sina mödrar vid 4 veckors ålder, en blev rävmat, en påkörd.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av loktok »

Tråkigt att höra...

Lukas var en ren innekatt men fick vara ute relativt ofta i trädgården kopplad.Han trivdes med det.

Bild

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av PeO »

Han påminner om Zingos mormors morfar Sixten, som försvann vid fyra års ålder, samma dag som en stor välväxt räv strök omkring mellan husen.Han kunde gå in bakvägen genom pannrummet till banan och hade sin stol att sova på om han kom hem och ingen släppte in honom, men var aldrig uppe på banan och rev ner något. (Zingos mamma gjorde om ett El13 till byggsats och blev portad efter det.)
Om Sixten satt som på bilden, visste man aldrig om han tittade på en eller sov. Det syntes ju inte om han blundade eller inte.
Bild

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av loktok »

[JC_doubleup.gif]

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Stefan S »

Fordlastbilen till höger är från början en Revellbyggsats. Man hade en hel del mj-material på 50-talet, både lok, vagnar och husbyggsatser + lite fordon. Har denna byggsats i Heljanutgåvan och även några Revellvagnar. Har också några lok o vagnar från en av minan favorittillverkare av plastbyggsatser, Lindberg.

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja nu har vi väl gått ett varv med alla toppbilderna som broder Göran så förtjänstfullt servat oss med.

En hel del av återseendena gör jag med lite blandade känslor, det gäller då mina egna bilder från Hallandsås-banan från förra hösten. Samtidigt som det känns lite kul att se dem igen och hedrande att så många av dem togs in i toppbilds-biblioteket, så är det också med en rätt stor portion vemod! Hade väldigt mycket kul där uppe på Åsen för ett år sedan, och visst är det sorgligt att denna vackra bansträckning nu skattat åt förgängelsen.
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av PeO »

Bild 801 just nu. Betande kor, ett stycke Sverige som försvunnit. Mjölkdrickandet har, liksom kornas antal, minskat och de som finns kvar sköts oftast mer industriellt.
Vem har byggt modulen?
För övrigt skulle kanske denna tråden flytta ner en avdelning, till inspirationskällor, men sådana petitesser bekymrar lyckligtvis ingen på det här forumet

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av P Falk »

Håller med dig PeO.. Och de sneda stolparna, stängslet, cyklisten mm. [JC_doubleup.gif]
Ger verkligen inspiration! :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:Betande kor
...
de som finns kvar sköts oftast mer industriellt.
Där hänger jag inte med riktigt - om de oftast sköts mer industriellt, hur kan de då finnas kvar? :shock:

Så har då MMM har slagit till igen!
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av PeO »

Mölle-Mats skrev:Så har då MMM har slagit till igen!
Ska du ta över Stwres roll? :shock:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:
Mölle-Mats skrev:Så har då MMM har slagit till igen!
Ska du ta över Stwres roll? :shock:
Mja, inför Mästaren av MMM så får jag nog ödmjukt böja mig i "vördnad" ... :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av PeO »

Mölle-Mats skrev: ödmjukt böja mig i "vördnad" ... :-CO
Oj, det blir en lång och ovan rörelse :=Koko

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:
Mölle-Mats skrev: ödmjukt böja mig i "vördnad" ... :-CO
Oj, det blir en lång och ovan rörelse :=Koko
Haha, vitsare där! :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Härlig toppbild nu...

Inlägg av Svante Andersson »

Uj, nu var det ögongodis på toppbilden! (16-12-10)

Risk för bländning och anfylaktisk chock... svider i ögonen och orken tryter! [JC_doubleup.gif]

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Skriv svar

Återgå till "Trafik"