Toppbilden, visa:    


Internationella tåg genom Skandinavien

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev:Ja, MO-motorvagnarna var inte starka som Hercules precis. Snappade upp någonstans att en ensam MO max klarade av att dra tre boggievagnar efter sig.
MP ytet 440 hestekrefter og veide 61 tonn. Etterhengt last var maks 140 tonn.
Mo ydet 500 hestekrefter og veide 65 tonn. Etterhengt last var 185 tonn.

"Sorte lyntog" gikk med MO-AVM-CCM-MO (M'en betyr at vognen har ledninger for fjernstyring).

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Motorlok hade väl inte vuxit ur barnsjukdomarna heller i mitten av 1930-talet. I Sverige var det ju också först i slutet av 30-talet som man fick fungerande motorvagnar (rälsbussar) som kunde massproduceras. De diverse experimentfordon som byggdes dessförinnan blev sällan byggda mer än i något enstaka exemplar.

Bild
Så sent som 1936, samma år som MHJ fick sin första "riktiga" rälsbuss, levererades detta skräckexemplar med länkaxlar, till MÖJ:s smalspårstrafik. Motorvagnen blev aldrig fungerande "på riktigt" och det var nog klokt att det dök upp riktiga "Hildingar" bara något år senare. Så det var väl precis under de åren som ett riktigt paradigmskifte ägde rum i Sverige. Jag antar att det var likartat i Danmark och Norge också ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Så sent som 1936, ...
...
det dök upp riktiga "Hildingar" bara något år senare. Så det var väl precis under de åren som ett riktigt paradigmskifte ägde rum i Sverige. Jag antar att det var likartat i Danmark och Norge också ...
Mjae, vad gäller Danmark i alla fall så hade man inte så stort förtroende för dieseldrivna dragare än på ett drygt decennium - läste just i den där digra historien om SJ F/DSB E som det länkades till för några dagar sedan att DSB under andra halvan av 40-talet ju beställde ett antal nya E-lok av Frichs då man bedömde att diesellok ännu inte var kraftfulla och tillförlitliga nog. Det var väl först under första halvan av 1950-talet som dieseldrivna lok och motorvagnar på allvar slog igenom (med t ex tillförlitliga och lämpliga lok som de NOHAB-producerade SJ T 43/44, DSB Mx/My, NSB Di 3 och förstås tyskarnas V 200 - samt här hemma Y6-rälsbussarna. "Hildingarna" var väl snarast ett undantag redan på 30-talet tror jag - men motbevisa mig gärna!).

Och att DSB:s skepsis var befogad verifierades väl med besked när Frichs försökte sig på konststycket att bygga egna diesellok under 50-talets andra halva i form av My 1201-1202 ... :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev:
Johan Molin skrev:Det var väl först under första halvan av 1950-talet som dieseldrivna lok och motorvagnar på allvar slog igenom (med t ex tillförlitliga och lämpliga lok som de NOHAB-producerade SJ T 43/44, DSB Mx/My, NSB Di 3 och förstås tyskarnas V 200 - samt här hemma Y6-rälsbussarna. "Hildingarna" var väl snarast ett undantag redan på 30-talet tror jag - men motbevisa mig gärna!).
Bild

NSBs motorvogner av type 86 fra 1937-38 var vellykket, takket være en konsekvent lettvektskonstruksjon i aluminium med dieselhydraulisk drivlinje. Men begivenheter mellom 1940 og 1945 forhindret at motorvogner "på allvar slog igenom" (i betydningen mange enheter) før på 1950-tallet. Grunnfilosofien var imidlertid den samme da serieleveransen kom - en mellomting mellom superlette "rälsbussar" av modell Hilding Carlsson og MO av modell DSB.

Hilding Carlssons rälsbuss var på prøve men ble funnet for lett:

Bild

Forøvrig hadde vi mye grommere varianter selv:

Bild

Mvh Travller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Traveller skrev:
Mölle-Mats skrev:Ja, MO-motorvagnarna var inte starka som Hercules precis. Snappade upp någonstans att en ensam MO max klarade av att dra tre boggievagnar efter sig.
MP ytet 440 hestekrefter og veide 61 tonn. Etterhengt last var maks 140 tonn.
Mo ydet 500 hestekrefter og veide 65 tonn. Etterhengt last var 185 tonn.

"Sorte lyntog" gikk med MO-AVM-CCM-MO (M'en betyr at vognen har ledninger for fjernstyring).

Mvh Traveller

Y1 hade i originalversion ca 435 hkr, men kunde knappt dra en vagn. I rättvisans namn bör väl påpekas att Y1 normalt körde på mycket mer kuperade banor än MO.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Kul med de gamla dieseldrivna motorvagnstågen med rötterna i 1930-talet!

Det här kom hem idag, lite udda i min samling då det handlar om ett analogt tvåräls-tåg som jag väl aldrig kommer att få "användning" av på anläggningen - men icke förty så kände jag att jag "behövde" det (hörde jag "månadens Mölle-Mats"? :mrgreen: ).
Bild

Det medföljde ett litet häfte i A5-format med lite intressant info om förebilden, DSB MS "Lyntoget". De användes väl mest för trafik inom Danmark, men under någon period så gick de ända ner till Öst-Berlin - så lite internationella var de väl i alla fall.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johnny skrev:
Traveller skrev:
Mölle-Mats skrev:Ja, MO-motorvagnarna var inte starka som Hercules precis. Snappade upp någonstans att en ensam MO max klarade av att dra tre boggievagnar efter sig.
MP ytet 440 hestekrefter og veide 61 tonn. Etterhengt last var maks 140 tonn.
Mo ydet 500 hestekrefter og veide 65 tonn. Etterhengt last var 185 tonn.

"Sorte lyntog" gikk med MO-AVM-CCM-MO (M'en betyr at vognen har ledninger for fjernstyring).

Mvh Traveller

Y1 hade i originalversion ca 435 hkr, men kunde knappt dra en vagn. I rättvisans namn bör väl påpekas att Y1 normalt körde på mycket mer kuperade banor än MO.
Det var vekten som knekket MP/MO. BM 86 veide 30 tonn men hadde samme ytelse som MP (440 HK). HK/tonn var altså dobbelt så bra. Og BM 86 fikk bare trekke en enkelt styrevogn.

I 1941 kom NSBs svar på Y1, nemlig BM 87. Dette var en lettvekts stålkonstruksjon, men uten mulighet for togkjøring (men man kunne ha med en reisegodstilhenger, såkalt campingvogn). Her er et bilde som tyder på nordisk forbrødring:

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Nattåget till Berlin saknar nu egentligen bara postvagnen (Do2).

Tillkommit har här alltså ABCo2 istället för ABC4ü som kommer att ingå i min dagtågsuppsättning.

Tåget ovan består nu av :

F-lok
Pw4ü
CFo2
Ao2
ABCo2
Co - någonting, minns inte för ögonblicket, "lokal" vagn till Trelleborg.

Bild
Det var inte alldeles enkelt att sammanfoga den tyska sovvagnen av KPEV-typ med dito C4ü.
Underredena hade olka bredd, vagnskorgarna hade olika bredd och taklutningen i ändarna var olika. Något jag faktiskt inte förväntat mig, men det var, som Marc Levengoods farmor uttryckte det, "bara att bryta ihop och gå vidare" ...

Det verkar som om samtliga svenska vagnar som tillhört Berlintrafiken slutligt utrangerades 1965. Det vore onekligen intressant att veta deras trafikuppgifter efter andra världskriget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Får återkomma. Photobucket bråkar just ikväll ...


... och plötsligt släppte hickan, efter otaliga försök!

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Krigsåren tänker jag förbigå med viss tystnad. De kan nog vara värda sin egen tråd någon gång med permittenttåg (som ju drabbade både Sverige, Norge och Danmark, enda skillnaden var ju att vi accepterade dem trots att vi inte var de facto ockuperade ...). Några få nedslag dock:

Danmark:
Nordgående Nordexpressvagnen som skulle avgå den 5 september 1939 ställdes in och den sydgående sovvagnen blev strandsatt i Padborg samma dag.
De enda ”internationella” tåg via Jylland som gick under kriget var de tyska soldattågen från Nyborg respektive Aalborg söderut, oftast med omstigning i Flensburg, men ibland vidare söderöver i Europa.

Tåg 121/122 Gick mellan Köpenhamn och Gedser, men medförde endast en dansk resgodsvagn litt EE samt en tysk Post4 med färjan över till Warnemünde. Färjan DANMARK gick i trafik under hela kriget (nästan, se nedan!) medan SCHWERIN togs ur trafik inför den väntade invasionen av Storbritannien 1940. Operation Seelöwe blev dock aldrig av (om nu någon hade missat det!), så färjan återvände till trafiken Gedser - Warnemünde.
I slutfasen av kriget utnyttjade tyskarna allt som flöt för att evakuera människor från bl a Ostpreussen undan de framryckande ryssarna. Danskarna som inte ville ha DANMARK beslagtagen sänkte henne därför i Gedser 17 mars 1945 (utfört av lokala frihetskämpar).

Allt i allt innebar tyskarnas evakuering att det vid krigsslutet fanns omkring 250.000 tyskar på flykt i Danmark. Det kom att ta danskarna fyra år att få alla dessa återsända till någon av ockupatinszonerna i Tyskland. Närmare 150.000 människor återfördes med tåg, där danskarna själva tvingades stå för all vagnmateriel. Den sista av totalt 158 transporter avgick från Kolding den 15 februari 1949. Givetvis kom detta att belasta DSB hårt. En resa Danmark - den franska ockupationszonen - tillbaka till Danmark tog fem dygn i anspråk.

Kungslinjen
Vid krigsutbrottet inställdes all tågtrafik över Östersjön. Färjorna fortsatte dock trafiken, med de problem det innebar. Dock får man inte glömma bort att KONUNG GUSTAF V och DROTTNING VICTORIA hösten 1939 var utsedda att uttas som hjälpminfartyg, med specifik uppgift att minera farvattnen mellan Åland och Sverige. Operationen var en del i den ursprungligen planerade svenska ockupationen av Åland, för att förhindra ryssarna att använda ögruppen som bas. Slutresultatet blev väl en mineringsoperation som var halvdant genomförd och vars betydelse praktiskt sett var överspelad när den väl genomfördes, efter en betydande beslutsvånda hos rikets styrande. Inte helt olikt en gamla historien "det bidde en tumme" ...

Vintern 1942 stötte den svenska godsfärjan STARKE på en mina och sjönk, när hon skulle assistera KONUNG GUSTAF V. Samma år på hösten torpederades DEUTSCHLAND, men lyckades ta sig in till Trelleborgs hamn. 18 människor dödades och många skadades. Det fanns då 1000 ombord, mest tyska permittenter på väg till Norge.
"Konung Gustav V" gick 500 m bakom utan att träffas och "Drottning Victoria" gick i motsatt riktning utan att märka något.

Bild

Först i september 1944 inställdes all färjetrafik mellan Trelleborg och Saßnitz. Då hade permittenttågen slutat gå sedan ett år tillbaka. DEUTSCHLAND och PREUSSEN slutade kriget med att färja över flyktingar från Ostpreussen, blev sedan beslagtagna och hamnade till slut på Sovjetunionens Stilla Havskust.

1945 sprängde tyska armén Rügendamm vilket bidrog till att omöjliggöra tågtrafik till Tyskland via Sassnitz efter krigsslutet. Sassnitz Hafen var också helt sönderbombad av de allierade.

Västkustbanan och trafiken till och från Norge
1940 oktober: Återinsätts tåg 37/38 med sov- och sittvagnar Oslo - Hälsingborg/Trelleborg.
Tåg 41/42 får också genomgående vagnar Oslo - Malmö/Hälsingborg.

Från 1940 går BCo6b ( Hechtvagnar från OKB )-vagnarna i tågen Stockholm-Oslo. Några vagnar hade preparerade trälock på toaletterna för smuggling av mikrofilm åt motståndsrörelsen i Norge. Ett sådant lock finns på Hjemmefrontmuséet i Oslo. ( Detta som kuriosum; sträckningen har ju inte närmare kommenterats i tråden. Enligt min personliga åsikt platsar egentligen inte de rena tågen Norge – Sverige som "internationella" ).

1941 mars: Sovvagnen Oslo - Hälsingborg dras in igen.
Från november 1942 vänder sovvagnarna till Oslo i Halden.

Erlind
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jan 2016, 17:19

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Erlind »

Mölle-Mats skrev: Det här kom hem idag, lite udda i min samling då det handlar om ett analogt tvåräls-tåg som jag väl aldrig kommer att få "användning" av på anläggningen.
Undrar om det ev går att montera släppsko ngnstans på underredet.? Heljans 3R modeller brukar ju oftast bara vara 2R-modeller m släppsko under...
Och i så fall kan ombyggnationen (i teorin) fixas ganska enkelt - till och med helt utan vinkelslip ;)
MS-snabbtågen var ju samtidiga med N- och E-ångloken, så tidmässigt passar det ju perfekt till ditt diorama [JC_doubleup.gif]
Mvh Erik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Erlind skrev:
Mölle-Mats skrev: Det här kom hem idag, lite udda i min samling då det handlar om ett analogt tvåräls-tåg som jag väl aldrig kommer att få "användning" av på anläggningen.
Undrar om det ev går att montera släppsko ngnstans på underredet.? Heljans 3R modeller brukar ju oftast bara vara 2R-modeller m släppsko under...
Och i så fall kan ombyggnationen (i teorin) fixas ganska enkelt - till och med helt utan vinkelslip ;)
MS-snabbtågen var ju samtidiga med N- och E-ångloken, så tidmässigt passar det ju perfekt till ditt diorama [JC_doubleup.gif]
Ja tanken har slagit mig att försöka konvertera satsen, jag har redan börjat kika lite på att konvertera min tvåräls "Marilyner" (DSB MY 1202) och det ser nog rätt så hyggligt enkelt ut. Så lyckas det projektet så står väl MS-Lyntoget på tur - och det kan bli fler tvårälsare av Heljans fabrikat (har sett att det finns enstaka exemplar kvar hos några danske hobbyforhandler av några av damplokomotivs-modellerna i tvåräls-utförande, medan trerälsarna verkar slutsålda överallt).

Men först ska jag kolla vad mässan i Rödovre om en dryg vecka kan ge, hoppas kunna finna ett och annat av intresse där. Apropå mässor så besökte jag modelltågsmässan i Hässleholm i helgen, och jagade runt som en tätting efter grejer till lilla Padborg. Utdelningen blev väl sådär, det fanns ju förstås mest grejer med svenska förebilder, och där ska jag ju egentligen inte ha något - danskt var det ont om. Det här är vad som följde med hem:
Bild

Det enda danska som föll mig på läppen var en kombinerad 2-klass- och resgodsvagn av Limas tillverkning, men när jag kom hem och kollade upp den så fick jag fram att den nog egentligen är lite för "modern" - de här vagnarna började inte tillverkas och sättas i trafik förrän 1968.

Men lite bidrag till mina internationella tåg genom Padborg blev det i alla fall, faktiskt en dystert sk-tbrun SJ-vagn, en svetsad 40-tals 2:a-klassvagn av NMJ:s tillverkning - någon sådan rullade säkert i de internationella tågen genom Padborg vid skiftet mellan 50- och 60-talen, så det "måste" jag väl ha ett exemplar av. Det följde även med ett par NSB-vagnar av Limas tillverkning, jag förmodar att nog troligen inte är av de modellerna/individena som rullade i de internationella tågen (de saknar såväl K-märkningen som anger att de får köras i Danmark och har inga färjeöglor etc) - men det tänker jag strunta högaktningsfullt i! :-BS

Åsså blev det en Br 50:a till av den modell som fanns i Märklins Prämium-startsats för tiotalet år sedan. En mycket prisvärd maskin i mitt tycke, man får dem "görbilligt" eftersom de ju saknar originalförpackning och därmed inte har något "samlarvärde" för de rättrogna Märklinisterna, men med ljud och Telexkoppel i bak så är de ju utmärkta körmaskiner. Och då ju Dr Molin förfäktar att jag måste ha sådana här för att dra de internationella tågen mellan Flensburg och Padborg med, så kände jag att jag nog "behövde" ett till (har redan två, men det ena har jag byggt om med Kabinentender och andra rökskärmar och det andra är "skrot" - visuellt helt okej men dekodern är bränd och reparationskostnaden överstiger vida "marknadsvärdet". Så det ska nog bli en statisk N-maskin som får stå jämte Italeri-mockupen någonstans på lokstationen).

Säljaren omtalade att han hade ett par-tre till sådana här hemma, men jag nappade inte - även om den gode doktorn i Öst-Köbenhavn försöker hetsa mig att även involvera das Bahnbetriebswerk i Flensburg i upplägget och inbegripa alla de 20 st Br 50:or som var stationerade där, så tycker jag nog att det får räcka med sådana maskiner nu. Men i bilen hem så kom jag på att - f-n, man skulle ju ha köpt dem och "förädlat" dem till DSB N-maskiner - av dem skulle jag faktiskt kunna tänka mig att ha alla tio individerna i modell då de alla blev "hensat" i Padborg då de mönstrades ut (är väl halvvägs nu). Ska se om jag kan få tag i säljarens kontaktuppgifter via Hässleholms Modelljärnvägsklubb, håll tummarna!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Lugn bröder, sitt i båten! Det blir roligare än ni kan föreställa er framöver!!! :-CO

De skandinaviska brödrafolken var tydligen också hialösa när väl äntligen freden kom.

I september 1945 gick åter västkustbanans tåg 37/38 Oslo- Hälsingborg/Malmö/Göteborg, och i oktober även till Köpenhamn.

I oktober 1945 insattes även sovvagn Stockholm - Hälsingborg - Köpenhamn.

Tågen hade ungefär samma tidtabell som före kriget; avgång från Köpenhamn omkring kl 21:00 och ankomst kl 08:00.

Det var svenska 1,2,3 kl sovvagnar som sattes in i tågen.

I November 1945 började en tågfärja gå från Trelleborg till Gdansk, strax därpå senare Gdynia.

Denna trafik var provisorisk och troligen aldrig tänkt att bli permanent. Det tyska järnvägsnätet efter andra världskriget hade blivit så förstört att det var svårt att ha trafik på detta. Därför lät man tillfälligt trafik till Polen ersätta trafiken till Tyskland tills banorna i Tyskland hade reparerats så pass att de gick att köra på igen.
Det gick svenska vagnar i denna trafik. Man körde dels med de gamla Sassnitzvagnarna litt Ao2 på denna trafik, men också de betydligt modernare vagnarna littera ACo2c, sedermera WL11 och WL12 användes i trafiken.

Från 25/11 1945 till januari 1946 insattes DROTTNING VICTORIA som tågfärja på linjen.
På vårkanten, den 25 april 1946 och fram till 20/2 1948 gick DROTTNING VICTORIA, KONUNG GUSTAF V och STARKE i trafiken, således alla svenska Sassnitzfärjor. STARKE hade bärgats och byggts om med två skorstenar.

14 december 1945 kunde så trafiken återupptas med det danska tåget Englænderen. Snart kom det att gå tre gånger i veckan, och trafikeras med lyntog mellan Esbjerg och Köpenhamn.
Trafiken från Gedser låg nere, eftersom färjan DANMARK fortfarande låg sjunken i Gedser. Dessutom hade komplikationen tillkommit att Warnemünde nu låg i den sovjetiska ockupationszonen och därför inte var tänkbar som resväg längre för tåg söderut. Under ett antal år framöver var trafiken över Fyn och Padborg den stora färdvägen för alla internationella tåg utom de som gick i Östeuropa, till Berlin, Polen, Tjeckoslovakien och Ungern.

Och hittills har vi bara kommit till slutet av 1945 ... ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

I februari 1946 är det premiär även för 3 klass sovvagn Oslo - Köpenhamn.

Den 16 februari 1946 är det premiär för Norgeexpressen respektive Göteborgsexpressen.
Den består av ett 3-vagnars motorvagnståg A+B+C från NSB måndag, onsdag, lördag. Numreras E7 - E8. Endast 3 klass (men 2 klass standard). Motorvagnståget fick sedermera från 1956 beteckningen type 66, och var insatt mellan Oslo Ö och Halden, där det ena av de två tågparen förlängdes till Göteborg.

Tåget kördes dock bara fram till den 8 september samma år.

Avgick enligt ovan från Oslo 8.15 för att anlända till Göteborg 13.20. Återvände från Göteborg 17.21 för att komma tillbaka till Oslo 22.30.

Vår vän BoJ har visat en underbar bild i en tråd på Järnvägshistoriskt forum. Den lär härröra från Samlingsportalen, men jag har tyvärr trots idogt letande inte lyckats återfinna densamma. Den är likväl fundamental för förståelsen av efterkrigstidens internationella järnvägshistoria med Skandinavien i fokus, och jag tycker mycket väl de norska motorvagnarnas - tyvärr korta - sejour är värda att nämna i denna tråd:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=19122

Bild

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Johan Molin skrev:I februari 1946 är det premiär även för 3 klass sovvagn Oslo - Köpenhamn.

Den 16 februari 1946 är det premiär för Norgeexpressen respektive Göteborgsexpressen.
Den består av ett 3-vagnars motorvagnståg A+B+C från NSB måndag, onsdag, lördag. Numreras E7 - E8. Endast 3 klass (men 2 klass standard). Motorvagnståget fick sedermera från 1956 beteckningen type 66, och var insatt mellan Oslo Ö och Halden, där det ena av de två tågparen förlängdes till Göteborg.

Tåget kördes dock bara fram till den 8 september samma år.

Avgick enligt ovan från Oslo 8.15 för att anlända till Göteborg 13.20. Återvände från Göteborg 17.21 för att komma tillbaka till Oslo 22.30.

Vår vän BoJ har visat en underbar bild i en tråd på Järnvägshistoriskt forum. Den lär härröra från Samlingsportalen, men jag har tyvärr trots idogt letande inte lyckats återfinna densamma. Den är likväl fundamental för förståelsen av efterkrigstidens internationella järnvägshistoria med Skandinavien i fokus, och jag tycker mycket väl de norska motorvagnarnas - tyvärr korta - sejour är värda att nämna i denna tråd:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=19122

Bild
Ja! Är den inte underbar. Passerade hela Dalsland, vände riktning i Mellerud (Dalsrud) på väg till Göteborg.
Bilden är "stulen" från NJK (MDB) och motorvagnen heter BFmeo66.
Nu är ju inte Korted elektrifierad! Herr Falk såg inte dessa vackra tåg tyvärr.

Med lite fantasi så var det nog en diesel motorvagn av typen 88 som gick till götet
En BFmdo88! Vad herr Falk tyckte om denna uppenbarelse är i dag omöjligt att säga.
BoJ
En stulen bild till från NJK MDB
Bild

Denna finns i modell framtagen av NMJ i engångsutgåva till ett pris som jag inte klarade då.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Her er ekte vare, NSB CFmeo 106 (senere BFM66) på Oslo Ø i tog til Göteborg:
Bild

Kun 3.kl, men likevel ganske gedigent:
Bild

- med restaurant og funkis-salong!
Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Tack Traveller.
Så snyggt.
Då är frågan om BJ Xoa någonsin gick till Osloi slutet av 40talet.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Jag har inte hittat någon sådan info i varje fall. Återkommer!

Men visst var det så att det var 3 klass tåg men salufördes som 2 klass?
Eller är jag fel på det?

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Men visst var det så att det var 3 klass tåg men salufördes som 2 klass?
Eller är jag fel på det?
Filosofien var vel en slags dansk Fællesklasse, men kravet var 3.kl.-billett + hurtigtogstillegg + plassbillett (også for den som ikke hadde forhåndsbestilt). Alle tilleggene gjorde dette til en temmelig ekslusiv reiseform ...

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Onekligen!

1946 fortsätter ...

10 maj 1946 återupptas trafiken med Nordexpressen Paris - Skandinavien, nu för första gången med CIWL-sovvagnar till Stockholm. Den tar vägen över Nyborg och ursprungligen även Brüssel och Hannover, där en gren mot Berlin kopplades av. Tåget går 3 ggr per vecka och är rätt beskedligt i storlek när det lämnar Köpenhamn mot Jylland och kontinenten:

Lok
resgodsvagn tysk
1,2 kl sittvagn Köpenhamn - Paris tysk
2 kl sovvagn Stockholm - Malmö - Köpenhamn - Paris CIWL typ Y


NB att Deutsche Bundesbahn inte bildades förrän 1949!

Bild

Bild

Nordexpressen har anlänt Stockholm. Bilder från Samlingsportalen. Sök "Nordexpressen" så dyker de bums upp!
Först i tåget tycks en G-finka ha gått, följt av en DFo6-vagn, som troligen redan nu gick Köpenhamn – Stockholm.


Tåget avgick ursprungligen Köpenhamn 23.35 för att nå Padborg strax före 08:00 nästa morgon. Därefter matuppehåll i Padborg, eftersom mat inte kunde köpas i Tyskland.

I norrgående riktning kvällsmatsuppehåll i Padborg, tåget anlände Köpenhamn 05:35.

De tyska järnvägarnavar i ett eländigt skick, så hela resan från Köpenhamn till Paris tog 40 timmar. Ändå var tydligen frihetslängtan stor; sovvagnsbeläggningen var i juli över 90 %!

Att CIWL-vagnen nu gick i Sverige också berodde förstås på att det tidigare samarbetet med MITROPA inte var en praktisk möjlighet längre efter kriget. Förbindelsen rönte mycket stor uppmärksamhet i svensk press.

Från den 7 oktober skedde förbättringar: Förbindelsen blev nu daglig, och kunde nu köra som dagtåg genom Danmark. 4 dagar i veckan gick 1,2 klassvagnen till Paris, de 3 andra dagarna till Basel. Från Nyborg insattes också en restaurangvagn till Hamm i Tyskland, året därpå avkortad till Bremen. Vagnen var tvungen att ha mat ombord även för returresan, och personalen fick på natten sova i hängkojer i restaurangvagnen.

Restaurangvagnarna var de gamla trävagnar som satts in i dansk trafik år 1923.

Bild

Bild

http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1893&id=143

Redan från början fanns det också restaurangvagn Liege – Paris.

Från 7 oktober adderades en sovvagn Ostende - Köpenhamn och i Köln en sovvagn och en schweizisk eller dansk vagn Basel - Köpenhamn.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1946: Stockholm – Warszawa:

Bild

För att understödja trafiken sålde SJ tre sovvagnar till PKP (polska statsbanorna) året därpå. Man kan väl förmoda att de redan 1946 deltog i Polen-trafiken.

I skrivelse 25 april 1947 meddelas att "järnvägsstyrelsen har genom Kungl. brev den 28 mars 1947 bemyndigats att till polska staten försälja sovvagnarna ACo2a nr 2390, 2418 och 2419 ... Styrelsen får påpeka, att under den tid, vagnarna gå i trafik med Sverige, skola desamma behandlas som främmande järnvägsförvaltningars vagnar och byte av boggier eller axlar får icke ske, utan maskintekniska byråns medgivande i förväg."

ACo2a var vagnar som ursprungligen levererades fr o m 1915 som Ao2b, dvs efter samma KPEV-stuk som de ursprungliga Ao2-vagnarna. Som en kuriositet kan nämnas att de vändbara skyltarna på vagnssidorna nu talade om att detta var en ”sovvagn” istället för som med Ao2a-vagnarna ”sofvagn”.

Bild

Vagnarna fortsatte således att gå i trafik på Sverige. Försäljningen ska ha skett den 6 juni 1947.

Bild
En bild på Samlingsportalen, visserligen från 1948, men ändå:

Komplettering: Thomas Tell (who else?)
Två kontinentvagnar vid plattformen i Malmö.
Till vänster en före detta Ao2b 2390, 2418 eller 2419 vilka 6 juni 1947 såldes till Polska statsbanorna för att trafikera Sverige. Vagnen är märkt No 2 vilket kan tyda på PKP WLABC 2002 före detta 2418. Till höger backas just till före detta ABCo2 1960 som här littreras ACo3b.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1947:

Nordexpressen och Skandinavienexpressen


17 november 1946 läggs hollandsförbindelsen om och blir ett självständigt tåg, ”Skandinavienexpressen”. Går 3 ggr per vecka och som nattåg i Danmark.
Tåget medför 2 kl sovvagn Köpenhamn - Hoek van Holland (samtidigt indrages sovvagnen Köpenhamn - Amsterdam och 2,3 kl sittvagnen Köpenhamn - Amsterdam - Hoek v Holland i Nordexpressen).

För att avsluta år 1946: CIWL bistod som nämnts med restaurangvagn från Nyborg och söderut i Nordexpressen (danskarna ville inte färja över dem till Själland, passagerarna skulle istället avnjuta de förnämliga färjerestaurangerna var det tänkt). Det var vackert blå vagnar precis som sovvagnarna, men i varje fall just år 1946 kunde man se en restaurngavagn som fortfarande hade sin dubbla färgsättning kvar i creme-färgat och blått:

Bild

Vintern 1947: Kolstrejk i USA skapar svår bränslebrist i Danmark. Nordexpressen och Skandinavienexpressen vänder därför redan i Nyborg.

Sommar 1947:
Schweizdelen av Nordexpressen trafikeras nu dagligen och blir självständigt tåg söder om Hamburg. Som första expresståg på den nya tyska nord-sydförbindelsen genom det som skulle bli Västtyskland for åter FD 275/276 Köpenhamn-Basel.

Tågsammansättningar 1947:

Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Asså de där CIWL-vagnarna är ju hur snygga som helst och väcker ett svårt habegär! Tröskade igenom eBay efter LS Models idag och det fanns en del där (men ack så dyra) - jag måste väl skärpa till kvaliteten på mina inköp till de internationella tågen så jag inte gör fler blundermässiga planerade impulsköp! :oops: Men hur länge gick de där snygga cremefärgade och blå vagnarna i Skandinavien-tågen, knappast fram till skiftet mellan 50- och 60-talen väl?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Vad jag förstår, enbart 1946. Sedan var det bara "helblåa" vagnar.

Det kommer en mängd tips om rätt sorts vagnar framöver! Så var inte så "hieda" (betonas på första stavelsen och är skånska för, hrrm, hialös, ähum ...)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Det kommer en mängd tips om rätt sorts vagnar framöver! Så var inte så "hieda" ...
Mhm, om man byter ut "tjej" mot "vagn" i den här gamla slagdängan ...


Men det finns nog fler bra skäl att "hia maj", ska nog inte sprätta bort alltför mycket av "lekpengarna" på internationella tååg-vagnar nu, ska ju på mässa i den lille landet och jaga muntert sorte danske damplokomotiver om en vecka ... :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1947, forts.

Lite fortsatta funderingar kring tåg i Danmark.

Englænderen
Man var tvungen att föra detta tåg i två olika omlopp eftersom de båda englandsbåtarna hade olika överfartshastigheter!
1947 bytte man ut de rena lyntogen mot tåguppsättningar MO-AV-AV-MO.

Gedser
Färjan DANMARK är åter tagen i bruk efter bärgning och reparation. Det förekommer en del trafik med godsvagnar, men ännu ingen överföring av personvagnar till Warnemünde. Ryssarna är inte särskilt tillmötesgående gentemot danska önskningar om detta.

Däremot används tydligen färjan för att ”tura” med, och lockar med ett för efterkrigstidens knappa förhållanden digert smörgåsbord. Särskilt lockande tycks det ha varit att man inte behövde använda ransoneringskuponger!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1947

Trafiken över Trelleborg


Tåg till Warzawa ( - Prag ):
"Den 22 maj (från Sverige) utbyttes i förbindelsen Stockholm—Wars[z]awa den svenska 1, 2 klass sovvagnen mot en polsk (f.d. svensk) 1, 2, 3 klass sovvagn och i förbindelsen Göteborg—Wars[z]awa den polska 1, 2, 3 klass sovvagnen mot en 1, 2 klass sovvagn. Den 31 juli (från Sverige) indrogs 1, 2 klass sovvagnen Göteborg—Wars[z]awa och ersattes med en polsk 1, 2, 3 klass sovvagn Göteborg—Praha över Poznan-Miedzylesie. Samtidigt utbyttes i förbindelsen Stockholm—Wars[z]awa den polska sovvagnen mot en svensk sovvagn.
Den 2 oktober (från Sverige) ersattes i förbindelsen Stockholm—Wars[z]awa den svenska 1, 2 klass sovvagnen med en svensk 1, 2, 3 klass sovvagn."
I det officiella dokumentet stavades Warszawa konsekvent fel ...

1947 finns en tjeckisk tidtabell för ”Balt-Adria Express” från Gdynia via Wroçlaw, Prag och Wien till Jugoslavien. Här nämns en svensk sovvagn från Stockholm via färja till Gdynia med ändstation ZebrZydowice, gränsstationen mellan Polen och Tjeckoslovakien. Hösten 1947 förlängs färden till Prag, som dittills blockerats av CIWL:s monopol.

Sverige - Berlin
Juni 1947: SJ Återupptar direkttrafiken på Tyskland. Till att börja med dock via Trelleborg – Warnemünde, då Saßnitz hamn blivit totalförstörd av allierade bombningar.

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Johan Molin skrev:
... Det var vackert blå vagnar precis som sovvagnarna, men i varje fall just år 1946 kunde man se en restaurngavagn som fortfarande hade sin dubbla färgsättning kvar i creme-färgat och blått:

Bild
CIWL pullmanvagnar är ett ämne som jag intresserat mig för, varför jag kan dela med mig av lite onödig kunskap kring dessa. I boken "De blå tog" ger John Poulsen indikationer om huruvida dessa vagnar kan ha trafikerat Danmark.
När det gäller stålvagnar var det endast dessa som hade en tvådelad färgsättningen. Pullmanvagnarna var ursprungligen sittvagnar med extra utrymme och komfort för de verkligen kräsna resenärerna. De kunde vara med eller utan kök. Vissa gick i par: en vagn utan och en vagn med kök. Så här kunde de se ut:

Då, från en Flèche d'Or pullmanvagn
Flèche d'Or VP ursprungs inredning.JPG
Idag, från en renoverad Côte d'Azure pullmanvagn
Bild

Dessa vagnar tillverkades i ett relativt begränsat antal och det fanns 4 stora varianter. Flertalet av vagnarna byggdes senare om till rena restaurangvagnar och målades då om i den helblå färgsättningen. Det var sådana ombyggda vagnar som gick i Danmark efter kriget och då inte alla 4 versionerna. Vagnarna skilde sig exteriört genom olika fönster arrangemang, där "Sud express" hade en mer vanlig blandning stora och små fönster, medan de 3 andra varianterna hade stora ovala fönster i dörrarna och ett litet runt fönster med dekorativa spröjs i varje ände. Det som skilde dem åt var antalet stora fönster på vagnssidan 7, 8 eller 9.
  • "Sud Express" Pullman, tillverkad i 15 exemplar 1926, nr 2737-2748 samt 2839-2841, med stora och små fönster.
    2 st av dessa vagnar (ombyggda till restaurangvagn och med helblå färgsättning) skall ha trafikerat Danmark.
    Dessa vagnar var ursprungligen målade i en tvådelad brun/kräm färgsättning med vitt tak, kallad "crème et chocolat", men målades om till blå/beige färgsättningen med grått tak redan 1932.
    Ursprungligen avsedda för CIWL tåget med samma namn, på linjen Paris-Madrid-Lissabon.
    Pullman Sud Express-1.jpg
  • "Flèche d'Or" Pullman, tillverkad i totalt 90 exemplar 1926-27, nr 4001- 4090 med 8 st stora fönster per sida.
    Flertalet av dessa vagnar (ombyggda till restaurangvagn och med helblå färgsättning) skall har trafikerat Danmark.
    Även de 30 första av denna typ var ursprungligen målade i "crème et chocolat" färgsättningen och målades även de om 1932 till blå/beige.
    Ursprungligen avsedda för CIWL tåget med samma namn, på linjen Paris - Calais.
    Flèche d'Or Pullman 1926.jpg
  • "Etoile du Nord" Pullman, tillverkad i totalt 40 exemplar 1927, nr 4091- 4130 med 9 stora fönster per sida.
    Endast en av dessa vagnar (4103) skall ha gått i Danmark och kanske endast vid ett tillfälle 1946.
    Ursprungligen avsedda för CIWL tåget med samma namn, på linjen Paris - Bryssel - Amsterdam.
    640px-Pullman-rijtuig_ZLSM.jpg
  • "Côte d'Azure" Pullman, tillverkad i totalt 34 exemplar 1929, nr 4131-4164 med 7 stora fönster per sida.
    Denna vagtyp skall inte ha trafikerat Danmark.
    Ursprungligen avsedda för Côte d'Azure Pullman Express CIWL tåget mellan Paris och Ventimiglia vid fransk-italienska gränsen, som transporterade de som hade råd att resa till Rivieran på den tiden, dessa Pullmanvagnar sägs ha varit lite extra lyxiga.
    IMG_2510-1.jpg
Man ser inte serienumret på Johans bild men av fönsternas placering relativt vagnsmitten materialiserad av CIWL emblemet på vagnssidan, skulle jag säga att vagnen har 9 stora fönster. Dessutom finns i J. Poulsens bok "De blå tog" en liknande bild sida 51, tagen den 9:e maj 1946, som visar pullman vagn numer 4103 dvs en "Etoile du Nord" vagn med kök i den tvådelade färgsättningen. Det sägs för övrigt att det rör sig om första Nord Express tåget efter kriget, kanske är det samma tillfälle som på bilden Johan visar...
Enligt boken "La compagnie des wagons-lits, Histoire des véhicule ferroviaires de luxe" av Gérard Coudert mfl. blev denna Pullmanvagn 4103 aldrig ombyggd till restaurangvagn.

Nordexpress

NB: i moderntid finns vagnar med tvådelad färgsättning som betecknas "voiture bar" och "voiture restaurant" bl.a. VSOE ombyggda renoverade vagnar.
Senast redigerad av Nordexpress den 21 jun 2021, 00:54, redigerad totalt 11 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tack för detta förnämliga bidrag till tråden!

Det ska ha varit just 4103 som ses på "min" bild. Det är nog som du skriver, vid ett enda tillfälle som vagnen trafikerade Danmark, därför förmodligen våra danska vänners stora intresse för just denna vagn.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Några ord om de tyska järnvägarna 1947:

1 april 1947 bildas det oberoende järnvägsbolaget Eisenbahnen des Saarlandes” i den franska ockupationszonen. Detta utvidgades 1 juli till ”Betriebsvereinigung der Südwestdeutschen Eisenbahnen”. En återuppbyggnad i Tyskland kunde så sakteliga påbörjas, i hög grad tack vare Marshallplanen, under vilken 1,5 miljarder dollar tilldelades västra Tyskland med extra pengar till kol- och energiindustrin.

De första kollektiva tidtabellerna i Tyskland gavs ut 1 september och 5 oktober 1947.
Först med sommartidtabellen 1948 blev tidtabellerna gemensamma för alla de tre västliga ockupationszonerna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1948

Mer om de västallierade zonerna av Tyskland:


Under de första efterkrigsåren hade godstrafiken högre prioritet än persontrafiken, detta pga bristen på lokomotiv. Försörjningen av städerna fick högsta prioritet. Detta tillstånd varade fram till juli 1948.
11 december 1947 bildades "Hauptverwaltung der Eisenbahnen (HVE)".
I januari 1948 kunde antalet persontåg öka, pga bättre distribution av kol och fler tillgängliga vagnar. Tidtabellen som presenterades 9 maj 1948 var starkt förbättrad gentemot tidigare. Då ska man ändå komma ihåg att lokaltåg kunde vara 5 till 7 timmar försenade, och med en 150 - 200 % överbeläggning!
20-21 juni introducerades en ny valuta, D-marken, eftersom den gamla Riksmarken hade blivit värdelös. Det minskade bums behovet av långväga tågresor för att försöka skaffa mat - ofta på svarta börsen. Minskningen uppträdde inte på regionaltåg och lokaltåg.
Valutareformen gav också järnvägarna utrymme för att börja reparera de personvagnar som fanns kvar. På hösten kunde de första nationella fjärrtågen börja gå igen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1948 forts.

De internationella tågen till/från Skandinavien


För att snabba uppförbindelserna i de internationella tågen koma de olika inblandade järnvägsförvaltningarna under hösten 1947 överens om att dela Skandinavien-Expressen i en Hollandsdel och en Schweizdel. En tydligen inte ringa förklaring till problemen var att en myckenhet militär personal bidrog till att göra tågen överfulla under passagen genom den brittiska ockupationszonen i norra Tyskland. Tågen var i övrigt inte tillgängliga för nationella resor inom Tyskland.

Bild

Troligen finns ett fel i tågsammansättningen av Skandinavien - Hollandexpressen. En av de två 3 klass vagnarna på slutet bör med all säkerhet ha varit en holländsk "ovaalramer".

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Ett par vagntyper bland ovanstående:

Bild
NS "ovaalramer", tillverkare Artitec. Kom senare att gå i Sverige också. En underbart trevlig vagn!

Bild
Rapide Nordvagnar i Nordexpressen. Tillverkar LS Models. Verkar f n vara hopplösa att få tag på (men jag lyckades hitta en CIWL typ Y-sovvagn, en karaktärsvagn i trafiken till Sverige under många år!).
Jag har lyckats hitta en gammal modell av en Rapide Nord-vagn också, sannolikt en Jouef.

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Ovaalramer var en trevlig bekantskap, vika år gick dessa vagnar och när var de i Sverige?.
LS-Models gav ut häromåret en STU CIWL sovvagn nr 2899 med dansktext på, som jag tycker är mycket trevlig, även om den var lite ovanligare än Y/U i Skandinavien, LS-models nr 49 142.
Den skall ha gått i Danmark några år i början på 60-talet:
IMG_5782-1.jpg
IMG_5783-1.jpg
Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 26 okt 2017, 21:26, redigerad totalt 3 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Cirka 1949 – 1954. Återkommer näg jag har mer exakt information! I morgon får det väl bli en balkongbild på min egen ovalraamer ...

Trevligt med STU-vagnen! En aaaning avis ...
Får se om jag kan hitta någon. :-r2

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Ovaalramer och Rapide Nord-vagn ...

Bild

Bild

Bild
LS Model CIWL typ Y ...

Bild
... och en äldre variant som jag visste exakt vad det var när jag köpte den, men nu ??? :=u

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Är det inte en Lx (Luxe)?. Tror de stora ovala fönstren i dörrarna på sovvagn är karakteristisk för dessa. Men det är ju lätt att kolla med vagn-nr.
Lx hade mellan 3466 och 3555, tillverkade 1929-1930. Vad jag förstår gick de mest i Côte d'Azure Pullman Express, senare Train Bleu ett för övrigt fint tåg...
Côte d'Azure pullman express-1.jpg
Efter kriget verkar det som dessa vagnar även gått i andra tåg, som t. ex. Orient Expressen,
rames-ciwl-2-2-jpg-1.jpg
Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 29 okt 2017, 14:04, redigerad totalt 4 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tack! Den får vara stand-in tills jag får tag på mer "äkta" vagnar för trafiken. Problemet med LS Models är att man vet inte när man får tag på dem.

Under tiden:

1948 – danska tåg

Englænderen Köpenhamn - Esbjerg


MO
ACM
AVM (med pentry)
ACM
MO

DSB vill ha nybyggda lyntog på sträckan, men materialbristen är efter kriget så stor så det finns dåliga förutsättningar för några inhemska tågbyggen.

Nordpilen har ännu inte återkommit; detta sker inte förrän 1953. Dels har man väl fullt sjå med att hantera alla de internationella expresstån som nu kommer från Själland via Fredericia och söderut, dels var väl merparten av resenärer före kriget människor som färdades i norra Jylland.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1948 - tåg till Berlin igen, och Balt - Oreintexpressen

Trafiken från Trelleborg över Polen
flyttades till Odra Port (på Wollin straks intill Swinoujscie ) den 20 februari 1948. PKP-sovvagn, f d ACo2a (= f d Ao2b), går 2 ggr per vecka Oslo – Prag istället för som tidigare Göteborg - Warszawa.

Sovvagnar Stockholm-Warszawa överfördes på KONUNG GUSTAF V och DROTTNING VICTORIA Trelleborg-Odra Port 1948-53. På färjelederna gick även STARKE, men som ej överförde personvagnar.

Förgäves försöker man få de sovjetiska myndigheterna att gå med på att Warszawatåget ska gå via Sassnitz - Berlin. Man får således fortsätta med dubbla färjeförbindelser.

Från Mars 1948 återupptogs trafiken Trelleborg-Sassnitz, efter omfattande reparationer av den tyska hamnen, och fortsatte med ett märkligt avbrott 52-53 när man åter fick gå på Warnemünde av militära skäl. Två gånger i veckan löper nu expresståget mellan Stockholm och Berlin. Godsfärjan STARKE är bärgad och moderniserad med två skorstenar, KONUNG GUSTAF V samt den helt ombyggda DROTTNING VICTORIA ändrades till oljedrift.

24 juni startar berlinblockaden, ryssarnas försök att svälta ut västberlinarna för att kunna ta kontrollen även över Västberlin. Nu blir färjorna från Trelleborg enda möjligheten att från väst komma till Västberlin.

Maj - augusti 1948 : Svensk / polsk sovvagn Oslo – Prag.

På förslag av kommunikationsministeriet i Warszawa sätts sovvagn in Oslo - Trelleborg - Odra Port - Warszawa - Prag. Polackerna önskar senare förlänga sträckan till bulgarisk-turkiska gränsen, medan norrmännen vill dra in förbindelsen. Under sommaren 1948 var beläggningen endast en 2 klass-resenär och tre 3-klass dito, och de flesta resenärer utnyttjade vagnen för trafik Oslo - Malmö (och vidare till Köpenhamn kan man anta ...). Efter sommaren 1948 ställdes således sovförbindelsen in.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Det blev ju en del felaktiga "planerade impulsköp" i Hässleholm häromsistens, men den här (som dock inhandlats vid ett annat tillfälle) måste väl ändå vara korrekt till mina internationella tåg genom Padborg?
Bild

Det handlar om ACME:s modell (artikelnr 51001) av en CIWL-sovvagn av UHansa-typ som ombesörjde sovevogns-trafiken för DSB:s räkning - och sådana måtte väl ha passerat Padborg med början under slutet av 1950-talet!?!

Men jag vill gärna ha tag på en av lite äldre typ av LS Models tillverkning också (och då förstås allra helst den danska varianten), men de är som broder Johan mycket riktigt antytt ovan inte lätta att finna. På eBay kan man hitta lite restaurang- och Pullman-vagnar, men just sovvagnarna lyser helt med sin frånvaro ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev: Bild

Det handlar om ACME:s modell (artikelnr 51001) av en CIWL-sovvagn av UHansa-typ som ombesörjde sovevogns-trafiken för DSB:s räkning - och sådana måtte väl ha passerat Padborg med början under slutet av 1950-talet!?!
Etter eller annet sted i min tidsskrift/boksamling finnes det et bilde av en U-Hansa-vogn som skiftes ombord i fergen på Frihavnen i Kbh. Spørsmålet er selvfølgelig om den kom via Gedser eller Korsør.

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Återkommer till detta, jag tror jag har svaret någonstans i mitt insamlade material!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1949: Bildandet av Deutsche Bundesbahn

Passtvånget mellan den franska zonen och de amerikansk-brittiska zonerna i Tyskland upphör 20 augusti 1948. En ny konstitution för en federal tysk stat i de tre västallierade zonerna skapas också, och den 1 september 1948 sammanträder det nya parlamentet i Bonn.
12 maj 1949 upphör berlinblockaden, och den 24 maj skapas formellt den Tyska Förbundsrepubliken.

Under vintern 1948 - 49 hade de västallierade ockupationsmakterna återlämnat en del konfiskerade personvagnar till de västtyska myndigheterna, och en hel del materiel repareras och byggs om. Sommaren 1949 slopas de särskilda militärtågens nätverk.
7 september 1949 bildar järnvägsförvaltningarna i den nya förbundsrepubliken Deutsche Bundesbahn.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1949: Internationella tåg

När man beslutade om tidtabellen för 1949, bestämdes att Skandinavien - Hollandexpressen skulle framföras från Amsterdam till Hoek van Holland för att få kontakt med båtarna till England. Tåget (FD 254/255 i Tyskland) skulle även innehålla vagnar till Prag, Wien, München och från Prag vidare mot Warszawa.

Direkta vagnar introducerades från Skandinavien till Rom samt Luzern och Chur. Detta tåg fick nu namnet Skandinavien - Schweiz -Italienexpressen. Hastigheten ökade till 56,2 km / tim (!) genom Tyskland, och tåget blev nu dagtåg genom Tyskland.

I Sverige kombinerades tåget med Nordexpressen (vilket praktiskt sett innebar att sovvagnen till Rom och sovvagnen till Paris gick i samma tåg Stockholm - Malmö, för att färjas över Malmö - Köpenhamn).
De båda expresserna fördes vidare över Fyn och Padborg.

Några tågsammansättningar från 1949:

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

1949: Skandiapilen

Sommaren 1949 insätts det nya Xoa5-motorvagnståget mellan Oslo och Malmö under namnet Skandiapilen. Denna sommar går tåget 3 gånger i veckan, för att året därpå gå dagligen.

Bild
Skandiapilen i Kornsjö (Samlingsportalen) ...

Bild
... och i Ängelholm. Här fanns inväntande tåg till Hälsingborg och Köpenhamn ...

Bild
... med inväntande 2, 3 klass vagn (-ar?), och med all säkerhet gick den omtalade D20-postvagnen i detta tåg!

Och från Köpenhamn gick som ses, vad som tyskarna kallar "Flügelzug" till de stora internationella expresstågen.

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Nordpilen har ju varit uppe i den här tråden, därför länkar jag till en artikel om Frederikshavn havnestation: http://www.havnebaner.dk/home/frederiks ... d-mogensen Många svenskar har ju rest med Nordpilen och Kattegat-Ekspressen från Frederikshavn till Tyskland.

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Här är en länk till Jernbanehistorisk forum om "Umbauwagen i grænseoverskridende trafik" tråden innehåller en del intressanta länkar bla om Silberlingen i trafik i Danmark. http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=20800

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tack Johnny! Artikeln om frederikshavns hamnbana är ju mycket intressant. Det var iofs länk nummer två också, men den handlade ju mer om "särlingar", dvs tyska umbauwagen som undantagsvis har råkat komma i Danmark. De verkar aldrig ha varit insatta i ordinarie reguljär trafik.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:1949: Skandiapilen

Sommaren 1949 insätts det nya Xoa5-motorvagnståget mellan Oslo och Malmö under namnet Skandiapilen. Denna sommar går tåget 3 gånger i veckan, för att året därpå gå dagligen.

Bild
Skandiapilen i Kornsjö (Samlingsportalen) ...
Heisann; den har jeg ikke sett bilde av på norsk jord tidligere!

At man gikk glipp av modellen ... :-cry

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19952
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tja, i år vill tant Magdalena ha alla de pengar jag skulle kunna köpt en sådan modell för ...

Skriv svar

Återgå till "Trafik"