Toppbilden, visa:    


Internationella tåg genom Skandinavien

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Backar vi ett år, till 1952, så bör det ha varit det tåg som här kallades "Parisexpressen":

Bild

Backar vi ett år till, till 1951, så hade vi just den nybildade "Assistance-expressen":

Bild

... och 1950 måste det ha varit detta tåg:

Bild

RSilfverberg
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 nov 2016, 21:29

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av RSilfverberg »

Johan Molin skrev:1952

1952 var året då kulturpersonerna åkte tåg till Skandinavien, då tyskarna började designa nya personvagnar, och då de internationella tågförbindelserna över Padborg var som flest; hela 7 t o r - förbindelser.
Hade de Olympiska Spelen som ordnades i Helsingfors i juli-augusti 1952 någon inverkan till att tågturerna mellan kontinenten och Danmark och Sverige ökades?

Att flyga var ett privilegium bara för en liten del av idrottsturisterna, och rederierna satte in extra båtavgångar från Stockholm till Åbo och Helsingfors, samt Köpenhamn, Lübeck och Hull till Helsingfors.

Förhållandena var till den grad speciella att tågen mellan Åbo och Helsingfors var tvungna att köra genom det sk Porkala-området som verkade som rysk militärbas från 1944 till 1956.

Fönstren var igenbommade mellan stationerna Täkter och Köklax, och loken byttes också.

Bilden på den bifogade länken berättar vilken "lyx" det Internationella Sovvagnsbolaget (CIWL) hade att erbjuda i sina gamla restaurangvagnar med träkorg, byggda före 1. världskriget, på linjen Åbo hamn-Helsingfors.

http://vaunut.org/kuva/23609

Mvh Rainer S.
Rainer S.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Viktigt för att de internationella förbindelserna var nog framförallt:

1. Att det västtyska järnvägsnätet började bli restaurerat
2. Att tyskarna fick tillgång till egna snälltågsvagnar igen

Jag TROR att det är väl långsökt att koppla samman dessa fenomen med de olympiska spelen (jag har i varje fall inte läst någon källa som överhuvud taget har omnämnt dem).

Däremot byggdes ju en ny båt för vardera Rederi AB Svea (gamla ärevördiga BIRGER JARL!), Ångfartygs AB Bore och Finska ångfartygs AB inför olympiaden i Helsingfors. Så nog hade man i Sverige räknat med stora resandeströmmar i varje fall.

RSilfverberg
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 nov 2016, 21:29

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av RSilfverberg »

Johan Molin skrev:
Däremot byggdes ju en ny båt för vardera Rederi AB Svea (gamla ärevördiga BIRGER JARL!), Ångfartygs AB Bore och Finska ångfartygs AB inför olympiaden i Helsingfors. Så nog hade man i Sverige räknat med stora resandeströmmar i varje fall.
Tyvärr blev av dessa tre snygga båtar bara s/s Aallotar färdig till OS, Bore III levererades i slutet av 1952, och Birger Jarl år 1953. Man var tvungna att ta vad man hadde, flera av de finlädska rederiens "flaggskepp" var tvungna att ges som krigsskadestånd till Sovjet 1945, så de fartygen som blev kvar var från tiden före 1. världkriget liksom s/s Ariadne och s/s Bore II.

Vad tåg beträffar, så var OS från början avsedda att hållas i Helsingfors redan år 1940, och före det hade de Estniska statsjärnvägarna beställt 4 st nya tunga tanklok från Henschel i Tyskland för att dra expresståg mellan Riga och Tallinn. Loken levererades aldrig till Estland, de kom att verka hos DR:s krigsadministration efter den tyska invasionen av Baltikum, men såldes åt finska VR år 1942, och fick litteran Pr2. (länk nedan) Loket påminnde mycket om DR:s /DB:s Br 62.

http://vaunut.org/kuva/44456?tag0=0%7CPr2%7C

Vad OS 1952 beträffar så misstänkte VR att turisterna föga skulle uppskatta att resa med tåg genom Porkala-området, så man satte in extra bussturer mellan Åbo och Helsingfors i dotterbolaget Pohjolan Liikennes regi, och man bygde en busstation-cafeteria enligt amerikansk förebild på halva vägen av rutten i Lahnajärvi, men turisterna och speciellt journalisterna, ville resa i det exotiska tåget som de ryska soldaterna bommade igen fönstren på, och reste som beväpnade vakter i under genomfarten av "Porkala-tunneln".

Hur var det med vinter-OS i Oslo samma år då, körde man extratåg från Tyskland eller Köpenhamn dit?

Mvh Rainer
Rainer S.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Återigen har jag inte sett någonting skrivet om detta. Vilket givetvis inte betyder att så inte var fallet. Någon av våra västkustska vänner på forumet vet kanske mer?

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Stasjonen var i hvert fall behørig utsmykket:

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tack! Du har en känsla för att hitta intressanta bilder!

Nordexpress
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

God fortsättning på den glada Julen Johan och alla andra tåg entusiaster!

Nedan en trevlig bild av Paris-Scandinavie-express strax norr om Paris i begynnelsen (slutet) av sin långa resa. Bilden sägs vara tagen i juli 1961:
SNCF - Scandinavie express 1961].jpg
En salig blandning av olika förvaltningars vagnar i tågets samansättningen. Här kan man tala om Internationellt tåg, min gissning är följande:
(med lite hjälp från andra forumbröder i Frankrike)
Loket är SNCF typ 2-232 R (dvs "Hudson" typ)
sedan en SNCF Rapide Nord B9 + DB AB (?) + CIWL Uh + DB Pw4ü-37 (?) + SJ ABo24 + DSB Cc (?) + SNCF Rapide Nord A3B3 Ddyi + SZD WL + sen ser jag inte men det sägs vara diverse SNCB och SNCF Rapide Nord vagnar.
Svårt att åstadkomma samma multinationellt tåg med dagens (snabb-) motvagnståg... :-cry

Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 29 okt 2017, 16:31, redigerad totalt 4 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

God fortsättning själv Nordexpress och alla ni andra!

Första spiken i likkistan var väl när man började utrota kursvagnar från tågen, en grundförutsättning för att senare kunna introducera rena motorvagnståg istället för loktåg ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Nordexpress skrev:God fortsättning på den glada Julen Johan och alla andra tåg entusiaster!

Nedan en trevlig bild av Paris-Scandinavie-express strax norr om Paris i begynnelsen (slutet) av sin långa resa. Bilden sägs vara tagen i juli 1961:
Tack, detsamma till dig!

Och stort tack för den härliga bilden, snacka om misch-masch av allsköns vagnar! :-T Speciellt den där resgodsvagnen mitt inne i tågsetet fick mig att höja lite extra på ögonbrynen ...
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av kilowatt »

Nordexpress skrev:God fortsättning på den glada Julen Johan och alla andra tåg entusiaster!

Nedan en trevlig bild av Paris-Scandinavie-express strax norr om Paris i begynnelsen (slutet) av sin långa resa. Bilden sägs vara tagen i juli 1961:
Bild

En salig blandning av olika förvaltningars vagnar i tågets samansättningen. Här kan man tala om Internationellt tåg, min gissning är följande:
(med lite hjälp från andra forumbröder i Frankrike)
Loket är SNCF typ 2-232 R (dvs "Hudson" typ)
sedan en SNCF Rapide Nord B9 + DB AB (?) + CIWL Uh + DB Pw4ü-37 (?) + SJ ABo24 + DSB Cc (?) + SNCF Rapide Nord A3B3 Ddyi + SZD WL + sen ser jag inte men det sägs vara diverse SNCB och SNCF Rapide Nord vagnar.
Svårt att åstadkomma samma multinationellt tåg med dagens (snabb-) motvagnståg... :-cry

Nordexpress

Set ger ju "blandat tåg" ett ansikte...... :-JJ

Nordexpress
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Johan Molin skrev: Första spiken i likkistan var väl när man började utrota kursvagnar från tågen, en grundförutsättning för att senare kunna introducera rena motorvagnståg istället för loktåg ...
Mölle-Mats skrev: Och stort tack för den härliga bilden, snacka om misch-masch av allsköns vagnar! :-T Speciellt den där resgodsvagnen mitt inne i tågsetet fick mig att höja lite extra på ögonbrynen ...
Kursvagnar ja ! denna Paris-Scandinavie-express var verkligen ett tåg som växlades från tåg till tåg på resan genom Europa, medan passagerarna satt kvar i respektive vagn.
Nedan ett schema som en forum broder i Frankrike knåpat ihop på LR-press forum över tågets sammansättnings ändringar under resan för sommaren 1960. Via länken syns även samma schema för vintern 1960 (då utan SJ vagnen). Här ser man hur resgodsvagnen i Köpenhamn hamnar som sista vagn efter att SJ-vagnen kopplats av, trolleri!.
Tågsammansättning1 PSE sommar 1960-2.jpg
Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 13 nov 2017, 20:36, redigerad totalt 6 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Ojojoj, man kan bara föreställa sig: "Vart tog den franska vagnen till Berlin vägen ?"
"Va, skulle inte den till Großenbrode?" ...

Fantastisk teckning för övrigt, tusen tack för det bidraget! [JC_doubleup.gif]

RSilfverberg
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 nov 2016, 21:29

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av RSilfverberg »

Nordexpress skrev: Loket är SNCF typ 2-232 R (dvs "Hudson" typ)
Intressant att dom körde med ånglok i Frankrike såhär viktiga tåg ännu år 1961. På bilden syns kontaktledningar redan, men sträckte dom sig då ännu till belgiska gränsen? Vet någon om när fransmännen började köra mot Liege med eldrift? Hade man alls diesel i Frankrike på stambanorna norr om Paris? Vad hade annars DB för lok att dra dessa tåg Aachen-Köln-Hamburg i början av 1960-talet? 01? V200?
Rainer S.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Ber att få återkomma i detta ämne; jag tror jag har den informationen gömd någonstans bland allt jag samlat ihop.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

RSilfverberg skrev:Vad hade annars DB för lok att dra dessa tåg Aachen-Köln-Hamburg i början av 1960-talet? 01? V200?
Mycket intressant fråga! Ser fram emot broder Johans avrapportering av vad han måhända finner i sina arkiv.

Min gissning är att det nog var en blandning av Br 01:or (måhända även Br 03:or?) och V 200:or. DB körde ju frekvent med ånglok i norra Tyskland några år ända in på 70-talet, men samtidigt så blev det väl allt fler diesellok på spåren fr o m första halvan av 50-talet (första V 200:an levererades väl 1953 om jag minns rätt)

Och även om broder Johan hävdar att de interantionella tågen drogs av Br 50:or mellan Flensburg och Padborg, så har jag sett bilder på såväl en Br 01:a på vändskivan som V 200:or på bangården i Padborg - så mina internationella tåg i lilla Padborg kommer nog att dras av sådana i rätt stor utsträckning. :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Och även om broder Johan hävdar att de interantionella tågen drogs av Br 50:or mellan Flensburg och Padborg, så har jag sett bilder på såväl en Br 01:a på vändskivan som V 200:or på bangården i Padborg
I'm only the messenger ... :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:
Och även om broder Johan hävdar att de interantionella tågen drogs av Br 50:or mellan Flensburg och Padborg, så har jag sett bilder på såväl en Br 01:a på vändskivan som V 200:or på bangården i Padborg
I'm only the messenger ... :-CO
I thought you were only the piano player ... :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Plockepinn från nätet (jag har två referensböcker om DB också; de har jag inte hunnit vittja på information ännu!).
Tyvärr inte mycket om just Nordexpressen. Kanske broder Johnny kan understödja?

Bild

Edit: Nordexpressen på slutet: Ska givetvis stå Br 01.10, inte 10.10!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Plockepinn från nätet (jag har två referensböcker om DB också; de har jag inte hunnit vittja på information ännu!).
Ach, herrlich! En skön blandning av Br 01, Br 03 - ja, t o m Br 41 - åsså V 200. Passar mig utmärkt, har dem alla i modell (Br 03 och Br 41 i mer än ett exemplar dessutom ... Och ja då, jag har åtskilliga Br 50:or med - men de flesta av dem ska "förädlas" tilll DSB N-maskiner som jag ju ska ha alla 10 individerna av). :-T
Johan Molin skrev:Edit: Nordexpressen på slutet: Ska givetvis stå Br 01.10, inte 10.10!
Ah, det där var ju lite synd, det hade ju varit kul att kunna motivera att den här maskinen plötsligen kom inångandes i Padborg (ett typiskt "planerat impulsköp", är ju en sådan där riktigt Märklin Sammlermodell som jag inte kunde låta bli då den blev "för billig" på Tradera trots att jag egentligen inte alls skulle ha den! Förrförra "månadens Mölle-Mats" ... :oops: )!
Bild
Senast redigerad av Mölle-Mats den 27 dec 2016, 19:14, redigerad totalt 3 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

OK, sedan har du ju bara kvar de 20 st Br 50 som var stationerade i Flensburg ... :=u

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:OK, sedan har du ju bara kvar de 20 st Br 50 som var stationerade i Flensburg ... :=u
Jo jag vet att du försöker hetsa mig till att ha dem allihopa ... :evil:

Förvisso så är just Br 50 en ytterst lämplig modell att ha som "volymsamling", man finner ofta Märklins rätt fina modell med ljud och Telexkoppel ur digitala startsatser för rimliga pengar på Tradera och eBay - de saknar ju samlarvärde eftersom de inte har någon originalförpackning som Märklins logga är tryckt på! Men 10 st N-maskiner och ett par-tre Br 50:or i DB-skrud får nog räcka, jag kan ju inte ha hur många lok som helst ... :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Det beror väl strängt taget på hur stor modelljärnväg du vill ha ... :-r2

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Det beror väl strängt taget på hur stor modelljärnväg du vill ha ... :-r2
Hrmmmm, vill ha är en sak - men möjlighet (och råd) någonting helt annat ... :-r2

Hade jag obegränsade utrymmen - och finanser - så skulle jag vilja ha en modell av Bahnbetriebswerk Hamburg Altona med dubbla vändskivor och ringlokstall runt hela härligheten i andra änden av anläggningen från Padborg sett (och gärna Bw Flensburg med sina 20 Br 50:or däremellan) - och då helst i spår 1!!! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Ett bud på Krapperups slott kanske kunde vara något? :=Koko

RSilfverberg
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 nov 2016, 21:29

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av RSilfverberg »

Har ni nån åsikt, är det helt förkastligt, att man i en "Nordexpress" kör med Märklins plåtvagnar från 1960-talet? Sådana som den blåa CIWL-sovvagnen 4029 En lite större bild - 800 px bred

och SJ:s Ab024 (4030) Bild

de är ju inte exakt lika sina förebilder men har ett visst "känslovärde".

Övriga som jag har är diverse gamla Rocos DB och Pikos DR vagnar (en del av nordexpressen gick ju till Berlin), en Liliput gammal teak-korg restaurangvagn (av den typ dom använde i Danmark mfl efter 2. världskriget ännu:
Bild

(alla bilder tagna från nätet, inte från min egen samling!)

och som lok en DB Br 41?

Några SNCF-vagnar har jag inte, men kanske det går att fixa.

Jag försöker inte ens skapa en tåg enligt fullständig förebild, och har inte plats för några 12-vagnars tåg, men man kanske körde kortare tåg vid undantagstillfällen, om några kursvagnar blivit bort pga försening eller dylikt?

Sedan ännu en fråga: När började man på de europeiska järnvägarna köra med liggvagnar (voitures couchettes)? Var det på 1960-talet eller redan tidigare?
Rainer S.

Nordexpress
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

RSilfverberg skrev:
Nordexpress skrev: Loket är SNCF typ 2-232 R (dvs "Hudson" typ)
Intressant att dom körde med ånglok i Frankrike såhär viktiga tåg ännu år 1961. På bilden syns kontaktledningar redan, men sträckte dom sig då ännu till belgiska gränsen? Vet någon om när fransmännen började köra mot Liege med eldrift? Hade man alls diesel i Frankrike på stambanorna norr om Paris? Vad hade annars DB för lok att dra dessa tåg Aachen-Köln-Hamburg i början av 1960-talet? 01? V200?
I efterkrigstiden finns enligt bildmaterialet jag har tillgång till, två loktyper som figurerar som mest frekventa dragare av Nord-Express/Paris-Scandinavie-Express i Frankrike: ångloket SNCF typ 2-232 R, S el. U ("Hudson") och elloket typ SNCF CC 40100/SNCB CC 1800. Jag har inte sett någon bild med diesellok i Frankrike. Däremot var ju diesellok vanligt i Belgien, Tyskland och Danmark, bilder jag har visar SNCB typerna 202/204 (NOHAB) och 205 samt DB BR 221.

Det verkar osäkert huruvida SNCF ångloken gick vidare i Belgien, alla uppgifter tyder på att de vände i Jeumont vid belgiska gränsen. Sista ångloksturen, utförd med SNCF typ 2-232 U, gick enligt uppgift den 30:e sept 1961.
Bild
SNCF 2-232 S 004, Gare du Nord med Nord-Express. Via train-worldexpress

Därefter borde SNCF typ BB 16000 varit den vanligaste dragaren. Eftersom Frankrike och Belgien inte använder samma ström i strömledningen, bör dessa lok inte gått längre än till Jeumont de heller.

Först när SNCF typ CC 40100 första delserie om 4 lok levererades, 1964 blev det möjligt att samma lok drog hela vägen mellan Paris och Liège, eftersom dessa lok klarade av 4 olika strömsystem: 1,5k V cc, 3k V cc, 15k V 16 3/4 Hz och 25k V 50 Hz.
Huvuduppgiften för dessa lok var dock att dra TEE tågen mellan Paris-Bryssel-Amsterdam och därmed kanske de var rätt sällsynta som dragare för Nord-Expressen. När det skedde första gången är mig okänt, men sannolikheten ökade 1969/70 när andra delserien om 6 lok levererades och sannolikheten ökade sedan ytterligare 1973 när den 3:e och sista delserien om 6 lok levererad till SNCB som CC 1800.
En lite mindre bild - 400 px bred
SNCB CC 1804, Gare du Nord med Nord-Express 1980 Via train-worldexpress

Nordexpress

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

RSilfverberg skrev:Har ni nån åsikt, är det helt förkastligt, att man i en "Nordexpress" kör med Märklins plåtvagnar från 1960-talet? Sådana som den blåa CIWL-sovvagnen 4029 ...
...
och SJ:s Ab024 (4030)
Nej varför skulle det vara förkastligt, du är ju kung och enväldig härskare på din anläggning och bestämmer själv vad du vill ha där! :-CO

Märklins gamla plåtvagnar är väl måhända inte de yppersta modelllmässigt med dagens ögon mätt, men de besitter ju ett högt nostalgiskt charmvärde. CIWL Sovevognen är av UHansa-typ och började komma i trafik under andra halvan av 1950-talet, så den är absolut rätt i de internationella tågen. Själv så har jag dock valt att byta ut min gamla Märklinare mot en betydligt dyrare modell av ACME:s tillverkning:
Bild

De svenska vagnarna så, jag har lärt mig här i tråden att svenska (och norska) vagnar rent generellt inte fick gå söder om Köpenhamn p g a att de är för breda - men det fanns väl något enstaka undantag med någon vagn av äldre typ som var byggd enligt kontinental breddstandard. Så här kanske Märklins gamla "SJ-plåtisar" är mer tveksamma ...

Franska vagnar så, där var det väl egentligen någon modell med oval ovansida på fönstren som gick i Nordexpressen, och det finns nog dyra fina modeller av dem att köpa (antagligen får man söka på eBay eller så). Här tänker jag själv dock fuska och köra med ett par vagnar av Jouefs fabrikat som nog är av fel modell och även lite för "moderna" egentligen med sina UIC-beteckningar och "felplacerade" dörrar, men eftersom jag "råkar" ha dem och är kung på min egen anläggning (har rent av något exemplar "för mycket" - har inte plats med så långa tåg jag heller - så om du tycker den verkar intressant som ett lågbudget-alternativ så skicka mig ett PM så kan jag ge dig "an offer you can´t refuse"! :-CO ):
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Öööh, var svenska vagnar på tapeten? Jag är ju inte klar med 1953 ännu, men vänta bara! :-CO

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

RSilfverberg skrev:Har ni nån åsikt, är det helt förkastligt, att man i en "Nordexpress" kör med Märklins plåtvagnar från 1960-talet? Sådana som den blåa CIWL-sovvagnen 4029 En lite större bild - 800 px bred

och SJ:s Ab024 (4030) Bild

de är ju inte exakt lika sina förebilder men har ett visst "känslovärde".

Övriga som jag har är diverse gamla Rocos DB och Pikos DR vagnar (en del av nordexpressen gick ju till Berlin), en Liliput gammal teak-korg restaurangvagn (av den typ dom använde i Danmark mfl efter 2. världskriget ännu:
Bild

(alla bilder tagna från nätet, inte från min egen samling!)

och som lok en DB Br 41?

Några SNCF-vagnar har jag inte, men kanske det går att fixa.

Jag försöker inte ens skapa en tåg enligt fullständig förebild, och har inte plats för några 12-vagnars tåg, men man kanske körde kortare tåg vid undantagstillfällen, om några kursvagnar blivit bort pga försening eller dylikt?

Sedan ännu en fråga: När började man på de europeiska järnvägarna köra med liggvagnar (voitures couchettes)? Var det på 1960-talet eller redan tidigare?

ABo24, senare AB8K passar utmärkt eftersom den är byggd för trafik till kontinenten och gick bla till Paris och Rom, om de gick i Nord Express vet jag inte. BR 41 passar bra i tåg som gick via Groβenbrode/Puttgarden efter öppnandet av Fågelvägsleden blev V200 vanlig, men även BR 50 användes. Via Padborg är BR 41 tänkbar, men även BR 01, BR 03 och V200.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Återkommer återigen till de svenska vagnarna och fortsatt historik. Under tiden så börjar danska CC-vagnar finnas i en mängd olika varianter i butikerna:

http://smtmodeltog.dk/epages/SMTModelto ... ts/hel5091

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Återkommer återigen till de svenska vagnarna och fortsatt historik. Under tiden så börjar danska CC-vagnar finnas i en mängd olika varianter i butikerna:
Ja de finns i ett otal varianter, jag har nog lyckats samla på mig så mina behov är täckta.

Kul att se att en av vagnarna presenteras som "Nyhed 2017", måste ju innebära att Heljan inte helt vämt den skandinaviska marknaden ryggen efter all (befogad i o f s) negativ kritik de fått för fr a sina lokmodellers dåliga köregenskaper! Vi kanske kan hoppas på lite fler vagnar framöver!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Nordexpress
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Johan Molin skrev: ...Under tiden så börjar danska CC-vagnar finnas i en mängd olika varianter i butikerna:
http://smtmodeltog.dk/epages/SMTModelto ... ts/hel5091
Tack för tipset Johan, har beställt ref nr 5094 som anges vara med internationell märkning. Det blir nog bra :-T .

Nordexpress

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Det var så lite så! Eftersom jag själv bara ska försöka avbilda tågsammansättningarna såsom de såg ut passerandes Mjölby, så slipper jag ...
Och DSB-vagn av modernare typ, som släpades med till Stockholm, är redan inhandlad (här har faktiskt Heljan gjort sig omaket att ha färjekrokar (-öglor) med i vagnskorgsgjutningen!).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Mjölby 1950

Inlägg av Johan Molin »

Jag börjar med att backa bandet tillbaka till 1950. Tidigare tågsammansättningar i Sverige behöver revideras något. Enklast för mig (men jobbigt för er andra!) är att försöka presentera de tåg som passerade Mjölby. En hel del är ointressant ur renodlad internationell synpunkt, men det kan ju vara intressant att notera att t ex medföljande sovvagnar till Kalmar, Karlskrona och Hälsingborg INTE nödvändigtvis gick åter i motsvarande "återtåg" ...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nordexpress
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Det bekräftar att 1950 gick ingen vagn till Stockholm i Scandinavie-express. Det verkar vara så att endast en resgodsvagn i Scandinavie-express mellan 1950 och till 1954 (?) gick till Köpenhamn, alla övriga vagnar stannade i Nyborg.
Det vore mycket intressant om Du hade samma information om tågen i Mjölby för sommaren 1949 närmare bestämt mellan 30 juni och 26 september då Paris-Scandinavie-express var i trafik. Då skulle vi kunna se:
- om det gick en direktvagn från Paris till Stockholm i Scandinavie-express redan sommaren 1949
- om denna vagn på svenska spår gick i samma tåg som vagnarna från Hoek van Holland/Amsterdam

mina källor säger att denna vagn Paris - Stockholm i Scandinavie-express skulle ankomma Stockholm 19:05.
Nordexpress skrev:
Om detta schema även fortsatte under perioden 1949-56 är jag osäker på, men inget annat alternativ är beskrivet i mina källor någon som har upplysningar om detta? . Däremot nämns att från 1950 gick endast en SNCF resgodsvagn hela vägen till Köpenhamn, övriga vagnar stannade i Nyborg.
Scandinavie-express 1949-55-3.jpg
Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 04 nov 2017, 01:00, redigerad totalt 4 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Problemet är att jag inte hittar något sådant tåg vid denna tidpunkt. Mina viktigaste källor när det gäller tåg från Danmark och vidare ut på kontinenten har varit

De Blå Tog - om de internationella sovvagnstågen
Internationala Tog via Jylland
Internationale Tog via Gedser

Eftersom Gedserförbindelsen inte togs i bruk förrän 1953 så har jag letat framförallt i de två andra.
De slutsatser jag dragit var att:
1. Skandinavien - Hollandexpressen hette ursprungligen just "Skandinavien-expressen".
2. Tidigaste tecknet på en föregångare till Skandinavien-Parisexpressen hittade jag år 1950 i form av "Assistance-Express" med sovvagnar till Frankrike och Basel - från Nyborg.
3. Assistance-Express delades år 1952 upp i "Paris-Expressen" och "Basel-Expressen". Patis-Expressen är det som sedermera kom att heta Skandinavien-Parisexpressen. Detta återkommer jag till, men "i min värld" dröjer det länge än innan det går vagnar till Stockholm i detta tåg.

Tågen ovan har jag redovisat tidigare – och som sagt hittar inte jag det du letar efter, såvida här inte förekommer någon form av begreppsförvirring.

Jag återkommer till avslutning av 1953 och fortsättning med 1954.

Tyvärr har jag inte motsvarande uppgifter om vagnar i svenska tåg 1949 som 1950, eftersom uppgifterna från 1950 kommer från den gamla"kommunickan" från detta år. Däremot borde de danska böckerna ha beskrivit uppgifter, om det hade varit så att det gick vagnar till Sverige. Jag återkommer med information från boken Internationale Tog via Jylland, som är den viktigaste källan till tågsammansättningar från denna epok. Det ter sig uppenbart att De Blå Tog lutar sig ganska tungt mot den boken i sina beskrivningar, med fr a egna uppgifter om sovvagnarna.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

På NJKs forum ble det nylig lagt ut bilder fra en reise Holland - Oslo i 1963, som jeg tror vil interessere lesere av denne tråden:

http://medlem.njk.no/forum/forum.php?au ... 745&rom=74 (del 1.)
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?au ... 765&rom=74 (del 2.)
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?au ... 784&rom=74 (del 3.)

Den som registrerer seg, får se bildene i full størrelse. Da kommer noen detaljer bedre frem:

Bild

Bild

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Traveller skrev:På NJKs forum ble det nylig lagt ut bilder fra en reise Holland - Oslo i 1963, som jeg tror vil interessere lesere av denne tråden:
Absolut, stort tack! :-J
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien 1953

Inlägg av Johan Molin »

Dags att fortsätta år 1953, jag har hunnit glömma en del av vad som skrivits hittills, förutom att Skandinavien - Hollandexpressen presenterats.

Gedser – Großenbrode Kai
1953 skedde en av de viktigaste förändringarna i kontinenttrafiken; färjeförbindelsen Gedser – Grossenbrode kunde börja utnyttjas för överfart av personvagnar. Detta möjliggjordes genom insättandet av den nya stora färjan ”Deutschland” på linjen.

Kapaciteten räckte dock inte för att även hantera godstrafiken, vilken således även i fortsättningen tvingades ta omvägen över Padborg och Fyn.

Skandinavien-Italienexpressen började ledas denna vägen 15 maj, som första, och under året enda, internationella tåg.

Eftersom färjan DEUTSCHLAND är den första på leden som har inbyggt förskepp kan man inte längre rangera vagnar ombord med ånglok, utan måste införa ”skyddsvagnar” eller ”färjevagnar” mellan loket och de vagnar som skulle föras ombord. Eller som det står i boken ”Internationale tog via Gedser”: ” ... lokomotivrøg var uønsket ombord. ...” De danska skyddsvagnarna kom att utgöras av utrangerade gamla lådvagnar, ”I-vagnar” som vi kallade dem i Sverige.

Bild

Bild

17/5 1953: Första Italien-Skandinavienexpressen passerar Gedser på den nya Fogelflugtlinie.

1953-12-31: Färjeleden Trelleborg – Odra överges. Warszawa-sovvagnen är tänkt att ledas över den nya leden via Gedser, men i förlängningen överlever endast sovvagnen Stockholm – Berlin.
Balt-Orientexpressen kommer att gå Berlin-Prag-Bukarest istället.
De polska tågfärjorna kommer enbart att frakta godsvagnar i fortsättningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Vi backar till 1924 några korta ögonblick. I denna filmsnutt ses såväl avgående som ankommande kontinentaltåg; i det senare fallet handlar det om Mary Pickfords och Douglas Fairbanks i Sverige världsberömda besök i Stockholm detta år.
Filmen är m a o feldaterad. Men exakt samma filmsekvens finns på annat håll i filmarkivet, då i sitt sammanhang med flera filmklipp från det äkta filmskådespelarparets besök ...

http://www.filmarkivet.se/movies/stockh ... 920-del-2/

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Äntligen har jag fått till en anläggning, jag köpte en Noch Heidelberg i höstas och har nu en anläggning att köra på. Heljans modell av DSB MO, som jag köpte av Mölle-Mats, kompletterad med en ljuddekoder från Danske Loksounds. Filmen är sådär, men den visar hur fin modellen är:
https://youtu.be/QjWpcNl2AlM

Sydgående Nordpilen Nordenfjords vintertid ca 1970:
https://youtu.be/uoQtE5NFKV4

Tågets sammansättning är: DSB MY(Roco), DB BDüm (ROCO), DSB BD (ROCO), DSB CC (Heljan), DSB CC (Heljan), DSB BRh (Heljan), DSB ABg (McK). Ytterligare vagnar kunde kopplas till i Fredericia och Flensborg: Tåget bytte riktning i Aarhus och gick med MY till Flensborg, därifrån drogs det av V200 eller 012.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Kul filmsnuttar, tack för dem! Man ångrar nästan att man inte köpte någon Mo - torvagn ...
Fast jag kan inte begripa vad jag skulle haft den till!

Jag återkommer med fortsatta öden och äventyr i tråden framöver; har fått ta en liten paus då annat pockat på ett tag. Men material finns det så det räcker för lång tid framöver (jag lyckades till slut få tag på årsskriften från 2011!).

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:Heljans modell av DSB MO, som jag köpte av Mölle-Mats, kompletterad med en ljuddekoder från Danske Loksounds. Filmen är sådär, men den visar hur fin modellen är:
Ett kärt återseende, och härligt att höra den ljudsatt!

Jag har ju en uppsättning av Nordpilen-tåget kvar (i trerälsversion dock), och har på din goda inrådan även skaffat en Danske Loksounds ljuddekoder till den - men den har inte "hoppat på plats" än! Men tids nog ...
Johnny skrev:Sydgående Nordpilen Nordenfjords vintertid ca 1970:
Mumma, härligt tåg! :-T Ska nog kunna få ihop ett liknande jag med ...

Blev lite inspirerad, man kanske skulle ta en "lekkväll" med tågen och videokameran på den där "ska bli"-anläggningen som jag köpte för knappa året sedan ...
Senast redigerad av Mölle-Mats den 14 feb 2017, 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Kul filmsnuttar, tack för dem! Man ångrar nästan att man inte köpte någon Mo - torvagn ...
Fast jag kan inte begripa vad jag skulle haft den till!
Klart du ska ha en MO-motorvagn!!! De har ju t o m kört på svenska järnvägar (i alla fall nu i "modern" tid, då ett muséitåg draget av ett MO besökte Kalmar enligt vad jag hört).

Och när vi besökte Modeltogcenter Gentofte på andra sidan Broen för ett par veckor sedan, så hade de ett flertal begagnade exemplar till salu i tvårälsutförande (min gode vän Hasse slog till på ett av dem på min inrådan). Och de finns även att tillgå helt nya hos vissa danske modeltogsforhandler fortfarande - så loppet är inte kört!
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Nordgående Nordpilen någonstans mellan Hamburg och Flensborg vintertid ca 1970. Silberlingarna kopplades av i Flensborg, där man också bytte lok från 012 till MY eller MZ tåget bytte även riktning i Aarhus så man bytte lok även där. Nordpilen (Nordpfeil) lär ha varit det sista ångdrivna tåget på bron över Kielkanalen i Rendsborg bakom ett 012. Sydgående Nordpilen hade ofta en eller flera mjölkvagnar med från Flensborg till Hamborg. Nordpilen och Kategat-Express var en viktig förbindelse mellan Sverige och Hamburg på 40-80-talen (Förutom sep 1939-1946). Tidtabellen för Nordpilen var synkad med Sessanlinjens ankomst till Frederikshavn varje morgon vid 11 och med deras avgång till Göteborg ca 18.00. Nordpilen var dagtåget Frederikshavn-Hamborg och Kategat-Express var nattåget på samma sträcka. Klippet avslutas med en bild på en god maltdryck.

https://youtu.be/ubeLhi8WsXc

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:Nordgående Nordpilen någonstans mellan Hamburg och Flensborg ...
Tack för ett trevligt videoklipp och info kring Nordpilen-tågen mm. [JC_doubleup.gif]

Jag hoppas att du inte tar illa upp för lite "välment konstruktiv kritik" - vrid gärna mobiltelefonen 90 grader när du filmar så att det blir liggande format på videofilmen. För oss som tittar på den på dator- eller TV-skärm så blir upplevelsen mycket bättre då.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Likafullt kul att se – med Silberlinge och allt!

Såg också att du publicerat filmsnutten under rubriken "Musik" – och det är ju ljuv musik för både ögon och öron! :-CO

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Mölle-Mats skrev:
Johnny skrev:Nordgående Nordpilen någonstans mellan Hamburg och Flensborg ...
Tack för ett trevligt videoklipp och info kring Nordpilen-tågen mm. [JC_doubleup.gif]

Jag hoppas att du inte tar illa upp för lite "välment konstruktiv kritik" - vrid gärna mobiltelefonen 90 grader när du filmar så att det blir liggande format på videofilmen. För oss som tittar på den på dator- eller TV-skärm så blir upplevelsen mycket bättre då.

Tack för det tipset!

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Dessutom kör jag med z21 så jag styr tåget med samma telefon som jag filmar med. Nästa gång jag filmar ska jag köra med Multimus, det underlättar nog.

Skriv svar

Återgå till "Trafik"