Toppbilden, visa:    


Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Lihkströmsverken »

På plats sedan den gavs ut står Jan-Erik Heikefelts bok "Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001 i min bokhylla. Det är utgåva 2 som är en utvidgad och helt omarbetad utgåva, med andra ord en svensk bit mj-historia. Nu har det hänt mycket sedan 2001 och det är kanske orimligt att tro att vi skall få en uppdaterad utgåva med vad som producerats till dags datum, men man kan ju alltid hoppas. Tyvärr är det förmodligen ett omöjligt projekt att få till en komplett förteckning över allt som producerats nu när det nästan blivit var mans möjlighet att rita, etsa eller 3-D printa modeller, men vi kan ju alltid drömma om den ultimata "boken" - det gör i alla fall jag.

/Ola

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Magnus P3 »

Heikefelts böcker är både bra referensverk och innehåller dessutom en del svensk MJ-historia.

Jag är precis som du intresserad av en ny uppdaterad version. Tyvärr tror jag det är orealistiskt. Mycket jobb, högt risktagande (tryckkostnader) och en bok som är inaktuell redan när den är klar.

Frågan är om inte Heikefelts arbete och kommande uppdateringar borde omvandlas till en website?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Johan Molin »

Det skulle smaka smaskens det! Och – en bok att bläddra i och försjunka i till lilla eftermiddags-espresson är något helt annat än att sitta vid en dataskärm. I synnerhet om boken dessutom vore illustrerad!

Men det är, som du skriver, Ola, inget lätt arbete. Knappast något för vilken tabellnörd som helst ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av 1956 »

Vi har ju rubriken Lokstallet här på Mötesspåret. Om alla är ambitiösa och bidrar med allt som finns på sina anläggningar, i vitriner, skåp och garderober så bör vi kunna få en ganska väl uppdaterad "Heikefelt".

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av PeO »

Jan-Erik själv ansåg att det skulle vara omöjligt att göra en heltäckande uppföljare redan för bortåt 10 år sedan, så som marknaden hade utvecklats, men om flera hjälps åt kan man säkert komma en bra bit på väg.

Sweden
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 feb 2012, 00:42

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Sweden »

Lihkströmsverken

Omöjligt?

Svenska Modelltåg H0 1:87

http://www.modelltag.se/viewforum.php?f ... 957a53808c

Magnus P3

Website? Se ovan länk.

Johan Molin

Är ingen tabellnörd men är en okrönt expert på "knaster-torra" fakta. Se ovan länk.

1956
Varför försöka att återuppfinna hjulet? Se ovan länk med "knaster-torra" fakta av kalibern "Sweden & jonas_sth".

PeO

Som ovan.

Den som söker...

...han/hon/hen finner för att vara "extra" pååålitiskt kååårrekt. Om man nu inte inskränker sig till det egna förstås. Eller inte "godkänner" modelltag.se och dess skribenter vill säga.

Om Modelltågs guide

Slår "Heikefelts" duktig på fingrarna med mycket, mycket, mycket mer och omfattande information om svenska modeller i just skala 1:87/H0. Utöver detta en kort historik om förebilderna samt recensioner, både positivt och negativt, på modellerna. Bilder finns på en del produkter, Jonas ruggigt fina bilder, men mer bilder kommer i framtiden då vi båda har "mycket stora" samlingar.

Modelltågs guide listar modeller som är massproducerade, t.ex. Roco & Märklin, storserietillverkade, t.ex. Heljan & Hobby Trade, småserietillverkade, t.ex. Perl Modell & Mikael "Mikath" Thörning samt enstaka "garage-verksamheter", t.ex. Alsum & Da 915 men alla som gjort ett par etsplåtar för sig själv och några få polare, och som kan ha hittat ut på marknaden, listas inte. Än så länge vill säga.

Nu mera nedlagda tillverkare som t.ex. Wentzels & Lima listas däremot inte utan då hänvisar vi till "Heikefelts". Åter igen än så länge. Men material finns helt eller delvis.

Då detta sker på fritiden utan någon som helst kommersiell förtjänst så är dock guiden än så länge långt ifrån klar men material till det mesta finns redan klart helt eller delvis. Och allt detta är helt gratis för både samlare och rallare att förkovra sig i. Observera dock att detta är ett projekt som kommer att ta ett antal år till att genomföra.

Och för tvivlarna har jag följande att tillägga. Modelltågs guide är ingen uppföljare till "Heikefelts" böcker. All information har samlats via egna kunskaper, kataloger och Internet men har däremot jämförts med "Heikefelts" som innehåller "små" felaktigheter utöver de han själv har uppgett efter böckernas tryck. Ingenting är alltså "plankat" från "Heikefelts" böcker.

Den ultimata guiden

Ja som det är i skrivande stund delvis. När den är klar... Den Ultimata guiden av svenskt i skala 1:87/H0.

Analogt eller Digitalt?

Ta en titt på Modelltågs guide så inser ni snabbt att den minst är av samma kaliber som Kolls Märklin-guide om inte av ännu värre kaliber. Med tanke på detta så är en digital version det rätta mediet att använda sig av då kostnaderna för en bok i stil med Kolls hade blivit astronomisk vilken därmed inte hade varit kommersiellt gångbar.

Om Modelltåg nu händelsevis skulle komma att råka läggas ned så kan kanske guiden komma som bok på CD.

Omöjligt?

Nej då. Inte alls. Jonas och jag har i samarbete klarat av det. :-JJ

Sweden - Skribent på Modelltåg.

PS)

Hur sjutton gubbar har ni missat denna guldgruva som t.o.m. den eminente "Bo Japlin" känner till?! :=Koko

DS)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av 1956 »

Att kalla ett torrt uppräknande, i stora delar inkomplett med massor med frågetecken och med någon enstaka bild, för guldgruva känns minst sagt pretentiöst. Men återkom gärna när den börjar närma sig Heikenfelt lite mer.

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Magnus P3 »

Jag ser positivt på sammanställningen av svenska modeller på modelltag.se. Det är inte komplett och det saknas bilder, men det är mig veterligen det enda försöket att täcka in tidsperioden efter Heikefelts böcker. Jag har själv haft nytta av sammanställningen av vissa TGOJ-modeller.

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Stinky »

Tack för länken som jag kommer att ha stor nytta av. Detta känns fantastiskt!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Lihkströmsverken »

Sweden skrev: Slår "Heikefelts" duktig på fingrarna med mycket, mycket, mycket mer och omfattande information om svenska modeller i just skala 1:87/H0. Utöver detta en kort historik om förebilderna samt recensioner, både positivt och negativt, på modellerna. Bilder finns på en del produkter, Jonas ruggigt fina bilder, men mer bilder kommer i framtiden då vi båda har "mycket stora" samlingar.

Då detta sker på fritiden utan någon som helst kommersiell förtjänst så är dock guiden än så länge långt ifrån klar men material till det mesta finns redan klart helt eller delvis. Och allt detta är helt gratis för både samlare och rallare att förkovra sig i. Observera dock att detta är ett projekt som kommer att ta ett antal år till att genomföra.

Och för tvivlarna har jag följande att tillägga. Modelltågs guide är ingen uppföljare till "Heikefelts" böcker. All information har samlats via egna kunskaper, kataloger och Internet men har däremot jämförts med "Heikefelts" som innehåller "små" felaktigheter utöver de han själv har uppgett efter böckernas tryck. Ingenting är alltså "plankat" från "Heikefelts" böcker.

Den ultimata guiden

Ja som det är i skrivande stund delvis. När den är klar... Den Ultimata guiden av svenskt i skala 1:87/H0.


Omöjligt?

Nej då. Inte alls. Jonas och jag har i samarbete klarat av det. :-JJ

PS)

Hur sjutton gubbar har ni missat denna guldgruva som t.o.m. den eminente "Bo Japlin" känner till?! :=Koko
Ok, har snabbt tittat igenom sidorna och skall erkänna att jag inte är direkt imponerad men det kan förstås ändras ju mer sidorna kompletteras. Att det krävs såväl mycket tid för insamlande av underlag förstår jag men mycket av det som visas är "påbörjat/under arbete" och det som listas innehåller många "frågetecken", uppenbart uppgifter som ännu inte hittats utan markeras med "?", och "bilder" hittar jag få av. Vidare finner jag t.ex. inget om Smalspår och andra producenter är bara listade utan några produkter. Att då kalla den "den ultimata guiden i skrivande stund delvis" eller "guldgruva" är i väl lite pretentiöst men alternativ saknas.

Med nuvarande "uppdateringstakt", senaste inlägg tydligen för ett halvt år sedan, 29:e december 2015, visar kanske på det "omöjliga"?

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Johan Molin »

Att det är ett stort och omfattande arbete är uppenbart, måhända även omöjligt att hitta den ultimata Sanningen med stort S.

Jag avsåg ingen kritik med "tabellnörd" – jag har själv en del sådana talanger, men frågan är om det räcker. Hittillsvarande arbete är imponerande i sin omfattning, men visar ju också hur mycket frågetecken som finns kvar.

Sedan är det alltid frågor om avgränsningar och presentation.
Avgränsning – Ola tog själv upp frågan om smalspår t ex. Vilket många av oss finner viktigt, men kanske inte alla. Men utan det är det fortfarande inkomplett. Det är också enligt MIN åsikt viktigt att inte missa äldre vagnar (1800-tal – 1920-tal), vilka ju är underrepresenterade i modell hos de flesta tillverkare (med PERL och Göran N som lysande undantag).
Presentation – här finns det säkert hur många åsikter som helst. Själv gillar jag det sätt på vilket vagnar presenteras i MIBA:s faktaböcker: Uppslag om varje enskilt littera, vagnsnumreringar, historik, och DÄREFTER presentation av vilka modeller som hittills funnits och av vilka tillverkare, samt vilka som går att modifiera till aktuellt littera.
Lite omvända världen således mot Swedens presenterade hemsidor. I en bok kan ju den problematiken lösas genom t ex index. En renodlad databas som är sökbar är givetvis ett digitalt alternativ, men måhända rätt svårpresenterat på en hemsida på Internet.

Med allt detta sagt så är det väl ändå sannolikt den mest omfattande presentationen som är aktuell och finns att hitta på nätet. Hoppas ni orkar fortsätta. Om inte annat så bör ju ert arbete vara till stor hjälp för den som en gång skulle vilja skriva en ny "standar-bok" i ämnet.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av 1956 »

Sweden skrev: Om Modelltågs guide

Slår "Heikefelts" duktig på fingrarna med mycket, mycket, mycket mer och omfattande information om svenska modeller i just skala 1:87/H0. Utöver detta en kort historik om förebilderna samt recensioner, både positivt och negativt, på modellerna. Bilder finns på en del produkter, Jonas ruggigt fina bilder, men mer bilder kommer i framtiden då vi båda har "mycket stora" samlingar.
Utan att förringa det arbete som lagts ned på den länkade listan eller att många kan ha nytta och glädje av den, så är det formuleringar i stil med ovan citerade som känns lite väl stöddiga. Heikefelts bok täckte ju så gott som allt som hade producerats fram tills den gick i tryck. Att nu i efterhand utrycka sig som att man "slår honom duktigt på fingrarna" är både barnsligt och provokativt. Särskilt mot bakgrund av att det som finns med i "guldgruvan" uppenbart har mycket stora luckor, till skillnad från Heikefelts när den på sin tid gavs ut.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Johan Molin »

För att förtydliga det jag skrev tidigare: Jag menar på intet vis att mina preferenser är "rätt" och Swedens "fel". Däremot ville jag påvisa att det finns så väldigt många ingångspunkter i vad man vill ha ut av en sammanställning av det här slaget. Gör man det för sig själv är det ju inget problem; då får man den precis som man vill ha den. Gör man den publikt, då kommer det att finnas mängder av synpunkter på vad som är bra och vad som kan eller kunde göras annorlunda.

Det är bara en aspekt av varför jag menar att det här är ett utomordentligt svårt projekt. Lite grand som när jag bläddrar i Sundströms bok om godsvagnar. En fantastisk bok, och likafullt tänker jag varje gång: Varför kunde han inte haft med vagnsnumrena? Det är tabellnörden i MIG som sjunger sirénsånger förstås; jag hade inte kunnat researcha och skriva en sådan bok själv. Men jag har å andra sidan försökt samla de data jag saknar, och så länge de bara är avsedda för mitt eget bruk är de ju ok – till dess jag inser att jag fått någonting helt om bakfoten, vilket tyvärr händer lite oftare än vad jag känner mig bekväm med.

Så på ett plan är det Sweden och Jonas gjort en stor insats, på ett annat plan en väldigt svårknäckt uppgift. Därför tror jag att ingen kan göra den slutgiltiga sammanställningen, det finns alltid andra som vill ha ut mer, eller på ett annat sätt. Och då tjänar detta arbete till att tjänstgöra som en pusselbit för ens eget sökande, men svårligen som att "nu har allt skrivits som går att skriva, så nu behöver ingen annan skriva någonting mer".

Detta inte skrivet som någon kritik, inte heller som att "det bästa är det godas fiende". För det "bästa" tror jag – tyvärr – är ouppnåeligt.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ikväll, hemkommen från en trevlig mj-träff hos MRW läser jag ett inlägg på forumet Modelltåg. Signaturen Sweden som jag tidigare, förvisso för några år sedan, haft en konstruktiv och trevlig mailkonversation med uttrycker sig på ett sätt som jag inte kan uppfatta på annat sätt än riktat till mig här;
http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f ... 3577#p3577

Som trådstartare och sedermera kritisk (?) till något som jag mig uttrycker den 4:e juli (se inlägg i tråden ovan) får jag nu rejält på pälsen. Att nu registrera mig på Modelltåg och bidra till en mj-guide finner jag efter denna bredsida otänkbart.

Ett exempel som knappast kan ha en annan mottagare än undertecknad är följande;
En kritik som framfördes av flickorna i kjol på det okrönta hämndaktionernas forum numero uno var att det fanns frågetecken i guiden. Det finns en fullständig logik till detta och att behöva förklara för vuxna män? är som att försöka förklara kvantfysik för ett nyfött spädbarn.

Fler exempel återfinns i länken om ni vill ta del av oförskämdheterna.

Ibland tar sig uttrycken på forumen en överton men undrar om inte detta är ett bottennapp, jag tar i alla fall illa vid mig. Undrar om jonas_sth (forumägare och medförfattare i tråden) ställer upp på att försvara Swedens inlägg?

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 28 aug 2016, 00:40, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av 1956 »

Lihkströmsverken skrev:Ibland tar sig uttrycken på forumen en överton men undrar om inte detta är ett bottennapp, jag tar i alla fall illa vid mig.
/Ola
Gör inte det Ola! Ta det istället enbart som ett uttryck för inlägg-skrivarens mentala hälsa.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Johan Molin »

Det är i varje fall för mig helt omöjligt att hitta ett samband mellan det som skrivits i denna tråd, och detta plötsliga emotionella känslosvall hos den gode Sweden.

Påminner faktiskt lite om The Efficient Baxter, en av de mer skrattframkallande figurerna i P G Wodehouse's böcker.
En gång i världen sekreterare hos Lord Emsworth på Blandings Castle med en långt gången passion för att katalogisera egyptiska skarabeer, upptäckte hans före detta arbetsgivare honom vid ett tillfälle stående på gräsmattan i citronfärgad pyjamas och kastande blomkrukor på lordens fönster mitt i natten, vid ett annat kastade sig Baxter ut från ett fönster och landade i en stor blomsterrabatt, precis framför Lord Emsworth's fötter. "Potty" var Lord Emsworths omdöme.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Baxter

Men ta det lugnt Ola. Han har i alla fall inte hotat med att släpa ut dig ur sin bil med sina fingrar i dina näsborrar och slänga ut dig i en snödriva. Det var väl Graffen som blev utsatt för det hotet, om jag inte minns fel.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2971
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av cgn1954 »

Hmmm.... blev ju lite nyfiken o kollade Märklin-sidorna. Känns väl som en okej idé men det mesta där var ju nedknackat 2013 och alla - i stort sett - svenskanknutna produkter hade inte en komplett info och verkade inte heller vara "på G".

Så det går ju inte att jämföra med Koll, inte i närheten ens - tycker jag då. :!:

Men som sagt - ambitionen är OK, replikerna på kritik larviga, givetvis inte OK. [JC_doubledown.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Magnus P3 »

Jag instämmer med CGN. Initiativet är bra.

Jag tror aldrig vi får denna typ av sammanställning för svenska modeller i tryck framöver, så det är Internet som gäller. Jag har själv haft nytta av den information Sweden hittills publicerat. Ämnet är så omfattande att det behövs många som hjälper till för att innehållet ska bli så fullständigt som möjligt.

Om fler kunniga ska vilja hjälpa till tror jag att krävs det en mer ödmjuk attityd från Sweden. Det finns säkert många här som kan hjälpa till med värdefull information, men då behövs nog en ursäkt från Sweden för den text som Ola/Lihkströmsverken refererar till ovan.

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001

Inlägg av Johnny »

Lihkströmsverken skrev:Ikväll, hemkommen från en trevlig mj-träff hos MRW läser jag ett inlägg på forumet Modelltåg. Signaturen Sweden som jag tidigare, förvisso för några år sedan, haft en konstruktiv och trevlig mailkonversation med uttrycker sig på ett sätt som jag inte kan uppfatta på annat sätt än riktat till mig här;
http://www.modelltag.se/viewtopic.php?f ... 3577#p3577

Som trådstartare och sedermera kritisk (?) till något som jag mig uttrycker den 4:e juli (se inlägg i tråden ovan) får jag nu rejält på pälsen. Att nu registrera mig på Modelltåg och bidra till en mj-guide finner jag efter denna bredsida otänkbart.

Ett exempel som knappast kan ha en annan mottagare än undertecknad är följande;
En kritik som framfördes av flickorna i kjol på det okrönta hämndaktionernas forum numero uno var att det fanns frågetecken i guiden. Det finns en fullständig logik till detta och att behöva förklara för vuxna män? är som att försöka förklara kvantfysik för ett nyfött spädbarn.

Fler exempel återfinns i länken om ni vill ta del av oförskämdheterna.

Ibland tar sig uttrycken på forumen en överton men undrar om inte detta är ett bottennapp, jag tar i alla fall illa vid mig. Undrar om jonas_sth (forumägare och medförfattare i tråden) ställer upp på att försvara Swedens inlägg?

/Ola

Ojdå! Det var en rejäl salva som jag tycker är helt onödig. Att man tar ut svängarna på ett forum är väl naturligt, men det här gick över gränsen.


Skriv svar

Återgå till "Inspirationskällor"