Toppbilden, visa:    


God föresats

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Ren slump ... :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

cgn1954 skrev:Ren slump ... :-J
Du har på sannolika skäl rätt. Men det kan väl inte helt uteslutas, att man bara för att retas, bestämt sig för att på egen hand förekomma alla "vänner av ordning".

Nåväl, några mil längre norrut, på Uppsala Ö, står SRJs söndagståg klart för avgång
Bild

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Och i Almunge - några mil österut - härskar friden på stationsområdet. Den uppmäksamme kan notera att stinsen kopplar av på trappen.
Bild

Men den lantliga ron bryts plötsligt av ett rälsbusståg från Faringe
Bild

Och från Uppsala Ö kommer ett lokdraget persontåg några minuter senare
Bild

Så nu råder högtrafik i Almunge - sommarvagnen också i farten
Bild

Fullt på spåren
Bild

Stiligast är lok nr 5 Thor
Bild

I detta scenario hamnade vi helt oplanerat under en bilresa från Uppsala till en kräftskiva på Väddö - tur ska man ha :-BS

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Svenne skrev:... Stiligast är lok nr 5 Thor
Kallas "Länna-katten" lokalt. Har jag skådat på lite håll åtskilliga gånger, på den gamla goda tiden när jag bodde i Gluntarnes stad så brukade jag ofta ta ut till Länna för att bada, och då kunde man se tåget komma tuffandes på andra sidan sjön när man låg där i drickat och plaskade! :D
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Mölle-Mats skrev:
Svenne skrev:... Stiligast är lok nr 5 Thor
Kallas "Länna-katten" lokalt. Har jag skådat på lite håll åtskilliga gånger, på den gamla goda tiden när jag bodde i Gluntarnes stad så brukade jag ofta ta ut till Länna för att bada, och då kunde man se tåget komma tuffandes på andra sidan sjön när man låg där i drickat och plaskade! :D
Du har ett särdeles fint väderkorn för "historiska" badplatser. [JC_doubleup.gif]
Mina järnvägsanknutna badminnen begränsar sig till Ljusdals riviera Noresand vid sjön Växnan. Med Y-Hildingar slamrande fram tvärs över på väg mot Tallåsen.
Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Nedan, Mälarhusen i morse. Sandstranden nedanför.
Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

1956 skrev:Mälarhusen i morse. Sandstranden nedanför.
Bild

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

1956 skrev:Nedan, Mälarhusen i morse. Sandstranden nedanför.
Bild
Så skönt, Rikard [JC_doubleup.gif]
Är det på promenadavstånd ?

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: God föresats

Inlägg av PeO »

1956 skrev:Nedan, Mälarhusen i morse. Sandstranden nedanför.
Bild
Sverige på sensommaren/hösten. Varför så sällan i modell? Jo, jag har försökt få med Västergötlands landskapsblomma mellan vildhallonen, svårt att veta vad som är lagom.
Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Svenne skrev:
1956 skrev:Nedan, Mälarhusen i morse. Sandstranden nedanför.
Bild
Så skönt, Rikard [JC_doubleup.gif]
Är det på promenadavstånd ?
Ja, en knapp kilometer. Visst är ljungen mycket vacker.

PeO, härlig bild! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2746
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av H0n3 »

Dags för en God Föresats nämligen årets utlandsresa. Den här gången till Skottland. Frun och jag planerade denna sent på året för att få chansen att se Edinburgh Military Tattoo live.

Efter Buss från hemmaplan till Köpenhamn och flyg till Edinburgh blev det en busstur till till Glasgow för första nattstoppet. Förmiddagsaktiviteten var en guidad tur runt Glasgow där vi bla såg den här katedralen. den första stenkyrkan i Glasgow.
Bild
Nästan alla hus är sotiga vilket beror på att byggts av gul sandsten som är både lite oljig och porig. Något som gör att gammal sot sitter där den fastnat. Går inte att städa bort.
På kullen bredvid vanns en gammal begravningsplats kallad Nekroseum, en plats i stil med Pére Lachaise i Paris med ett litet hus för varje grav.
Bild
Glasgow som stad har generellt ny bebyggelse då staden blev illa åtgången under Vk2. I varvsområdet klarade sig bara destilleriet Auchentochan oskadat. Idag dras staden med samma planerings- och befolkningsbekymmer som t ex Göteborg.

Från Glasgow sattes kosan mot Inverness. På väg dit stannade vi snabbt för ett fotostopp på ett ställe där man verkligen ser vad Highlands är.
Bild
Första riktiga rasten på vägen blev i Inverary, en charmig liten by vid en fjord mot Nordatlanten. Här hittade jag också förebilden till min S/S Puff, nämligen puffern Vital Spark vars ritningar jag använde för mitt bygge.
Bild
Bild
Så här ser hon alltså ut idag. I Inverary hittar vi också Inverary Castle som än idag är bebott och högsäte för greven av Argyle och klanen Campbell. Ett nästan Törnrosalikt slott.
Bild
Den som vill veta mer kan se den här länken:
http://www.inveraray-castle.com/
Efter rasten fortsatte vi till byn Oban på västkusten. En kanonmysig by med ett härligt läge på fastlandet innanför Hebriderna. Jag tog ett kort på infotavlan över vilka öar man ser från Oban.
Bild
Som synes ligger ön Mull of Kintyre (som Beatles har skrivit och sjungit om) längst ut i Inre Hebriderna med färjeförbindelse från Oban. Till Oban går också järnväg, en liten säckstation för linjen från Edinburgh.
Bild
Det är Scotrail som ansvarar för trafiken och det är rätt mycket spår i Skottland som syns på den här översikten:
Bild
I Oban var vi två dagar och jag passade på att besöka destilleriet därstädes, med resultat att en flaska gott inhandlades ;-) Glaset vi provade med fick vi ta med oss (de ville väl slippa disk kan tro ;-)
Bild
Nåväl, iväg till nästa mål som var Inverness. Här var det verkligen highland åt alla håll och kanter, den här bilden visar det rätt bra tycker jag.
Bild
I highlands ligger Fort William, före detta utbildningsplats för brittiska rekryter. Idag stängt och avvecklat men ett monument och minnesmärke över de som stupat i VK2 fanns där, och då kronan fortfarande äger marken så finns också en begravningsplats för de som stupar i tjänst idag.
Bild
Från Fort Williams till Fort Augustus., som egentligen är en plats i stil med Håverud eller Berg. Här går slusstrappan för Caledonian Canal från Loch Lomond till Loch Ness. Häftig svängbro! Vem gör den i modell?
Bild
Bild
En fish&chips senare var vi på väg igen. Nästa fotostopp blev vid Urquhart (ôrrkôrrt) Castle. Blev tvungen att fota genom buskar för man ville ha 8 pund i inträde, suck.
Bild
En gång högsäte för familjen Urquhart.
https://www.historicenvironment.scot/vi ... rt-castle/
Så kom vi sedan till Inverness där vi skulle ha två nätter. Även i Inverness finns en station, vi bodde på det gamla järnvägshotellet som numera heter The Royal Highland Hotel http://www.royalhighlandhotel.co.uk/ Ett mycket behagligt hotell väl beläget mitt i sta´n.
En bild på stationen, nu ombyggd och moderniserad men med vanliga DMUer i Scotrails färger.
Bild
Från Inverness gjorde vi utflykt till Storbritanniens enligt utsago vackraste slott, Dunrobin Castle.
Bild
Fortfarande högsäte för familjen Sutherland och grevinnan bor fortfarande på slottet, dock bara i en liten avdelning då hon är 94 år. Slottet är inspirerat av tyska Neuschwanstein och trädgården av Versailles. 189 rum, nog för att man ska tappa lusten att dammsuga. Efter titt inne och ute (naturligtvis inträde) så fortsatte turen till Ullapool ett fiskeläge höge upp med anslutning till Shetlandsöarna.
Bild Som synes är Ebb och Flod tydliga här.

När så Inverness var avklarat var det dags att så sakta styra tillbaka mot Edinburgh. Fotostopp på vägen blev den här gången Blair Castle vid byn Blair Athol (som whiskyn).
Bild Mer info här:
http://www.blair-castle.co.uk/
Det sägs att vid ett tillfälle hade Drottning Victoria besökt slottet. Man drog då hennes personvagn från stationen till slottet så att hon kunde stiga av ståndsmässigt. Det var också jakt på ägorna och vid tillfället fällde man 1200 hjortar, 5 vargar och 5 drevkarlar (lite svinn får man räkna med).
Efter fotostoppet nådde vi nästa mål, byn Pitlochry för ett lunchstopp. Hade varit på jakt efter en sort som görs av destilleriet Edradour [Edradaoer] som jag hoppas mycket på.
BildDe hade också en whiskylikör som lät spännande, något för damerna vanligen.
Bild
Men målet var egentligen Glenturret Distilleries som tillverkar Famous Grouse bla. Naturligtvis provsmakning av både sagda dryck och destilleriets egen Glenturret singel malt. Det följde med en sådan också
Bild
Så var vi framme i Edinburgh igen. Fick vid en guidetur veta att den här internatskolan varit förebild till Hogwarts School for Wizards.
Bild
Å så naturligtvis målet för resans avslutning, Edinburgh Castle och Military Tattoo.
Slottets borggård är inte så stor som den ser ut på TV så för att det ska få plats 6000 åskådare så har man byggt lite läktare ...
Bild och de skjuter utanför borggårdsmuren rätt rejält! Man sitter ute i luften.
Bild
Mer om Edinburgh Military tattoo finns att läsa här:
http://www.edintattoo.co.uk/
En mycket rekommendabel föreställning i precis 100 minuter!

Så nu är vi hemma igen med många erfarenheter och kunskaper rikare. En härlig semestertripp med Rolfs Flyg&Buss (Det är skönt att slippa arrangera själv ibland och bara kunna följa med.)

Skönt att vara hemma igen trots allt.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: God föresats

Inlägg av HLS »

hej Peter,

Fina bilder och goda val från w-butiken :-)
Tänk om jag vetat att du skulle åka, då hade jag skickat med några RIKTIGT tunga tips för Edinburgh. Jag har rest rätt frekvent på den staden sedan 80-talet, och sakta men säkert plockat "jordgubbarna" i en liten minnesburk.

Till nästa besök:

Bästa w-butiken ligger nerför backen på Royal Mile, den heter Cadenheads.
Trendigaste baren att besöka heter The Dome och ligger på George Street, inredd i en fd. banklokal. Förgyllt!
Genuinaste puben heter Bow Bar och ligger på Upper West Bow Street, ovanför Grassmarket. Inte uppgraderad sedan 20-talet..
Stadens största w-katalog, en A4 pärm full. Man kan få en dram med Port Ellen.. Första torsdagen i varje månad har dom event night, det kan tex vara blindprovning av Ale..

Det finns mer, berättar gärna för hugade resenärer. Snacka om goda föresatser.

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Högeligen njutbar reseberättelse, Peter. [JC_doubleup.gif]
Och retande för gommen. :-T Får släcka med något enklare jag har i skåpet.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2746
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av H0n3 »

Hej Hans,

Attans, den infon hade varit bra att ha med sig på vägen, men då vårt forum kan tänkas läsas av folk med avsikter så avslöjar jag ogärna semestertrippar i förväg. Vill ju inte skriva "inbjudningskort" s a s.

Men tipsen du har lämnat kan ju vara till nytta för fler som besöker Edinburgh.

Det slår mig då att det kanske finns plats för en kategori på forumet i ämnet "Bra platser att besöka på resor". En fundering som nu sänds till forumägren. Jag tror att den kategorin blir välbesökt.

@Svenne; Kul att du gillade krian, det var en riktigt trevlig tripp.

[JC_doubleup.gif]

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: God föresats

Inlägg av Stefan S »

Missade du att besöka Harburn Hobbies i Edinburgh? En härlig butik med anor från 30-talet. Min svärdotter brukar fråga mej om det är nått jag vill ha från butiken när hon åker hem till Skottland. Besökte själv butiken när jag var i Skottland 2012.

Drack ingen wisky men däremot mycket av Skottlands andra nationaldryck, Irn-Bru [JC_doubleup.gif]

Stefan

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2746
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av H0n3 »

Hej Stefan,

Nej. Harburn Hobbies hann jag itne med tyvärr. Hade behövt fler dagar för det. Vi åkte ju på en förplanerad resa och frun ville se mycket av själva staden så då får hobbyn stå åt sidan lite grann.

Men Harburn finns på listan vid nästa besök, var så säker.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: God föresats

Inlägg av S Johansson »

Bild
God ordning! Just nu är barken Gloria från Colombia på besök i Göteborg. Jag har varit ombord på detta fartyg förr. Varje gång imponeras jag av hur välhållet detta fartyg är och hur gästvänlig besättningen är.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: God föresats

Inlägg av Stefan S »

såg från jobbet när hon kom häromdagen. Imponerande flagga har hon ju. Får försöka plåta den imorgon :)

Bild

Bild

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Från vackra skepp till det "spännande" bygget av Älvsjöbågen. Ni har säkert studerat det på Trafikverkets hemsida eller annorstädes, men jag vill gärna använda det för att visa att jag varit på promenad.

Här kan man - med Årstabroarna i ryggen - mitt i bild skönja var Älvsjöbågen landar i sin norra ände, strax norr om station Årstaberg. Så här på håll ser bågen nästan ut som ett liggande frågetecken. Den södra, bortre änden ligger neråt Älvsjö i bakgrunden. Nuvarande båda uppspår till höger i bild. Beklagar den skrala bildkvalitén.
Bild

Så här ser banbygget ut på "tvären". De båda uppspåren närmast kameran.
Bild

Mycket rälsläggning har det blivit i trakten, men några bitar blev tydligen över.
Bild

Om man tar en titt på vart bågens spår ska ta vägen, får man gå över till nedspårssidan. Där ser det ut så här med bågänden ungefär i mitten. Lite trist att man drar fjärrvärmeledningar mitt i det "fagra" landskapet
Bild

Och här samma motiv ur annan vinkel - den intresserade kan lura på var anslutningen till Älvsjö godsbangård går nu - och skall gå senare
Bild

Och här ansluter bågens spår till dagens nedspår för pendeltågen - och blir uppspår för "snälltågen" i framtiden.
Bild

För den händelse min promenadredogörelse skulle lämna någon oklarhet efter sig, kan man få en del förtydliganden här :-r2
http://www.trafikverket.se/nara-dig/Sto ... ekt/Arsta/

http://www.trafikverket.se/contentasset ... rkarta.pdf

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Under dagens promenad mellan "Classe" i Gallerian och "Kjelle" i Konserthuset, cruisade dessa för mig obekanta skönheter förbi.
Något evenemang på gång, eller bara finåkning :?:

Bild

Bild

Robban
Inlägg: 64
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:44

Re: God föresats

Inlägg av Robban »

Svenne skrev: Något evenemang på gång, eller bara finåkning :?:
Troligen det här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23541498.ab

Robban

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: God föresats

Inlägg av ford1929 »

Svenne skrev:Under dagens promenad mellan "Classe" i Gallerian och "Kjelle" i Konserthuset, cruisade dessa för mig obekanta skönheter förbi.
Något evenemang på gång, eller bara finåkning :?:

Bild

Bild
Snygga bilar.. :-T

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: God föresats

Inlägg av jogra »

Riktigt bra Svenne att du håller oss lite informerade. Vi, som är mera sällan till storstan... :|


Åså kommer du ju dej ut då också. 8-)
Kom ihåg att komma ihåg.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Tack Robban och Roger(Forden)! Och jogra! Jomenvisst! Och sedan raskt hem.

Även i underjorden sker upptäckansvärda saker, här lustigt nog på Sst. Två "apparater" hänger - sedan en tid - i var sin arm invid spår 3. Verkar vända åt varsitt håll. Är det kameror för att kolla dörrstängning :?:

Bild

Bild

Och bakom "skynket" till spår 1 - som inte trafikeras nu utan ska bli uppspår för pendeltågen på Citybanan - kan man ana en del arbete på väg ner under Riddarfjärden. Lustigt "spjälverk" längs spåret. :-BS

Bild

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Några inlägg uppåt i tråden försökte jag visa hur bygget av Älvsjöbågen fortskred.
Nu vill jag komplettera med maskinen som gjorde jobbet; sonen Henrik var mer alert med kameran än jag.

Bild

Bild

Det vore kanske behändigt med en sån där apparat i 1:87. Men å andra sidan har man tydligen tagit efter det här som vi ofta gör; använder färdiga rälsbitar.
Som Blandaren skriver - "Utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg." :-r2

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

I ett undre plan till järnvägspanoramat vid Årsta är hastigheten lite lägre. Vi tar färjan från Tanto, skepparn är allt-i-allo idag
Bild

Och som det mesta nuförtiden eldriven; två av de tre "Yammorna" är elkonverterade och utgör ordinarie drivning
Bild

Så glider vi in till det pampiga färjeläget på Storholmen
Bild

Och hamnar direkt i urskogen; pilar kan tydligen bli så kraftiga att t.o.m. den lokala bäverstammen "går förbi". Eller är den kanske avgnagd?
Bild

Idyllen störs - kan man använda det verbet i järnvägssammanhang? - av viss verksamhet "upstairs", just den här minuten av Hector Rail dragandes något "kolorerat".
Bild

2:a oktober var färjans sista trafikdag för året - tredje året i följd - och ingen bäver i sikte i år heller; dom jobbar väl mest nattetid. :x

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: God föresats

Inlägg av BAn »

Svenne skrev:2:a oktober var färjans sista trafikdag för året - tredje året i följd - och ingen bäver i sikte i år heller; dom jobbar väl mest nattetid.
Oj, se där, ännu en färja jag missat i Stockholm! Hoppas den går nästa år igen.

Det börjar bli riktigt intressant med färjeförbindelser nu i Stockholm, att åka runt med på ett reducerat korttids-SL-kort för oss färdigvuxna sverigeluffare.

Tack Svenne för att du visade den! Jag har många gånger undrat vad som finns på de holmarna...

/Bengt :-J
- en rest från sent fyrtiotal

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

BAn skrev:Oj, se där, ännu en färja jag missat i Stockholm! Hoppas den går nästa år igen.

Det börjar bli riktigt intressant med färjeförbindelser nu i Stockholm, att åka runt med på ett reducerat korttids-SL-kort för oss färdigvuxna sverigeluffare.

Tack Svenne för att du visade den! Jag har många gånger undrat vad som finns på de holmarna...

/Bengt :-J
Hoppas att "stadsdelen" Södermalm har råd att fortsätta med trafiken framöver.

Hittills har man trafikerat "leden" under augusti och september för att "kapaciteten" varit tillgänglig då och fågelbarnkammaren hunnit tömmas. Med SL-kortet tar man förslagsvis buss 55 till Tanto och promenerar ca 10 min åt NW längs Årstaviken till laddningsfärjeläget. Och väl där behövs inte ens något kort. Färjan är gratis, går en gång i timmen, tar 12 passagerare, är det fler som vill åka, kör man fler gånger, överfarten är näst intill ljudlös och tar sådär 6 minuter.

http://www.stockholm.se/KulturFritid/Pa ... ta-holmar/

Väl därute finns inga turistiska anordningar. Gården är privat; kursgård nu. Nästa bygge i storleksordning är en bäverhydda. Eventuellt behov av uppiggande och stärkande drycker är den "resandes ensak" att ordna. Bergknallar finns att sitta på, terrängdugliga dojor rekommenderas. Och vissa vyer är ju hänförande. ;)

Bild

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: God föresats

Inlägg av PeO »

Svenne skrev: den "resandes ensak"
Hur många icke juridikstuderade kan härleda det uttrycket?

Visst är utsikten värd resan Tyvärr gick inte färjan, när jag var på Söder.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

PeO skrev:
Svenne skrev: den "resandes ensak"
Hur många icke juridikstuderade kan härleda det uttrycket?

Visst är utsikten värd resan Tyvärr gick inte färjan, när jag var på Söder.
Man har ju alltid Google
https://vanadisser.wordpress.com/2010/0 ... des-ensak/
Men den kopplingen hade jag inte en aaning om :=nee :oops:

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: God föresats

Inlägg av PeO »

Svenne skrev:https://vanadisser.wordpress.com/2010/0 ... des-ensak/
Men den kopplingen hade jag inte en aaning om :=nee :oops:
Faror och vedermödor var inte slut för att den resande nått helskinnad fram till värdshuset, där det ålåg värden att hålla med "stång vid vägg". :=u

Online
ErikB
Inlägg: 1671
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: God föresats

Inlägg av ErikB »

Den här passusen ur "1442 års gästgivarestadga" fascinerade mig särskilt: Tag bort alla cigarrstumpar från blomkrukorna. Fascinerande med tanke på att det ska ha skrivits 50 år innan Columbus "upptäckte" Amerika och dess tobak och ytterligare drygt 200 år innan den första cigarrtillverkningen i Europa startade.

Framsynt eller....? :=nee
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

thorpe
Inlägg: 2392
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: God föresats

Inlägg av thorpe »

ErikB skrev:Den här passusen ur "1442 års gästgivarestadga" fascinerade mig särskilt: Tag bort alla cigarrstumpar från blomkrukorna. Fascinerande med tanke på att det ska ha skrivits 50 år innan Columbus "upptäckte" Amerika och dess tobak och ytterligare drygt 200 år innan den första cigarrtillverkningen i Europa startade.

Framsynt eller....? :=nee
/Erik
Ständigt denne Doc Emmet Brown! :-CO

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Men här råder brutal nutid. Inte bara Kolingsborg försvann; nu är också Katatarinavägsbron borta. :(
Så nu kan det ju bara bli bättre. :)
Bild

På Mosebacke Torg är det sig i alla fall likt. Det kanske man ska tacka sitt "kära" televerk för. ;)
Bild

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: God föresats

Inlägg av BAn »

Svenne skrev:På Mosebacke Torg är det sig i alla fall likt. Det kanske man ska tacka sitt "kära" televerk för. ;)
Bild
Där var också ett stort, gapande hål en gång i tiden!

Någon gång i mitten av femtiotalet, när jag var liten gosse, hälsade vi på släkten i Stockholm, som bodde på södra sidan av Mosebacke torg. Då var det ett stort, spännande hål mitt på torget. Det sades ha med tunnelbanebygge att göra. Det bör väl ha haft något med förlängningen till Hötorget att göra. Jag var inte gammal nog för att ha koll på det då tyvärr, men häftigt hål var det.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

BAn skrev:Där var också ett stort, gapande hål en gång i tiden!

Någon gång i mitten av femtiotalet, när jag var liten gosse, hälsade vi på släkten i Stockholm, som bodde på södra sidan av Mosebacke torg. Då var det ett stort, spännande hål mitt på torget. Det sades ha med tunnelbanebygge att göra. Det bör väl ha haft något med förlängningen till Hötorget att göra. Jag var inte gammal nog för att ha koll på det då tyvärr, men häftigt hål var det.

/Bengt
Kan tänka mig att "ditt" hål, Bengt, kanske hade med den då nya tunnelbanenedgången i Götgatsbacken att göra. Den fick ju många och branta rulltrappor ned till den ombyggda stationen Slussen och Mosebacke Torg var väl en av få "lediga" platser att spränga sig ned ifrån.

I och för sig är torget inte gammalt. Enligt den underbara boken "Södermalm, Minnenas söder" av Christer Löfgren och Svante Björkum (Balkong Förlag) härjade en storbrand i området 1857. Över sexhundra personer blev hemlösa, de flesta utan försäkringar. Och därmed blev det "läge" för ett rejält torg istället på ett antal hustomter. Men Wallmans teaterhus var försäkrat och återuppbyggdes; Södra teatern, "Södran".

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Svenne skrev:... Wallmans teaterhus var försäkrat och återuppbyggdes; Södra teatern, "Södran".
För att inte tala om anrika Mosebacke Etablissement, därifrån har jag många oförglömliga minnen efter att ha varit där och lyssnat på musik (t ex long tall Dexter Gordon) - och har t o m stått på scenen själv vid ett tillfälle vid mitten av 80-talet då vi i the Dew Drops lirade förband åt ett amerikanskt bluesgäng - här våran trummis Per "Putte" Östling framför affischen vid entrén.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Låter diggbart, Mats [JC_doubleup.gif]
Numera ordnas också stadsvandringar i kvarteren för att visa var Millennium hade sin redaktion och var Lisbeth Salander bodde. Till kulturminnena hör väl också Mosebacke monarki och kung Sune I med valspråket "Går det så går det."
Längtar efter sommaren däruppe
Bild

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: God föresats

Inlägg av PeO »

Svenne skrev:Mosebacke monarki och kung Sune I med valspråket "Går det så går det."
Sist jag hörde något, hade man glömt att hålla nyval. Är det någon som återfått minnet där ännu? :=Koko

thorpe
Inlägg: 2392
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: God föresats

Inlägg av thorpe »

På Mosefronten intet nytt! Var det inte så att kung Sune är son till AB Plastsaker & Son?
I övrigt, tack Svenne för bilderna av ett Sthlm i förvandling. Etablissementet. där har man tillbringat ett antal glada stunder.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19925
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Kära Mosebacke Monarki var ett mycket kulturellt program!



OBS mannen som serverar kaffe ...

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Underbart, Johan [JC_doubleup.gif]

Och jovisst, Thorpe [JC_doubleup.gif]
Saxar också en högaktuell sida ur Gentlemannens årsbok. Kalender från Mosebacke monarki, 1963. (Delfinserien)
Bild

Sture Bylén

Re: God föresats

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:OBS mannen som serverar kaffe ...
Den där baktalande lusborsten.... :evil:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19925
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Inte undra på! Du har väl inte glömt hur han höll på att stryka med i en anafylaktisk chock i Hästholmens hamn när herr Mistelgren Jr satt på ljugarbänken och trakterade ett dr-gsp-l! :-CO

Händelsen var så genomgripande att han sedermera gjorde allt han kunde för att förtränga detta:


Sture Bylén

Re: God föresats

Inlägg av Sture Bylén »

Äh... det där är ju Parnevik. :?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Äh... det där är ju Parnevik. :?
Må vara, men det var en väldigt bra sammanfattning av det där gisslet och pinoredskapet dr-gsp-l!!! :-JJ
Senast redigerad av Mölle-Mats den 08 dec 2016, 20:10, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19925
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Ånä, försök nu inte låta Sture lura dig! Det där VAR Sten Broman anno 1965!

tågtyckarn

Re: God föresats

Inlägg av tågtyckarn »

Är det inte dags för en Sten Broman knapp på MölleMats järnväg.

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: God föresats

Inlägg av PeO »

Hmmmm, undrar om det finns film på den gången han på stående fot blev invald som hedersmedlem i Bjärke dragspelsamatörer? :roll:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19925
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

tågtyckarn skrev:Är det inte dags för en Sten Broman knapp på MölleMats järnväg.
Utmärkt idé! Är det inte för övrigt dags för en MölleMats järnväg? :-CO

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"