Toppbilden, visa:    


Att inte först kolla om alla kan se bilder man länkar till. Är det snällt ?

Debattskrot, urspårningar etc. Det går ej att posta här, men väl fylla på i trådarna.
qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Att inte först kolla om alla kan se bilder man länkar till. Är det snällt ?

Inlägg av qrt »

Hej

Jag har kommit i kontakt med ett trevligt brunt Lima E69 ellok som jag vill försöka använda i ett speciellt tåg.
Nu undrar jag om detta svenskliknande lok håller eller om plasten brukar vara spröd efter alla åren.
Ja hela loket är ju i plast. Till och med motorn.
Är det någon idé att digitalisera det ?

/Curt

Ja frågan är även ställd i SvMJForum men jag har fått bra svar hittills här i Mötesspåret så .....
Senast redigerad av qrt den 12 dec 2016, 20:34, redigerad totalt 1 gånger.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av kilowatt »

qrt skrev:Hej

Jag har kommit i kontakt med ett trevligt brunt Lima E69 ellok som jag vill försöka använda i ett speciellt tåg.
Nu undrar jag om detta svenskliknande lok håller eller om plasten brukar vara spröd efter alla åren.
Ja hela loket är ju i plast. Till och med motorn.
Är det någon idé att digitalisera det ?

/Curt

Ja frågan är även ställd i SvMJForum men jag har fått bra svar hittills här i Mötesspåret så .....
Svenskliknande? Ja spårvidden är ju samma, annars har väl loket inget existensberättigande enligt min ödmjuka måndagsmorgonhumör åsikt :shock:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr är det väl ett rätt tveksamt lok. Jag kan inte se att det har någon större likhet ens med de tyskaE69-varianter som finns / funnits. Det känns som något ut Limas allra billigaste produktion. Vilket väl gör frågan helt berättigad. Håller loket överhuvud taget att köra med i dag?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Mölle-Mats »

kilowatt skrev:
qrt skrev:Hej

Jag har kommit i kontakt med ett trevligt brunt Lima E69 ellok som jag vill försöka använda i ett speciellt tåg.
Nu undrar jag om detta svenskliknande lok ...
Svenskliknande? Ja spårvidden är ju samma, annars har väl loket inget existensberättigande enligt min ödmjuka måndagsmorgonhumör åsikt :shock:
Ta dig en balja kaffe till broder kW så du kvicknar till så här på måndagsmorgonkvisten, visst fanns det lok som var mycket snarlika de tyska E 69:orna även på svenska räler - det gick några exemplar uppe i malmfälten.

Om nu Lima-loket inte "håller måttet" så fick jag just in ett par av Fleischmanns tillverkning, som dock är ommålade i blått. Har inte hunnit fota eller testa dem än, men hör gärna av dig via PM ifall de kan vara av intresse.
Also sprach der Matserschmitt!

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av qrt »

Tackar för snabba svar som vanligt.
Men vad jag fick oinsatta dissande svar denna gång då. :=nee

För min del stärktes mina planer och min egen uppfattning att det är en bra kitbashingkandidat när en gammal mj-räv sa " är det ett......" så fort jag hade fått upp det på bordet.
Så i detta fall är det alltså tvärtom.
Det har funnits lok liknande detta på flera olika platser i vårt avlånga Sverige men tydligen inte i Tyskland där de kända LAG/E69 loken i Tyskland hade betydligt kortare huvar. Men så var de inte heller tvåsystems-lok (luftledning eller batteri).
@ Mats: tack för erbjudandet men jag försöker med detta lok först just därför att det har längden på huvarna inne.

Så denna gång fick jag bättre svar i ett annat forum:
Modellen är robust, spricker inte men har gammaldags "raketegenskaper" vilka (både min och respondentens åsikt) mycket väl skulle kunna bli modernt civiliserade och "sidenmjuka" om jag sätter in en dekoder.
Det har hänt när folk digitaliserat andra Limalok.
I värsta fall får jag väl gå "all-in" och beställa ett nytt high-end mässingschassi.

/Curt

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Johan Molin »

Sannolikt skulle det fungera som ett privatbanelok.

Jag har också hört att Limaloks egenskaper kan bli fina med hjälp av en dekoder, Limas T43:or t ex.

Det som oroade mig var när du började skriva om att "även motorn är av plast".

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av kilowatt »

Mölle-Mats skrev:Ta dig en balja kaffe till broder kW så du kvicknar till så här på måndagsmorgonkvisten, visst fanns det lok som var mycket snarlika de tyska E 69:orna även på svenska räler - det gick några exemplar uppe i malmfälten.

Om nu Lima-loket inte "håller måttet" så fick jag just in ett par av Fleischmanns tillverkning, som dock är ommålade i blått. Har inte hunnit fota eller testa dem än, men hör gärna av dig via PM ifall de kan vara av intresse.

Menar Du katastrofen från ROCO LKAB F 25, så hade väl även den enbart spårvidd och buffertar gemensamt med verkligheten.
Dom där blåa du pratar om låter bättre.

Edit: Har skaffat Zoegas sedan sist, så kaffet är det inget fel på, numera!

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av qrt »

Johan Molin skrev:Det som oroade mig var när du började skriva om att "även motorn är av plast".
Selbst der Motor besteht überwiegend aus Plastik.
För övrigt är inte all plast sprö. På gamla LGB vagnar tål till och med bromsplattformarnas tunna vevar och räcken mycket omild behandling.

/Curt

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Stefan S »

Har själv ett sådant trevligt lok, inköpt hos Epa på Chapmanstorg nån gång på 70-talet. Ingick i en batteridriven startsats och kostade en bit under hundralappen. Och onekligen en kvalitetsprodukt när man jämför med en del aktuella och dyra lok som verkat gå sönder bara man andas på dom :-CO

Finns ju i en del kul målningsvarianter, roligast är den med den blå vita "Edelweis" målningen där man t o m från början kopierat Fleischmanns firmamärke

http://alte-modellbahnen.xobor.de/t6210 ... milie.html

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av qrt »

Loket är nu "uppoljat" och vid demokörningen gick det tyst och fint i analogt utförande.
Så steg 2 är inlett: En enkel dekoder är under installation.
Och en första liten ansiktslyftning: Lyktornas reflektorer målas silver.
Kanske lite krystal-kleer utanpå dem också.

Men det kommer troligen att få ett nytt uppdrag.
Ett "Lidingögodståg" om 9 vagnar draget av en Z65 trikolor är nu kalibrerat, inkört och godkänt för trafik på SJ.
Det tåget går så fint att jag nog behåller den kombinationen. Den har ju förekommit.

Ny uppgift för vår "SSLidJ 201 - lookalike" blir istället att dra en B6 vagn med järnvägsklubbsmedlemmar på utflykt.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=161985

Var någon med när ett sådant tåg rullade runt i Stockholmstrakten 1981 ?
Har den enstaka C06/C6/B6 vagnen använts till andra utflykter ?

/Curt
Bilder från utfärd på Lidingöbanan 1981 (färgbilder)
På Lidingö med SJK 1981 (svart-vita bilder)
Lidingöbanan: När lades Ropsten-Värtan ned? (Allmänt)

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Svante Andersson »

Vad kul att du länkar till bilder som inte går att se! Tack!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!


Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Svante Andersson »

Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av qrt »

Nu går du för långt Svante. Det är inte roligt längre.

1. Läs själv på om netiketten och följ den någon enstaka gång själv.
2. Jag ser alla bilder utan att vara inloggad.
Såväl med läsare FF 48 och IE 9

/Curt

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Kjedlund »

Det är inte bara Svante som inte ser några bilder. Så här ser det ut när jag försöker.

Bild

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Lihkströmsverken »

... och här är en till som inte heller kan se bilderna.

/Ola

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av HLS »

Hej

Med risk för att få smäll på skallen för att jag har en avvikande uppfattning;
Jag ser bilderna, alla 10 av dem. Använder Firefox 50.0.5
Testade av nyfikenhet med Internet Explorer 11.0.36 och får samma fenomen som flera rapporterar, bilderna är spärrade.

Länken leder ju till Järnvägshistoriskt forum,
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=161985

De svartvita bilderna finns på postvagnen
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=223476

Ett problem som härrör sig från att IE11 inte är IE-kompatibel?

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
småländska-rallare
Inlägg: 551
Blev medlem: 19 apr 2012, 20:33
Kontakt:

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av småländska-rallare »

HLS skrev:Hej

Med risk för att få smäll på skallen för att jag har en avvikande uppfattning;
Jag ser bilderna, alla 10 av dem. Använder Firefox 50.0.5
Testade av nyfikenhet med Internet Explorer 11.0.36 och får samma fenomen som flera rapporterar, bilderna är spärrade.

Länken leder ju till Järnvägshistoriskt forum,
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=161985

De svartvita bilderna finns på postvagnen
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=223476

Ett problem som härrör sig från att IE11 inte är IE-kompatibel?

Hälsningar
Hans
Jo är samma mjukvara IE11 & IE

Men den som har satt ut bilder kommer från http://jernbane.net/phorum/index.php där kanske måste ha tillstånd lägga bilder i svensk forum

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av PeO »

Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av 1956 »

Jag ser dem inte heller i Safari.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Svante Andersson »

qrt skrev:Nu går du för långt Svante. Det är inte roligt längre.

1. Läs själv på om netiketten och följ den någon enstaka gång själv.
2. Jag ser alla bilder utan att vara inloggad.
Såväl med läsare FF 48 och IE 9

/Curt
Undrar vem det är som går över gränsen...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av HLS »

Hörnu,

Måste man bli arg när det inte går att ladda ned ett och ett halvt år gamla bilder från ett grannforum?
Det kan väl knappast vara Curts fel att en del av oss kan se bilderna på järnvägshistoriskt forum och en del inte?
Curt har inte laddat upp bilderna till jvmv2 forum, han har bara hänvisat till dem.
Skilj på sak och person vetja.

Skärpning, detta är det kamratliga modelljärnvägsforumet.
Om inte kamratuppfostran fungerar så får jag be moderatorn utdela varningar när så krävs..
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Lihkströmsverken »

HLS skrev: Måste man bli arg när det inte går att ladda ned ett och ett halvt år gamla bilder från ett grannforum?
Nä, men det är ett intressant tekniskt spörsmål när det inte går att se bilder som det länkas till. Jag saknar teknisk förmåga att förklara varför jag inte ser bilderna som refereras till och skulle gärna, utan ironiska kommentarer, vilja veta varför.

/Ola

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av HLS »

När Microsoft lanserade IE10 dröjde det inte länge innan det kom ett meddelande att webbplatser som var konstruerade för att vara kompatibla med Internet Explorer inte kunde accessas korrekt med IE10. Detta hände tex med min bank som rekommenderade att man tog kontakt med sin datastödsperson eller lämnade in PCn och fick problemet löst.
Varför Microsoft drog på sig det här problemet är omöjligt att begripa, man betatestar intensivt... hur som helst;

I Microsoft Windows finns en fil: "Registry" som innehåller all slags installationsinformation som skall möjliggöra att installerade program samexisterar korrekt. Varje installerat program lägger till en Rubrik, i detta fall IE eller Internet Exporer, med versionssiffra.
Inunder denna rubrik för IE skall finnas en rad som säger Internet Explorer compatible = Yes.
Av ngn outgrundlig anledning blir inte den raden skriven i alla installationer, ens nu när Microsoft är pinsamt medvetna om saken.
Kanske är det så att kriget om web-browser har kommit till en punkt när IE-compatibility inte är de facto standard?
Avsaknad av denna information har lett till att webbplatser som designats FÖRE IE9 inte läser rätt till web-browser som är >IE9..
Om man inte uppdaterar sin web-browser utan behåller en äldre version kan detta problem bli synligt.
Editering av "Registry" är inget för den oinvigde. Feleditering i Registryt resulterar i en okörbar PC, så se upp.

Med reservation för fel i detaljer, så här KAN det iaf möjligen ligga till...
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tack Hans, men jag hänger inte riktigt med. Troligen beror det på min fullständigt bristande datakunskap. Dock gick jag in på Järnvägshistoriskt forum och letade fram aktuellt inlägg och fick samma resultat. Förutom detta har jag noterat samma problem på ett danskt forum men i bägge fallen kan jag leva med det även om jag går miste om intressanta bilder.

Som kuriosa, för att visa på min dåliga datakunskap, kan jag berätta att jag på sent 70-tal fick förmånen (?) att som elev gå en av marinens första datakurser som hölls av en av våra dataexperter, mariningenjören Bo Asplund, senare en uppskattad kollega. Tyvärr tappade jag intresset redan vid en av de första lektionerna då jag fick förstå att det då vid tidpunkten inte gick att läsa in "Jakten på Bismarck" i datorn och så ställa frågan; "när gick de brittiska jagarna första torpedskott?". Då tappade jag mitt dataintresse.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Johan Molin »

Gitter inte ta mig upp ur sängen för att testa mina olika webbläsare på "stordatorerna" men på min padda fungerar det inte att se bilderna med Safari tyvärr. Så jag antar att det är något mer sk .. mög än bara en windowsuppgradering av IE?

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av HLS »

hej Ola,

Tack för svar. Jag besparar dig en förklaring till då. :-)
Det bästa enkla råd jag kan ge dig är att installera mer än en webläsare.

Ifall Internet Explorer sviker emallanåt, installera Firefox som komplement.
Man kan ha flera webläsare, men bara en kan kan vara din "utvalda standard" alltså där dina favoriter sparas.

Om man bara svarar NEJ på frågan om man vill göra (ex vis Firefox) till standardwebläsare vid varje tillfälle man använder alternativet för att öppna nån webbplats så är allt oförändrat. Svara också NEJ på sagda fråga när du installerar din alternativa webbläsare så är allt orört.
I värsta fall får du frågan när du byter tillbaka ,och kan svara JA i det läget.

Personligen har jag Firefox som standardläsare, men har sparat Internet Explorer utifall jag skulle stöta på problem med nån webbsida.

Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av HLS »

Johan Molin skrev:Gitter inte ta mig upp ur sängen för att testa mina olika webbläsare på "stordatorerna" men på min padda fungerar det inte att se bilderna med Safari tyvärr. Så jag antar att det är något mer sk .. mög än bara en windowsuppgradering av IE?
Jo det handlar om hur webbläsaren tolkar innehållet i den webbsida man tittar på.
En gång i tiden var Internet Explorer de facto standard, men så bröt kriget ut angående monopolet på webbläsare (som Microsoft hade skaffat sig). Därefter fick inte Microsoft automatiskt installera en webbläsare ihop med operativsystemet. Microsofts intresse kan nog tänkas ha avtagit en del efter den domen. Det tekniska problemet består i hur man definierar objekt i en webbsida och på vilket sätt man tolkar och gör material tillgängligt, tex inbäddade bilder.
Det finns dussintals mjukvaror som används för att skapa webbsidor. Alla utgår i princip ifrån samma definitionsmassa när de skapar innehållet. EN slags IE-de-facto-standard. Efter "Lex Internet Explorer" har det här lösts upp en del och det är inte ovanligt att det kommer versionsrättningar och buggfixar till de olika webbläsarna när man sett "inkompatibilitet" av olika slag. Det här är ju givetvis en belastning för de som tillhandahåller webbläsarna..
Som jag skrev tidigare, IE i vissa utgåvor är inte ens den IE-kompatibel !!

Lite pikant är det ju att Apple förinstallerar en webläsare (Safari) och den är monopolistisk på samma sätt som Microsofts IE, emellertid inte tydligt produktmärkt Apple, så det passerar.

Makten i en webbläsare är ju att det är lätt att hålla reda på användarens surfvanor, köpmönster med mera och sälja den infomationen till kommersiella spelare. Det glansigaste exemplet på detta är Google Chrome.
Om man installerar Chrome, skaffar ett Gmail konto och använder Google som sökmotor så har man sålt alla sina data utan att få betalt.. :-)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Stefan S »

Syns inte i Firefox heller.......

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av d680ae »

1956 skrev:Jag ser dem inte heller i Safari.
Samma här och med Ff 50.0.2

Problemet ser i viss mån välbekant ut. I de fall jag stött på problemet ha det härrört från det enkla faktum att den site där bilderna är uppladdade blockerar länkning till bilderna från andra sajter (hot linking) med undantag för användare som innehar och upprätthåller egen inloggning.
Det torde också vara välbekant att Järnvägshistoriskt forum inte erbjuder tillgång till uppladdning av bilder. I det här fallet har även den som länkade in dem där "kört en rövare" som fungerade för tillräckligt många med egen inloggning till den norska värdsajten Jernbane.net. Inte underligt att det skiter sig om man försöker upprepa tricket här. Jernbane.net har naturligtvis inte lust att vara repositorium för bildvisning på alla andra fora som saknar den möjligheten. Bilderna syns inte heller i det citerade inlägget på Järnvägshsitoriskt forum. Det har antagligen inte ett dugg att göra med inloggning, eller inte därstädes.
Jernbane.net kan man däremot, utan inloggning se bilderna i reducerad storlek. För betraktande av dem i fullformat krävs inloggning.

Snacket om Microsoft's kompatibilitetspolicy för sina nyare browsers ger jag därmed inte mycket för

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Johan Molin »

Låter som en väldigt rimlig förklaring tycker jag.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av cgn1954 »

Inte så svårt få rätt länk...

Jag gillar bilderna! :-J

http://jernbane.net/phorum/read.php?8,2 ... msg-252200
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Svante Andersson »

cgn1954 skrev:Inte så svårt få rätt länk...

Jag gillar bilderna! :-J

http://jernbane.net/phorum/read.php?8,2 ... msg-252200
Och fortfarande krävs medlemskap och inloggning för att se bilderna i fullformat.

Då tycker jag för forumfridens skull att man kan tala om dessa förhållanden när man länkar till sådant!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av cgn1954 »

Svante Andersson skrev:Och fortfarande krävs medlemskap och inloggning för att se bilderna i fullformat.
Då tycker jag för forumfridens skull att man kan tala om dessa förhållanden när man länkar till sådant!
Hade jag ingen aning om. Så det är ju tråkigt att min fantastiska okunskap nu bidrar till att det puttrar o pyr av ilska där ute. Oj oj :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av Johan Molin »

Det känns ju lätt onödigt att stressa till sig högt blodtryck och typ 2-diabetes av så triviala orsaker som att det finns fora där ute i rymden som är mer ogina med sin bildpresentation än vad vi är här på Mötesspåret! Det är ju trots allt inte ert fel, ni som gnabbas i tråden!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Att inte först kolla om alla kan se bilder man länkar till. Är det snällt ?

Inlägg av Svante Andersson »

Varför byta namn på den här tråden? Vore väl bättre att ha den frågan som en egen tråd under "Övrigt som inte passar någon annanstans"

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av BoJ »

cgn1954 skrev:
Svante Andersson skrev:Och fortfarande krävs medlemskap och inloggning för att se bilderna i fullformat.
Då tycker jag för forumfridens skull att man kan tala om dessa förhållanden när man länkar till sådant!
Hade jag ingen aning om. Så det är ju tråkigt att min fantastiska okunskap nu bidrar till att det puttrar o pyr av ilska där ute. Oj oj :=u
Är det någon här på forumet som borde begripa hur det ligger till så är det väll du CGN!
Troligen ser man bilderna i full storlek om man är permanent inloggad hos Jernbane.net
Eller så är det en bugg som Norska forumet inte har kläm på. Du skall inte se dessa bilder.
Det är inte första gången liknande händer med "Norska" bilder.
I övrigt så är det ju endast Svante som försökt få er övriga att förstå läget när alla talat om webbläsare hit och dit.
BJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Att inte först kolla om alla kan se bilder man länkar till. Är det snällt ?

Inlägg av Johan Molin »

Förvisso, men knappast en anledning att vi forumister börjar kasta sten på varandra - ingen av deltagande skribenter, Göran, qrt eller Svante, kan ju lastas för denna de olika forumens konstiga policy-principer (inte jag heller för den delen, jag kan tycka det är en trälig policy, på ren össchöttska, men ändå)!

Har man sedan själv tillgång till fullskalebilder på sin bildskärm så är det ju inte självklart att man känner till att andra kanske inte har det. Vilket väl dock framgått med övertydlighet vid det här laget ...

EDJ
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 dec 2011, 07:44

Re: Att inte först kolla om alla kan se bilder man länkar till. Är det snällt ?

Inlägg av EDJ »

I Safari / MacBook : öppna länken/bilden i nytt fönster: ( >tryck 2 fingrar på plattan > Öppna bild i nytt fönster ). Fungerar för mig.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Lima E69. Håller det att köra än?

Inlägg av cgn1954 »

BoJ skrev:Är det någon här på forumet som borde begripa hur det ligger till så är det väll du CGN!
Mmmm.... tackar.

Kan emellertid inte allt om IT (men det talar vi tyst om). 8-)

Just i detta fallet fick jag faktiskt en länk från Niels Munch som jag glatt klickade på och fanns alla bilder i fullt format. Inte f-n tänkt jag på specialare eller policys och annat som ligger i detta...

Att det blir sånt rabalder förvånar mig väldigt mycket. Finns det inte nåt roligare hålla på med eller är det prestige i det man skriver på dessa forum? Sorry - denna tråd borde enligt den här "IT-gurun" försvinna - den har ju abselut inget mervärde för mänskligheten (eller MJ-hobbyn - heller).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Att inte först kolla om alla kan se bilder man länkar till. Är det snällt ?

Inlägg av 1956 »

Tråden har kvalificerat sig för transport till Vislanda.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Att inte först kolla om alla kan se bilder man länkar till. Är det snällt ?

Inlägg av Johan Molin »

En god idé tycker jag. Sju urspårade trådar under 5 års forumskrivande ter sig som ett i det stora hela mycket blygsamt störningsmoment.
Det viktiga i sig som kvalificerar för Vislanda är väl dock inte urspårningen i sig utan den pajkastning som samtliga sju trådar gett prov på.

Det underliga är dock att trådar med pajkastning och personangrepp tycks ha ett enormt underhållningsvärde för somliga. Förutom ett antal gäster så är det alltid samma signatur(-er) man ser besöka Vislanda-trådarna.
Å andra sidan; gillar man sådant så finns det ju andra fora där man betydligt enklare får sitt lystmäte tillgodosett.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Att inte först kolla om alla kan se bilder man länkar till. Är det snällt ?

Inlägg av H0n3 »

Synd att det blir en så animerad diskussion kring detta. Jag trasslade mig fram till Jernbane.net bara för att se hur det ser ut där och i slutet av varje inlägg i det forumet så finns den här upplysningen:

"Om du vil delta aktivt, se bilder i fullformat, kommentere bilder, og skrive i våre Postvogner logger du inn.
Som registrert og aktiv deltaker får du det aller beste av jernbane.net"


Det betyder (om jag är med rätt) att alla bilder som visas direkt i trådarna är tumnaglar som måste expanderas (klickas på) för att bli fullstora. Därigenom har man också kunnat lägga ett "inloggningsfilter" på tumnaglarna så att man låser tittandet till just det forumet. Lite njuggt kan man tycka, men det är nog ett resultat av för mycket "piratkopiering" och övertrampade copyrightregler.

Alltså får man vara inloggad på Jernbane.net innan man tittar på bilder länkade till dem - lite knöligt och inte alldeles användarvänligt, men det är deras val och det är bara att acceptera. Allt är ju inte gratis i världen ens idag ju ..... :shock:

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Att inte först kolla om alla kan se bilder man länkar till. Är det snällt ?

Inlägg av Johan Molin »

Det är ju en viktig kunskap att känna till, så så långt var väl den utvikningen helt ok, och tråden kunde ha återgått till sitt huvudtema. Problemen uppstod ju när det blev intern pajkastning på grund av detta, och när det inte fungerade att vädja om en viss sans och balans blev det ju oundvikligt att tråden skulle hamna här. Däremot raderar vi aldrig någonting avsiktligt; grundtanken är att de som skriver på detta forum är myndiga personer och får stå för det de skrivit. Något som möjligen lett till en viss återhållsamhet från att använda de värsta invektiven genom åren.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Att inte först kolla om alla kan se bilder man länkar till. Är det snällt ?

Inlägg av cgn1954 »

@1956

Bra flytt.

@HOn3 (Peter)

Mycket bra skrivet. [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Att inte först kolla om alla kan se bilder man länkar till. Är det snällt ?

Inlägg av BoJ »

Begriper inte att denna länk har förpassats!
Berätta varför!!??
Bilder som inte syns är MYCKET irriterande på forum. Liknande har hänt med inlägg på "JVHF" med liknande resultat i frågeställningar om webbläsare och operativsystem. Saken är ju helt självklar om man läser texten på lilla bilden som kommer upp. Nej! Det är ingen bild MS skapat.

Bild

BJ
Bo Japlin
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Skriv svar

Återgå till "Vislanda"