Toppbilden, visa:    


Att skapa en byggsats

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Att skapa en byggsats

Inlägg av vonWow »

Vad finns det på gång, eller vart i ligger svårigheterna?

Gällande att ta fram ett Svenskt lok från 1800-talet i byggsats eller färdig modell.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av Johan Molin »

Gissningsvis förväntad efterfrågan visavi kostnaderna ...

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av LYR »

Bild

Det 1800-talslok jag närmast kommer att tänka på är detta Litt. G, som visades i Skövde i år.
/LYR

Bild

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av vonWow »

LYR skrev:Bild

Det 1800-talslok jag närmast kommer att tänka på är detta Litt. G, som visades i Skövde i år.
/LYR

Bild

Snyggt och vart lägger man in om intresse :?: :-T

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av MatsN »

vonWow skrev:Vad finns det på gång, eller vart i ligger svårigheterna?

Gällande att ta fram ett Svenskt lok från 1800-talet i byggsats eller färdig modell.
Skulle av erfarenhet säga: Det enorma arbetet med grundforskning dvs hitta ritningar, bilder mm av förebilden och lista ut hur allting såg ut...

/Mats

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av Beeblebrox »

Svårigheterna ligger i att konstruera en byggsats som någon annan än konstruktören kan bygga. Därefter kommer det stora och ofta bortglömda jobbet att skriva en beskrivning hur man bär sig åt för att bygga ihop den.
Först måste man dock komma över tröskeln och komma igång, trots att man vet att det ligger ibland hundratals timmar framför en.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 881
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av ollef »

Som sagt:
MatsN skrev: Skulle av erfarenhet säga: Det enorma arbetet med grundforskning dvs hitta ritningar, bilder mm av förebilden och lista ut hur allting såg ut.../Mats
och sedan:
Beeblebrox skrev:Svårigheterna ligger i att konstruera en byggsats som någon annan än konstruktören kan bygga.
Därefter kommer det stora och ofta bortglömda jobbet att skriva en beskrivning hur man bär sig åt för att bygga ihop den.
Har själv just passerat steg 1 och 2 i och med dagens annonsering av en byggsats av ett Tc-lok i skala N och sitter nu fast i byggbeskrivningsträsket. :=Koko
Nästan alla bilder och sprängskisser ritade, nu skall "bara" en strukturerad och begriplig text plitas ihop.
Och allt skall helst vara klart till den 5:e november. (Men utan deadlines finns det ju ingen morot som håller igång arbetet)

Mycket jobb, ja - Men när man nått så långt har mödorna balanserats väl med skaparglädjen.

Sedan får man hoppas att modellen blir tillräckligt intressant på marknaden..........
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av Johan Molin »

Jag håller alla tummar! Har inte direkt koll på svenskt utbud i skala N, men du är ju en av de tappra kämparna som försöker förbättra det!

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av vonWow »

Jag tycker det viskas om två olika lok....Jag hoppas verkligen att dessa båda orkar och hinner få ihop sina modeller [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Det behövs en ny våg av kluriga byggare som kan och vill få fram roliga modeller.
3D utskrifter är ju idag, med lite tänk hur dom ska skrivas ut, en kanon teknik, förutom tiden det tar, men man kan ju ge ut underlaget till modellerna och sälja detaljer och egna utskrifter till dom som ingen skrivare har.
En sak som är lite underlig är att det inte är lätt att få fram leverantörer och under-entreprenörer....
Det borde finnas ett sätt att säkert sam-investera, så att ingen blir blåst!? Handelsbanken är ju stenhårda, dom borde ha hur mycket förslag som helst :-J
Jag vet inte vad det kostar att ta fram en modell, men det skulle vara coolt om man tillsammans kunde pytsa ut 4 st modeller /år.
Varför inte en leverantörsbank med bra folk som gör det som dom säger att dom ska göra?
Mikro-investering?

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av Beeblebrox »

vonWow skrev:

Det behövs en ny våg av kluriga byggare som kan och vill få fram roliga modeller.

Mikro-investering?
Jag tycker det finns ganska många kluriga konstruktörer, och nya kommer och går.

Mikroinvestering, omskrivning för förskottsbetalning kanske... Inte helt populär metod i MJ-sverige.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av Traveller »

LYR skrev:Bild

Det 1800-talslok jag närmast kommer att tänka på är detta Litt. G, som visades i Skövde i år.
/LYR

Bild
Det kan hende man også kan få en og annen norsk kunde til en slik modell:
Bild
Smaalennsbanens damplok 51 Ymer, N&H Trollhättan, 1876 (NSB type 10)

Variant med påbygget løpeaksel (målsatt foto)
Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av vonWow »

Beeblebrox skrev:
vonWow skrev:

Det behövs en ny våg av kluriga byggare som kan och vill få fram roliga modeller.

Mikro-investering?
Jag tycker det finns ganska många kluriga konstruktörer, och nya kommer och går.

Det jag skrev var just det, att det kommer och går ojämnt, så ordet "ganska" är träffande tycker jag :-J

Mikroinvestering, omskrivning för förskottsbetalning kanske... Inte helt populär metod i MJ-sverige.
Nej det är ingen omskrivning, Mikroinvestering är en sak, förskott en annan. Det ena bevakas av utomstående det andra inte, men du löper en risk att inte få tillbaka det är riktigt

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av vonWow »

@Traveller

Ja! Det borde med forumens hjälp kunna spridas som en löpeld vad för lok som intresserar kunder, ta 10 % av dom och se om det skulle funka på den basis.....

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av MatsN »

För min del och för fler som jag känner till är det ju så att då det är ett enormt arbete med massor av timmar bakom att skapa en modell så vill man ju helst göra det man själv är intresserad av och inte bara det andra är intresserade av. Arbetet lär man inte kunna ta betalt för, det blir dålig timpeng...

/Mats

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av vonWow »

Nej det klart, jag kanske inte skulle lägga ner massa tid på att ta fram ett funkishus : ) eller RC-lok.

Bo-Arne
Inlägg: 107
Blev medlem: 25 feb 2012, 20:54

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av Bo-Arne »

När en stor internationell modellfirma vet att dom kommer att tjäna pengar på en Svensk modell då kommer den! Det minsta lilla som dom tvekar så blir det inget.
En ledtråd är: G-finka med reklam - restaurangvagn.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av LYR »

För att återgå till själva upphovet av tråden om G-loket och HK-models, så är det ett projekt av två medlemmar i MRW i Göteborg.
/LYR

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av vonWow »

LYR skrev:För att återgå till själva upphovet av tråden om G-loket och HK-models, så är det ett projekt av två medlemmar i MRW i Göteborg.
/LYR
Tackar! :-T

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Att skapa en byggsats

Inlägg av vonWow »

Jag hoppas då att herrarna i Göteborg tagit notis om att jag är blivande köpare av denna modell när/om den kommer ut till försäljning. :-T
Kan inget annat än heja på [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"