Toppbilden, visa:    


Kyl-/frysvagnar

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Kyl-/frysvagnar

Inlägg av LYR »

Bild

Jag har en viss svaghet för kylvagnar - av jvg-pesonal ofta benämnda vitvagnar - d.v.s. vagnar för transport av livsmedel
och jag har här på forumet visat en del tidigare - exempelvis dessa svenska SJ-klassiker.

Nu vill jag visa några vagnar från utländska jvg-förvaltningar.
Jag har valt modeller som har verkliga förebilder i den mån man nu kan bedöma det.

Bild

Bild

Bild

Taket på MAV-vagnen har dessutom ett genombrutet solskydd.

Bild

Välkända danska klassiker med färgglada budskap, men finns också mer neutrala danskar....

Bild


Bild

Bild

Bild

Hoppas snart kunna komplettera med fler kyl-/frysvagnar.

/LYR

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19953
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Brawas serie Carlsberg-vagnar är mycket tilltalande! På den tiden vagnarna såg ut så här hade dock Carlsberg en stående röd svastika som symbol, vilken prydde vagnsgavlarna istället för den månguddiga stjärna som ersatte den efter den 9/4 1940 ...

Bild

Bild
Denna bild visar under vilka år olika företeelser på Brawas vagnar fanns.

I tjänst: Fram till 1969
Bromshytt: självförklarande
Stn Hof: Invigdes 1953
Vågrätt: Plankningen på vagnssidorna, blev senare lodrät.
**: På gaveln finns en Carlsbergstjärna inuti vilken ursprungligen fanns det nämnda röda hakkorset.
Carlsberg: Fick stor grön märkning omkring 1950, så vagnarnas märkning fungerar t o m 1949 ...
Kjøbenhavn: Stavas København fr o m 1931
Bromsmärken: Vagnarna levererades med tryckluftsbroms vilken dock togs bort i Danmark. Återinfördes 1941 med tillhörande bromsmärkning i vagnshörnorna.
Rev datum: Alla modellerna har revisionsdatum mellan 1938 och 1941 ( i Väderstad var det dock ingen "som såg detta" redan 1919 ...
Märkning: Littrering mm stämmer fr o m 1941.

Så bäst stämmer modellernas utseende med hur vagnarna såg ut 1940 - 1949.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Mölle-Mats »

Mycket trevligt initiativ att starta en tråd med kyl-/frysvagnar, är ju (måhända jämte tankvagnar - och så loken förstås!) i mina ögon bland det "intressantaste" som rullar på våra järnvägar! [JC_doubleup.gif]

Åtskilliga modeller av kyl-/frysvagnar har passerat revy här hos mig under det senaste dryga decenniet, och jag redovisar ett par "high lights", som etsat sig fast i mitt minne, nedan:

Fleischmann art. nr. 5307, en modell av en fisktransportvagn tillhörande Deutsche Reichbahn:
Bild

Märklin art. nr. 46150, en modell av en köttransportvagntillhörande Danske Statsbanerne:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Kjell Friberg
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:28
Ort: Linköping

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Kjell Friberg »

Roligt att se den östtyska boggikylvagnen från Schicht. Denna vagnmodells efterträdare orsakade en lång debatt på ett DR-forum då den inte ansågs förebildsriktig - någon sådan hade aldrig funnits enligt "den samlade expertisen" i likhet med Pikos svenska BP-tankvagn. Jag lade då upp min bild på vagnen ifråga när den besökte Helsingborg 1967. Då vaknade de seriösa forskarna och medgav att den funnits i ett enda exemplar under något år men att bilder på den saknats. Jag har just nu tyvärr ingen möjlighet att lägga upp min bild på detta forum.
Låt inte din fantasi hindra dig - den är ändå överträffad av verkligheten.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av LYR »

Tack Kjell för dina kunskaper om vagnarna, jag känner nog större förtroende för dina uppgifter än "den samlade expertisen"!
/LYR

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev:Mycket trevligt initiativ att starta en tråd med kyl-/frysvagnar ...

Fleischmann art. nr. 5307, en modell av en fisktransportvagn tillhörande Deutsche Reichbahn:
Bild
Dette er ingen kjøle-/frysevogn, men en vogn for transport av settefisk/fiskeyngel til oppdrettsanlegg. Innvendig var det store tanker med levende småfisk. Disse ble passet på av en medbragt røkter/fiskepasser, som bl.a. skulle dosere passende mengder oksygen til vannet fra et batteri "dykkerflasker". Fisken ble feitet opp i lokale oppdrettsanlegg.

Danmark var en stor aktør innen ørretoppdrett og eksport av settefisk. De fleste vognene for levende fisk synes å ha vært registrert hos DSB (vogner DSB-litra ZF).

Om denne spesielle gesjeften kan man lese i Eisenbahn Journal 5/2014 s. 86.

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19953
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Bild

SJ hade också ett par stycken dedikerade fisktransportvagnar. Olyckligtvis har den samlade järnvägshistoriska vetenskapen hävdat att de transporterade fisk från Göteborg till Stockholm, när den ena i själva verket gick i trafik Hästholmen – Stockholm ... :=u

Grh 31640 – 31641, byggda 1931. Ändrade till vanliga godsvagnar 1939 – 1940.

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av skånelängan »

Hade varit kul att dekalera en med "död fisk"......... :=Koko
Har du inte kul, så gör du fel....

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Traveller »

skånelängan skrev:Hade varit kul att dekalera en med "död fisk"......... :=Koko
Man skriver ikke "död fisk", man skriver "FRISCHE FISCHE"!

Bild
NSB kjølevogn type Hf, anskaffet fra 1909 til bruk Bergen/Åndalsnes - Kornsjø - Trelleborg - Sassnitz - Tyskland/Sveits/Østerrike/Italia.

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Arne Lindgren »

skånelängan skrev:Hade varit kul att dekalera en med "död fisk"......... :=Koko
Jag har en kylvagn som det står Rakörret på. Den är definitivt död.
Det är inte en av mina "Frisk's Fisk"-vagnar. Den här är märkt Conny-Sörens Delikatesser.
Syns i Älvsjö, om dom släpper ut mina knäppa reklam-vagnar. :-BS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19953
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Bild

"Ce poisson, ce n'est pas frais" ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av PeO »

Och jag som trodde att se på klassning i stället för vad saker och ting i själva verket är, var ett modernt påfund inom svenska tjänstemannaväldet :o

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19953
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Jag får väl vara först ut då, med att presentera Hobby Trades fina kylvagn, i specifikt samarbete med Kystbanen. Underbar vagn! Jag återkommer när jag vet mer om förlagan, har för mig den är beskriven i Spor og Baner. Det gäller bara att hitta rätt nummer i röran ...

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av LYR »

Bild

Jag passade på att utnyttja solljuset för fotografering, så här kommer mina bilder på de danska vagnar som Johan Molin tidigare visat.

Som man ser på den vagnen till vänster är den kraftigare i färgen, syns särskilt på den gula målningen "MAYO salater"
- den är enligt Hobbytrade nymålad medan vagnen till höger är väderbiten/urblekt, men tvättad efter några års användning - att döma efter Rev- datum.
Så autentiskt har de arbetat vid framställningen av modellen. Vagnarna är vända med olika sidor utåt för att visa underredets olika detaljering.

Vi ska verkligen hoppas att vagnarna även ska komma ut som svenska SJ-modeller med Litt. Icps,
eftersom de danska vagnarna ursprungligen är inköpta f.d. svenska begagnade SJ -vagnar.

/LYR

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nyss hemkommen från Hobbymässan i Valbyhallen och givetvis med en Mayo-vagn i väskan. Intressant när det gäller vagnen var att den inte bara såldes av Kystbanen utan av flera andra återförsäljare och till ett identiskt pris. Jag tog chansen att förhöra mig om den "svenska" varianten av vagnen och fick det klara intrycket att man från producenthåll var tveksam då HobbyTrades tidigare svenska godsvagnar sålt sämre än förväntat (vilket förvånar mig och jag ställer mig tveksam till). Detta skulle innebära att svenskvagnarna ännu inte satts i produktion och tillverkning kan tidigast förväntas ske 2016. Dessutom var det intressant att uppenbart kommer de svenska vagnarna inte att vara exklusiva för en återförsäljare utan finna tillgänglig hos flera svenska återförsäljare.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19953
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Om Mayo-vagnarna:

Ibgps 807 4 108 f d SJ Icps 840 5070 b 1958. DSB 1987. Utrangerad 1997
Ibgps 807 4 109 f d SJ Icps 840 5104 b 1958. DSB 1987. Utrangerad 1997
Ibgps 807 4 110 f d SJ Icps 807 0108 b 1958. DSB 1987. Utrangerad 1997
Ibgps 807 4 111 f d SJ Icps 840 5091 b 1958. DSB 1987. Utrangerad 1997
Ibgps 807 4 112 f d SJ Icps 807 0196 b 1958. DSB 1987. Utrangerad 1997
Ibgps 807 4 113 f d SJ Icps 840 5180 b 1958. DSB 1987. Utrangerad 1997

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Svante Andersson »

Lihkströmsverken skrev: Jag tog chansen att förhöra mig om den "svenska" varianten av vagnen och fick det klara intrycket att man från producenthåll var tveksam då HobbyTrades tidigare svenska godsvagnar sålt sämre än förväntat (vilket förvånar mig och jag ställer mig tveksam till).
/Ola
Vore kul att höra hur danska MJ-producenters förväntan på att sälja svenska godsvagnar i modell är formulerad. Vad har vi fått? En O-vagn, en kylvagn och en Hbis... och hur sålde de?

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Lihkströmsverken »

Svante Andersson skrev:
Lihkströmsverken skrev: Jag tog chansen att förhöra mig om den "svenska" varianten av vagnen och fick det klara intrycket att man från producenthåll var tveksam då HobbyTrades tidigare svenska godsvagnar sålt sämre än förväntat (vilket förvånar mig och jag ställer mig tveksam till).
/Ola
Vore kul att höra hur danska MJ-producenters förväntan på att sälja svenska godsvagnar i modell är formulerad. Vad har vi fått? En O-vagn, en kylvagn och en Hbis... och hur sålde de?

SA
Håller med Svante; jag skulle oxså vara nyfiken på försäljningsresultat kontra förväntningarna avseende godsvagnar. Jag kan bara referera till "över disk kommentarer" i Valbyhallen. Däremot har jag personligen, genom insyn, konstaterat att producentledet är känsliga för obefogad/överdriven kritik som drabbar försäljningen. Företeelsen "finn fem fel" har negativt påverkat oss och jag kan bara beklaga resultatet/konsekvensen då jag vet vad vi gått miste om. Tur att vi har en del "mässingsproducenter" som håller ut .....

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19953
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Det är egentligen förskräckligt, m h t att vi fått så många fantastiska modeller bara senaste 15 åren. Själva det faktum uppväger och överglänser eventuella "niträknarfel" många gånger om. Jag skulle kunna ge mycket t ex för att Heljan skulle återuppta sin serie 30-talsvagnar. Det finns ett antal jag känner att jag missade när tiden begav sig. I synnerhet som dessa vagnar fanns kvar in i vad jag uppfattar som mycket modern tid (man börjar väl bli gammal m a o som uppfattar 1980-tal som mer eller mindre "nutid" ...).

Och F 1200 skulle faktiskt varit kul att ha, m h t att loket tycks ha varit stationerat i Mjölby fram till Getå-katastrofen ...

Å andra sidan tror jag att jag lyckades skrapa ihop rubbet av Hobby Trades svenska modeller.

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av ubjs »

¨Företeelsen "finn fem fel" har negativt påverkat oss och jag kan bara beklaga resultatet/konsekvensen då jag vet vad vi gått miste om. Tur att vi har en del "mässingsproducenter" som håller ut .....¨

Det här snacket begriper jag mig inte på. Vad är det för skillnad på Heljan jmf Roco, Märklin, NMJ och inte minst Jeco. Alla har fått kritik i massor på olika modeller som dom gjort.

Personligen tror jag att Heljans snack om kritik enbart är bortförklaringar när man misslyckats.
Grejerna höll inte tillräckligt bra nivå för att sälja. Tråkigt men sant (modellerna var i grunden fina men inte riktigt färdiga), gör man personvagnar som inte kan kopplas ihop med lok och andra vagnar utan modifiering så är det inte konstigt att dom är svårsålda. Gör man ett lok som inte går att köra i växlar så kanske man inte kan förvänta sig annat än dåliga rescensioner.
Om man är ny på en marknad så får man inte så många chanser, det är viktigt att man gör bra grejer och inte släpper utan sånt som inte är körklart.

Kollar jag i min egen hylla så har jag ett F-lok som jag inte kan köra på min bana, en T21:a som ligger i spillror efter att jag försökt få in en dekoder. Kanske inte konstigt att jag väljer att köpa modeller från alla andra tillverkare utom Heljan (som för övrigt tillverkar husbyggsatser av en tvivelaktig karaktär när det gäller såväl passform som kvalité i själva plasten).

Mvh UB

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av LYR »

Svante Andersson skrev:
Lihkströmsverken skrev: Jag tog chansen att förhöra mig om den "svenska" varianten av vagnen och fick det klara intrycket att man från producenthåll var tveksam då HobbyTrades tidigare svenska godsvagnar sålt sämre än förväntat (vilket förvånar mig och jag ställer mig tveksam till).
/Ola
Vore kul att höra hur danska MJ-producenters förväntan på att sälja svenska godsvagnar i modell är formulerad. Vad har vi fått? En O-vagn, en kylvagn och en Hbis... och hur sålde de?

SA
Bild

Vi får..... inte glömma att komma ihåg... denna SJ-vagn från Hobbytrade -nämligen den mycket väldetaljerade Sdms/Sdgms.
/LYR

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av modeljernbane »

ubjs skrev:¨Företeelsen "finn fem fel" har negativt påverkat oss och jag kan bara beklaga resultatet/konsekvensen då jag vet vad vi gått miste om. Tur att vi har en del "mässingsproducenter" som håller ut .....¨

Det här snacket begriper jag mig inte på. Vad är det för skillnad på Heljan jmf Roco, Märklin, NMJ och inte minst Jeco. Alla har fått kritik i massor på olika modeller som dom gjort.

Personligen tror jag att Heljans snack om kritik enbart är bortförklaringar när man misslyckats.
Grejerna höll inte tillräckligt bra nivå för att sälja. Tråkigt men sant (modellerna var i grunden fina men inte riktigt färdiga), gör man personvagnar som inte kan kopplas ihop med lok och andra vagnar utan modifiering så är det inte konstigt att dom är svårsålda. Gör man ett lok som inte går att köra i växlar så kanske man inte kan förvänta sig annat än dåliga rescensioner.
Om man är ny på en marknad så får man inte så många chanser, det är viktigt att man gör bra grejer och inte släpper utan sånt som inte är körklart.

Kollar jag i min egen hylla så har jag ett F-lok som jag inte kan köra på min bana, en T21:a som ligger i spillror efter att jag försökt få in en dekoder. Kanske inte konstigt att jag väljer att köpa modeller från alla andra tillverkare utom Heljan (som för övrigt tillverkar husbyggsatser av en tvivelaktig karaktär när det gäller såväl passform som kvalité i själva plasten).

Mvh UB
Gå lang ude om Heljan, jeg har selv flere af deres produkter der ikke fungerer, så jeg kan fuldt ud forstå du er træt af Heljan, det er mange Dansker også, deres husbyggsatser er, for de fleste af dem,mange år gamle, og slet ikke i 1:87 og plasten og pasform er helt i skoven. En ny stjerne er kommet på himlen MCK de laver meget fine modeller, ikke mindst den ny DSB BG vogn, den er bare i top.
Mvh Kurt

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Svante Andersson »

LYR skrev:
Svante Andersson skrev:
Lihkströmsverken skrev: Jag tog chansen att förhöra mig om den "svenska" varianten av vagnen och fick det klara intrycket att man från producenthåll var tveksam då HobbyTrades tidigare svenska godsvagnar sålt sämre än förväntat (vilket förvånar mig och jag ställer mig tveksam till).
/Ola
Vore kul att höra hur danska MJ-producenters förväntan på att sälja svenska godsvagnar i modell är formulerad. Vad har vi fått? En O-vagn, en kylvagn och en Hbis... och hur sålde de?

SA
Bild

Vi får..... inte glömma att komma ihåg... denna SJ-vagn från Hobbytrade -nämligen den mycket väldetaljerade Sdms/Sdgms.
/LYR
Ooops... den glömde jag! Hann faktiskt få med nio st innan det hela vek sig. Lika många O-vagnar, sex Hbis och ett par kylvagnar. Tyvärr är kylvagnar inte så vanliga i mitt trafikområde.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av magnus63 »

Ska man vara Messerschmitt så är väl varken Ibblps/Grf och de danska ölvagnarna kylvagnar. Ibblps-vagnarna var isolerade men saknade värme och kyla, vilken i och för sig gör dem ganska lämpliga för buteljerade/burkeljerade/fattappade drycker - liksom grönsaker, rotfrukter, margarin, vattenbaserad målarfärg, gelatin, inlagd gurka på burk, bananer, choklad och andra grejer som mår "sådär" om de smälter och rinner iväg och/eller fryser sönder. Kylvagnar har isfack och värme, de är betydligt mer exakta i temperatur. Tänk djurkroppar, isad färsk fisk, och sånt som snabbt blir riktigt dåligt värme, men som inte ska frysa heller. En stelfrusen gris går inte att stycka, därav värmeelementen. Djupfryst är ett kapitel i sig, här duger inte vanlig is om man ska hålla en obruten transportkedja med varor som är -20C och ner emot -40C. Det har väl varit rätt problematiskt med djupfryst på spår, med tanke på SJs märkliga och illa fungerande lösningar (kolsyreis, ammoniakköldgeneatorer med separat maskinvagn, elektriska kompressorer, till sist ThermoKing-aggregat med dieseldrift. Numera fryscontainrar på Lgjs-vagnar). De med elektriska kompressorer, där rev man väl bort kompressorerna i slutet på 60-talet, och använde dem som vanliga isolerade finkor (litt Iblps om jag minns rätt).

Jag hittade en bild på en gammal Carlsbergfinka på nätet, i ett bedrövligt skick.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Svante Andersson »

Vita vagnar med littera som börjar på H innan UIC och I inom UIC är kylvagnar i min värld... :-BS

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av magnus63 »

H var kylvagnar (H, He, Hr, Hs, Hu) och hade iskylning eller i nåt fall elektrisk kompressor (Hz, GHz).
Isolerade finkor fick däremot G-littera (Grf, Gus) och av nån anledning fick även djupfrysagnarna det (Gffoz, GHz).

Med UIC-reformen fick de I-littera allihop, vilket kan innebära allt från extraisolerade väggar utan egen kyl-/värmekapacitet, till djupfryst.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Stefan S »

ubjs skrev:¨Företeelsen "finn fem fel" har negativt påverkat oss och jag kan bara beklaga resultatet/konsekvensen då jag vet vad vi gått miste om. Tur att vi har en del "mässingsproducenter" som håller ut .....¨

Det här snacket begriper jag mig inte på. Vad är det för skillnad på Heljan jmf Roco, Märklin, NMJ och inte minst Jeco. Alla har fått kritik i massor på olika modeller som dom gjort.

Personligen tror jag att Heljans snack om kritik enbart är bortförklaringar när man misslyckats.
Grejerna höll inte tillräckligt bra nivå för att sälja. Tråkigt men sant (modellerna var i grunden fina men inte riktigt färdiga), gör man personvagnar som inte kan kopplas ihop med lok och andra vagnar utan modifiering så är det inte konstigt att dom är svårsålda. Gör man ett lok som inte går att köra i växlar så kanske man inte kan förvänta sig annat än dåliga rescensioner.
Om man är ny på en marknad så får man inte så många chanser, det är viktigt att man gör bra grejer och inte släpper utan sånt som inte är körklart.

Kollar jag i min egen hylla så har jag ett F-lok som jag inte kan köra på min bana, en T21:a som ligger i spillror efter att jag försökt få in en dekoder. Kanske inte konstigt att jag väljer att köpa modeller från alla andra tillverkare utom Heljan (som för övrigt tillverkar husbyggsatser av en tvivelaktig karaktär när det gäller såväl passform som kvalité i själva plasten).

Mvh UB


Heljan tillverkade på 80-talet en del byggsatser för tyska Revell, de flesta i tvivelaktig kvalitet. Deras A310 var rätt ok men deras A320 var så enkel och usel att Revell relativt snart ersatte den med en egenframtagen i betydigt högre kvaliet. Även Heljans Trabant har Revell ersatt med en egen betydligt bättre modell. Man tog också fram en Do27 i 1/32 som var kass, t ex var gravyren olika djup på höger och vänster vinge....

Stefan

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Svante Andersson »

Stefan S skrev:
ubjs skrev:¨

Heljan tillverkade på 80-talet en del byggsatser för tyska Revell, de flesta i tvivelaktig kvalitet. Deras A310 var rätt ok men deras A320 var så enkel och usel att Revell relativt snart ersatte den med en egenframtagen i betydigt högre kvaliet. Även Heljans Trabant har Revell ersatt med en egen betydligt bättre modell. Man tog också fram en Do27 i 1/32 som var kass, t ex var gravyren olika djup på höger och vänster vinge....

Stefan
ubjs... skulle inte vilja kalla Heljans 30-talsvagnar för misslyckade i något som helst avseende. Att de kanske inte är vad "alla" väntat sig är oundvikligt men misslyckande... aldrig!

Stefan... att Heljan gjort konstiga plastmodeller till alla möjliga andra firmor är ju precis det som händer i den världen. Dåliga underlag från beställaren och dålig kontroll av vad som kommer att tillverkas från beställarens sida är samma visa som på senare år uppvisats med vad ett otal fabrikanter fått erfara med sin "billiga" produktion i Kina. Så i det fallet kan man i mitt tycke knappast heller lasta Heljan mer än någon annan. Fast du blev givetvis besviken när dina favoriter inte blev bra. Men skäll då heller på den firma som på lösa boliner såg till att både beställa och sälja något overifierat.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Lihkströmsverken »

Stefan S skrev: Heljan tillverkade på 80-talet en del byggsatser för tyska Revell, de flesta i tvivelaktig kvalitet. Deras A310 var rätt ok men deras A320 var så enkel och usel att Revell relativt snart ersatte den med en egenframtagen i betydigt högre kvaliet. Även Heljans Trabant har Revell ersatt med en egen betydligt bättre modell. Man tog också fram en Do27 i 1/32 som var kass, t ex var gravyren olika djup på höger och vänster vinge.... Stefan
Jaha, och Lego gjorde på 60-talet tveksamma bilmodeller i en obskyr skala som påminde om 1/87, Airfix gav sig in i mj-branchen ett par gånger med dåligt resultat, Tamiya försökte sig på en svensk torpedbåt, Lindberg gjorde plastmodeller i egendomliga skalor, Italeri fick till fram för några år sedan mycket kritik för sin kvalité, Lima fick sina fiska varma inte minst för sitt S1-lok, Roco kom med ett Dm lok med felaktiga fönster, Märklin ger ut dyra Dm3 lok med felaktig takutrustning, Jeco 3R-lok fungerar dåligt på Märklinräls, HobbyTrade gör vagnar med felaktig korghöjd, NMJ har liksom flera producenter problem medkoppelfickorna ....

Heljan-bashing genererar knappast nya 30-talsvagnar eller re-run.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19953
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Johan Molin »

Jag följer även dansk mj-press, och där förefaller det som Heljan fått betydligt bättre omdöme allra senaste åren jämfört med tidigare.
Det går väl att hitta fel på precis alla modeller om man bara letar. Inte ens One87:s motorvagnståg kan tyckas leva upp till önskade krav på typsnitt på text t ex.

Att sakligt konstatera vad som ikunde gjorts bättre på en specifik modell är en sak, att skapa "drev" efter en del tillverkare leder bara till ett resultat; att producenterna tröttnar på den marknad som reagerar så. Som Heljan förefaller ha gjort på den skandinaviska marknaden t ex. Lynetterna skulle väl bli deras sista produkt för den marknaden.

Själv skulle jag väldigt gärna vilja se en fortsättning på Heljans 30-talsserie hellre än att behöva löda mässingsmodeller av samma serie. Men om vi ständigt ska dissa alla mj-producenter så är vi snart tillbaka till 1950-talets Sverige. Och då kan vi ju sitta där och göra modeller av gardinstänger och kakelugnsluckor istället.

Tycker jag, som upplever att vi aldrig haft tillnärmelsevis ett sådant svenskt mj-utbud som de senaste 10-15 åren, och aldrig i närheten av samma kvalitet tidigare.

Jag håller med Ola, är det bara negativ kritik som fortsätter höras, då kan vi titta i månen efter vare sig 30-talsvagnar, nya 40-talsvagnar från NMJ eller några sädesärlor ...

ubjs
Inlägg: 307
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:04

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av ubjs »

Men det är ju Ola själv som hela tiden ältar detta och som i tråd efter tråd drar igång diskussionen om Heljan.
Genom att hela tiden driva ideen att Heljan hade givit ut en massa fina modeller om vi bara köpt mer av dom felaktiga och inte klagat på dom.
Sorry, men marknaden styr. Ger man ut lok som inte går att köra igenom en växel, vagnar som inte går att koppla ihop med varann, lok där man inte kan montera in en dekoder, då har man skapat sig själv ett stort problem.
Jag förstår att Heljan inte gör någon ny satsning på Sverige, jag tror deras analys är helt rätt.

Det är ingenting att sörja, dom övriga tillverkarna ger ut modeller som gott och väl fyller behovet.
Det finns väl ingen som kan hävda att det saknas modeller att köpa?
Sedan kanske det inte är Olas favoriter men återigen, marknaden styr och ånglok och 30-talsvagnar är svårsålda.
Jag hoppas att Liliput lyckas med E-loket, kanske kan Heljan sälja formarna till 30-talarna till Liliput som kan fixa till koppelfickorna?

Mvh UB

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev: 08 mar 2017, 07:02 Jag följer även dansk mj-press, och där förefaller det som Heljan fått betydligt bättre omdöme allra senaste åren jämfört med tidigare.

Heljans modeller av danska vagnar har högre kvalitet än deras modeller av svenska vagnar.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av magnus63 »

Öl, buteljerat vatten och läsk fraktas inte i kylvagnar, produkterna är inte speciellt värmekänsliga. Att man målat vagnar som ägs av, eller hyrs in av, bryggerier, i vitt betyder inte att de är kylvagnar. Det är en synlighetsfråga, reklamvärdet så att säga.
Den enda gång jag hört att man fraktade öl i kylda vagnar var förpackad (buteljerad och/eller på fat) från Colorado till det betydligt varmare Kalifornien, och temperaturökningen kunde få flaskor och fat att läcka, därför gick de svalt för att hindra att det blev för högt tryck.
Förpackade drycker är däremot frostkänsliga. Ställ en oöppnad glasflaska i frysen (eller konservbyrk) i frysen, så blir det ganska uppenbart varför man har isolerade finkor utan egen kylkapacitet (Grf -> .Ibblps, .Ibblps-t m.m.).

Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

Re: Kyl-/frysvagnar

Inlägg av Tartaruga22 »

Hej på er! På tal om kyl/frysvagnar har jag en fråga. Hur vanliga var italienska kylvagnar på 50/60 talet i trafik i Sverige? Och när dom blivit lossade, hade dom ofta åter lass till Italien eller gick dom oftast tomma hem?

Skriv svar

Återgå till "Utländska Vagnar"