Toppbilden, visa:    


Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av Stinky »

Jag har påbörjat ett busskarossprojekt i skala 1/87. Det gäller en så kallad bulldogsbuss från Scania-Vabis 1932.
CAD-underlaget tog jag ursprungligen fram i skala 1/50 för cirka 2 år sedan.
Nu har jag anpassat detta underlag för utskrift i skala 1/87.
Jag har gjort två provutskrifter med 3D-skrivare.
Den första utskriften blev inte bra, det visade att jag var tvungen att göra en del förstärkningar för att klara 1/87.
Den andra utskriften fungerade bra, CAD-bilden här nedan visar vad jag skickade till skrivaren.
I morgon ska jag börja med slipning, spackling, slipning, spackling...och till nästa helg hoppas jag kunna lägga på grundfärgen.
Jag kommer att försöka uppdatera med fler bilder när projektet fortskrider.
Om resultatet blir bra är jag beredd att försöka sälja sådana här 3D-utskrifter till intresserade hobbyutövare.
Lägger även in en originalbild och ett foto på Scaniamuseets renoverade buss från 1932.

PS. Just nu pågår provutskrift av ett SJ Mg lok i skala N, men det får jag återkomma till längre fram.


Bild

Bild

Bild

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av Johan i Hok »

[JC_doubleup.gif] Fantastiskt kul! Den nya tekniken öppnar onekligen upp nya möjligheter inom modellbyggandet.

Johan i Hok

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av jogra »

Jep, trevligt att det sprider sig! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av Svante Andersson »

Johan i Hok skrev:[JC_doubleup.gif] Fantastiskt kul! Den nya tekniken öppnar onekligen upp nya möjligheter inom modellbyggandet.

Johan i Hok
Men utan bild på printresultatet kan man väl inte bedöma något. Tyvärr överskattas 3-d printning å det grövsta av många som aldrig hållit en sådan modell i handen.
Och här tyder ju beskrivningen med slipning och spackling på att den printade modellen var allt annat än klar att användas. Jämför detta med de militärfordon som Lihkströmsverken visar upp i samband med bygget av vagn litt Sdu.
Bild

Modellen av Pbv 301 är en Shapewaysutprintning i deras Frosted Ultra Detail men är INTE fullt användbar som den är... de typiska räfflorna på de lutande sidorna avslöjar problemet.

Därför vore det kul att se en primad men ej slipad bild av bussen ifråga...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av alsum »

Bussen nästan lika i Trollhättan och SAAB har köpt bussar. Minns inte hur ser utförande. Men fram rutan såg ganska mycket luta fönster. Skulle lite luta så är rätt men kan vara fel. Då tiden år 1961 fram till 1967 då jobba jag SAAB bilfabrik. Då hade blå och silver tak. Ändå trevligt modell bussen.

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av Stinky »

Lägger upp två bilder som visar karossen innan slipning och spackling, men efter "grovrensning" av stödmaterial kring fönstern.
Jag lägger även upp en bild som visar 1/50-skala versionen, som jag byggde tidigare i år.


Bild

Bild


Bild

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av jogra »

:-T
Nog är ju där oberoende betydligt mindre jobb kvar än att jobba helt från scratch.
Allt är väl bara vad är man beredd att betala....
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av Svante Andersson »

jogra skrev::-T
Nog är ju där oberoende betydligt mindre jobb kvar än att jobba helt från scratch.
Allt är väl bara vad är man beredd att betala....
Skulle nog i detta fall vilja påstå att saken beror helt på hur man värderar sin hobbytid. Och en buss i den printtekniken är inte aktuell för mig... oavsett pris. Men den gör säkert många glada precis som de fordon som kommer från den Edgarska karossfabriken.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av jogra »

Svante Andersson skrev: Skulle nog i detta fall vilja påstå att saken beror helt på hur man värderar sin hobbytid.
Jaa'a, det är väl just det som det handlar om, hur mycket är DU beredd att betala.
Kom ihåg att komma ihåg.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av Beeblebrox »

Såna här saker tycker jag är mycket intressanta. Framför allt för att fler kanske på sikt får förståelse för hur mycket jobb som ligger bakom att få något som går att sälja.
Gällande själva modellen tycker jag det ser intressant ut. Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en byggsats, dock under några förutsättningar:
-den printade modellen är, som jag ser det, för grov i strukturen. Dock är det ett mycket bra första prov för att se hur saker och ting fungerar. Prototyper är oftast förutsättningar för att få ett bra slutresultat så länge vi inte pratar vanligt scratchbygge. Gör de justeringar som krävs på modellen och skicka den sedan till någon som kan printa i hög kvalitet( Shapeways eller liknande) för att få en bättre finish och ytstruktur som kräver mindre efterarbete.
-Hur mycket krävs för att få en färdig modell. Måste jag köpa 8 herpabilar som gick ur sortimentet för 13år sedan för att få hjul, svarva egna insatser till lyktorna, slipa och spackla karossen ett antal vändor, fila ett antal fönster till presspassning för att plasten är för tjock för att sätta glaset innanför innebär det ju ganska mycket pyssel.
-Priset. Det hänger samman med föregående punkt. Mer jobb kan acceptera ett lägre pris, men det finns gränser åt båda hållen. Det här är nog det svåraste när man skall sälja något- att hitta en prisbalans som "marknaden accepterar".
Jag hoppas inte mitt inlägg upplevs som en sågning, det är inte min avsikt, jag vill framföra konstruktiv kritik. Jag kommer att följa detta för att se vartåt det utvecklas, förhoppningsvis till något som jag är villig att betala för.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av Johan i Hok »

Ser riktigt spännande ut det där. Jag kan tänka mig en hel del fordon som skulle kunna lämpa sig för detta, tex flygvapnets fotobussar och TMR-bussar. De är ganska kantiga och efterputsningen skulle bli ganska enkel. Med högre upplösning finns ju en hel drös med fordon som sannolikt aldrig kommer att ges ut av storserietillverkare!
Kul att se resultatet och jag var positivt överraskad! [JC_doubleup.gif]

Johan i Hok

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19926
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av Johan Molin »

Bulldog-bussar gick bl a Jönköping - Ödeshög från sent 1930-tal, så jag har redan tittat på dessa. Hade funderingar på att scratcha en buss i plasticard, men kan det bli vettig kvalitet på detta utan ohemult mycket efterarbete så är jag klart intresserad!

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av Stinky »

Jag tycker att du för fram mycket bra synpunkter som det är värda att beakta.
Beeblebrox skrev:Såna här saker tycker jag är mycket intressanta. Framför allt för att fler kanske på sikt får förståelse för hur mycket jobb som ligger bakom att få något som går att sälja.
Gällande själva modellen tycker jag det ser intressant ut. Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa en byggsats, dock under några förutsättningar:
-den printade modellen är, som jag ser det, för grov i strukturen. Dock är det ett mycket bra första prov för att se hur saker och ting fungerar. Prototyper är oftast förutsättningar för att få ett bra slutresultat så länge vi inte pratar vanligt scratchbygge. Gör de justeringar som krävs på modellen och skicka den sedan till någon som kan printa i hög kvalitet( Shapeways eller liknande) för att få en bättre finish och ytstruktur som kräver mindre efterarbete.
-Hur mycket krävs för att få en färdig modell. Måste jag köpa 8 herpabilar som gick ur sortimentet för 13år sedan för att få hjul, svarva egna insatser till lyktorna, slipa och spackla karossen ett antal vändor, fila ett antal fönster till presspassning för att plasten är för tjock för att sätta glaset innanför innebär det ju ganska mycket pyssel.
-Priset. Det hänger samman med föregående punkt. Mer jobb kan acceptera ett lägre pris, men det finns gränser åt båda hållen. Det här är nog det svåraste när man skall sälja något- att hitta en prisbalans som "marknaden accepterar".
Jag hoppas inte mitt inlägg upplevs som en sågning, det är inte min avsikt, jag vill framföra konstruktiv kritik. Jag kommer att följa detta för att se vartåt det utvecklas, förhoppningsvis till något som jag är villig att betala för.

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av Stinky »

Eftersom det redan har visats ett intresse för dessa karosser vill jag komma med förtydligande:
De visade bilderna visar prototyper!
Om det blir ett "serieutförande" kommer de att skrivas ut med en högre noggrannhet, bl.a. så kommer lagerhöjden att bli 0,05 mm jämfört med 0,1 mm för prototyperna. Ytfinheten kommer således att generellt bli bättre.
Sammantaget innebär det att utskriftstiden kommer att mer än fördubblas, något som jag inte ville kosta på vid de första prototyper.
En lastbilshytt i ska 1/87 kommer att ta cirka 1 timme och busskaross cirka 5 timmar.
Ni behöver inte skicka PM, jag kommer att meddela här om och när det kan bli serieleverans

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Scania-Vabis Bulldog bus 1932 1/87

Inlägg av Stinky »

På grund av viss stiltje kring jul och nyår har detta projekt dragit ut på tiden.
Men nu har jag i alla fall utfört utvändig målning av busskarossen.
Jag känner mig väldans nöjd med resultatet och jag tycker att det är fantastiskt att kunna utnyttja 3D-tekniken för att ta modeller i denna lilla modellskala!
Jag lägger upp några bilder, tyvärr inte med så bra kvalitet.

Bild

Bild

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"