Toppbilden, visa:    


Ladugård i Västergötland

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Beeblebrox »

Göran T skrev:
Sture Bylén skrev:Fanken vad alla är aktiva... :(
Nu får man rycka upp sig!
Men du har ju byggt färdigt Sture. Det är alla vi andra som äntligen ser en chans att komma ikapp dig nu när du har byggt klart.
Hur går det med träningen förresten? Visst var det Triathlon? ;)
/Göran T
Vad kul Sture, har jag inspirerat dig ;)
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Sture Bylén

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Sture Bylén »

Göran T skrev:Hur går det med träningen förresten? Visst var det Triathlon?
Göran T skrev:I Triathlon ingår ju momentet cykel. Det kan inte vara bra för blodtrycket. Kolla på det här
Tack för varningen, Göran! På grund av denna har jag nu övergått till en annan variant av triathlon: aldrig färre än tre chokladaskar på gång samtidigt.

Bild
Beeblebrox skrev:Vad kul Sture, har jag inspirerat dig
Sorry, Daniel..... :oops: :oops: (Görans fel!)
Mölle-Mats skrev: vi som tycker det är roligare att titta på färg som torkar på en vägg än på en fotbollsmatch säkert vårt lystmäte tillgodosett -
Ja, visst är det långtråkigt med torkande färg och fotboll. Men du glömde en företeelse med den värsta tråkfaktorn av alla: saxofonsolon! :mrgreen:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Men du glömde en företeelse med den värsta tråkfaktorn av alla: saxofonsolon! :mrgreen:
Håhåhå, nu var vi där igen ... :-r2 Jag behöver väl inte kontra med min åsikt om tröckfaktorn på en Calle Jularbo-gammtjo(o)låt på dr-gsp-l va? :=S
Also sprach der Matserschmitt!

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av BoIS:aren »

Sture Bylén skrev:
Göran T skrev:Hur går det med träningen förresten? Visst var det Triathlon?
Göran T skrev:I Triathlon ingår ju momentet cykel. Det kan inte vara bra för blodtrycket. Kolla på det här
Tack för varningen, Göran! På grund av denna har jag nu övergått till en annan variant av triathlon: aldrig färre än tre chokladaskar på gång samtidigt.

Bild
"ASK-KUNGEN"...... :? /Janne
Beeblebrox skrev:Vad kul Sture, har jag inspirerat dig
Sorry, Daniel..... :oops: :oops: (Görans fel!)
Mölle-Mats skrev: vi som tycker det är roligare att titta på färg som torkar på en vägg än på en fotbollsmatch säkert vårt lystmäte tillgodosett -
Ja, visst är det långtråkigt med torkande färg och fotboll. Men du glömde en företeelse med den värsta tråkfaktorn av alla: saxofonsolon! :mrgreen:

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av P Falk »

BoIS:aren skrev: "ASK-KUNGEN"...... :? /Janne
Den var bra! [JC_doubleup.gif] :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Äntligen Sture, har du hittat hem. Du ser ju Cho-glad ut!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

God fortsättning på 2017 allihop!
Nu är det dags för lite detaljer till gårdsdioramat.
Bild
Inte mycket större än chokladpraliner är de båda Fergusontraktorerna (från Teknobygg) som upptagit tiden i verkstaden under min julledighet när jag inte kört BRIO-tåg med mitt barnbarn. Frågan är dock hur stora de är (inte BRIO-tågen eller barnbarnen, utan modelltraktorerna)?
Jämförelsen med modellen från Wikings tidigare Grålle visar en betydande avvikelse så frågan är nu vilken som är "rätt". Teknobyggs är större än Wikings (som ser väldigt liten ut). Efterforskning och utredning av frågan är skickad på remiss till Institutet för "Grållekoll". Hoppas att det inte går troll i frågan eller att detta skall ge upphov till något groll oss modellbyggare emellan.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av P Falk »

Göran T skrev: Nu är det dags för lite detaljer till gårdsdioramat.
Inte mycket större än chokladpraliner är de båda Fergusontraktorerna (från Teknobygg) som upptagit tiden i verkstaden under min julledighet... Jämförelsen med modellen från Wikings tidigare Grålle visar en betydande avvikelse så frågan är nu vilken som är "rätt"... Efterforskning och utredning av frågan är skickad på remiss till Institutet för "Grållekoll".
/Göran T
God fortsättning ut på schlätta...
Sannerligen vilka fina små praliner du bjuder oss på så här tidigt på året.
I väntan på preliminärt remissvar från "The Institute for 50 shades of Greygrolls..." får vi fördjupa våra kunskaper om Herr Groll själv:
Josef Groll (21 August 1813, Vilshofen an der Donau – 22 November 1887, Vilshofen) was a Bavarian brewer, best known for his invention of Pilsener beer, is known by some as "the Father of the Pils". The world's first-ever pale lager, his Pilsner Urquell was highly successful, and served as the inspiration for more than two-thirds of the beer produced in the world today...
Men det visste du förstås.. :-J
https://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Groll
I övrigt får du lita på The Academy of Forced Perspective and place all your small grolls in the background and the bigger ones in the front [JC_doubleup.gif]
Dina nya praliner kommer verkligen att pryda det redan väldukade gottisbordet! :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av jogra »

Jo, de där grollsarna ser minsann näpna ut. :-J
Då de är större än Wikings dito så är det överhängande att teknogrolls är en nummer too big, fast, Wiking har väl aldrig varit kända för att nåt som är för stort, snarare allt för litet. Så kanske remissvaret visat att dina praliner, Göran i alla fulla fall är helt rätt. :? :D

Och Peter, det där visste ju då inte allihopa. :oops: Så tack för dagens dos.


Och, god fortsättning på innevarande! :D
Kom ihåg att komma ihåg.

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Kjedlund »

Här finns några mått på Grålle TE-20:
http://www.tractordata.com/farm-tractor ... sions.html

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av PeO »

P Falk skrev: I övrigt får du lita på The Academy of Forced Perspective and place all your small grolls in the background and the bigger ones in the front [JC_doubleup.gif]
Dina nya praliner kommer verkligen att pryda det redan väldukade gottisbordet! :-T
Jag har helt anslutit mig till Peters linje och tycker vi är i gott sällskap. Redan John Allen tillämpade principen. Jag har själv några traktorer från England i 00, misstänker Tekno-byggs är det också, de får stå i förgrunden, eller åtminstone inte nära små figurer. Går de bara in genom logdörren, så borde det bli OK.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Kjedlund skrev:Här finns några mått på Grålle TE-20:
http://www.tractordata.com/farm-tractor ... sions.html
Tack för detta Kjell. Nu har jag mätt och måttat och hör och häpna: Vad är det som stämmer på Wikings modell? Jo, hjulbasen. Vad är det som stämmer på Tekno-byggs modell? Alla måtten stämmer hyfsat utom.... just det, hjulbasen som är för lång. Så det blir nog Wikings modell som får stå i skåpet eller lite i bakgrunden. Återstår att kolla Brimalms... 8-)
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Kjedlund »

Går det inte att bara ta loss hjulbasen från Wikingmodellen och flytta över den till Tekno-byggs? :roll: ;)

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Kjedlund skrev:Går det inte att bara ta loss hjulbasen från Wikingmodellen och flytta över den till Tekno-byggs? :roll: ;)
:-BS Jag tänker inte försöka.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Johan Molin »

Då kan du ju ta loss TeknoByggs överbyggnad och flytta över till Wikings hjulbas istället? ... :=u

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av Göran T »

Johan Molin skrev:Då kan du ju ta loss TeknoByggs överbyggnad och flytta över till Wikings hjulbas istället? ... :=u
...ännu mindre chans att jag ger mig på det Johan. Tack mina forumbröder för glada och uppmuntrande förslag på lösningar till skevheter i skalariktigheten men jag tror jag följer Lennon/McCartney´s råd istället:
"When I find myself in times of trouble, Mother Mary speaks to me.
Speaking words of wisdom: Let it be."

Så jag låter dem vara. Båda två. Nu fortsätter jag med några fågelholkar, môkekärra, grepar, liar, mjölkkrukor, staket, vedsstapel osv.
/Göran
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av PeO »

Göran T skrev: några fågelholkar, môkekärra,
/Göran
Tänker du ta med ljud och lukt? :-BS

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av magnus63 »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
hansgoran
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 feb 2018, 09:05

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av hansgoran »

Göran T skrev:Ingen ladugård utan en rejäl gödselstack. Gärna placerad på "baksidan"...
Bild
/Göran T
Där ser man att baksidor krävs, väldigt nyttiga :-BS

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ladugård i Västergötland

Inlägg av PeO »

En kompis tyckte det var ledsamt att åka tåg. "Alla la'gårdar har dyngestan bak mot järnvägen". På baksidan kan finnas fler detaljer undanstoppade, men mer sällan hängränna och stuprör.
IMG_7830.jpg
"Môkekärra e inkörder, men greppla ble kvar ute". Stegen hänger på plats, men spadarna borde tas in.

John Allen sade till en bekant: "Låt mig fotografera ditt lok, så ska du se vad som kan göras bättre". I flera år har jag gått förbi modellen och inte tänkt på att vindskivor saknas, men på bilden syns det direkt.

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"