Toppbilden, visa:    


Rusta upp inför advent...

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Rusta upp inför advent...

Inlägg av StefanChrister »

Jag och min fru var på Rusta för ett tag sen och handlade div. saker inför flytt och annat. Min fru hittade då en "låda" och ljuststake i ett där man enligt tillverkaren skulle lägga äpplen i lådan för att piffa till det. "Bygg en värld" sa min fru! "En julvärld", "Ett pynt". Jag lös upp som ett ljus den 17 november... Såklart jag skulle göra en liten värld. En julmarknad! Eller i alla fall något i den stilen.

Bild
Här har vi inköpet


Sen insåg jag att jag inte sett all de 200+ videos som Hr Bylén lagt upp på youtube så det blev ju till att leta.... för jag hade ett minne av att jag som hastigast skådat Seth Olofson i någon snutt.... Yes! Hittade videon. i den kan en se hur Seth tillverkar tallar i "ståltråd" (0,7 mm). Jag gjorde likadant.... vi ungdomar är ju så lata att en hellre kopierar än funderar själv... :-BS
Bild
Bild

Bild
Snart hade jag fått ihop ett gäng...

Styén är ju alltid fantastiskt.... med detta mtrl byggde jag ihop två "bodar" som skulle fungera som "handelsplats"...
Min fru hade ett krav och det var att hon ville ha kulörta lyktor i bygget. Hur göra det? Jag använde runda riskorn jag hittade hemma. En kvarleva från vår bröllopsresa till Tokyo. Dessa målades i olika färger och limmades fast på sytråd.

Själva "lådan" är 20x20 cm och jag tillverkade an frigolitbit men upptäckte att jag inte kunde sänka ner den i lådan... jag fick mäta på nytt och skära om hörnen. Ett typiskt: Gör om, gör rätt..
Bild
Innan jag gjorde om och rätt...

Snön är från Noch och var fanntastiskt lätt att arbeta med. Bygget tog nog bara 3-4 timmar effektiv arbetstid. Här kommer lite bilder på det klara arbetet:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Här ser ni formen i överkant som fick mig att GÖRA OM OCH GÖRA RÄTT!!


Blir nog ett trevligt inslag i jul och gick att utföra, trots att jag egentligen inte har tid... Som en vis man en gång sade: Planera in lite hobbytid varje dag. Imorgon har jag nog planerat in minst 2h (Hjulmarknaden i Solna).

Hoppas detta kan inspirera lite, trots att jag bara är en rookie. :-r2 (När ska jag sluta tjata om det??)

Tjosan!


Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Rusta upp inför advent...

Inlägg av Mölle-Mats »

Kul med en uppmuntrande hustru, som sanktionerar ditt "lekande" och kreativa skaparlust. Och det var en himla kul idé, känns som att min pastisch på Båstads station i adventsljusstaksform från förra årets hJulkalender nog kom rätt rejält till korta här ... :-BS

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Rusta upp inför advent...

Inlägg av StefanChrister »

Mölle-Mats skrev:Kul med en uppmuntrande hustru, som sanktionerar ditt "lekande" och kreativa skaparlust. Och det var en himla kul idé, känns som att min pastisch på Båstads station i adventsljusstaksform från förra årets hJulkalender nog kom rätt rejält till korta här ... :-BS

Bild

Jag ska hälsa henne det!
Haha! Jag gillar lekfullheten i ditt skapande! Håller i alla väder.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Rusta upp inför advent...

Inlägg av kilowatt »

Mölle-Mats skrev:Kul med en uppmuntrande hustru, som sanktionerar ditt "lekande" och kreativa skaparlust. Och det var en himla kul idé, känns som att min pastisch på Båstads station i adventsljusstaksform från förra årets hJulkalender nog kom rätt rejält till korta här ... :-BS

Bild

Mats! Det var väl det närmaste en modelljärnväg du byggt sedan --------Eldkvarn spelade in kärlekens tunga. Saknar bara en vespa och en rundkyrka så är väl hela sortimentet utplacerat :?: :!: :lol: :-cry :=Koko :-J :-T :P :oops

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Rusta upp inför advent...

Inlägg av Mölle-Mats »

StefanChrister skrev:Haha! Jag gillar lekfullheten i ditt skapande! Håller i alla väder.
Tack broder! :=KOMP Hade rätt kul när jag "kreerade" den där skapelsen ...
kilowatt skrev:Mats! Det var väl det närmaste en modelljärnväg du byggt sedan --------Eldkvarn spelade in kärlekens tunga.
Nåååå, mittåt broder - jag vill erinra om Parillien-projektet och dess 19 videoavsnitt (av fyra) om hurusom pastischer på modelljärnvägsanläggningar kan "byggas". Och det utspelade sig låååångt efter det att Eldkvarn spelade in "Kärlekens tunga"! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Rusta upp inför advent...

Inlägg av jogra »

Just, då har rookien jobbat lite igen, och man får ju säga :-T !
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Rusta upp inför advent...

Inlägg av StefanChrister »

jogra skrev:Just, då har rookien jobbat lite igen, och man får ju säga :-T !
Då säger jag:
Tack och bock! Rookien blixtrar till ibland... :roll:

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3888
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Rusta upp inför advent...

Inlägg av ford1929 »

Mycket vackert+smart tänkt :-T

rooki,,,,,,inte nu längre
Roger(Forden)

Användarens profilbild
StefanChrister
Inlägg: 520
Blev medlem: 05 nov 2015, 16:06
Ort: Stockholm

Re: Rusta upp inför advent...

Inlägg av StefanChrister »

ford1929 skrev:Mycket vackert+smart tänkt :-T

rooki,,,,,,inte nu längre
:=KOMP

Johan i Hok
Inlägg: 276
Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36

Re: Rusta upp inför advent...

Inlägg av Johan i Hok »

Kul idé och väl genomfört! Det gäller för övrigt båda vintermotiven [JC_doubleup.gif]

Johan i Hok

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1042
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Rusta upp inför advent...

Inlägg av magnus63 »

Kul!

Sture Bylén

Re: Rusta upp inför advent...

Inlägg av Sture Bylén »

När man gick in på "nya inlägg" och såg titeln "Rusta upp inför advent" så drog en kall vind genom det vårsoliga Hedemora.... :shock:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Rusta upp inför advent...

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:När man gick in på "nya inlägg" och såg titeln "Rusta upp inför advent" så drog en kall vind genom det vårsoliga Hedemora.... :shock:
Tja, det börjar väl bli dags att planera inför årets adventskalender så att den blir av i år och ligger färdiginspelad, klippt och redigerad i slutet av oktober (och dit är det ju bara ett drygt halvår kvar ...). :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Landskapsbygge"