Toppbilden, visa:    


Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Hit flyttas trådar som ägts av forummedlem som inte längre finns med oss i detta jordeliv.

Moderator: cgn1954

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Mölle-Mats skrev:
Svenne skrev: Demonstrationseffekten satte givetvis in, så att ett elavbrott förebildsenligt avbröt all trafik. :twisted:
Sicken tur att inte den (ö)kände disasterfilmaren Sturico Byllini var på plats och dokumenterade fadäsen! :D
Ja, men han är väl i Italien? Och följer Costa Concordia. :roll: Vid Stures besök i Ljusnäs var han ännu en odelat seriös dokumentärfotograf. :D

Bild
Mölle-Mats skrev: Ser ut som ni hade en trevlig stund i högsommarhettan i Ljusnäs! Måste försöka ta mig en stund och komma och inspektera själv när jag har vägarna förbi (vilket ju inte är så ofta dessvärre ...)
Du är som tidigare hjärtligt välkommen. Din nya viktklass underlättar säkert också den krävande "inålningen" till stationen. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Jag minns överhuvud taget inte att man behövde åla sig in!

(Givetvis ett sätt att säga att "man håller formen", vilket i viss mån är lite tungviktigare än vad som vore lämpligt ...)

Sture Bylén

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Sture Bylén »

Svenne skrev:Sicken tur att inte den (ö)kände disasterfilmaren Sturico Byllini var på plats och dokumenterade fadäsen! Ja, men han är väl i Italien? Och följer Costa Concordia.
Nej, den disastern missade jag. Men jag ska dit i oktober och grotta ner mig i en annan disaster och då siktar jag på ett filmreportage.
Svenne skrev: Vid Stures besök i Ljusnäs var han ännu en odelat seriös dokumentärfotograf.
Ja, jag tänker med saknad på den tiden. Förfallet började nog när jag skaffade en videokamera.... :( (och när jag tog med mig fel kamrater på reportageresan. ;) )
Svenne skrev:Mölle-Mats skrev:Ser ut som ni hade en trevlig stund i högsommarhettan i Ljusnäs! Måste försöka ta mig en stund och komma och inspektera själv när jag har vägarna förbi (vilket ju inte är så ofta dessvärre ...)Du är som tidigare hjärtligt välkommen. Din nya viktklass underlättar säkert också den krävande "inålningen" till stationen.
Det är nog egentligen inte den rent fysiska viktklassen det handlar om. Risken för en disaster vid ett sådant besök är inte att bortse ifrån trots den minskade kroppshyddan. Tro mig....!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: Förfallet började .... när jag tog med mig fel kamrater på reportageresan.
...
Risken för en disaster vid ett sådant besök är inte att bortse ifrån trots den minskade kroppshyddan. Tro mig....!
Ständigt denne ... :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:Jag minns överhuvud taget inte att man behövde åla sig in!

(Givetvis ett sätt att säga att "man håller formen", vilket i viss mån är lite tungviktigare än vad som vore lämpligt ...)
Vid det tillfället hade dörrmodulen förpassats uppåt väggarna - for the convenience of our guests. :roll: Det tillmötesgåendet orkar vi numera sällan med. :( Men det finns ju alternativ. Snurrstol på trissor är min personliga favorit, snarare än ålning eller annat krälande. (Apropå mj-relaterade, non-silly gångarter är man hos MMjS ytterst skickliga med en kosackdansinfluerad stil.)

Bild

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Mölle-Mats skrev:
Sture Bylén skrev: Förfallet började .... när jag tog med mig fel kamrater på reportageresan.
...
Risken för en disaster vid ett sådant besök är inte att bortse ifrån trots den minskade kroppshyddan. Tro mig....!
Ständigt denne ... :roll:
När man kan hantera saxofoner med sådan känslighet, ska nog gångbron i Ljusnäs kunna klara sig också. :roll:
Du är fortfarande välkommen, Mats! :D

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Som forumbröderna - och då inte minst Johan - kunnat konstatera, drabbas vi i Ljusnäs understundom av hjärnsläpp, kraftigt försvagat omdöme, trådkaparmanér o.dyl. :oops: Måhända spelar värmen och andra omgivningsfaktorer in. :?

Hur det står till med banvakten kan också ifrågasättas. Här har han i smyg spårsatt en nykonstruerad eltralla för att kolla att rälerna inte utsatts för spänningssläpp. :roll:

Bild

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av jogra »

Svenne skrev:
Hur det står till med banvakten kan också ifrågasättas.
Nå, åtminstone verkar han vara ett riktigt ljushuvud... :?

:D
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Cor van der Meijde »

jogra skrev:
Svenne skrev:
Hur det står till med banvakten kan också ifrågasättas.
Nå, åtminstone verkar han vara ett riktigt ljushuvud... :?

:D
Bild
Medhjälparen/Pikku Apulainen

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

jogra skrev:Nå, åtminstone verkar han vara ett riktigt ljushuvud... :?

:D
:lol: :lol: :lol:
I ärlighetens namn får dock tillstås, att idén fick han vid besök hos MMjS, som nyttjade ett rälsbussläp med egenmatad belysning för kontroll av strömförsörjningen på den nyanlagda sträckan Alfta - Edsbyn.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Mölle-Mats »

Den där är det hög ingenjörsmässighet på - funktion går definitivt före form!!! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Cor van der Meijde skrev:Bild
Medhjälparen/Pikku Apulainen
Tack Cor! [JC_doubleup.gif]

Enligt Seriewikin var Medhälparens första uppdrag att ta sig in i det hål där Farbror Joakim tidigare använt ett leksakståg för att få ut sina pengar.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Mölle-Mats skrev:Den där är det hög ingenjörsmässighet på - funktion går definitivt före form!!! [JC_doubleup.gif]
Jajamänsan! Du skulle bara se kretsschemat. 8-) Och för säkerhets skull används en del av ett experimentkort med färdiga banor som chassi. :roll:

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Går man upp på gångbron och tar sig en titt, så står det mesta förvånande nog helt stilla i sommarvärmen. Det är egentligen bara lokalgodståget på Spår 5, som har brått att få kylvagnen inväxlad i fjärrgodståget. Men det är ju dessvärre försenat. :(

Bild

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av SWJ »

En härlig miljöbild från Ljusnäs som tål att tittas på. :D
Dina bryggor går ju inte heller av för hackor - snyggt.
Tommy

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av MickeC »

Jag kan bara instämma, en härlig miljöbild :)
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av thorpe »

"Solen glimmar, blank och trind...".
Jag känner värmen och en svag doft av kreosot, het metall och sommardag i väntan på rälsbussen till Hudik. Oh, ljuva ungdomstid! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Sture Bylén »

Ja, det var en mycket bra bild, Svenne!
Man får känslan av ett oändligt Hälsingland. [JC_doubleup.gif]

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av PeO »

Det får mann ännu mer på plats, med de bakgrundskulisserna.
Det här uttrycket kan dubbeltolkas, men Thore menade det klart poritivt.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av S Johansson »

Svenne skrev:Går man upp på gångbron och tar sig en titt, så står det mesta förvånande nog helt stilla i sommarvärmen. Det är egentligen bara lokalgodståget på Spår 5, som har brått att få kylvagnen inväxlad i fjärrgodståget. Men det är ju dessvärre försenat. :(

Bild
Med så mycket tåg på stationsområdet skulle jag gärna stå en längre stund på den gångbron. Förr eller senare blir det nog rörelse på bangården även om det är lugnt just nu. Mycket fint gjort!

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack bröder! För värmande ord och toner! :D


Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=163979

Bör vara av intresse!
Jajamänsan! Tack, Johan! Intressant bild och tillika diskussion. Kul med så mycken ännu levande kunskap från "min" landsända. Även om det rör en mer sentida epok än Ljusnäs. [JC_doubleup.gif]


Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack Johan!
Jag tror att det är den här
Bild
Den är redan anskaffad. :) Och läst. :D
Efter ett "forntida" tips från en omtänksam forumbroder. [JC_doubleup.gif]


Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack, Johan ! Ja, än lever "köpingen" och Norra Stambanan. Men Ljusnäs är fortfarande i träda. :(

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av BAn »

Trevlig toppbild från Ljusnäs nu - nr 765.
De gamla vägskyltarna väcker minnen till liv... :-J

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av 3030 »

En rykande färsk hälsning från 87:1-världen !
Bild
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

BAn skrev:Trevlig toppbild från Ljusnäs nu - nr 765.
De gamla vägskyltarna väcker minnen till liv... :-J

/Bengt
Tack Bengt! Det är inte bara Ljusnäs som befinner sig i Törnrosasömn. Jag också; vaknade nyss. :oops:

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

3030 skrev:En rykande färsk hälsning från 87:1-världen !
Bild
Tackar!
I vårsolens glans avslöjas att jag fuskat med trappans skyddsnät i Ljusnäs; men förebilden är ju just bara en sådan.
Och kanske var det inte heller uppsatt redan 1950.


Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Bäste broder Johan! Tusen tack! Och ha överseende med den lindrigt sagt långa reaktionstiden. :oops:
Skyller på hög ålder och semesterlättja. :?
Ett fint bilddokument var det - med givande historik. [JC_doubleup.gif]
Saxar en del - och tänker att stämningen lätt blir lite vemodig - i synnerhet om man nyss tittat på programmet "Resten av Sverige"

Bild

Bild

Bild

Järnvägshotellet känns väl igen?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av PeO »

Det bildhäfte har varit framme en och annan gång för genombläddring under de 30 år jag haft det i min ägo. Liknande häften finns för Växjö-Västervik.Älmhult - Sölvesborg och Gävle - Ockelbo.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

På Sveriges Järnvägsmuseum, Samlingsportalen, hittade jag denna bild från Ljusdals station 1931.
Bildtext: Ånglok vid Ljusdal station. (Bilden tagen inför elektrifieringen..)
Ingen fotograf finns angiven, direktlänken är:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAE02242

Som synes ett ånglok Gb 1473 vid vattenhästen mellan spår 1 & 2. Bild

Ganska maffigt tycker jag. [JC_doubleup.gif]
Det blev Gb2 (-39), G6 (-42) och slopades 1973. Frågan är om det såg likadant ut runt 1950 som på bilden ?
Och om det månne finns färdigmodeller :?:

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Besökte MJ-mässan idag. Med de enda målen att träffa forumbröder och kolla läget. Absolut inte att handla något.

Men vilken hälsingefrälst trettiotalist kan motstå en träkolsvagn. Perl hade en färdigbyggd till salu.

Bilden gör inte på långt när modellen full rättvisa - men visst är vagnen fin - litt L4 33959

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Härligt Svenne! Jag förstår att den var oemotståndlig!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av ford1929 »

Svenne skrev:Besökte MJ-mässan idag. Med de enda målen att träffa forumbröder och kolla läget. Absolut inte att handla något.

Men vilken hälsingefrälst trettiotalist kan motstå en träkolsvagn. Perl hade en färdigbyggd till salu.

Bilden gör inte på långt när modellen full rättvisa - men visst är vagnen fin - litt L4 33959

Bild
aha det var dit den for ;) och tack för en mycket givande pratstund i Älvsjö :-J
Roger(Forden)

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:Härligt Svenne! Jag förstår att den var oemotståndlig!
ford1929 skrev: aha det var dit den for ;)
Ja, den väckte minnen från förra halvsekelskiftet av långa vagnsätt med likar. Men koldammigare förstås.
Byggsatsen hör inte till Perls enklaste, så eventuellt mångfaldigande får skjutas på en oviss framtid.
ford1929 skrev: och tack för en mycket givande pratstund i Älvsjö :-J
Tack själv! Klart fint med en dos Lulemål också. :-T


Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack, Johan [JC_doubleup.gif]

Mäktig uppställning. Och nytt perspektiv. Men "traditionellt" innehåll. Hamnar nog på väggen för avnjutning. :-CO

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Lagrange-relaxering, det skulle nog kunna bli ett lyft för trafiken i Ljusnäs. :-r2

https://www.nyteknik.se/fordon/malmbana ... -122831618

Digitalisering den mjuka vägen via tidtabellen. Lagrange låter ju märkvärdigt fint. Och i Ljusnäs är läget synnerligen "relaxat".

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tåg 8332 - lokalgodståg från Hudiksdal - har just kommit in i Ljusnäs.
E 901 m godståg.jpg
Det är den "nya" dragaren E 901 (Liliput) - allmänt tidstypisk enligt 1948 års tjänstetidtabell - som får visa upp sig. Tåget ska också bestå av en "finka" F4 - längst bak, en ännu inte ens påbörjad byggsats :oops:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Fantastiskt fin bild, med den fotobakgrunden! Dessa tvådimensionella hus gör sig onekligen bättre utan baksidor! :-CO

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Göran T »

Härlig miljöbild Svenne!
Och Liliputs E-maskin ser onekligen trevlig ut. Vet inte riktigt varför jag skulle motivera mig för att gräva (mycket) djupt i plånboken för att köpa NMJ:s dito? Fast det är egentligen E2 jag väntar på....
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:Fantastiskt fin bild, med den fotobakgrunden! Dessa tvådimensionella hus gör sig onekligen bättre utan baksidor! :-CO
Tack, Johan! För din storsinthet :-CO
Som du vet, saknar stationshuset också baksida, men av rent utrymmesmässiga skäl :-r2

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Göran T skrev:Härlig miljöbild Svenne!
Och Liliputs E-maskin ser onekligen trevlig ut. Vet inte riktigt varför jag skulle motivera mig för att gräva (mycket) djupt i plånboken för att köpa NMJ:s dito? Fast det är egentligen E2 jag väntar på....
/Göran T
Tack, Göran!
Dessutom går den alldeles utmärkt; det verkar vara strömupptagning på alla sju axlarna. Hade också gärna skaffat en E2:a, den kommer väl, men i min ålder vågar man inte vänta. :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Jag gjorde mitt livs enskilt största mj-investering härom året, så jag köpte NJM:s E2:a. Går som en dröm !!! – men jag måste hitta en lämplig ljuddekoder till den någonstans. Inte hunnit börja researcha det ännu. (E2 användes en del på Hästholmenbanan på 60-talet!)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av PeO »

En sak att tänka på för många trångbodda är att NMJ:s E2 kräver minimum 600 mm kurvradie, Liliputs E angavs kunna gå på 358 (tror jag det var. Lite extra vikt i pannan framtill och på hyttgolv och -tak bättrade på dragkraften, E väger bara 225 gram. Ljudet får justeras, när tid och tålamod räcker till, på bådadera.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

PeO skrev: ... Lite extra vikt i pannan framtill och på hyttgolv och -tak bättrade på dragkraften, E väger bara 225 gram. ...
Tack för tipset, PeO!
Lokalgodstågsparet 8331/8332 - det enda på sträckan - innehöll väl inte så många axlar, men mina lutningar kan nog vara lite krävande.

Låst

Återgå till "Minnenas spår"