Toppbilden, visa:
Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Eftersom Sture tycker att man inte ska jäkta så har jag tagit det lilla lugna i dag, men lite har ändå blivit gjort.
Ännu så länge tycker jag det är rätt likt, men jag är ju inte färdig än ...
(Lite analogt med salig fysikprofessor Sten von Fjiiisen i ursprungliga "Fråga Lund" som stod vid en griffeltavla och sade:
"Och så tar jag denne lille kjiiitan här .... och ni tror kanske det är enkelt men vänta bara tills jag fått förklara det för er ..."
Ungefär tre minuter in i det här gamla programmet kommer han till tals första gången just detta avsnitt.
Förutom då att det är hans nuna som ses i stillbild ...
Ännu så länge tycker jag det är rätt likt, men jag är ju inte färdig än ...
(Lite analogt med salig fysikprofessor Sten von Fjiiisen i ursprungliga "Fråga Lund" som stod vid en griffeltavla och sade:
"Och så tar jag denne lille kjiiitan här .... och ni tror kanske det är enkelt men vänta bara tills jag fått förklara det för er ..."
Ungefär tre minuter in i det här gamla programmet kommer han till tals första gången just detta avsnitt.
Förutom då att det är hans nuna som ses i stillbild ...
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Råkade snubbla på denna lilla dagsvers från DN 11 januari 1958, skriven av den käre humanisten och jönköpingspojken Alf Henricson, en av mina absoluta favoriter i svenskt kulturliv:
Dikten fanns i DN 1958-01-11:
Det trevna lilla tåget.
När Västergötlands smalspårsnät stod i sitt lysande flor
och när Skänninge-Bränninges resandeström var mäktig och stor,
då stod det klart för behjärtade män att det gällde att bygga en bro
från Söderköping till Göteborg via Hästholmens hamn och Hjo.
Skyndsamt ångade S/S "Trafik" över Vätterns svekfulla våg
och möttes vid Hästholmen raskt av ett tåg och i Hjo av ett annat tåg.
Men märkvärdigt nog blev det småningom klart att ingen folkmassa just
var villig att färdas på detta sätt över Sverige från kust till kust.
Dock läser vi alltjämt i denna dag att den tappra banan består
som från Mjölby till Väderstad, Svanshals och Rök och Heda och Hästholmen går.
Till Borghamn och Vadstena tuffar dess tåg, till Alvastra gångar de än.
Låtom oss åka till våren med dem, ty till sommarn slår banan igen.
Tack till Jöran Johansson på Järnvägshistoriskt Forum som letat fram den ur sina gömmor! Man undrar bara om månne Björn Berg hade illustrerat den också?
Dikten fanns i DN 1958-01-11:
Det trevna lilla tåget.
När Västergötlands smalspårsnät stod i sitt lysande flor
och när Skänninge-Bränninges resandeström var mäktig och stor,
då stod det klart för behjärtade män att det gällde att bygga en bro
från Söderköping till Göteborg via Hästholmens hamn och Hjo.
Skyndsamt ångade S/S "Trafik" över Vätterns svekfulla våg
och möttes vid Hästholmen raskt av ett tåg och i Hjo av ett annat tåg.
Men märkvärdigt nog blev det småningom klart att ingen folkmassa just
var villig att färdas på detta sätt över Sverige från kust till kust.
Dock läser vi alltjämt i denna dag att den tappra banan består
som från Mjölby till Väderstad, Svanshals och Rök och Heda och Hästholmen går.
Till Borghamn och Vadstena tuffar dess tåg, till Alvastra gångar de än.
Låtom oss åka till våren med dem, ty till sommarn slår banan igen.
Tack till Jöran Johansson på Järnvägshistoriskt Forum som letat fram den ur sina gömmor! Man undrar bara om månne Björn Berg hade illustrerat den också?
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Ser jäkligt bra ut Johan även fast den inte är färdigJohan Molin skrev:Eftersom Sture tycker att man inte ska jäkta så har jag tagit det lilla lugna i dag, men lite har ändå blivit gjort.
Ännu så länge tycker jag det är rätt likt, men jag är ju inte färdig än ...
(Lite analogt med salig fysikprofessor Sten von Fjiiisen i ursprungliga "Fråga Lund" som stod vid en griffeltavla och sade:
"Och så tar jag denne lille kjiiitan här .... och ni tror kanske det är enkelt men vänta bara tills jag fått förklara det för er ..."
Ungefär tre minuter in i det här gamla programmet kommer han till tals första gången just detta avsnitt.
Förutom då att det är hans nuna som ses i stillbild ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Tack! Fast jag retar mig fortfarande på att min dyra halvsystemkamera har en tendens att ge "skeva" bilder, vilket jag får intryck av när jag tittar på modellen. Den ser inte skev ut på detta sätt irl, eller så är det väl bara önsketänkande ...
Det brukar se bättre ut när man till slut placerar båtarna vid kaj,
Det brukar se bättre ut när man till slut placerar båtarna vid kaj,
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Jag har samma kamera sedan jag började här på Mötesspåret men förra Macen hade ett bättre redigerings program men den nya har ett riktigt skitprogram. Får nog leta på nätet efter något bättre gratisprogram som har fler redigeringmöjligheterJohan Molin skrev:Tack! Fast jag retar mig fortfarande på att min dyra halvsystemkamera har en tendens att ge "skeva" bilder, vilket jag får intryck av när jag tittar på modellen. Den ser inte skev ut på detta sätt irl, eller så är det väl bara önsketänkande ...
Det brukar se bättre ut när man till slut placerar båtarna vid kaj,
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
It is not the end ...
Haren springer m a o fortfarande.
Det fattas besättning innan flaggan kan hissas, samt "kottar" (friholtar) ...
Aktern blev lite för spetsig för en äkta bogserare, och jag ser att jag vara gjort luckan till akterkappen, men inte "dörren". Måste givetvis åtgärdas också.
En bogserlina anno dazumal har dock tillkommit, liksom den konstiga attiraljen framför akterkappluckan.
Det är två rejäla bogserkrokar, fästa vid en stabil stålpelare som var förankrad långt ner i båten.
Det som är lite förvånande för mig är placeringen framför just akterkappen. Den måste i så fall vara låsbar, om man inte skulle bli halshuggen om man råkade titta upp vid fel tillfälle, under pågående bogsering.
Det verkar dock ha varit en vanlig konstruktion hos småbogserare. Kinda Kanals BORE, som såg ut som en förminskad upplaga av HARGE / WULF, hade exakt samma typ av arrangemang.
Haren springer m a o fortfarande.
Det fattas besättning innan flaggan kan hissas, samt "kottar" (friholtar) ...
Aktern blev lite för spetsig för en äkta bogserare, och jag ser att jag vara gjort luckan till akterkappen, men inte "dörren". Måste givetvis åtgärdas också.
En bogserlina anno dazumal har dock tillkommit, liksom den konstiga attiraljen framför akterkappluckan.
Det är två rejäla bogserkrokar, fästa vid en stabil stålpelare som var förankrad långt ner i båten.
Det som är lite förvånande för mig är placeringen framför just akterkappen. Den måste i så fall vara låsbar, om man inte skulle bli halshuggen om man råkade titta upp vid fel tillfälle, under pågående bogsering.
Det verkar dock ha varit en vanlig konstruktion hos småbogserare. Kinda Kanals BORE, som såg ut som en förminskad upplaga av HARGE / WULF, hade exakt samma typ av arrangemang.
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 13:19, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Hej Johan,
Ett litet smycke helt klart
Jag uppfattar dina fartygsmodeller som så att de har byggts med försiktig hand - och med känsla för detaljer!
Mycket fina linjer tycker jag. Gillar fören och dess form lite extra. Blir det hängande "träfendrar" längs med sidorna eller vad har du tänkt dig?
/Fredrik
Ett litet smycke helt klart
Jag uppfattar dina fartygsmodeller som så att de har byggts med försiktig hand - och med känsla för detaljer!
Mycket fina linjer tycker jag. Gillar fören och dess form lite extra. Blir det hängande "träfendrar" längs med sidorna eller vad har du tänkt dig?
/Fredrik
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Ja, med ett gammalt fotografi som förlaga. Det ska ju till en frälsarkrans också, den höll jag på att glömma bort.
Fotografiet av WULF, f d HARGE, med aktuellt utseende visar ju gamla bildäck som fendrar och DET hade jag kanske inte tänkt mig.
Fotografiet av WULF, f d HARGE, med aktuellt utseende visar ju gamla bildäck som fendrar och DET hade jag kanske inte tänkt mig.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Instämmer!FredrikÅ skrev:Jag uppfattar dina fartygsmodeller som så att de har byggts med försiktig hand - och med känsla för detaljer!
Det är nästan så att man frestas travestera vad rallarna brukade säga om Granholm.....
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Mnjaa, Granholm hävdade ju att det behövdes brännvin för att bygga inlandsbanan ...
Det här kräver dock inte samma form av grovarbete, så det går bra med lite svagare drycker ...
Det här kräver dock inte samma form av grovarbete, så det går bra med lite svagare drycker ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Det citat jag syftade på handlar denna gång inte om brännvin.
Nej,en rallare lär ha sagt:
- Granholm, det är en jävel.......men det är en faan, också.....
(Tolka det hur du vill! )
Nej,en rallare lär ha sagt:
- Granholm, det är en jävel.......men det är en faan, också.....
(Tolka det hur du vill! )
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Granholm måste ha varit SJ:s färgstarkaste generaldirektör genom tiderna. Upmark figurerade ju i Hasses monolog om Pastor Jansson ("Upmark sköter de vågräta kommunikationerna och pastor Jansson de lodräta"). Lars Peterson var väl osedvanligt färglös ("mannen som kommer att lämna sitt ämbete utan att lämna ett spår efter sig..."). I dag vet man ju vare sig vad SJ:s chef eller Trafikverkets dito heter ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Nuförtiden gäller väl devisen för de flesta av dessa politiskt tillsatta tjänstemän (direktörer); Jag säger ingenting så har jag ingenting sagt! Vilket innebär att det blir en samling färglösa figurer som framträder i media. Det var alltså bättre förr!
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Jo, de skulle alla behöva förbättras på 103 punkter!
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Fast ikväll blir det nog paus, är inte hemkommen förrän nu (efter veckohandel och klippning av det obefintliga håret för 340 spänn!).
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Ja, om inte rentav dyrare ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Johan Molin skrev:Ja, om inte rentav dyrare ...
Härlig kommentar! Många av mina närmsta vänner betalar ungefär detsamma per hårstrå och då bor de dessutom i Stockholm.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Oj då, då kom jag betydligt billigare undan i i Srang Khom i förra veckan, 120 Bath för klippning och rakning, fast då tillkom ju resan förståss.tågtyckarn skrev:1 krona per hårstrå.
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Dessutom besättning på väg att mönstra på, med skeppshund och allt.
Sjömännen på farkosterna som anlöpte Hästholmen var i många fall oroväckande storväxta. Men väl ombord tycks det fungera rätt bra i alla fall.
Någon frälsarkrans blir det inte; den har jag sett först från sent 30-tal när dåvarande WULF användes mycket för lustturer. I början av 1900-talet var man inte så noggranna med sånt tjafs. Tänk bara på TITANIC och hennes fåtaliga livbåtar, t ex (lite svinn har mänskligheten inte tagit någon skada av, som så riktigt Orson Welles konstaterade i sin roll som Harry Lime) ...
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 13:20, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Dessutom blytunga för sin storlek, men de har i alla fall tagit sig helbrägda över Nordsjön.Johan Molin skrev: Sjömännen på farkosterna som anlöpte Hästholmen var i många fall oroväckande storväxta.
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Vid detta tillfälle hade besättningen berättat för gamle patron Giöbel i Harge att man hade "hotande åska och snödrev". F-n tro't ...
Kapten Lamberg på "Travarn" hade liknande preferenser, men tyvärr måste han alltid tillbaka till natthamn i Hjo efter sista turen, så de sena kvällsskrönorna berättades av hamnfogde Hugosson, soldaterna Måås och Malm, möjligen ångvagnsförare Dampkaputt och så då boggserbåtsskepparn Bock.
Kapten K.T. Bock fick naturligt nog ett alldeles eget namn av sjöfarare på Vättern, kanalen och Vänern ...
Här i samspråk med styrman Wilhelm Grundh med sin dogg Jäsper, intressant nog döpt efter en av Giöbels zinkgaleaser som transporterade zinkmalm från Åmmeberg till Göteborg för vidare befordran.
"Ville" hade troligen ett finger med i spelet att Vieille Montagnes båtar kom att kallas "Ville" + nummer.
Eftersom han var mycket förtjust i basker och hade en stor glupsk vovve kom han givetvis också att kallas "basker-Ville" ...
Akteröver ses maskinist Dunker med två besättningsmän. Hackan befinner sig dock nere i maskinrummet. Dunker bar alltid kubb på huvudet, eller "knackebulle" som min mormor brukade kalla denna chaplinska huvudbonad.
Jungman Tross var en spexig typ, figuren som fick bestå övriga med den goda mat som mest bestod av sill och potatis. Det ser nästan ut som om han klätt sig i en kopparbytta som huvudbonad, vilket för övrigt inte alls vore osannolikt.
Förutom Axel Giöbel vars existens är bekräftad på otaliga sätt, har jag tyvärr inte kunnat återfinna någon av de övriga nämnda i persongalleriet i kyrkböckerna eller den världsberömda litteratur som finns om flytetyg på Vättern. År 1921 hette HARGES skeppare något så prosaiskt som Danielsson ...
Galeasen Jäsper var synnerligen verklig på sin tid, liksom långt senare malmångarna "Ville-ett", "Ville-två" osv. Det stod t o m så i slussliggarna.
Men, för att uttrycka det enligt äkta sjöbjörnsmanér: Alltsammans är ta mej fan sant för jag har själv hittat på det!
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 13:23, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Jag tror Jonny Bode börjar smyga sig in i skrönandet. Förbålt fulsnygga sailors f. ö.
är den här sången tillräckligt gammal här?
är den här sången tillräckligt gammal här?
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Kära Karin Juel i all ära, men som musikillustration kan i varje fall inte jag låta bli att tänka på denna ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Ett riktigt litet smycke Johan. Fantastiskt snyggt, och SNABBT, jobbat! Imponerande!Johan Molin skrev:
Vid detta tillfälle hade besättningen berättat för gamle patron Giöbel i Harge att man hade "hotande åska och snödrev". F-n tro't ...
...Förutom Axel Giöbel vars existens är bekräftad på otaliga sätt, har jag tyvärr inte kunnat återfinna någon av de övriga nämnda i persongalleriet i kyrkböckerna eller den världsberömda litteratur som finns om flytetyg på Vättern. År 1921 hette HARGES skeppare något så prosaiskt som Danielsson ...
Tak o bänkar signalerar att HARGE även användes för personbefordran då så krävdes. Var det även så på Vätterns vatten att bogserare fick rycka in för personbefordran då isläget var besvärligt? På Dalslands kanal var det ofta så för flera av bogserarna, men där kanske isläget var lite annorlunda jämfört med Vättern..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Snarare lövade helgturer, midsommarturer, transport till "annandag hjässe" på Omberg, och lördagarnas illa beryktade "månskensturer" (vilka f ö förbjöds, 1915 tror jag). Redan på den tiden hade begreppet "moonshine" sina associationer!
I dag kallas dylika utfärder för "räkfrossa" istället ...
I dag kallas dylika utfärder för "räkfrossa" istället ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Jo, nog passar Beffälhavare Wikström mycket väl in i skrönornas värld.Johan Molin skrev:Kära Karin Juel i all ära, men som musikillustration kan i varje fall inte jag låta bli att tänka på denna ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Verkar betydligt trevligare än persontrafik på vintern med bräd o skivförstärkta sittplatser för passagerare.Johan Molin skrev:Snarare lövade helgturer, midsommarturer, transport till "annandag hjässe" på Omberg...
http://www.herberts.se/?page=herbhist
Ja, tiderna förändras, eller kanske inte... Vi byter namn på utfärderna istället...Johan Molin skrev:I dag kallas dylika utfärder för "räkfrossa" istället ...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Det ble en fin liten "ångare"!Johan Molin skrev:Hästholmens hamn var en populär övernattningshamn, särskilt om man kunde skylla på hotande oväder, och var god vän med hamnfogden. Varför får ni själva lista ut.
Vid detta tillfälle hade besättningen berättat för gamle patron Giöbel i Harge att man hade "hotande åska och snödrev". F-n tro't ...
Selve stabelavløpningen var imidlertid ikke mye å skryte av: rett i nødhavn?
Gudmor! Champagne! Supé!
Mvh Traveller (maritimt belastet)
Senast redigerad av Traveller den 19 jan 2017, 10:27, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Alla festligheterna förutsätter jag klarades av uppe i Harge år 1907! Nu är det ju redan 1910 ...
Här för övrigt Axel Giöbel (1872 - 1938), engagerad i såväl sjöfarten i norra Vättern som den spirande segelsporten därstädes. Eller som det sotd i den beundrande lokalpressen:
Här för övrigt Axel Giöbel (1872 - 1938), engagerad i såväl sjöfarten i norra Vättern som den spirande segelsporten därstädes. Eller som det sotd i den beundrande lokalpressen:
S.S.Vetterns förste och ende hedersledamot, har verkat mer än de flesta för seglingsidrottens höjande på vår sjö. Lifligt intresserad för allt hvad sund idrott, enkannerligen sjöidrott, heter, rik på initiativ och aldrig ängslig för deras realiserande samt omgifven af en ungdomsskara, hvaraf den kvinnliga ej mindre än den manliga delen besitter stål i arm och en dristig hug, har han sett sitt något afsides liggande Bastedalen bli utgångs- och medelpunkten för ett idrottsligt lif och arbete, som ej har sin like vid Vettern och ej heller mångenstädes hos enskild man i hela vårt land.
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 13:24, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
snygg båt Johan..
håller på o tjatar på mitt eget "varv" måste nog öppna lite tidigare än beräknat
håller på o tjatar på mitt eget "varv" måste nog öppna lite tidigare än beräknat
Roger(Forden)
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Nu ska jag försöka ta mig i kragen och bygga en pråm också ...
ODEN eller FREY, det är frågan, som Hamlet sade.
ODEN eller FREY, det är frågan, som Hamlet sade.
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Hej !
Det blev en fin liten båt
Snabbt jobbat också ... annat än då det gäller mitt eget tempo att få saker gjorda tyvärr
MvH
Pär
Det blev en fin liten båt
Snabbt jobbat också ... annat än då det gäller mitt eget tempo att få saker gjorda tyvärr
MvH
Pär
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Det har varit inspirerande att följa detta bygge. En fin liten bogserare som passar väl in i miljön.
Oden eller Frey? Med Harges hjälp kan du nog knö in båda och lite till i hamnen.
Oden eller Frey? Med Harges hjälp kan du nog knö in båda och lite till i hamnen.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Håller med, dina marina skapelser i H0 utstrålar något särskilt! Förmodligen är det ditt genuina intresse för flytetyg som sipprar ut i skärmen.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Imponerande projekt!
Både snabbt och atmosfärfyllt. Du är en baddare på gamla flytetyg, Johan!
Både snabbt och atmosfärfyllt. Du är en baddare på gamla flytetyg, Johan!
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Saken är ju den, att DELS är jag intresserad av båtar, och särskilt då av trafiken på Vättern och Göta Kanal genom tiderna, DELS är en av mina målsättningar att kunna försöka ge liv åt min "dramadokumentär" genom att skapa en hyfsat trovärdig avbildning av trafiken sådan den såg ut genom åren.
Jag har massor av information om olika flytetyg.
Jag har gott om information om trafiken på Hästholmens hamn genom två olika källor, varav hamnjournaler är den ena, och diverse hamnstatistik den andra.
Genom passagelistorna från Göta Kanal får jag dessutom en god överblick över hur stor trafiken var genom olika år, och vilken typ av flytetyg som rörde sig där. Största glappet i informationen förefaller vara 1930-talet fram till 1937, men genom allmänna statistiska uppgifter går det att extrapolera.
Så de flytetyg jag bygger är i så motto "nödvändiga", att det är för att kunna ge en trovärdig avbildning av hur verkligheten såg ut en gång. Det finns nu bara en pråm kvar + två lastångare för att år 1910 ska vara i hamn (hrmmmm ...). Skrovet till en ena lastångaren har jag byggt tidigare, det finns dokumenterat någonstans långt bak i dimmorna. Båtarnas främsta uppgift är således att vara "trafikspelsrekvisita". F-n tro't.
Så båtbyggena sker inte helt på måfå, om nu någon skulle tro det ...
Om ni så önskar (och tyvärr, även om så inte är fallet ... ) så tänkte jag presentera mina källor framöver, och hur jag har löst mina "trafikspelsidéer" när det gäller samverkan båttrafik – järnvägstrafik ...
Jag har massor av information om olika flytetyg.
Jag har gott om information om trafiken på Hästholmens hamn genom två olika källor, varav hamnjournaler är den ena, och diverse hamnstatistik den andra.
Genom passagelistorna från Göta Kanal får jag dessutom en god överblick över hur stor trafiken var genom olika år, och vilken typ av flytetyg som rörde sig där. Största glappet i informationen förefaller vara 1930-talet fram till 1937, men genom allmänna statistiska uppgifter går det att extrapolera.
Så de flytetyg jag bygger är i så motto "nödvändiga", att det är för att kunna ge en trovärdig avbildning av hur verkligheten såg ut en gång. Det finns nu bara en pråm kvar + två lastångare för att år 1910 ska vara i hamn (hrmmmm ...). Skrovet till en ena lastångaren har jag byggt tidigare, det finns dokumenterat någonstans långt bak i dimmorna. Båtarnas främsta uppgift är således att vara "trafikspelsrekvisita". F-n tro't.
Så båtbyggena sker inte helt på måfå, om nu någon skulle tro det ...
Om ni så önskar (och tyvärr, även om så inte är fallet ... ) så tänkte jag presentera mina källor framöver, och hur jag har löst mina "trafikspelsidéer" när det gäller samverkan båttrafik – järnvägstrafik ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Härligt att se!
Fartyget gör sig ypperligt i hamnen. Storleken blev precis lagom.
Jag gissar att du tar fram pipan och tar ett par bloss medans du förnöjsamt njuter av din kreation
/Fredrik
Fartyget gör sig ypperligt i hamnen. Storleken blev precis lagom.
Jag gissar att du tar fram pipan och tar ett par bloss medans du förnöjsamt njuter av din kreation
/Fredrik
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Inte ikväll, men sannolikt i morgon!FredrikÅ skrev:Härligt att se!
Fartyget gör sig ypperligt i hamnen. Storleken blev precis lagom.
Jag gissar att du tar fram pipan och tar ett par bloss medans du förnöjsamt njuter av din kreation
/Fredrik
(pipan dyker i huvudsak upp enstaka gånger på helgerna nuförtiden).
Senast redigerad av Johan Molin den 19 jan 2017, 22:42, redigerad totalt 2 gång.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Ja, man blir lett komplettist i denne bransjen ...Johan Molin skrev:Så de flytetyg jag bygger är i så motto "nödvändiga", att det är för att kunna ge en trovärdig avbildning av hur verkligheten såg ut en gång. Det finns nu bara en pråm kvar + två lastångare för att år 1910 ska vara i hamn (hrmmmm ...).
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Förvisso!
Men givetvis innebär det jag skrev endast att jag med tre flytetyg till kan representera all sorts trafik som fanns. Givetvis kommer jag då att ha modeller av endast en bråkdel av alla båtar som anlöpte Hästholmen!
Men givetvis innebär det jag skrev endast att jag med tre flytetyg till kan representera all sorts trafik som fanns. Givetvis kommer jag då att ha modeller av endast en bråkdel av alla båtar som anlöpte Hästholmen!
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Tjockt i hamnen ...
Försökte åstadkomma lite stenkolsrökig atmosfär med hjälp av min pipa, men det fungerade inget vidare. Bogserbåten skulle ju kunna åstadkomma ett visst "drag-os", men i brist på synbar effekt får denna rökiga surhet tillägnas besättningsmannen ombord på galeasen ELIDA, han som avskydde skepparhustrun med sin goda sachertårta. De närmare omständigheterna till denna märkliga historia får ni leta rätt på själva, den finns någonstans "för längesen" i tråden.
ELIDA, HARGE och TRAFIK samtidigt i hamnen, med respektive Sigfrid Granath, "Kåte Bock" och John Lamberg som befälhavare. Det artar sig till att bli en lyckad inspektion i hamnmagasinet, tillsammans med soldaterna Måås och Malm, samt hamnfogde Hugosson. Granath och Lamberg är välbelagda från diverse källor, när det gäller de övriga letar jag fortfarande efter urkunder (lystring Sture!) som kan bevisa deras verklighetsgrad.
Försökte åstadkomma lite stenkolsrökig atmosfär med hjälp av min pipa, men det fungerade inget vidare. Bogserbåten skulle ju kunna åstadkomma ett visst "drag-os", men i brist på synbar effekt får denna rökiga surhet tillägnas besättningsmannen ombord på galeasen ELIDA, han som avskydde skepparhustrun med sin goda sachertårta. De närmare omständigheterna till denna märkliga historia får ni leta rätt på själva, den finns någonstans "för längesen" i tråden.
ELIDA, HARGE och TRAFIK samtidigt i hamnen, med respektive Sigfrid Granath, "Kåte Bock" och John Lamberg som befälhavare. Det artar sig till att bli en lyckad inspektion i hamnmagasinet, tillsammans med soldaterna Måås och Malm, samt hamnfogde Hugosson. Granath och Lamberg är välbelagda från diverse källor, när det gäller de övriga letar jag fortfarande efter urkunder (lystring Sture!) som kan bevisa deras verklighetsgrad.
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 13:26, redigerad totalt 1 gånger.
- Sgt pepper
- Inlägg: 677
- Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
- Ort: Södermanland
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Kanske dax å döpa om till "Tjockholmen"-Mjölby. Jag är väldigt svag för den senaste båten byggde, en "gobit"Johan Molin skrev:Tjockt i hamnen ...
Försökte åstadkomma lite stenkolsrökig atmosfär med hjälp av min pipa, men det fungerade inget vidare. Bogserbåten skulle ju kunna åstadkomma ett visst "drag-os", men i brist på synbar effekt får denna rökiga surhet tillägnas besättningsmannen ombord på galeasen ELIDA, han som avskydde skepparhustrun med sin goda sachertårta. De närmare omständigheterna till denna märkliga historia får ni leta rätt på själva, den finns någonstans "för längesen" i tråden.
ELIDA, HARGE och TRAFIK samtidigt i hamnen, med respektive Sigfrid Granath, "Kåte Bock" och John Lamberg som befälhavare. Det artar sig till att bli en lyckad inspektion i hamnmagasinet, tillsammans med soldaterna Måås och Malm, samt hamnfogde Hugosson. Granath och Lamberg är välbelagda från diverse källor, när det gäller de övriga letar jag fortfarande efter urkunder (lystring Sture!) som kan bevisa deras verklighetsgrad.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Jag hör och jag ser!Sgt pepper skrev: letar jag fortfarande efter urkunder (lystring Sture!) som kan bevisa deras verklighetsgrad.
Fantastiskt hamnmyller!
- Johan Molin
- Inlägg: 19958
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Det VAR ett hamnmyller en gång i tiden! Och mina båtmodeller fungerar bäst just i massverkan, de är inte prisvinnande utställningsexemplar, men hela vitsen är att försöka fånga själva stämningen kring båttrafiken. Tänkte längre fram plåga alla med en tirad om hur jag tänkt mig "trafikspel" med båtar och omlastning till / från (mest till) järnväg. Det var givetvis en mycket stark symbios trafikslagen emellan tills båttrafiken tvärdog omkring 1965. Vilket i sin tur gjorde att inom tre år hade godstrafiken på järnväg sinat betänkligt också.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Vilket osökt får mig att tänka på den Bässslagska inlandsvarianten av detta koncept - garnridån, "man ser inte träden för bara skog"!Johan Molin skrev:... Och mina båtmodeller fungerar bäst just i massverkan, de är inte prisvinnande utställningsexemplar, men hela vitsen är att försöka fånga själva stämningen ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Visst, det är oredig redigt där på och vid kajen i Värsta. Eller så är det redigt oredigt....
Kom ihåg att komma ihåg.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Det råder en stilla sommaridyll i Hästholmen, märker jag. Kanske är det lugnet efter stormen, för alla lakanen på Elida är på tork.Johan Molin skrev:
Det ser ut att vara extra folk ombord på Harge. Ägnar de sig åt att inspektera den nya bogserbåten eller ägnar de sig åt sjömanshistorier?
Fint bygge! /SJ