Toppbilden, visa:    


Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Eftersom Sture tycker att man inte ska jäkta så har jag tagit det lilla lugna i dag, men lite har ändå blivit gjort.
2-275.jpg
2-276.jpg
Ännu så länge tycker jag det är rätt likt, men jag är ju inte färdig än ... :-CO

(Lite analogt med salig fysikprofessor Sten von Fjiiisen i ursprungliga "Fråga Lund" som stod vid en griffeltavla och sade:
"Och så tar jag denne lille kjiiitan här .... och ni tror kanske det är enkelt men vänta bara tills jag fått förklara det för er ..."


Ungefär tre minuter in i det här gamla programmet kommer han till tals första gången just detta avsnitt.
Förutom då att det är hans nuna som ses i stillbild ...
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 13:18, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Råkade snubbla på denna lilla dagsvers från DN 11 januari 1958, skriven av den käre humanisten och jönköpingspojken Alf Henricson, en av mina absoluta favoriter i svenskt kulturliv:

Dikten fanns i DN 1958-01-11:

Det trevna lilla tåget.

När Västergötlands smalspårsnät stod i sitt lysande flor
och när Skänninge-Bränninges resandeström var mäktig och stor,
då stod det klart för behjärtade män att det gällde att bygga en bro
från Söderköping till Göteborg via Hästholmens hamn och Hjo.
Skyndsamt ångade S/S "Trafik" över Vätterns svekfulla våg
och möttes vid Hästholmen raskt av ett tåg och i Hjo av ett annat tåg.
Men märkvärdigt nog blev det småningom klart att ingen folkmassa just
var villig att färdas på detta sätt över Sverige från kust till kust.
Dock läser vi alltjämt i denna dag att den tappra banan består
som från Mjölby till Väderstad, Svanshals och Rök och Heda och Hästholmen går.
Till Borghamn och Vadstena tuffar dess tåg, till Alvastra gångar de än.
Låtom oss åka till våren med dem, ty till sommarn slår banan igen.

Tack till Jöran Johansson på Järnvägshistoriskt Forum som letat fram den ur sina gömmor! Man undrar bara om månne Björn Berg hade illustrerat den också?

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sgt pepper »

Johan Molin skrev:Eftersom Sture tycker att man inte ska jäkta så har jag tagit det lilla lugna i dag, men lite har ändå blivit gjort.

Bild

Bild

Ännu så länge tycker jag det är rätt likt, men jag är ju inte färdig än ... :-CO

(Lite analogt med salig fysikprofessor Sten von Fjiiisen i ursprungliga "Fråga Lund" som stod vid en griffeltavla och sade:
"Och så tar jag denne lille kjiiitan här .... och ni tror kanske det är enkelt men vänta bara tills jag fått förklara det för er ..."


Ungefär tre minuter in i det här gamla programmet kommer han till tals första gången just detta avsnitt.
Förutom då att det är hans nuna som ses i stillbild ...
Ser jäkligt bra ut Johan även fast den inte är färdig [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tack! Fast jag retar mig fortfarande på att min dyra halvsystemkamera har en tendens att ge "skeva" bilder, vilket jag får intryck av när jag tittar på modellen. Den ser inte skev ut på detta sätt irl, eller så är det väl bara önsketänkande ... :-CO

Det brukar se bättre ut när man till slut placerar båtarna vid kaj,

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sgt pepper »

Johan Molin skrev:Tack! Fast jag retar mig fortfarande på att min dyra halvsystemkamera har en tendens att ge "skeva" bilder, vilket jag får intryck av när jag tittar på modellen. Den ser inte skev ut på detta sätt irl, eller så är det väl bara önsketänkande ... :-CO

Det brukar se bättre ut när man till slut placerar båtarna vid kaj,
Jag har samma kamera sedan jag började här på Mötesspåret men förra Macen hade ett bättre redigerings program men den nya har ett riktigt skitprogram. Får nog leta på nätet efter något bättre gratisprogram som har fler redigeringmöjligheter :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

It is not the end ...

Haren springer m a o fortfarande.
2-277.jpg
Det fattas besättning innan flaggan kan hissas, samt "kottar" (friholtar) ...
2-278.jpg
Aktern blev lite för spetsig för en äkta bogserare, och jag ser att jag vara gjort luckan till akterkappen, men inte "dörren". Måste givetvis åtgärdas också.
2-279.jpg
En bogserlina anno dazumal har dock tillkommit, liksom den konstiga attiraljen framför akterkappluckan.

Det är två rejäla bogserkrokar, fästa vid en stabil stålpelare som var förankrad långt ner i båten.
Det som är lite förvånande för mig är placeringen framför just akterkappen. Den måste i så fall vara låsbar, om man inte skulle bli halshuggen om man råkade titta upp vid fel tillfälle, under pågående bogsering.

Det verkar dock ha varit en vanlig konstruktion hos småbogserare. Kinda Kanals BORE, som såg ut som en förminskad upplaga av HARGE / WULF, hade exakt samma typ av arrangemang.
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 13:19, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av FredrikÅ »

Hej Johan,
Ett litet smycke helt klart :-T
Jag uppfattar dina fartygsmodeller som så att de har byggts med försiktig hand - och med känsla för detaljer!
Mycket fina linjer tycker jag. Gillar fören och dess form lite extra. Blir det hängande "träfendrar" längs med sidorna eller vad har du tänkt dig?
/Fredrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Ja, med ett gammalt fotografi som förlaga. Det ska ju till en frälsarkrans också, den höll jag på att glömma bort.

Fotografiet av WULF, f d HARGE, med aktuellt utseende visar ju gamla bildäck som fendrar och DET hade jag kanske inte tänkt mig. :shock:

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

FredrikÅ skrev:Jag uppfattar dina fartygsmodeller som så att de har byggts med försiktig hand - och med känsla för detaljer!
Instämmer!
Det är nästan så att man frestas travestera vad rallarna brukade säga om Granholm..... 8-)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Mnjaa, Granholm hävdade ju att det behövdes brännvin för att bygga inlandsbanan ...

Det här kräver dock inte samma form av grovarbete, så det går bra med lite svagare drycker ... :-CO

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

Det citat jag syftade på handlar denna gång inte om brännvin.
Nej,en rallare lär ha sagt:
- Granholm, det är en jävel.......men det är en faan, också.....
(Tolka det hur du vill! ;) )

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Granholm måste ha varit SJ:s färgstarkaste generaldirektör genom tiderna. Upmark figurerade ju i Hasses monolog om Pastor Jansson ("Upmark sköter de vågräta kommunikationerna och pastor Jansson de lodräta"). Lars Peterson var väl osedvanligt färglös ("mannen som kommer att lämna sitt ämbete utan att lämna ett spår efter sig..."). I dag vet man ju vare sig vad SJ:s chef eller Trafikverkets dito heter ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av 1956 »

Nuförtiden gäller väl devisen för de flesta av dessa politiskt tillsatta tjänstemän (direktörer); Jag säger ingenting så har jag ingenting sagt! Vilket innebär att det blir en samling färglösa figurer som framträder i media. Det var alltså bättre förr! 8-)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Jo, de skulle alla behöva förbättras på 103 punkter!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ford1929 »

det tar sej med båten,,,, [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Fast ikväll blir det nog paus, är inte hemkommen förrän nu (efter veckohandel och klippning av det obefintliga håret för 340 spänn!).

tågtyckarn

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av tågtyckarn »

1 krona per hårstrå. :-BS


Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Ja, om inte rentav dyrare ... :-BS


Härlig kommentar! Många av mina närmsta vänner betalar ungefär detsamma per hårstrå och då bor de dessutom i Stockholm.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av PeO »

tågtyckarn skrev:1 krona per hårstrå. :-BS
Oj då, då kom jag betydligt billigare undan i i Srang Khom i förra veckan, 120 Bath för klippning och rakning, fast då tillkom ju resan förståss. :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

2-280.jpg
Kottar och flagga på plats ...
Dessutom besättning på väg att mönstra på, med skeppshund och allt.

Sjömännen på farkosterna som anlöpte Hästholmen var i många fall oroväckande storväxta. Men väl ombord tycks det fungera rätt bra i alla fall.
Någon frälsarkrans blir det inte; den har jag sett först från sent 30-tal när dåvarande WULF användes mycket för lustturer. I början av 1900-talet var man inte så noggranna med sånt tjafs. Tänk bara på TITANIC och hennes fåtaliga livbåtar, t ex (lite svinn har mänskligheten inte tagit någon skada av, som så riktigt Orson Welles konstaterade i sin roll som Harry Lime) ...
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 13:20, redigerad totalt 1 gånger.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: Sjömännen på farkosterna som anlöpte Hästholmen var i många fall oroväckande storväxta.
Dessutom blytunga för sin storlek, men de har i alla fall tagit sig helbrägda över Nordsjön. :-BS


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

2-281.jpg
Hästholmens hamn var en populär övernattningshamn, särskilt om man kunde skylla på hotande oväder, och var god vän med hamnfogden. Varför får ni själva lista ut.
2-282.jpg
Vid detta tillfälle hade besättningen berättat för gamle patron Giöbel i Harge att man hade "hotande åska och snödrev". F-n tro't ...
2-283.jpg
Kapten Lamberg på "Travarn" hade liknande preferenser, men tyvärr måste han alltid tillbaka till natthamn i Hjo efter sista turen, så de sena kvällsskrönorna berättades av hamnfogde Hugosson, soldaterna Måås och Malm, möjligen ångvagnsförare Dampkaputt och så då boggserbåtsskepparn Bock.
2-284.jpg
Kapten K.T. Bock fick naturligt nog ett alldeles eget namn av sjöfarare på Vättern, kanalen och Vänern ...
Här i samspråk med styrman Wilhelm Grundh med sin dogg Jäsper, intressant nog döpt efter en av Giöbels zinkgaleaser som transporterade zinkmalm från Åmmeberg till Göteborg för vidare befordran.
"Ville" hade troligen ett finger med i spelet att Vieille Montagnes båtar kom att kallas "Ville" + nummer.
Eftersom han var mycket förtjust i basker och hade en stor glupsk vovve kom han givetvis också att kallas "basker-Ville" ...
2-286.jpg
Akteröver ses maskinist Dunker med två besättningsmän. Hackan befinner sig dock nere i maskinrummet. Dunker bar alltid kubb på huvudet, eller "knackebulle" som min mormor brukade kalla denna chaplinska huvudbonad.
Jungman Tross var en spexig typ, figuren som fick bestå övriga med den goda mat som mest bestod av sill och potatis. Det ser nästan ut som om han klätt sig i en kopparbytta som huvudbonad, vilket för övrigt inte alls vore osannolikt.

Förutom Axel Giöbel vars existens är bekräftad på otaliga sätt, har jag tyvärr inte kunnat återfinna någon av de övriga nämnda i persongalleriet i kyrkböckerna eller den världsberömda litteratur som finns om flytetyg på Vättern. År 1921 hette HARGES skeppare något så prosaiskt som Danielsson ...
Galeasen Jäsper var synnerligen verklig på sin tid, liksom långt senare malmångarna "Ville-ett", "Ville-två" osv. Det stod t o m så i slussliggarna.

Men, för att uttrycka det enligt äkta sjöbjörnsmanér: Alltsammans är ta mej fan sant för jag har själv hittat på det!
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 13:23, redigerad totalt 1 gånger.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av PeO »

Jag tror Jonny Bode börjar smyga sig in i skrönandet. Förbålt fulsnygga sailors f. ö.
är den här sången tillräckligt gammal här?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Kära Karin Juel i all ära, men som musikillustration kan i varje fall inte jag låta bli att tänka på denna ...


Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev: Bild
Vid detta tillfälle hade besättningen berättat för gamle patron Giöbel i Harge att man hade "hotande åska och snödrev". F-n tro't ...
...Förutom Axel Giöbel vars existens är bekräftad på otaliga sätt, har jag tyvärr inte kunnat återfinna någon av de övriga nämnda i persongalleriet i kyrkböckerna eller den världsberömda litteratur som finns om flytetyg på Vättern. År 1921 hette HARGES skeppare något så prosaiskt som Danielsson ...
Ett riktigt litet smycke Johan. Fantastiskt snyggt, och SNABBT, jobbat! Imponerande! [JC_doubleup.gif]
Tak o bänkar signalerar att HARGE även användes för personbefordran då så krävdes. Var det även så på Vätterns vatten att bogserare fick rycka in för personbefordran då isläget var besvärligt? På Dalslands kanal var det ofta så för flera av bogserarna, men där kanske isläget var lite annorlunda jämfört med Vättern.. ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Snarare lövade helgturer, midsommarturer, transport till "annandag hjässe" på Omberg, och lördagarnas illa beryktade "månskensturer" (vilka f ö förbjöds, 1915 tror jag). Redan på den tiden hade begreppet "moonshine" sina associationer!

I dag kallas dylika utfärder för "räkfrossa" istället ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev:Kära Karin Juel i all ära, men som musikillustration kan i varje fall inte jag låta bli att tänka på denna ...
Jo, nog passar Beffälhavare Wikström mycket väl in i skrönornas värld. :-J

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Snarare lövade helgturer, midsommarturer, transport till "annandag hjässe" på Omberg...
Verkar betydligt trevligare än persontrafik på vintern med bräd o skivförstärkta sittplatser för passagerare.
http://www.herberts.se/?page=herbhist
Johan Molin skrev:I dag kallas dylika utfärder för "räkfrossa" istället ...
Ja, tiderna förändras, eller kanske inte... Vi byter namn på utfärderna istället... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Hästholmens hamn var en populär övernattningshamn, särskilt om man kunde skylla på hotande oväder, och var god vän med hamnfogden. Varför får ni själva lista ut.

Bild
Vid detta tillfälle hade besättningen berättat för gamle patron Giöbel i Harge att man hade "hotande åska och snödrev". F-n tro't ...
Det ble en fin liten "ångare"!

Selve stabelavløpningen var imidlertid ikke mye å skryte av: rett i nødhavn?
Gudmor! Champagne! Supé!

Mvh Traveller (maritimt belastet)
Senast redigerad av Traveller den 19 jan 2017, 10:27, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Alla festligheterna förutsätter jag klarades av uppe i Harge år 1907! Nu är det ju redan 1910 ... :-CO
axelgiöbel.jpg
Här för övrigt Axel Giöbel (1872 - 1938), engagerad i såväl sjöfarten i norra Vättern som den spirande segelsporten därstädes. Eller som det sotd i den beundrande lokalpressen:
S.S.Vetterns förste och ende hedersledamot, har verkat mer än de flesta för seglingsidrottens höjande på vår sjö. Lifligt intresserad för allt hvad sund idrott, enkannerligen sjöidrott, heter, rik på initiativ och aldrig ängslig för deras realiserande samt omgifven af en ungdomsskara, hvaraf den kvinnliga ej mindre än den manliga delen besitter stål i arm och en dristig hug, har han sett sitt något afsides liggande Bastedalen bli utgångs- och medelpunkten för ett idrottsligt lif och arbete, som ej har sin like vid Vettern och ej heller mångenstädes hos enskild man i hela vårt land.
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 13:24, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ford1929 »

snygg båt Johan.. [JC_doubleup.gif]

håller på o tjatar på mitt eget "varv" måste nog öppna lite tidigare än beräknat :-J
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Nu ska jag försöka ta mig i kragen och bygga en pråm också ...

ODEN eller FREY, det är frågan, som Hamlet sade.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

Det blev en fin liten båt [JC_doubleup.gif]
Snabbt jobbat också ... annat än då det gäller mitt eget tempo att få saker gjorda tyvärr ;)

MvH
Pär

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av S Johansson »

Det har varit inspirerande att följa detta bygge. En fin liten bogserare som passar väl in i miljön.

Oden eller Frey? Med Harges hjälp kan du nog knö in båda och lite till i hamnen.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av 1956 »

Håller med, dina marina skapelser i H0 utstrålar något särskilt! Förmodligen är det ditt genuina intresse för flytetyg som sipprar ut i skärmen. [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

Imponerande projekt!
Både snabbt och atmosfärfyllt. Du är en baddare på gamla flytetyg, Johan! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Saken är ju den, att DELS är jag intresserad av båtar, och särskilt då av trafiken på Vättern och Göta Kanal genom tiderna, DELS är en av mina målsättningar att kunna försöka ge liv åt min "dramadokumentär" genom att skapa en hyfsat trovärdig avbildning av trafiken sådan den såg ut genom åren.

Jag har massor av information om olika flytetyg.

Jag har gott om information om trafiken på Hästholmens hamn genom två olika källor, varav hamnjournaler är den ena, och diverse hamnstatistik den andra.

Genom passagelistorna från Göta Kanal får jag dessutom en god överblick över hur stor trafiken var genom olika år, och vilken typ av flytetyg som rörde sig där. Största glappet i informationen förefaller vara 1930-talet fram till 1937, men genom allmänna statistiska uppgifter går det att extrapolera.

Så de flytetyg jag bygger är i så motto "nödvändiga", att det är för att kunna ge en trovärdig avbildning av hur verkligheten såg ut en gång. Det finns nu bara en pråm kvar + två lastångare för att år 1910 ska vara i hamn (hrmmmm ...). Skrovet till en ena lastångaren har jag byggt tidigare, det finns dokumenterat någonstans långt bak i dimmorna. Båtarnas främsta uppgift är således att vara "trafikspelsrekvisita". F-n tro't.

Så båtbyggena sker inte helt på måfå, om nu någon skulle tro det ...

Om ni så önskar (och tyvärr, även om så inte är fallet ... :=Koko ) så tänkte jag presentera mina källor framöver, och hur jag har löst mina "trafikspelsidéer" när det gäller samverkan båttrafik – järnvägstrafik ...

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av FredrikÅ »

Härligt att se!
Fartyget gör sig ypperligt i hamnen. Storleken blev precis lagom.
Jag gissar att du tar fram pipan och tar ett par bloss medans du förnöjsamt njuter av din kreation :-J
/Fredrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

FredrikÅ skrev:Härligt att se!
Fartyget gör sig ypperligt i hamnen. Storleken blev precis lagom.
Jag gissar att du tar fram pipan och tar ett par bloss medans du förnöjsamt njuter av din kreation :-J
/Fredrik
Inte ikväll, men sannolikt i morgon!
(pipan dyker i huvudsak upp enstaka gånger på helgerna nuförtiden).
Senast redigerad av Johan Molin den 19 jan 2017, 22:42, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Så de flytetyg jag bygger är i så motto "nödvändiga", att det är för att kunna ge en trovärdig avbildning av hur verkligheten såg ut en gång. Det finns nu bara en pråm kvar + två lastångare för att år 1910 ska vara i hamn (hrmmmm ...).
Ja, man blir lett komplettist i denne bransjen ... ;)

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Förvisso!

Men givetvis innebär det jag skrev endast att jag med tre flytetyg till kan representera all sorts trafik som fanns. Givetvis kommer jag då att ha modeller av endast en bråkdel av alla båtar som anlöpte Hästholmen!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tjockt i hamnen ...
2-287.jpg
Försökte åstadkomma lite stenkolsrökig atmosfär med hjälp av min pipa, men det fungerade inget vidare. Bogserbåten skulle ju kunna åstadkomma ett visst "drag-os", men i brist på synbar effekt får denna rökiga surhet tillägnas besättningsmannen ombord på galeasen ELIDA, han som avskydde skepparhustrun med sin goda sachertårta. De närmare omständigheterna till denna märkliga historia får ni leta rätt på själva, den finns någonstans "för längesen" i tråden.
2-288.jpg
ELIDA, HARGE och TRAFIK samtidigt i hamnen, med respektive Sigfrid Granath, "Kåte Bock" och John Lamberg som befälhavare. Det artar sig till att bli en lyckad inspektion i hamnmagasinet, tillsammans med soldaterna Måås och Malm, samt hamnfogde Hugosson. Granath och Lamberg är välbelagda från diverse källor, när det gäller de övriga letar jag fortfarande efter urkunder (lystring Sture!) som kan bevisa deras verklighetsgrad.
Senast redigerad av Johan Molin den 31 dec 2017, 13:26, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sgt pepper »

Johan Molin skrev:Tjockt i hamnen ...

Bild
Försökte åstadkomma lite stenkolsrökig atmosfär med hjälp av min pipa, men det fungerade inget vidare. Bogserbåten skulle ju kunna åstadkomma ett visst "drag-os", men i brist på synbar effekt får denna rökiga surhet tillägnas besättningsmannen ombord på galeasen ELIDA, han som avskydde skepparhustrun med sin goda sachertårta. De närmare omständigheterna till denna märkliga historia får ni leta rätt på själva, den finns någonstans "för längesen" i tråden.

Bild
ELIDA, HARGE och TRAFIK samtidigt i hamnen, med respektive Sigfrid Granath, "Kåte Bock" och John Lamberg som befälhavare. Det artar sig till att bli en lyckad inspektion i hamnmagasinet, tillsammans med soldaterna Måås och Malm, samt hamnfogde Hugosson. Granath och Lamberg är välbelagda från diverse källor, när det gäller de övriga letar jag fortfarande efter urkunder (lystring Sture!) som kan bevisa deras verklighetsgrad.
Kanske dax å döpa om till "Tjockholmen"-Mjölby. Jag är väldigt svag för den senaste båten byggde, en "gobit" [JC_doubleup.gif]

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Sture Bylén »

Sgt pepper skrev: letar jag fortfarande efter urkunder (lystring Sture!) som kan bevisa deras verklighetsgrad.
Jag hör och jag ser! ;-)

Fantastiskt hamnmyller! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Det VAR ett hamnmyller en gång i tiden! Och mina båtmodeller fungerar bäst just i massverkan, de är inte prisvinnande utställningsexemplar, men hela vitsen är att försöka fånga själva stämningen kring båttrafiken. Tänkte längre fram plåga alla med en tirad om hur jag tänkt mig "trafikspel" med båtar och omlastning till / från (mest till) järnväg. Det var givetvis en mycket stark symbios trafikslagen emellan tills båttrafiken tvärdog omkring 1965. Vilket i sin tur gjorde att inom tre år hade godstrafiken på järnväg sinat betänkligt också.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:... Och mina båtmodeller fungerar bäst just i massverkan, de är inte prisvinnande utställningsexemplar, men hela vitsen är att försöka fånga själva stämningen ...
Vilket osökt får mig att tänka på den Bässslagska inlandsvarianten av detta koncept - garnridån, "man ser inte träden för bara skog"! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av jogra »

Visst, det är oredig redigt där på och vid kajen i Värsta. Eller så är det redigt oredigt.... [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av S Johansson »

Johan Molin skrev:

Bild
Det råder en stilla sommaridyll i Hästholmen, märker jag. Kanske är det lugnet efter stormen, för alla lakanen på Elida är på tork.
Det ser ut att vara extra folk ombord på Harge. Ägnar de sig åt att inspektera den nya bogserbåten eller ägnar de sig åt sjömanshistorier?

Fint bygge! /SJ

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"