It's the arches, you know!Tänk att det engelska murverket har så tydlig karaktär
Toppbilden, visa:
Engelsfors-Drambo Bergslag
- Johan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Kanske dags för en liten presentation av den nya bandelen.
Egentligen är den byggd för att lösa en del praktiska funktioner som saknats på den svenska delen av banan.
- Ett långt kalibreringsspår med bra spårläge för kalibreringar till Train Controller
- Ett omkopplingsbart programmeringsspår i direkt anslutning till kalibreringsspåret och placerat vid arbetsbänken.
- Ett par dolda uppställningsspår för längre tågsätt
- Plats för att ansluta transportkassetter
Men för att göra delen lite roligare mappar jag över detta i en påhittad skotsk industristationsmiljö.
Där kalibreringsspåret blir provbana för den lokala järnvägsindustrin med verkstad vid den blå bandelen till höger.
Trafikdelen blir då en kort bana mellan hållplatsen vid arbetsbordet - Bordobrach och den större stationen vid Thorwick, båda orterna helt påhittade.
Längre än så kommer inte persontågen från Engelsfors att gå.
Från Thorwick fortsätter man resandet med brittiska tåg in i tunneln till höger som får representera järnvägsnätet i övriga Storbritannien………
—————————
Den blå spårsnutten i slutet på kalibreringsspåret blir löstagbar. Där har jag gjort det möjligt att ansluta mina transportkassetter och köra in fast kopplade tågsätt direkt från kassetten in på banan.
Kassetterna är bra vid transporter, men jag har tidigare inte haft något bra ställe att ansluta dom på och då har de ju inte varit till någon större nytta.
Egentligen är den byggd för att lösa en del praktiska funktioner som saknats på den svenska delen av banan.
- Ett långt kalibreringsspår med bra spårläge för kalibreringar till Train Controller
- Ett omkopplingsbart programmeringsspår i direkt anslutning till kalibreringsspåret och placerat vid arbetsbänken.
- Ett par dolda uppställningsspår för längre tågsätt
- Plats för att ansluta transportkassetter
Men för att göra delen lite roligare mappar jag över detta i en påhittad skotsk industristationsmiljö.
Där kalibreringsspåret blir provbana för den lokala järnvägsindustrin med verkstad vid den blå bandelen till höger.
Trafikdelen blir då en kort bana mellan hållplatsen vid arbetsbordet - Bordobrach och den större stationen vid Thorwick, båda orterna helt påhittade.
Längre än så kommer inte persontågen från Engelsfors att gå.
Från Thorwick fortsätter man resandet med brittiska tåg in i tunneln till höger som får representera järnvägsnätet i övriga Storbritannien………
—————————
Den blå spårsnutten i slutet på kalibreringsspåret blir löstagbar. Där har jag gjort det möjligt att ansluta mina transportkassetter och köra in fast kopplade tågsätt direkt från kassetten in på banan.
Kassetterna är bra vid transporter, men jag har tidigare inte haft något bra ställe att ansluta dom på och då har de ju inte varit till någon större nytta.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Efter sektion 4 är det sektion 3 som står i tur, när jag arbetar mig framåt mot sektion 0, vid arbetsbordet.
På trean står det som skall bli Thorwicks järnvägsstation, en combo av Metcalfes och Scalescenes stationer som nu modifieras en del för att ge ett enhetligt intryck.
Metcalfes rätts så fula och otympliga plattformstak, se längre upp i tråden, har skrotats.
Det nya taket som kommer att sträcka sig längs hela stationssidan blir av en annan klassisk brittisk typ av plattformstak.
Här blir det till att skräddarsy ett eget tak så att det passar den långa ”huscombon”
Då är det tacksamt med ritprogrammet i datorn.
Det blir fortsatt mycket klippa o klistra och jag har god hjälp av ritprogrammet i datorn för att både rita helt egna delar,
som plattformstaken här ovan, och för att göra kombinationer av olika delar från Scalescenes och andra mönsterark och egna detaljer,
som på plattformsytan till höger, där jag även ”lånat” in Metcalfes markyta från deras plattformar och redan i datorn lagt på
toningar, sprickor och lagningar för att göra ytan lite mer levande.
———————— Fler bra (och dessutom fria) mönsterark ---------
Som komplement till Scalescenes mönsterark har jag hittat ett antal mönsterark för fri nedladdning som ser riktigt bra ut.
Ett stort antal olika tegel- mur-, markstens och takmönster. (Dom har även byggnader, men de ser lite väl förenklade ut (för min smak))
Arken finns hos Wordsworth Model Railway http://www.wordsworthmodelrailway.co.uk/brickpaper.html
Precis som Scalescenes ark laddar man ner dom i PDF-format.
Sen är det tänkt att man skall skriva ut arken och sedan skära ut delar, ibland skall man först klistra dom på olika grov kartong.
Sedan skär man som sagt ut, precis som när man använder styrenark.
När jag använder dom för att göra egna detaljer gör jag om bilderna till annat format som kan användas i ritprogrammet.
- Tar upp bilden så den fyller dataskärmen så gott det går.
- Gör skärmkopia på del av arket som sedan sparas i jpg-format
- Någon gång har jag skrivit ut arket och sedan scannat in arket, resultatet blir ungefär detsamma
Sedan kan jag skala om det till N-skala och klippa ur eller maska av och kombinera olika delar.
På trean står det som skall bli Thorwicks järnvägsstation, en combo av Metcalfes och Scalescenes stationer som nu modifieras en del för att ge ett enhetligt intryck.
Metcalfes rätts så fula och otympliga plattformstak, se längre upp i tråden, har skrotats.
Det nya taket som kommer att sträcka sig längs hela stationssidan blir av en annan klassisk brittisk typ av plattformstak.
Här blir det till att skräddarsy ett eget tak så att det passar den långa ”huscombon”
Då är det tacksamt med ritprogrammet i datorn.
Det blir fortsatt mycket klippa o klistra och jag har god hjälp av ritprogrammet i datorn för att både rita helt egna delar,
som plattformstaken här ovan, och för att göra kombinationer av olika delar från Scalescenes och andra mönsterark och egna detaljer,
som på plattformsytan till höger, där jag även ”lånat” in Metcalfes markyta från deras plattformar och redan i datorn lagt på
toningar, sprickor och lagningar för att göra ytan lite mer levande.
———————— Fler bra (och dessutom fria) mönsterark ---------
Som komplement till Scalescenes mönsterark har jag hittat ett antal mönsterark för fri nedladdning som ser riktigt bra ut.
Ett stort antal olika tegel- mur-, markstens och takmönster. (Dom har även byggnader, men de ser lite väl förenklade ut (för min smak))
Arken finns hos Wordsworth Model Railway http://www.wordsworthmodelrailway.co.uk/brickpaper.html
Precis som Scalescenes ark laddar man ner dom i PDF-format.
Sen är det tänkt att man skall skriva ut arken och sedan skära ut delar, ibland skall man först klistra dom på olika grov kartong.
Sedan skär man som sagt ut, precis som när man använder styrenark.
När jag använder dom för att göra egna detaljer gör jag om bilderna till annat format som kan användas i ritprogrammet.
- Tar upp bilden så den fyller dataskärmen så gott det går.
- Gör skärmkopia på del av arket som sedan sparas i jpg-format
- Någon gång har jag skrivit ut arket och sedan scannat in arket, resultatet blir ungefär detsamma
Sedan kan jag skala om det till N-skala och klippa ur eller maska av och kombinera olika delar.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Irrvägar bland onödigt (men intressant) vetande
När man börjar dyka djupare i ett ämne man tillfälligt snöat in på hamnar man lätt på irrvägar som leder en bort från det man höll på med.
Bakom stationshuset på sektion 3 har jag tänkt mig en liten brittisk townscene, en klassisk variant med en rad småaffärer med typiska skyltfönster.
Finns dom kvar än idag, eller är det bara på nostalgiska MJ-anläggningar som visas i MJ-magasinen man kan hitta dessa?
I vilket fall som helst behövde jag lite ideér för att hjälpa mig skapa den typen av bakgrund, och då är ju nätet en väldigt givande källa.
——————————————
Efter lite sökande visade det sig att varje ”City Council” med självaktning har en broschyr med rekommendationer
om hur man just i den regionen bör ”konfigurera” sin Shopfront.
Det handlar både om byggnadsvård och att hålla sig till rätt stil och tidsepok för att få en snygg stadsbild.
Man har med både goda och dåliga exempel.
En del av broschyrerna är rätt omfattande och jag förirrade mig i många timmar bland byggnadsstilar och begrepp.
Här finns ett exempel på en sådan broschyr från Islington Council, strax norr om centrala delarna i London.
http://www.islington.gov.uk/publicrecor ... -Guide.pdf
Så småningom hittade jag tillbaka till ritbordet, med huvet fullt av inspiration
Här ett exempel på några stycken hus som hamnar i närheten av stationen.
- En kombination av tegelark från Wordsworth MR och Scalescenes (Se längre upp i tråden),
- Brittifierade fönster från Salahusen jag ritade förra året till Engelsforsbakgrunden
- Nyritade shopfronts av olika typ.
Jag har, som ni kan se, smugit in en egen MJ och modellbutik i raden.
När man börjar dyka djupare i ett ämne man tillfälligt snöat in på hamnar man lätt på irrvägar som leder en bort från det man höll på med.
Bakom stationshuset på sektion 3 har jag tänkt mig en liten brittisk townscene, en klassisk variant med en rad småaffärer med typiska skyltfönster.
Finns dom kvar än idag, eller är det bara på nostalgiska MJ-anläggningar som visas i MJ-magasinen man kan hitta dessa?
I vilket fall som helst behövde jag lite ideér för att hjälpa mig skapa den typen av bakgrund, och då är ju nätet en väldigt givande källa.
——————————————
Efter lite sökande visade det sig att varje ”City Council” med självaktning har en broschyr med rekommendationer
om hur man just i den regionen bör ”konfigurera” sin Shopfront.
Det handlar både om byggnadsvård och att hålla sig till rätt stil och tidsepok för att få en snygg stadsbild.
Man har med både goda och dåliga exempel.
En del av broschyrerna är rätt omfattande och jag förirrade mig i många timmar bland byggnadsstilar och begrepp.
Här finns ett exempel på en sådan broschyr från Islington Council, strax norr om centrala delarna i London.
http://www.islington.gov.uk/publicrecor ... -Guide.pdf
Så småningom hittade jag tillbaka till ritbordet, med huvet fullt av inspiration
Här ett exempel på några stycken hus som hamnar i närheten av stationen.
- En kombination av tegelark från Wordsworth MR och Scalescenes (Se längre upp i tråden),
- Brittifierade fönster från Salahusen jag ritade förra året till Engelsforsbakgrunden
- Nyritade shopfronts av olika typ.
Jag har, som ni kan se, smugit in en egen MJ och modellbutik i raden.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Inte förrån jag har läst Islingtons city councils rekommendationer har jag tillfullo insett värdet av Britisk Byråkrati. Detta är ett 28 sidor långt mästerverk som jag rekommenderar alla forumbröder att noggrant läsa och memorera.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Oj!
I Tyskby har stadsarkitekten bara ett krav, sen han besökte Frankrike för ett par år sen.
Mejeriets mjölkaffär får bara etablera sig i samma hus som stadshotellet. Resten struntar han i.
http://www.bourgenbresse.fr/Vie-municip ... e-centrale
I Tyskby har stadsarkitekten bara ett krav, sen han besökte Frankrike för ett par år sen.
Mejeriets mjölkaffär får bara etablera sig i samma hus som stadshotellet. Resten struntar han i.
http://www.bourgenbresse.fr/Vie-municip ... e-centrale
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Ett exempel på franskans få ord som kan ha många olika betydelser. Hôtel de Ville = rådhus.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Och Mairie är borgmästarns expidition.PeO skrev:Ett exempel på franskans få ord som kan ha många olika betydelser. Hôtel de Ville = rådhus.
- Johan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Lite i stil med italienskans palazzo som mycket väl kan betyda ett hus med hyreslägenheter ("flerbostadshus").
Vill man specificera vem som bor eller har bott där får man ange ett namn också, som t ex Palazzo Pitti, eller Palazzo Medici, men då blir det liksom en annan grej av det ...
Vill man specificera vem som bor eller har bott där får man ange ett namn också, som t ex Palazzo Pitti, eller Palazzo Medici, men då blir det liksom en annan grej av det ...
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Jo, man får passa sig för byråkrater var de än kan vara.tågtyckarn skrev:Inte förrån jag har läst Islingtons city councils rekommendationer har jag tillfullo insett värdet av Britisk Byråkrati. Detta är ett 28 sidor långt mästerverk som jag rekommenderar alla forumbröder att noggrant läsa och memorera.
Det tog inte lång tid från det jag hittat dessa "riktlinjer" på nätet förrän jag fick en påstötning från inspektorn på "byggnadsplankontoret vid Thorwick City Council.
De hade minsann uppmärksammat min pågående ombyggnad av Metcalfe-stationshuset och noga följt förändringsarbetet och när jag nu senast bytte ut
det klumpiga originalplattformstaket mot en lägre variant reagerade dom kraftigt.
Man påpekade att fasaden mot järnvägssidan blev stor och oformlig och väldigt opersonlig med bara ett fönster på övervåningen.
Och jag får nog lov att hålla med i kritiken. Och Metcalfes skiffertak ser ärligt talat rätt leksaksmässigt ut.......
Sagt och gjort - till handling
Gör om - gör rätt
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Klart! Hoppas att folket från The City Council blir nöjda nu.
Det är i sådana här lägen man ser en del fördelar med pappersmodeller där originalen ligger i datorn.
- In och korrigera
- Ett nytt grundlager med fönster
- Ett korrigerat murlager där nya fönsterhål fick skäras upp
- Skriv ut, skyddslacka, skär ut och klistra dit de nya lagren utanpå de tidigare.
- Samma för taklagret med annat skiffermönster.
Men var tusan har jag lagt undan skorstenarna som också skulle få nytt stenmönster..........
Nåväl, med eller utan skorstenar - Den nya fasaden där övervåningens kontor fått fönster ut mot järnvägen
Och så lite grand från ovan där det nya långa plattformstaket provas ut mot huskropparna.
Det är i sådana här lägen man ser en del fördelar med pappersmodeller där originalen ligger i datorn.
- In och korrigera
- Ett nytt grundlager med fönster
- Ett korrigerat murlager där nya fönsterhål fick skäras upp
- Skriv ut, skyddslacka, skär ut och klistra dit de nya lagren utanpå de tidigare.
- Samma för taklagret med annat skiffermönster.
Men var tusan har jag lagt undan skorstenarna som också skulle få nytt stenmönster..........
Nåväl, med eller utan skorstenar - Den nya fasaden där övervåningens kontor fått fönster ut mot järnvägen
Och så lite grand från ovan där det nya långa plattformstaket provas ut mot huskropparna.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Läste i THorwick Daily att inspektorn på "byggnadsplankontoret vid Thorwick City Council hade inspekterat anläggningen.
https://www.pinterest.com/pin/521643569315261889/
Jag tror du klarade dig tack vare semifinalen i cricket. Det fanns en 16 sidig artikel om det i samma tidning.
https://www.pinterest.com/pin/521643569315261889/
Jag tror du klarade dig tack vare semifinalen i cricket. Det fanns en 16 sidig artikel om det i samma tidning.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Ja, med den inspektorn hade ju inspektionsrapporten kunnat bli "aningen" överraskande.tågtyckarn skrev:Läste i THorwick Daily att inspektorn på "byggnadsplankontoret vid Thorwick City Council hade inspekterat anläggningen
Jag tror du klarade dig tack vare semifinalen i cricket. Det fanns en 16 sidig artikel om det i samma tidning.
Det är tur britterna har sin cricket
Vi får hoppas att vi inte får fler tillslag från andra nämnder och inspektorer.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Halvtidsvila
Så här i vårsolen börjar det bli dags att krypa upp ur källaren och låta årets uteaktiviteter få lite högre prioritet.
Och då passar det väldigt bra att kunna ta lite halvtidsvila i de brittiska utsvävningarna.
Jag har idag fått i ordning den andra av de fyra sektionerna på "The Thorwich to Bordobrach branchline"
Dags att städa undan knivar, linjaler, lim och så alla hundratals spillbitar av papp och kartong som ligger lite här och var i huset.
--------------------
Det var ungefär här vi var när första sektionen var klar för ganska exakt en månad sedan, en Class 08 på väg mot sektion 2.
Enda skillnaden är att det nu har kommit upp lite skyltar vid portarna och äldre flaggad och blekt märkning på muren vid verkstäderna vid Thorwick Works.
Nu skall det gå bra att rulla vidare in mot sektionen med stationen bakom plattformsbron.
Sektionerna ger bra spårlångd men har ett väldigt komprimerat perspektiv på djupet.
Tacksamt att då kunna bygga med ”low relief” och platta bakgrunder bakom stationsbyggnaderna.
Vänstra delen av plattformen med den fint detaljerade 3D-printade plattformsbron.
Inköpt via Railway structures på Shapeways
https://www.shapeways.com/product/WJVWF ... d=43587811
Bron fick ”smalas” av på bredden för att passa in i det komprimerade djupet på banan.
Den var lite skör att hantera, tappade två ben innan den blev målad.
Hittade aldrig de nästan genomskinliga benen och fick ersätta dom med 2mm styrenstav.
Huvudbyggnaden som den blev efter ett antal modifieringar, varav några har beskrivits lite högre upp i tråden.
Jag tror inte skorstenarna går in där sektionen skal stå under Engelsforsmodulerna, kanske får kapa ner dom….
Sidobyggnaderna som är lite lägre.
—————————————————————
Det skrivs här och var om baksidor.
Det här är baksidorna på stationsbyggnaderna och dom kommer ju att vara dolda under Engelsforsmodulerna……
Huvudbyggnadens baksida, trots allt med en del detaljer.
Den har kvar Metcalfes lite opersonliga och tråkiga originaltryck och vissa fönster håller på att lossna. Men det gööör ju inget
Baksidan på sidobyggnaden blir verkligen en baksida.
På de släta ytorna med bara halvt husdjup, till höger kommer ett par trädsiluetter att limmas för att dölja ett ”ben” till modulerna ovanför.
Fortsättning följer…..
Så här i vårsolen börjar det bli dags att krypa upp ur källaren och låta årets uteaktiviteter få lite högre prioritet.
Och då passar det väldigt bra att kunna ta lite halvtidsvila i de brittiska utsvävningarna.
Jag har idag fått i ordning den andra av de fyra sektionerna på "The Thorwich to Bordobrach branchline"
Dags att städa undan knivar, linjaler, lim och så alla hundratals spillbitar av papp och kartong som ligger lite här och var i huset.
--------------------
Det var ungefär här vi var när första sektionen var klar för ganska exakt en månad sedan, en Class 08 på väg mot sektion 2.
Enda skillnaden är att det nu har kommit upp lite skyltar vid portarna och äldre flaggad och blekt märkning på muren vid verkstäderna vid Thorwick Works.
Nu skall det gå bra att rulla vidare in mot sektionen med stationen bakom plattformsbron.
Sektionerna ger bra spårlångd men har ett väldigt komprimerat perspektiv på djupet.
Tacksamt att då kunna bygga med ”low relief” och platta bakgrunder bakom stationsbyggnaderna.
Vänstra delen av plattformen med den fint detaljerade 3D-printade plattformsbron.
Inköpt via Railway structures på Shapeways
https://www.shapeways.com/product/WJVWF ... d=43587811
Bron fick ”smalas” av på bredden för att passa in i det komprimerade djupet på banan.
Den var lite skör att hantera, tappade två ben innan den blev målad.
Hittade aldrig de nästan genomskinliga benen och fick ersätta dom med 2mm styrenstav.
Huvudbyggnaden som den blev efter ett antal modifieringar, varav några har beskrivits lite högre upp i tråden.
Jag tror inte skorstenarna går in där sektionen skal stå under Engelsforsmodulerna, kanske får kapa ner dom….
Sidobyggnaderna som är lite lägre.
—————————————————————
Det skrivs här och var om baksidor.
Det här är baksidorna på stationsbyggnaderna och dom kommer ju att vara dolda under Engelsforsmodulerna……
Huvudbyggnadens baksida, trots allt med en del detaljer.
Den har kvar Metcalfes lite opersonliga och tråkiga originaltryck och vissa fönster håller på att lossna. Men det gööör ju inget
Baksidan på sidobyggnaden blir verkligen en baksida.
På de släta ytorna med bara halvt husdjup, till höger kommer ett par trädsiluetter att limmas för att dölja ett ”ben” till modulerna ovanför.
Fortsättning följer…..
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Fortsättning längs den nyanlagda plattformen vid Thorwick.
Plattformen till höger om stationshusen är lika ödslig som de tidigare ytorna.
Än så länge har inte ”The Preiser, Noch and Merten familes” flyttat in i området.
De enda personer som syns till är ett par gubbar som håller på att ställa i ordning de sista detaljerna på sektionen.
De har kört lite grejer i Ford Transiten som egentligen borde vara kvar på målarbänken ett tag till
och som dessutom behöver besöka glasmästeriet innan den blir besiktningsklar.
Det är också en 3D-printad modell inhandlad via Shapeways, men denna är från railnscale.com http://railnscale.com
Lite mer brittiska detaljer på gatan utanför den tillplattade huslängan.
Dessa och de två Transitarna är nog vad jag har av typiskt brittiska bilar, även om britterna också kör tyska, franska och asiatiska bilar.
Får nog hålla ögonen öppna för fler framöver…….
——————————————
Så småningom när ”familjerna” har flyttat in och jag fått den brittiska tågflottan digitaliserad skall väl det här kunna bli en vanlig vy vid stationen
——————
Over and out
- Nu går jag in i lågsäsongen för byggandet på banan.
Plattformen till höger om stationshusen är lika ödslig som de tidigare ytorna.
Än så länge har inte ”The Preiser, Noch and Merten familes” flyttat in i området.
De enda personer som syns till är ett par gubbar som håller på att ställa i ordning de sista detaljerna på sektionen.
De har kört lite grejer i Ford Transiten som egentligen borde vara kvar på målarbänken ett tag till
och som dessutom behöver besöka glasmästeriet innan den blir besiktningsklar.
Det är också en 3D-printad modell inhandlad via Shapeways, men denna är från railnscale.com http://railnscale.com
Lite mer brittiska detaljer på gatan utanför den tillplattade huslängan.
Dessa och de två Transitarna är nog vad jag har av typiskt brittiska bilar, även om britterna också kör tyska, franska och asiatiska bilar.
Får nog hålla ögonen öppna för fler framöver…….
——————————————
Så småningom när ”familjerna” har flyttat in och jag fått den brittiska tågflottan digitaliserad skall väl det här kunna bli en vanlig vy vid stationen
——————
Over and out
- Nu går jag in i lågsäsongen för byggandet på banan.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Snyggt Olle! Stenarbetet ser tungt och realistiskt ut!
- Johan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Stenkolsrökinpyrt, grått och fuktigt! Perfekt!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
MickeC skrev:Snyggt Olle! Stenarbetet ser tungt och realistiskt ut!
TackarJohan Molin skrev:Stenkolsrökinpyrt, grått och fuktigt! Perfekt!
Jo, jag har ju en viss erfarenhet av stenarbete i fullskala från förra sommaren. (Se tråden Sånt som sinkar MJ-hobbyn)
Även om det inte var lika kraftfullt och stenkolsinpyrt som modellarbetet.
Men stenarbete verkar vara beroendeframkallande, gissa vad jag skall ägna mig åt under modellbyggaruppehållet under sommaren
Jo, avslutningen av fjolårets stödmursprojekt där vi sparade den sista böjen tills "senare".
Och nu har det blivit senare.
Eva har redan börjat gräva och flytta undan buskar och även ställt fram min spade, vad hon nu kan mena med det
Jag har ju några rostfläckar på Forden som jag inte tog hand om förra sommaren..........
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Nu måste ju sommar inte med automatik innebära modellbyggaruppehåll - bara för att man klättrar upp ur hobbyrummet i källaren och går ut i det fagra sköna sommarvädret så behöver man inte sluta "leka" med modelljärnvägar!ollef skrev: Men stenarbete verkar vara beroendeframkallande, gissa vad jag skall ägna mig åt under modellbyggaruppehållet under sommaren
Ja, detta är en arkivbild från förrförre ägarens tid med de LGB-tåg som numera är i min ägo - jag har väl inte hunnit så långt i byggandet av en modelljärnväg värd namnet med dem än ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Hmmmm.... Jag förstår vad du menar .....Mölle-Mats skrev:Nu måste ju sommar inte med automatik innebära modellbyggaruppehåll - bara för att man klättrar upp ur hobbyrummet i källaren och går ut i det fagra sköna sommarvädret så behöver man inte sluta "leka" med modelljärnvägar!
Det var väl så här du tänkte........
Ja, en del av förarbetet är ju redan gjort.
En stabil, garanterat ogräsfri banvall längs långsidan och schaktning påbörjad i kurvan.
Nej stopp och belägg.
Om jag ens skulle börja antyda slika planer, se till att skicka männen i sina rena vita rockar
Jag tror att det är sunt att ta lite paus i hobbyverksamheten. I alla fall för oss som bygger mer än tankebanor
-----------
Eller egentligen, det är skönt att gå tillbaka just till tankebane-fasen och låta planerna "marinera" lite.
Och känner jag mig själv rätt, har jag när pausperioden närmar sig slutet, ändå fått en del byggt.
Jag måste ju ha lite för händer även när jag gör ingenting
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Så, nu är de nya bandelarna i Lowlandsregionen på plats i det trånga utrymmet under Engelsfors.
Det räckte med att kapa skortstenspiporna med 3 mm så gick sektionen in.
Och hela "Brittiska flottan" är på plats
Det räckte med att kapa skortstenspiporna med 3 mm så gick sektionen in.
Och hela "Brittiska flottan" är på plats
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Mycket snyggt Olle!
Mer bilder kommer väl snart hoppas jag?!
/Erik
Mer bilder kommer väl snart hoppas jag?!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Banan ger begreppet Lowlands en ny innebörd, alternativet hade varit att köra australiensiskt down underollef skrev:Så, nu är de nya bandelarna i Lowlandsregionen på plats i det trånga utrymmet under Engelsfors.
Det räckte med att kapa skortstenspiporna med 3 mm så gick sektionen in.
...
Och hela "Brittiska flottan" är på plats
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Hade också dom funderingarna, men då hade jag ju behövt bygga bana upp-och-ner, ellerMickeC skrev:Banan ger begreppet Lowlands en ny innebörd, alternativet hade varit att köra australiensiskt down under
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
OK, ett par till dåErikB skrev:Mer bilder kommer väl snart hoppas jag?! /Erik
Husen på bilderna hör egentligen till nästa etapp, men byggdes lite i förväg för att ha som måttreferenser.
----------
Det här är helt oumbärliga ikoner som absolut inte får saknas när man bygger en pastisch på en brittisk modelljärnväg.
Även de här husen är klipparksmodeller - Metcalfes PN133 Signal Box Set i skala N.
Husen är mycket lättbyggda. och slutresultatet ser betydligt bättre ut jämfört med Metcalfes lite tråkiga stationsbyggnad som jag byggde tidigare.
Det enda som jag kompletterat satsen med är att lägga till lite inredning, då det annars skulle se lite tomt ut bakom de stora fönstren.
Lite grova omläggare kanske, men som sagt, de kommer bara att skymta bakom fönstren.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Den stora som skall stå vid Thorwick
Och den lilla som så småningom kommer att stå vid Bordobrach
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
ollef skrev:Hade också dom funderingarna, men då hade jag ju behövt bygga bana upp-och-ner, ellerMickeC skrev:Banan ger begreppet Lowlands en ny innebörd, alternativet hade varit att köra australiensiskt down under
Man få kombinera modelljärnvägen med en gammal Aurora bilbana, en sådan med magneter för att hålla kvar bilarna...
Senast redigerad av MickeC den 27 apr 2015, 11:55, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Det vibrerar i mina anglofila nerver när jag ser ditt brittiska bygge Olle.
/Göran T
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Goes British :-)
Tillfälligt mellanspel - tillbaka i Sverige med nya fordon.
Som jag skrev när jag signalerade pausperiod i byggandet……
När jag då nästa gång är på väg ut för att sköta mina utomhusåtaganden passerar jag arbetsbänken och då är det svårt att hålla fingrarna borta.
Så det första undantaget, nästan innan pausvilan påbörjats, blev några av de svenskaste fordon man kan tänka sig i en modern bergslagsmiljö.
Som ett efterlängtat komplement till alla tyska bilar i skala N kom dessa 3D-printade Volvosar från railnscale.com (via Shapeways)
Ett lite avsomnat rallyteam bland annat skrot uppställt vid verkstan
En klassisk vit, välanvänd 245:a bredvid en mer välhållen 264 utanför Skultuna station.
—————————————————
Vid leverans är bilarna rätt så transparanta och opersonliga.
För att få till rallyteamet på första bilden gick det åt lite fanatasi och delar från skrotlådan
På tävlingsbilens underrede kapades baksätet ned och ersattes med en ”rallybur”.
Förutom att säkerheten värderas högt även i N-skalans Engelsforsregion så är tanken att
störtbågen skall skymta genom sidorutan för att förhöja rallyintrycket på modellen.
Följebilen kompletterades med takkorg med obligatorisk ljusramp på taket
och båda bilarna fick extraljus framför grillen.
Som jag skrev när jag signalerade pausperiod i byggandet……
När man jobbar ute i trädgårn har man ju tid att fundera på dom där små hobbyprojekten som avstannat p.g.a idétorka och plötsligt faller de saknade bitarna på plats.ollef skrev:Och känner jag mig själv rätt, har jag när pausperioden närmar sig slutet, ändå fått en del byggt, jag måste ju ha lite för händer även när jag gör ingenting
När jag då nästa gång är på väg ut för att sköta mina utomhusåtaganden passerar jag arbetsbänken och då är det svårt att hålla fingrarna borta.
Så det första undantaget, nästan innan pausvilan påbörjats, blev några av de svenskaste fordon man kan tänka sig i en modern bergslagsmiljö.
Som ett efterlängtat komplement till alla tyska bilar i skala N kom dessa 3D-printade Volvosar från railnscale.com (via Shapeways)
Ett lite avsomnat rallyteam bland annat skrot uppställt vid verkstan
En klassisk vit, välanvänd 245:a bredvid en mer välhållen 264 utanför Skultuna station.
—————————————————
Vid leverans är bilarna rätt så transparanta och opersonliga.
För att få till rallyteamet på första bilden gick det åt lite fanatasi och delar från skrotlådan
På tävlingsbilens underrede kapades baksätet ned och ersattes med en ”rallybur”.
Förutom att säkerheten värderas högt även i N-skalans Engelsforsregion så är tanken att
störtbågen skall skymta genom sidorutan för att förhöja rallyintrycket på modellen.
Följebilen kompletterades med takkorg med obligatorisk ljusramp på taket
och båda bilarna fick extraljus framför grillen.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Mellanspel på fordonssidan
Underbara tvåförtisar (även om de egentligen är rätt avskyvärda som bilar i mina ögon)! Och de är ju ett absolut måste i Bergslagsmiljö, 245:an kallades ju på sin tid för "bilarnas Dalahäst" (skulle gärna se ett ex i orangerött med kurbitsutsmyckning!!!).
Den sunkiga vita 245:an är ju "stuprätt" - som en bilprovare sade "intet rostar som Volvos 240-serie, man riktigt hör hur det knaprar i plåten"! Och rallyteamet är ju "sååå på" i Bergslagsmiljö!!!
En annan variant är den här som jag hörde för ett antal år sedan - hur vet man att en människa är Brukshundsfantast? Jo, de kör en blekblå Volvo 245 med två gula och en vit dörr!
Hoppas du fick lite tips vad att göra med nästa leverans av 240:or - för sådana kan du ju ha hur många som helst, var ju på sin tid Sveriges mest sålda bilmodell ju ...
Den sunkiga vita 245:an är ju "stuprätt" - som en bilprovare sade "intet rostar som Volvos 240-serie, man riktigt hör hur det knaprar i plåten"! Och rallyteamet är ju "sååå på" i Bergslagsmiljö!!!
En annan variant är den här som jag hörde för ett antal år sedan - hur vet man att en människa är Brukshundsfantast? Jo, de kör en blekblå Volvo 245 med två gula och en vit dörr!
Hoppas du fick lite tips vad att göra med nästa leverans av 240:or - för sådana kan du ju ha hur många som helst, var ju på sin tid Sveriges mest sålda bilmodell ju ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag
Tillbaka i källaren
Det ”sommarväder” vi haft har gjort att lite mindre tid än planerat har lagts på ”Sånt som sinkar hobbyn”
och jag har allt som oftast istället hamnat vid byggebordet och fortsatt arbetet med att bygga skisser till resten av Lowlandsdelarna.
Och som belöning för att jag hållt mig till planen och försökt bygga lite sammanhållet, sektion för sektion, istället för att hoppa hit och dit i projektet fick jag köpa mig en motorvagnsenhet som skall komplettera min Brittiska flotta.
Den kom hem i torsdags och här kommer några bilder som togs vid provkörningarna längs de nya kulisserna jag jobbar med.
DMU:n är en Class 156 Super Sprinter som byggdes i 114 exemplar mellan 1987-1989. N-skalemodellen kommer från Dapol.
Class 156 är fortfarande en vanlig syn på Brittiska spår och i Skottland rullar den numera i First ScotRails senaste blå färgsättning.
Men min modell kom levererad i den tidigaste färgsättningen som typen hade när tågen hörde till Provincial Sector.
När man något år senare började omvandlingen av BR, och Provincial som första steg blev Regional Railways målades tågen om
och de ljusa ytorna blev vita istället för beiga. Därefter har tågen målats om i takt med privatiseringen……..
Här är tåget på väg ut längs linjen förbi raden av lager och fabriksbyggnader bort mod vägbron. Än så länge är kulisserna utskrivna på slätt papper med 2D-relief. Någon gång, lite längre fram kommer vissa kulisser att byggas om, och då kommer fönster och pelare att skäras ut och byggas i ”lågprofil” ungefär som jag gjort med vägbrons murverk.
Vad gömmer sig bakom vägbron då?
Jo, ett lite avsides skräpigt verkstadsområde, klassiskt placerat ”under the arches”
Fortsättning…….. En passande plats för den gamla Transiten.
Sedan har stadsmiljön kompletterats med lite rejälare hus på planet ovanför verkstäderna, även dom som 2D-skisser.
Det ”sommarväder” vi haft har gjort att lite mindre tid än planerat har lagts på ”Sånt som sinkar hobbyn”
och jag har allt som oftast istället hamnat vid byggebordet och fortsatt arbetet med att bygga skisser till resten av Lowlandsdelarna.
Och som belöning för att jag hållt mig till planen och försökt bygga lite sammanhållet, sektion för sektion, istället för att hoppa hit och dit i projektet fick jag köpa mig en motorvagnsenhet som skall komplettera min Brittiska flotta.
Den kom hem i torsdags och här kommer några bilder som togs vid provkörningarna längs de nya kulisserna jag jobbar med.
DMU:n är en Class 156 Super Sprinter som byggdes i 114 exemplar mellan 1987-1989. N-skalemodellen kommer från Dapol.
Class 156 är fortfarande en vanlig syn på Brittiska spår och i Skottland rullar den numera i First ScotRails senaste blå färgsättning.
Men min modell kom levererad i den tidigaste färgsättningen som typen hade när tågen hörde till Provincial Sector.
När man något år senare började omvandlingen av BR, och Provincial som första steg blev Regional Railways målades tågen om
och de ljusa ytorna blev vita istället för beiga. Därefter har tågen målats om i takt med privatiseringen……..
Här är tåget på väg ut längs linjen förbi raden av lager och fabriksbyggnader bort mod vägbron. Än så länge är kulisserna utskrivna på slätt papper med 2D-relief. Någon gång, lite längre fram kommer vissa kulisser att byggas om, och då kommer fönster och pelare att skäras ut och byggas i ”lågprofil” ungefär som jag gjort med vägbrons murverk.
Vad gömmer sig bakom vägbron då?
Jo, ett lite avsides skräpigt verkstadsområde, klassiskt placerat ”under the arches”
Fortsättning…….. En passande plats för den gamla Transiten.
Sedan har stadsmiljön kompletterats med lite rejälare hus på planet ovanför verkstäderna, även dom som 2D-skisser.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Tillbaka i källaren
Kompletterar ovanstående lägesrapport med ett tillfälligt återfall i videobranschen
Bygget av bandelen har alltså kommit ungefär halvvägs.
Färdiga byggnader står blandat med mockup-skisser längs spåret. Det ger ju möjlighet att få en hygglig överblick om hur det skulle kunna bli.
Och samtidigt få möjlighet att justera och komplettera de delar som inte riktigt "landat" i planeringen.
Bygget av bandelen har alltså kommit ungefär halvvägs.
Färdiga byggnader står blandat med mockup-skisser längs spåret. Det ger ju möjlighet att få en hygglig överblick om hur det skulle kunna bli.
Och samtidigt få möjlighet att justera och komplettera de delar som inte riktigt "landat" i planeringen.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Tillbaka i källaren
Dunders!ollef skrev:Kompletterar ovanstående lägesrapport med ett tillfälligt återfall i videobranschen
Jag hoppas att ditt återfall i videobranschen inte var tillfälligt utan blir permanent - ser fram emot fortsättningen på serien!!! Och att man kan få till så här fina byggnader med klippark (anar nog att det är "lite" mer jobb än bara klipp och klistra bakom dem ...).
Tyckte mig även notera ett schysst alternativt sätt att använda mörkläggningsrullgardiner på i banans framkant - IKEA?
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Tillbaka i källaren
Nej, Jysk.Mölle-Mats skrev:Tyckte mig även notera ett schysst alternativt sätt att använda mörkläggningsrullgardiner på i banans framkant - IKEA?ollef skrev:Kompletterar ovanstående lägesrapport med ett tillfälligt återfall i videobranschen
Vettigt pris. Och så hade dom dessutom kampanjpris på dessa just när jag var ute och letade lämpliga rullgardiner.
Ett rätt enkelt och prydligt sätt att dölja allt annat vi har på källarhyllorna under banan.
(Notera den matchande färgen på modulsidorna
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Tillbaka i källaren
Mycket propert - och ett smart sätt till alternativ användning!!!ollef skrev:Nej, Jysk.Mölle-Mats skrev:Tyckte mig även notera ett schysst alternativt sätt att använda mörkläggningsrullgardiner på i banans framkant - IKEA?ollef skrev:Kompletterar ovanstående lägesrapport med ett tillfälligt återfall i videobranschen
Vettigt pris. Och så hade dom dessutom kampanjpris på dessa just när jag var ute och letade lämpliga rullgardiner.
...
Ett rätt enkelt och prydligt sätt att dölja allt annat vi har på källarhyllorna under banan.
(Notera den matchande färgen på modulsidorna
Jysk har jag faktiskt inte frekventerat alls än den här vändan - dumt kanske ... Köpte EN mörkläggningsgardin till Cell Block No 9 på Hornbach (som används till det den egentligen är tänkt till), den blev nog lite dyrare misstänker jag (och inte lika elegant mörkgrå är den heller) - men jag behövde ju bara en ...
Men å andra sidan så har jag planerat en liknande lösning för att dölja innehållet i den dörrlösa väggfasta garderoben i Cell Block No 9 - dock med mörkläggningsgardiner som man drar i sidled på en gardinstång. Har dock inte kommit på plats än, min underleverantör av uppfållnings-tjänsten har inte "fått tummen ur" än! Får väl åka och klippa gräset åt henne igen (är väl hög tid, det var en dryg vecka sedan sist), så hon blir påmind ...
Kanske kan ge lite idéer till en viss forumkamrat (som vi väl låter vara anonym ...) att gömma undan lagret av elektriska belysningar under MJ-anläggningen - och framför allt att dölja alla "bra-att-ha" reservdels-SAAB:ar i trädgården bakom!?!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Tillbaka i källaren
Jo, det finns ju klippark och så finns det klippark.Mölle-Mats skrev: Och att man kan få till så här fina byggnader med klippark (anar nog att det är "lite" mer jobb än bara klipp och klistra bakom dem ...).
Metcalfes Signal Boxes ger faktiskt rätt bra resultat i förhållande till arbetsinsatsen.
Men att bygga en Scalescenesbyggnad kan bli rätt omfattande om man följer instruktionen till pricka........
Med andra ord. "det är många delar på ett spett" - Det här skall så småningom bli en "Small Corner Shop"
Och som om alla dessa delar inte räckte, så finns det olika inredningar också, Slaktare, Fish&Chips eller en Pub.
Det är nog egentligen lite överkurs i skala N.
Tyckte ändå det var kul att prova pubinredningen bakom fönstren på bottenvåningen, de tömda ölglasen har jag klippt till ur ljusledartråd.
Jo det finns en darttavla med att hänga upp på väggen också...
Men jag skippade inredningen och fönsterglasen på övervåningen och ersatte dom med hemritade fönster.
Puben är en tjyvstart på etapp 2 där det skall bli ett motstående gathörn med ytterligare en pub.
Från pubarna skall det gå ett par husrader i vardera riktningen.
Men dessa kommer jag att rita om för att kunna bygga lite enklare, en hel länga i taget och inte hus för hus........
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Tillbaka i källaren
Man glömmer ju ibland när man tittar på "lösryckta" bilder av dina alser att de faktiskt är i skala N pga den fantastiska detaljeringsgraden - men när jag får läsa en sådan här kommentar så begriper t o m jag vilket oerhört grannlaga pilljobb du måste ägna dig åt! Hatten av i vördnad, önskar att jag själv kunde få till miljöerna lika fint i skala 1:1 ...ollef skrev: ... de tömda ölglasen har jag klippt till ur ljusledartråd.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Tillbaka i källaren
Sommarrapport från gränslandet mellan Engelsfors och Thorwick Works.
Trots semestrar och arbete med ”sånt som sinkar MJ-hobbyn” har det blivit mer gjort än beräknat nere i källaren.
Vädret har väl varit en av orsakerna, men även att det dykt upp en del oplanerade ideér i samband med bygget av den lilla brittiska pendangen. Och oplanerade ideér och uppslag brukar ge extra energi till hobbyarbetet (på bekostnad av tidigare planerade aktiviteter .
Som tidigare presenterat i tråden kom de första delarna till Lowlands-delen på plats under de gamla Engelsforssektionerna i slutet av maj.
Men det framhävde med all tydlighet att det sedan länge saknats en sektion på ”övre plan” till vänster om Engelsfors station.
Den fanns inte ens med i långsiktsplaneringen, då jag inte hade någon riktigt bra idé om vad som skulle finnas på den korta sektionen.
När väl skissen för det stora affärshuset på den brittiska delen kom på plats gav det ena det andra och plötsligt visste jag hur de båda nivåerna skulle knytas samman.
Alltså blev detta etapp 1,5 på Lowlandsbygget, som nu stack emellan, innan jag någon gång under hösten kommer att fortsätta på riktigt med etapp 2, den sista Lowlandssektioen längst ut åt höger.
Det skulle bli ett liknande affärshus, men i svensk miljö, där uppe, på andra sidan den korta spårsnutt som som skulle avsluta bangården i Engelsfors.
Detta skulle inte heller likna något jag byggt tidigare, då mina svenska miljöer oftast är byggda relativt ”luftiga”, mer eller mindre direkt efter verklig förebild.
Den här delen skulle bli verkligen tung och kompakt och (nästan) helt efter eget huvud.
Så här har bygget växt fram under sommaren……..
1) De elektriska delarna till Lowlandsbanan gjordes helt färdiga.
2) Murverket till den lägsta nivån sattes åter på plats
3) Ett nytt, mer detaljerat affärskomplex byggdes på mellannivån.
4) Bakgrunden vid Engelsfors förlängdes åt vänster
5) Bangård och ett nytt stort affärskomplex byggdes på den övre Engelsforsnivån.
Hela den kompakta sektionen innan den monterades på anläggningen.
Allt byggt i kartong med klipparksteknik med Scalescenes tegelark i botten.
Tyvärr har det blivit rätt mycket "skära i kartong" under sommaren vilket orsakat uttröttning i några muskelfästen i höger arm.
Det har inte hindrat grovt arbete som grävning och murarbete, men gör att mer finmotoriska övningar
som att borsta tänderna eller ta på sig tröjor smärtar......
Här en översikt när komplexet kommit på plats som ena infarten till bangården vid Engelsfors.
Bilder på detaljer och scener från både Engelsfors och Thorwick kommer lite senare
Trots semestrar och arbete med ”sånt som sinkar MJ-hobbyn” har det blivit mer gjort än beräknat nere i källaren.
Vädret har väl varit en av orsakerna, men även att det dykt upp en del oplanerade ideér i samband med bygget av den lilla brittiska pendangen. Och oplanerade ideér och uppslag brukar ge extra energi till hobbyarbetet (på bekostnad av tidigare planerade aktiviteter .
Som tidigare presenterat i tråden kom de första delarna till Lowlands-delen på plats under de gamla Engelsforssektionerna i slutet av maj.
Men det framhävde med all tydlighet att det sedan länge saknats en sektion på ”övre plan” till vänster om Engelsfors station.
Den fanns inte ens med i långsiktsplaneringen, då jag inte hade någon riktigt bra idé om vad som skulle finnas på den korta sektionen.
När väl skissen för det stora affärshuset på den brittiska delen kom på plats gav det ena det andra och plötsligt visste jag hur de båda nivåerna skulle knytas samman.
Alltså blev detta etapp 1,5 på Lowlandsbygget, som nu stack emellan, innan jag någon gång under hösten kommer att fortsätta på riktigt med etapp 2, den sista Lowlandssektioen längst ut åt höger.
Det skulle bli ett liknande affärshus, men i svensk miljö, där uppe, på andra sidan den korta spårsnutt som som skulle avsluta bangården i Engelsfors.
Detta skulle inte heller likna något jag byggt tidigare, då mina svenska miljöer oftast är byggda relativt ”luftiga”, mer eller mindre direkt efter verklig förebild.
Den här delen skulle bli verkligen tung och kompakt och (nästan) helt efter eget huvud.
Så här har bygget växt fram under sommaren……..
1) De elektriska delarna till Lowlandsbanan gjordes helt färdiga.
2) Murverket till den lägsta nivån sattes åter på plats
3) Ett nytt, mer detaljerat affärskomplex byggdes på mellannivån.
4) Bakgrunden vid Engelsfors förlängdes åt vänster
5) Bangård och ett nytt stort affärskomplex byggdes på den övre Engelsforsnivån.
Hela den kompakta sektionen innan den monterades på anläggningen.
Allt byggt i kartong med klipparksteknik med Scalescenes tegelark i botten.
Tyvärr har det blivit rätt mycket "skära i kartong" under sommaren vilket orsakat uttröttning i några muskelfästen i höger arm.
Det har inte hindrat grovt arbete som grävning och murarbete, men gör att mer finmotoriska övningar
som att borsta tänderna eller ta på sig tröjor smärtar......
Här en översikt när komplexet kommit på plats som ena infarten till bangården vid Engelsfors.
Bilder på detaljer och scener från både Engelsfors och Thorwick kommer lite senare
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Tillbaka i källaren
Jäklar va många skattebetalare som får plats där.
- Johan Molin
- Inlägg: 19979
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Tillbaka i källaren
Och jag som trodde det var skattekontoret!
Engelsfors-Drambo Bergslag - Borderland
Ja, anläggningen måste ju finansieras på något sätttågtyckarn skrev:Jäklar va många skattebetalare som får plats där.
På följande bilder får vid då möta några av dessa förhoppningsvis plikttrogna personer.
Än så länge är de bara anonyma figurer och inte invävda i någon historia eller skröna, men det kanske kommer allt eftersom…..
Vi börjar med dom som betalar UK tax.
och går längs affärerna på Upper Street i Thorwick.
Gatan heter så för att den ligger på mellannivån…….
Galleri med lite stressad innehavare som just rusat förbi de två kostymnissarna på väg in till E-Tracz kontor.
Livsmedelsbutiken är välbesökt.
———————————————————————————
Vid nästa nivå, uppe på husens tak, pågår också viss verksamhet
Nu befinner vi oss i det inte definierbara, minst sagt virtuella gränslandet, mellan Skotska lågländerna och Bergslagen,
som täcks av en ständig, äkta brittisk dimridå som döljer den verkliga geografiska distansen mellan orterna.
Det skulle kunna ha varit Hyacint och Richard Bucket vid piskställningen om det inte varit för att tanten själv hållit i mattpiskaren.
Det är klart att om det skulle råka vara något som kunde tas för äkta mattor, vore det nog något som Hyacint gärna skulle visa upp om tillräckligt prominent ”publik” skulle finnas. Kanske hobbyodlaren vid växthuset har någon viktig position i Thorwick City council.
I vilket fall som helst är personerna på taket helt omedvetna att alldeles i närheten, bakom den ständiga dimman, finns ett lite avsides kvarter i Engelsfors.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Borderland
De två stora skyltarna på sista bilden påminner om Trafikverkets bryggskyltar i skärgården.
Väldigt fina byggen du "smäller upp".
/Rune.
Väldigt fina byggen du "smäller upp".
/Rune.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Borderland
Den där Transiten i "The Arches" behöver sällskap av "Del Boy's" gamla rostiga Reliant robin och Onslow's gamla Ford.
#JB17
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Borderland
Så rätt, där har jag lite att jobba på med att få fram passande brittiska fordon i rätt skick och skala.TuveB skrev:Den där Transiten i "The Arches" behöver sällskap av "Del Boy's" gamla rostiga Reliant robin och Onslow's gamla Ford.
Förutom Transiten har jag några E-types, en Mini och en skrotfärdig Triumph-cab.
Och de japanskt märkta minibussarna borde väl förstås målas/märkas om till UK-style.
Men de har ju i alla fall dörrarna på rätt sida och texten är ju så liten de japanska tecknen knappast syns............
Jo, nog är det trafikverket som är där och informerar.Rune H skrev:De två stora skyltarna på sista bilden påminner om Trafikverkets bryggskyltar i skärgården.
/Rune.
Det är väl rätt typiskt, när man nu efter mångt och mycket fått upp infartssektionen till Engelsfors Central, så är linjen stängd för underhållsarbeten. Och med den luddiga tidsplan som Trafikverket informerar om på skylten, kan man nog inte med säkerhet utläsa vilket år underhållsarbetena beräknas vara avslutade.
Förmodligen utgår ersättningsbussar från busstationen, men det får väl respektive operatör informera om på annan plats.
Men under tiden underhållsarbetena pågår utnyttjas banområdet till "kulturella aktiviteter", mer om detta under kvällen......
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Borderland
Som sagt, under tiden som underhållsarbetet pågår har Trafikverket och Engelsfors kommun upplåtit den stängda bangårdsdelen till kulturfrämjande aktiviteter. Man har skapat en area som man kallar för Engelsfors Active City Art för lite mer ”fritt skapande gestaltningar”.
Det som skyms av de brittiska dimmorna är alltså ett kvarter som ligger lite undanskymt på baksidan av affärshusen vid Centralgatan och det har tidigare varit rätt hårt drabbat av klotter.
Som första steg har man nu bjudit in några utvalda Street art profiler som fått måla verken som syns på bilden och som på något sätt kanske kan inspirera deltagarna i följande steg då man kommer att sätta upp flera plank på området där det skall vara fritt att måla .
Förhoppningsvis kan detta locka några av de inbitna klottrarna att få visa upp vad de kan åstadkomma som något positivt då tanken är att man allt eftersom flyttar ut ”verken” till olika platser i stan.
Även om detta givetvis inte får bort alla kludderklottrare som helst av princip klottrar när och var dom själva vill, i protest mot allt.
För att komma igång snabbt med denna ”happening” har jag lånat in några verk från olika håll så att det fanns några bilder på plats.
Med tanke på den upphovsmannarätt som på olika sätt gäller även inom graffiti och art street kretsarna så skall jag så småningom byta ut
dom lånade bilderna på båda kanterna mot egna motiv.
Vid entrén möter vi detta marina verk som jag lånat från en husvägg i Hamburg, vid korsningen Ölmuhle-Marktweg några kvarter väster om mässområdet.
Det känns misstänkt likt en kopia av något som brukar figurera på posters, men kan givetvis vara ett eget verk.
Rätt suggestivt motiv alla fall.
Vid bild nummer två syns några gamla bekanta från överstyrelsen och trafikverket.
Målningen är lånad från ett väggparti längs gatan Carrer Cap de Creus i den spanska staden Figueres, en bit in från kusten, norr om Barcelona.
Ett lokalt Art street team från Engelsfors mitt uppe i arbetet med sitt eget verk, Active Art var det ju……….
Det som skyms av de brittiska dimmorna är alltså ett kvarter som ligger lite undanskymt på baksidan av affärshusen vid Centralgatan och det har tidigare varit rätt hårt drabbat av klotter.
Som första steg har man nu bjudit in några utvalda Street art profiler som fått måla verken som syns på bilden och som på något sätt kanske kan inspirera deltagarna i följande steg då man kommer att sätta upp flera plank på området där det skall vara fritt att måla .
Förhoppningsvis kan detta locka några av de inbitna klottrarna att få visa upp vad de kan åstadkomma som något positivt då tanken är att man allt eftersom flyttar ut ”verken” till olika platser i stan.
Även om detta givetvis inte får bort alla kludderklottrare som helst av princip klottrar när och var dom själva vill, i protest mot allt.
För att komma igång snabbt med denna ”happening” har jag lånat in några verk från olika håll så att det fanns några bilder på plats.
Med tanke på den upphovsmannarätt som på olika sätt gäller även inom graffiti och art street kretsarna så skall jag så småningom byta ut
dom lånade bilderna på båda kanterna mot egna motiv.
Vid entrén möter vi detta marina verk som jag lånat från en husvägg i Hamburg, vid korsningen Ölmuhle-Marktweg några kvarter väster om mässområdet.
Det känns misstänkt likt en kopia av något som brukar figurera på posters, men kan givetvis vara ett eget verk.
Rätt suggestivt motiv alla fall.
Vid bild nummer två syns några gamla bekanta från överstyrelsen och trafikverket.
Målningen är lånad från ett väggparti längs gatan Carrer Cap de Creus i den spanska staden Figueres, en bit in från kusten, norr om Barcelona.
Ett lokalt Art street team från Engelsfors mitt uppe i arbetet med sitt eget verk, Active Art var det ju……….
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Borderland
Det där fick mig att tänka på Kolingsborg som i väntan på rivning av Slussen i Sthlm blivit fritt att måla på.
Jag passerade per buss i dag och då var nästan hela byggnaden täckt. Jag gillar graffitti på rätt plats.
/Rune.
Jag passerade per buss i dag och då var nästan hela byggnaden täckt. Jag gillar graffitti på rätt plats.
/Rune.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banförvaltningen stöter på patrull, del 1
Banförvaltningen stöter på patrull, del 1 - Motorvagnen
Vet inte hur många av er som kommer ihåg att i en av de tidiga skrönorna från Engelsfors Drambo ( december 2010) hade Överstyrelsens Göran Myrmark efter diverse amorösa äventyr nere i Tyskland hemkommit sent en natt med både fästmö och en begagnad Lint-motorvagn.
Det oväntade inköpet ställde givetvis till en del förtret i trafikförvaltningen, det saknades t.ex underhållsavtal på enheten.
Men vagnen sattes ändå omgående i trafik då det var akut behov av motorvagnar efter öppningen av några nya linjer.
Fästmön, Disa Abentauer, blev senare både fru Abentauer Myrmark och försäljningschef i regionens tågindustri, dåvarande Arosverkstäderna. Motorvagnen fortsatte att gå i trafik fram till november 2014, då den i samband med en beställningskörning till MJ-Hobbymässan i Älvsjö inte kunde starta när sällskapet skulle resa hem.
Det var först nu man insåg missen med det saknade underhållsavtalet och vagnen ställdes undan i avvaktan på att detta skulle lösas.
Men byråkrati är byråkrati, ärendet hamnade mellan stolarna och vagnen blev stående kvar i Älvsjö-trakten mot en löpade ”uppställningsavgift”
Först nu under sommaren, i samband med att Trafikförvaltningen börjat samarbetet med E-Tracz verkstäder på Brittiska sidan,
fick man möjlighet att påbörja undersökning av vad som gått sönder.
Vagnen bogserades nu i början av augusti till verkstaden i Thorwick works.
Här görs en första inspektion på den boggie som ställt till problem innan vagnen rullas in i hallarna för demontering.
Tyvärr visade sig problemet vara allvarligare än väntat.
Boggien har tydligen råkat ut för någon form av kortslutning som smält ihop både delar av boggien och en hjulaxlel till en stel orörlig klump.
Och vad värre är - det verkar saknas reservdelar till den trasiga boggien. Kanske en följd av det missade underhållsavtalet.
Det vore synd om den fina motorvagnen skall behöva förvisas till sin slutdestination vid demonteringsverkstan redan nu.
(När man söker på Märklin/Minitrix sidor över tillgängliga reservdelar får man meddelande om att:
reservdel 122 741(komplett bakre boggie) inte längre är tillgänglig.(red:s anm.))
Vet inte hur många av er som kommer ihåg att i en av de tidiga skrönorna från Engelsfors Drambo ( december 2010) hade Överstyrelsens Göran Myrmark efter diverse amorösa äventyr nere i Tyskland hemkommit sent en natt med både fästmö och en begagnad Lint-motorvagn.
Det oväntade inköpet ställde givetvis till en del förtret i trafikförvaltningen, det saknades t.ex underhållsavtal på enheten.
Men vagnen sattes ändå omgående i trafik då det var akut behov av motorvagnar efter öppningen av några nya linjer.
Fästmön, Disa Abentauer, blev senare både fru Abentauer Myrmark och försäljningschef i regionens tågindustri, dåvarande Arosverkstäderna. Motorvagnen fortsatte att gå i trafik fram till november 2014, då den i samband med en beställningskörning till MJ-Hobbymässan i Älvsjö inte kunde starta när sällskapet skulle resa hem.
Det var först nu man insåg missen med det saknade underhållsavtalet och vagnen ställdes undan i avvaktan på att detta skulle lösas.
Men byråkrati är byråkrati, ärendet hamnade mellan stolarna och vagnen blev stående kvar i Älvsjö-trakten mot en löpade ”uppställningsavgift”
Först nu under sommaren, i samband med att Trafikförvaltningen börjat samarbetet med E-Tracz verkstäder på Brittiska sidan,
fick man möjlighet att påbörja undersökning av vad som gått sönder.
Vagnen bogserades nu i början av augusti till verkstaden i Thorwick works.
Här görs en första inspektion på den boggie som ställt till problem innan vagnen rullas in i hallarna för demontering.
Tyvärr visade sig problemet vara allvarligare än väntat.
Boggien har tydligen råkat ut för någon form av kortslutning som smält ihop både delar av boggien och en hjulaxlel till en stel orörlig klump.
Och vad värre är - det verkar saknas reservdelar till den trasiga boggien. Kanske en följd av det missade underhållsavtalet.
Det vore synd om den fina motorvagnen skall behöva förvisas till sin slutdestination vid demonteringsverkstan redan nu.
(När man söker på Märklin/Minitrix sidor över tillgängliga reservdelar får man meddelande om att:
reservdel 122 741(komplett bakre boggie) inte längre är tillgänglig.(red:s anm.))
Senast redigerad av ollef den 05 aug 2015, 23:52, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banförvaltningen stöter på patrull..
Vi som alltid har trott att Engelsk dimma uppstod när fukten från varm Ale möter den kalla luften från den kulturella friisboxen. vi inser nu att det bara är röken från brända Lucaskopplingar.
Senast redigerad av tågtyckarn den 06 aug 2015, 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Engelsfors-Drambo Bergslag - Banförvaltningen stöter på patrull..
Snarare brända Boschprylar!
Vad blir resultatet av en sökning på tyska e(vil)-bay?
Vad blir resultatet av en sökning på tyska e(vil)-bay?
#JB17