Toppbilden, visa:    


Märklin 37970 Mikado NYC

Köp-sälj - forumets marknadshörna. Men snälla, håll dig till prylar som har med hobbyn att göra! Inte ditt gamla kylskåp eller mosters strumpor således...
Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 947
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Märklin 37970 Mikado NYC

Inlägg av FredrikÅ »

Hej
Jag har beslutat mig för att sälja mitt Mikado, Ma 37970 pga storleksbekymmer.
Loket är för stort för min anläggning och har bara varit i drift i kanske 15minuter totalt.
Loket går mycket fint och är utrustat med ljuddekoder mm från fabrik.
Jag kan tänka mig att byta loket mot ett mindre men det skall då vara i ett mycket gott skick samt digitalt.
Nytt kostade loket ca 3500 så försäljningsvärdet är väl 2000kr eller däromkring.
Vid intresse så skicka pm.
/Fredrik

Bild

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Märklin 37970 Mikado NYC

Inlägg av Johan Molin »

Kanske i minsta laget för Anders Hansen, men temat känns ju rätt ... :-CO

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 947
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Märklin 37970 Mikado NYC

Inlägg av FredrikÅ »

Hej Johan,
Jag tror dessvärre att Anders kör likström.
Han är ju naturligtvis mycket välkommen att köpa detta lok ändå :-BS
/Fredrik

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Märklin 37970 Mikado NYC

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev:Jag tror dessvärre att Anders kör likström.
Mja, gör han??? Även det digitala 2-räls DCC-systemet är ju baserat på växelström (men i o f s så är jag inte säker på att Anders kör digitalt, om han kör analog tvåräls så är det förstås likströmsbaserat ...)

Ber om ursäkt för min Matserschmittiga kommentar, kunde inte låta bli ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 947
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Märklin 37970 Mikado NYC

Inlägg av FredrikÅ »

Jag vet inte riktigt hur det är med körbarheten systemen emellan.
Det enda jag med säkerhet vet är att loket fungerar på 3R digitalt :-BS

Anders har säkert koll på tågmarknaden här på forumet så finns intresset bara så...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Märklin 37970 Mikado NYC

Inlägg av Mölle-Mats »

FredrikÅ skrev:Jag vet inte riktigt hur det är med körbarheten systemen emellan.
Det enda jag med säkerhet vet är att loket fungerar på 3R digitalt :-BS
Ja två- och treräls är ju inte kompatibelt rakt av, även om det lär ska gå att köra bägge systemen digitalt på samma räls med samma köraggregat (dock inte samtidigt).

Märklins K-räls lär sakna förbindelse mellan ytterrälerna (förutom på anslutningssskenorna), och även C-rälsen ska det gå att knipsa av förbindelsen mellan rälerna på så att man kan köra tvårälslok på dem. Och till Pecos räls så finns det punktkontakt-lister att köpa till och montera mellan rälerna, så man kan köra trerälslok på dem.

Och många digitala system (Märklins senare versioner av Central och Mobile station t ex, men det finns fler fabrikat) kan "snacka" såväl Märklin/Motorola- som DCC-protokollen simultant.

Jag har redan testat att köra två- och treräls samtidigt på separata rälsstumpar med min Märklin MS 3, och det funkar. Ska inom en hyggligt snar framtid löda på lite kablar på en bit Märklin K flexräls, och testa om den kan funka för bägge systemen - återkommer om detta!

Menman kan ju inte ha ett trerälslok (eller vagn för den delen) med oisolerad hjulaxlar på spåret om man tänker sig köra i tvåräls-läge, då kortsluter det förstås.
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Tågbörsen"