Toppbilden, visa:    


Photobucket?

Arkivering av regelöverträdelser mm.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Photobucket?

Inlägg av Johan Molin »

Upptäckte nu på morgonen att många bilder inte kan nås (det var ursprungligen BoJ som visat en bild som bara var ett frågetecken på min skärm).
Eftersom alla mina bilder såg likadana ut började jag misstänka Photobucket, och det ser inte bättre ut än att deras servrar inte svarar när man försöker ta sig in på deras startsida.
Så nu undrar man förstås; strömavbrott, eller hackande indier eller kineser i farten?

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av cgn1954 »

"Photobucket is down" står det, från typ 4:30 tiden idag... å det har varit "darr" i flera dar.

Kan vara Ddos eller ryssar eller amerikaner eller Trump... eller Clinton.

http://www.isitdownrightnow.com/photobucket.com.html

Eller Maintenance helt enkelt?

http://blog.photobucket.com/status/
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Photobucket?

Inlägg av 1956 »

Vill det sig riktigt illa så är bilderna borta för alltid. Som jag har skrivit i boken om MMJ så är det som är tryckt på papper mer beständig vilket, åtminstone för tillfället, visat sig stämma.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av Johan Molin »

Man får väl anta att de har en fungerande backup. Men vill det sig illa kan väl senaste två daskarnas bilder vara väck ...

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av cgn1954 »

Jag antar att naiviteten inte sprider sig vilket medför en falsk trygghet. Eller?

Det är bara en tidsfråga innan molntjänster och kanske hela eller delar av Internet brakar. De flesta tjänster återkommer i sinom tid, andra aldrig efter ett haveri. Det är bara att inse det.

Hur många av er alla litar inte på mobilnäten och era "kära" mobiler? När näten väl brakar ihop står Svensson stilla. :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Photobucket?

Inlägg av Beeblebrox »

Johan Molin skrev: Men vill det sig illa kan väl senaste två daskarnas bilder vara väck ...
Det skulle förvåna mig väldigt mycket. En så pass stor site skulle döda sig själv för gott om något sådant hände så jag är övertygad om att backuper körs kontinuerligt.
Anledningen till att det är nere just nu och så länge kan man ju fundera på, men på deras twitterkonto står följande för 12h sedan: We have maintenance scheduled tonight.
Så vill kan nog ta det lugnt och sluta dra för stora slutsatser om alltings förgänlighet så länge det inte ligger inlåst i ens egen byrålåda...
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av Johan Molin »

Jo, du har säkert rätt. Som simpel enskild användare av denna typ av tjänst har man ju inte en automatisk känsla av hur gigantiskt stor en bilduppladdningstjänst som Photobucket trots allt måste vara. Man får väl ta det lugnt och ägna sig åt annat några timmar framöver ... :-CO

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Photobucket?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Inte bara Photobucket nere (?) utan även TinyPic. Är väl "två olka förtetag", eller? I så fall lite väl mycket slump att bägge skulle vara nere samtidigt, belastningsattack?

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av cgn1954 »

Tyckte denna plats (länk nedan) verkar rätt seriös, dvs. visar på DOWN- eller UP-status. Kollar man längst ner ser man att Photobucket inte är helt död.

http://currentlydown.com/photobucket.com

Nu svarar i alla fall deras (Photobuckets) hemsida - så det kanske är på G.
Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Photobucket?

Inlägg av Stefan S »

jag som laddar upp mina bilder från en uråldrig laptop med XP har märkt att det den sista tiden gått slöare och slöare att ladda upp bilder och nästan helt hopplöst om man sen skall göra nåt med bilderna. Gick igår in från min jobbdator som bara är några månader gammal och även på den var PB slött och fungerade dåligt....

Stefan

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Photobucket?

Inlägg av SWJ »

cgn1954 skrev: Det är bara en tidsfråga innan molntjänster och kanske hela eller delar av Internet brakar. De flesta tjänster återkommer i sinom tid, andra aldrig efter ett haveri. Det är bara att inse det.
Tyvärr, så tror jag att du har mer rätt än fel i frågan. :shock:
Tommy(SW)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av Johan Molin »

Photobucket:
Update: The maintenance window has been extended. You may not be able to access your account at this time. We apologize for the inconvenience, and will provide another update as soon as soon as possible.

(last updated November 4, 2016 – 2:00am MST)
:?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Photobucket?

Inlägg av 1956 »

Jag gissar att många jublar över att slippa se både Johan Molins och min nuna nu när Photobucket ligger nere.

Men vi ger dem möjligheten att revanschera sig ett tag till, därefter kommer vi att välja en annan lösning på bilduppladdning.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av Johan Molin »

Jag gissar att många jublar över att slippa se både Johan Molins och min nuna nu när Photobucket ligger nere.
Jag har nog tänkt tanken ... :=u

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av cgn1954 »

Johan Molin skrev:
1956 skrev:Jag gissar att många jublar över att slippa se både Johan Molins och min nuna nu när Photobucket ligger nere.
Jag har nog tänkt tanken ... :=u
Näeeee.... var tog vår trygga värld vägen?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av cgn1954 »

Stefan S skrev:... att det den sista tiden gått slöare och slöare att ladda upp bilder ... Stefan
Jooo.... du. Det har inte med din gamla kärra (PC) och XP att göra utan antingen vägen dit eller målet. Dvs. internet och belastning och/eller själva tjänsten - alltså PB.

Men... Tips/råd: skrota PC med XP, köp en modern. Som att välja mellan Volvo 140 och S90. :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Photobucket?

Inlägg av PeO »

cgn1954 skrev: Tips/råd: skrota PC med XP, köp en modern. :=u
Du får naturligtvis räkna med att den nya moderna MBGR-datorn inte klarar att köra dina gamla program, du får köpa nya, men de är ju modääääärnare :?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Photobucket tillbaka!

Inlägg av Lihkströmsverken »

Och så var såväl Photobucket som TinyPic tillbaka!

/Ola

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Photobucket?

Inlägg av Stefan S »

PeO skrev:
cgn1954 skrev: Tips/råd: skrota PC med XP, köp en modern. :=u
Du får naturligtvis räkna med att den nya moderna MBGR-datorn inte klarar att köra dina gamla program, du får köpa nya, men de är ju modääääärnare :?
Jag har en nyare bärbar dator men eftersom den inte har cd-spelare så kan jag inte ens försöka installera programmet till min digitalkamera, därför fortsätter jag använda min gamla dator (+ att jag har Chris Sawyers Locomotion på datorn mm).

En vacker dag när jg får tummen ur skall jag ockspå skaffa mej en riktig stationär datorn så jag kan börja spela igen. Är så sugen att börja köra Grand Theft Auto 4 igen + Medal of Honour och Call of Duty [JC_doubleup.gif]

Stefan

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Photobucket?

Inlägg av PeO »

Stefan S skrev: så jag kan börja spela igen.
Stefan
Då har du fattat vitsen med att köpa ny dator och överge den gamla, som fungerade för ett antal uppdateringar sedan. :-BS

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 947
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Photobucket?

Inlägg av FredrikÅ »

Hej,
Photobucket är sådär det gäller driftsäkerhet tycker jag.
Det finns ingen möjlighet att ladda upp sina bilder direkt utan "molnfunktion"?
/Fredrik

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av cgn1954 »

FredrikÅ skrev:Hej,Det finns ingen möjlighet att ladda upp sina bilder direkt utan "molnfunktion"?
Jag har kollat runt olika Webb-hotell och det är ju så att lagring av bild/film kostar mycket. Jag har även kollat där Mötesspåret ligger - Binero - och de har inte ens tjänsten. Ingående 200 Gbyte (max) räcker tyvärr inte till så många bilder.

Några tycker dessutom att det ska finns högupplösta bilder tillgängliga, då blir det ännu "värre".

SEN kan man ju undra - film/video - vad händer om You Tube börjar krångla på samma sätt? Samma diskussion? :?:

Så länge dessa tjänster är gratis (!) så är det en risk man tar att de helt enkelt slutar att fungera.

Tekniskt skulle det gå att länka till billiga diskar "hemma hos mig" men det lär ju inte bli bättre rent driftsäkerhetsmässigt och funktionen finns ju bara kvar tills jag dör - eller - så länge jag tycker det är kul lagra bilder billigt och att hjälpa till.

Svaret på frågan är - jo - tekniskt inga problem men vem ska betala.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 947
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Photobucket?

Inlägg av FredrikÅ »

cgn1954 skrev:Svaret på frågan är - jo - tekniskt inga problem men vem ska betala.
Så är det alltid :-BS
Frågan är ställd iallafall och kanske får framtiden utvisa om det blir möjligt.
Nog om detta - och tack för svaret!
/Fredrik

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av cgn1954 »

PB nere igen? Illa !!! [JC_doubledown.gif] :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Photobucket?

Inlägg av Stefan S »

Inloggningen fungerar heller inte och har inte gjort på några dagar. Begärt nytt lösenord, man loggas in på sin sida, den håller på att ladda och så plötsligt är man tillbaka på inloggningssidan igen :-Dia


Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Photobucket?

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja nu verkar TinyPic (som jag använt under tilltagande frustration under ett antal år) ha gett upp helt också ... :-Dia

Efter en evighetslång väntan på laddning av den s k "captchan" med reklam (ofta på kantonesiska som alternativ till den eviga amörrrikänskan även för svenskproducerade reklamvideosnuttar) som man måste genomlida för att få en kod - som i sin tur drar igång något script i bakgrunden som gör att webbrowser nästan dör och måste startas om för att fungera "normalt" igen - så blir resultatet nu också att man vägrar att ladda upp bilderna och visar en "näpsig" feltext i stället.

Enough is enough, nu spolar jag sk-ten!!! Är det någon som har ett bra tips på en "gratis" bilduppladdningstjänst som i alla fall fungerar hjälpligt utan alltför mycket tidsödande reklamsnuttar, utvecklade baserat på icke utprovad/icke fungerande teknik "on the bleeding edge"?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av BR78 »

Mölle-Mats skrev:Ja nu verkar TinyPic (som jag använt under tilltagande frustration under ett antal år) ha gett upp helt också ... :-Dia

Efter en evighetslång väntan på laddning av den s k "captchan" med reklam (ofta på kantonesiska som alternativ till den eviga amörrrikänskan även för svenskproducerade reklamvideosnuttar) som man måste genomlida för att få en kod - som i sin tur drar igång något script i bakgrunden som gör att webbrowser nästan dör och måste startas om för att fungera "normalt" igen - så blir resultatet nu också att man vägrar att ladda upp bilderna och visar en "näpsig" feltext i stället.

Enough is enough, nu spolar jag sk-ten!!! Är det någon som har ett bra tips på en "gratis" bilduppladdningstjänst som i alla fall fungerar hjälpligt utan alltför mycket tidsödande reklamsnuttar, utvecklade baserat på icke utprovad/icke fungerande teknik "on the bleeding edge"?
Hep M

Kanske detta http://forumbilder.se jag kör på det orkar heller inte feppla med masa skit
[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av Johan Molin »

Jag klamrar mig fortfarande fast vid Photobucket efter alla år. Är i det stora välfungerande.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Photobucket?

Inlägg av P Falk »

Mölle-Mats skrev:.. Är det någon som har ett bra tips på en "gratis" bilduppladdningstjänst som i alla fall fungerar hjälpligt utan alltför mycket tidsödande reklamsnuttar, utvecklade baserat på icke utprovad/icke fungerande teknik "on the bleeding edge"?
Tja, jag håller fast vid Flickr. Fungerar också för det mesta, tycker jag.
Tjänsten byter då o då utseende och placering på "bra att ha knappar".. Men efter lite test är man oftast snabbt på banan igen.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Photobucket?

Inlägg av Mölle-Mats »

BR78 skrev:Kanske detta http://forumbilder.se jag kör på det orkar heller inte feppla med masa skit
Kanon, stort tack broder! Verkar busenkelt - precis vad jag vill ha! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av BR78 »

Mölle-Mats skrev:
BR78 skrev:Kanske detta http://forumbilder.se jag kör på det orkar heller inte feppla med masa skit
Kanon, stort tack broder! Verkar busenkelt - precis vad jag vill ha! [JC_doubleup.gif]
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Photobucket?

Inlägg av Johnny »

Är det någon som har ett bra tips på en site där man även kan ladda upp video? Photobucket tillåter inte det.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Photobucket?

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:Är det någon som har ett bra tips på en site där man även kan ladda upp video? Photobucket tillåter inte det.
Youtube! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Adjö Photobucket!

Inlägg av d680ae »

FredrikÅ skrev:Hej,
Photobucket är sådär det gäller driftsäkerhet tycker jag.
...
/Fredrik
Det var då det.
Nu har PB nyligen (i förrgår) uppdaterat sina användarvillkor på ett sätt som gör det klart att man inte längre vill serva den kundkategori som söker bilduppladdning gratis eller till mycket humant pris.
Här och var dyker det efter hand upp följder av denna uppdatering som visar sig som ett synnerligen osympatiskt meddelande om att "3rd party hosting" tillfälligt har blockerats, följt av ett "utpressningsmeddelande" om att funktionen kan återfås mot tecknande av betalt abonnemang till det facila priset av 400 $ /år.
Det kommer nog i de flesta fall inte att ske, och blockeringen kan därför ses som permanent.
Ett smärtsamt avsked som bara kan rendera hinken den klassiska sparken. Inget tyder heller på att dessa känslor inte är ömsesidiga.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av cgn1954 »

300 spänn i månaden betyder helt enkelt att man inte vill ha kvar en viss "typ" av kunder.

De nya villkoren är givetvis uppmärksammade av andra - t ex på Grannkanalen.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg199748

Som sagt - inget är gratis - och jag tror alla gratistjänster på (inte så lång) sikt kommer att försvinna. Nästan självklart...

Vad heter det: "Egen härd är guld värd".
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Photobucket?

Inlägg av Lihkströmsverken »

De senaste året tycker jag mig märkt ett ökat strul med de så kallades garatistjänsterna som Photobucket och TinyPic tillhandahållit. Nu verkar det, se ovan, som just Photobucket ändrat sina regler vilket fick mig att titta lite på TinyPic som jag använder mig av. Efter en snabb Googling fick jag fram att TinyPic äga (?) av Photobucket, kan vi då förvänta oss samma "erbjudande" därifrån i närtid oxså?

/Ola

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Alla uppladdade bilder i mina inlägg på mötesspåret har raderats

Inlägg av LYR »

Angående Photobuckets plötsliga meddelande om radering, så vill jag meddela att samtliga av mig uppladdade bilder dels här på forumet, men även Järnvägshistoriskt forum, Stinsens forum, Sv. MJ-forum, Busshistoriska forum m. fl. har raderats och jag hoppas att de som varit intresserade av att kopiera dessa bilder har hunnit med detta.
Jag tänker inte ladda upp dem igen via andra uppladdnings-möjligheter.
Däremot har jag nu till senare inlägg av bilder använt mig av Forumbilder.se
- så jag hoppas få ha dessa kvar på forumen ett bra tag framöver.

/LYR

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Photobucket?

Inlägg av Stefan S »

Bilderna är inte raderade utan det är länkningen till forum mm som man tagit bort. Går man in på sin PB sida ligger bilderna där,

Stefan

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Alla länkade bilder i mina inlägg på mötesspåret har blockerats

Inlägg av d680ae »

Angående Photobuckets plötsliga meddelande om ändrade villkor för att tillåta länkning, så vill jag meddela att samtliga av mig uppladdade bilder dels här på forumet, men även Järnvägshistoriskt forum, Stinsens forum, Sv. MJ-forum m. fl. har blockerats. Jag kommer inte att vidare anlita PB för bildlagring, men i motsats till LYR hyser jag planer på att så långt möjligt återställa publik tillgång till dem.
I planeringens framtidsperspektiv ingår dels ...
  • ... en ersättning för den sedan flera år nedlagda "albumtjänsten" hos Fotopic.net som lika hastigt som olustigt, i likhet nu med PB, behagade rasera en rimligt väl fungerande och lätt förvaltad fotosamling. Denna tjänst kommer inte att byggas för att tjäna som värd för till 3:e part länkade bilder, utan kommer att optimeras som renodlad albumsamling. Lösningen finns utprovad hos utvald leverantör. Återstår gör grovjobbet med att återuppbygga samlingen i sådan omfattning att den känns visningsklar för att sedan kunna utvecklas i lagom takt.
  • ... en ersättning för Photobucket ("hinken"). Mest troligt kommer lösningen för denna att bygga på enkel lagring i utrymme tillhandahållet i abonnemanget hos min aktuella ISP och på egen domän. Den kommer i så fall bara att användas för extern länkning t.ex. hit eller till övriga sajter där jag vill publicera bilder. Här återstår ännu lite utprovning innan lösningen är helt spikad.
När lösningen för extern länkning är klar och tillräckligt uppbyggd kommer jag också att söka möjligheter att återställa länkningar som havererats av PB. På fora som tillåter redigering av gamla inlägg finns väl en teoretisk möjlighet att byta ut bildkällan, men det kan det kan nog väntas bli en lång och tung process att hitta alla sådana havererade länkningar. Samlingen hos PB består av 628 bilder som samtliga har hamnat där för att länkas till egna bidrag på webben. Vissa publiceringar är också helt oåterkalleligt och permanent havererade. Vilket motlut! Man får väl försöka avreagera sig, samla adrenalin och kraft genom att "sparka på hinken".

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Photobucket?

Inlägg av Stefan S »

Eftersom en del hävdar att dom är utelåsta från sina bilder tog jag det säkra före det osäkra och har ägnat några timmar åt att ladda hem de viktigaste bilderna till min egen dator.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Photobucket?

Inlägg av TuveB »

Webshots i repris........ [JC_doubledown.gif]

Mitt tips är ladda hem bilder ni inte har backup på, rätt vad det är kommer ni inte åt era bilder.........

Kjedlund vet vad det är för bilder jag inte kommer åt längre, han åkte med mig till Helsingborg och Vallåkra flera gånger för att ta dem.
Hårddisken de låg på havererade och backupdisken har havererat den med. :-cry
#JB17

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Photobucket?

Inlägg av 1956 »

Fick det här mejlet just nu från PB Support:



Moss (Photobucket Support)
Jul 5, 12:22 PM MDT

Hello,

Thanks for your patience. I have looked into your account and unfortunately, the Plus Ad Free plan you've purchased is not the correct plan for 3rd party hosting. Since our Terms of Service does not allow 3rd party hosting for your current account level, we ask that you upgrade to a Plus 500 subscription to continue using us to host your images. This subscription is the only option for off-site photo hosting at this time.

To upgrade to a Plus 500 account, click here. Once you've completed your purchase, please clear your browser's cache and cookies to update your pages.

For more information about 3rd Party Hosting, please see below:
What is 3rd party hosting?

Let us know if you have any questions regarding this.

Thank you.


Jag är inte intresserad av deras Plus 500 account och svarade därför följande:
Hello,

Sorry, but I´m not interested in your Plus 500 account. Please cancel my order of the Plus Ad Free account.

Best regards
Rikard Derving

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Photobucket?

Inlägg av d680ae »

Stefan S skrev:Eftersom en del hävdar att dom är utelåsta från sina bilder tog jag det säkra före det osäkra och har ägnat några timmar åt att ladda hem de viktigaste bilderna till min egen dator.
Jag kan för egen del bara konstatera att alla bilder som laddats upp till PB finns kvar där, är åtkomliga för såväl betraktande som nedladdning och kommer att så förbli så att alla blockerade länkningar får möjlighet att illustrera hur PB gått tillväga för att sprida sin badwill. Försök att hantera bilderna i måndags gick inte särskilt bra. Då föreföll det hopplöst att ladda ner dem. Men jag kan gott tro att PB servrar då hade en del att göra till följd av den "flyktingvåg" deras policy-lappkast rimligen bör ha initierat. Idag ser det mer "normalt segt" ut att komma till tals med dem.
Förlusten av PB innebär naturligtvis inte någon bildförlust utan "bara" nedlagt arbete på att strukturera, ladda upp och bygga upp samlingen.
Originalbilder skulle jag aldrig i livet drömma om att helt lägga i händerna på drömska nissar uppe i molnen. En något sånär organiserad hantering och lagring inkluderande en gedigen backuplösning känns som ett måste att ta eget ansvar för, och full egen kontroll över. Jag har således inget behov av att varken ladda ner eller släcka ut uppladdade bilder. Men det går att göra.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2059
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Photobucket?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Inte en Photobucket fråga men gränsande nära. Som jag skrev på annat ställe här på Mötesspåret noterade jag att TinyPic ägs av Photobucket, därför frågan. Har någon fått/sett indikation på att man kommer att agera på samma tråkiga sätt på TinyPic som man gjort hos Photobucket?

Kanske dags att redigera mina inlägg här på Mötesspåret medan jag fortfarande kan se vilka TinyPic bilder som finns i vilka inlägg. Att göra detta i efterhand, som jag misstänker att Photobucket användare nu tvingas göra, känns gränsande till omöjligt.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av Johan Molin »

Konstigast av allt är att jag har kvar alla mina bilder för den blygsamma summan av $ 29,99 per år, sedan 4 - 5 år tillbaka. Nyligen betalat årsavgiften, strax innan det konstiga erbjudandet uppstod. Jag får väl försöka flytta alla mina bilder, vilket blir ett rätt betungande arbete, och sedan säga hejdå till Photobucket ...

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2748
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av H0n3 »

Liksom rätt många (de flesta?) har även jag mina bilder hos PB. Det ser ju nu ut som att jag behöver göra något annat för att inte riskera att bilderna går förlorade i trådarna.

Alla mina bilder har jag "original" till på min dator och backup, så det är inget problem. Istället lurar jag på att använda min egen domän daaseberga.se som lagringspunkt vilket jag sett som rekommendabelt i olika trådar. Alltså blir det till att göra länkersättningsjobb en masse. Vet någon om det finns möjligheter till "sök-och-byt" funktioner för länkändringar i foummotorn (cgn???) som skulle kunna underlätta jobbet, eller måste man ta bild för bild????

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Photobucket?

Inlägg av Boris »

Gratis lunch?

Photobucket, TinyPic, och alla andra "gratis" tjänster betalas ju av någon annan. När "någon annan" tröttnat på att betala utan att få något tillbaka ändrar dom villkoren. Det stod sannolikt redan i ursprungsvillkoren som endast någon promille av alla användare har läst.

Att PB ändrar villkoren beror - gissar jag - nog på att trafiken kostar, men det som länkas till tredje parts-siter inte genererar några annonsintäkter.

Jag tror inte det finns några beständiga lösningar som är gratis.

Mitt tips: skaffa ett eget domännamn, t.ex. vadsomhelst.se, och hyr in dig på ett billigt webhotell. Lägg upp en struktur med bilder som du kan länka till. Bilder du inte vill länka till har du naturligtvis inte där.

Bilderna har du länkat till "http://vadsomhelst.se/bilder/forum/mote ... bild14.jpg". Den länken ligger kvar, oavsett vart du flyttar din domän.

Lägger webhotellet ner, höjer priset ohemult mycket, eller är allmänt odrägliga flyttar du bara. Sökvägen är densamma, eftersom du äger domänen.

Backup på webhotellet har du naturligtvis en hemma och en på jobbet, eller om du är permanent statsanställd, hos någon annan du litar på. Alltid minst två backuper, fysiskt separerade i olika byggnader.

Ja, det kostar en slant, men en domän och ett billigt webhotell är inte jättedyrt. Vill man ha något gratis får man ofta betala dyrt för det.

Bara mina två cent.
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr misstänker jag att man måste ta bild för bild.


d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Photobucket?

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev:Konstigast av allt är att jag har kvar alla mina bilder
...
Jag får väl försöka flytta alla mina bilder, vilket blir ett rätt betungande arbete, och sedan säga hejdå till Photobucket ...
Att bilderna finns kvar i hinken, alldeles oavsett hur mycket man spenderat, är kanske inte så konstigt. Det är ju inte i första hand villkoren för lagring som radikalt ändrats. Att bilderna via länkningar från t.ex. foruminlägg fortfarande inte är spärrade är däremot mer likt en slumpens gåva. PB har naturligtvis vid något tillfälle tagit beslutet om ändring i sin affärsidé. Att sedan "med tvång" implementera begärda restriktioner är antagligen inte lika lättvindigt. Det förefaller ha påbörjats för att genomföras i etapper vartefter man har förmått spåra brott mot de nya villkoren och därmed inte drabbat alla användare samtidigt. Jag kan tänka mig att man prioriterat de kunder som haft gratisabonnemang för att så småningom kunna klämma åt de som betalat, men med för snålt tilltaget abonnemang. Det finns ju bara ett abonnemang som tillåter den användning som medför att bilder visas hos 3:e part som här på Mötesspåret. Det framgår ju rätt klart av de uppdaterade villkoren och för säkerhets skull har ju 1956 dessutom sett till att för sin egen del få det explicit förklarat genom direktkontakt, med väntat resultat.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2972
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Photobucket?

Inlägg av cgn1954 »

H0n3 skrev:... Vet någon om det finns möjligheter till "sök-och-byt" funktioner för länkändringar i foummotorn (cgn???) som skulle kunna underlätta jobbet, eller måste man ta bild för bild????/Peter
Ledsen... jag vet inget generellt verktyg för byte av länkar till bilder inuti gjorda inlägg. Så - ja - en och en.

Det går givetvis teoretiskt att tanka ut databasen och göra text-byten och sen tanka tillbaka databasen men risken för fel är mycket stor. Och jag får massor att göra.

Boris hade ett bra inlägg ovan om en egen domän och lagring på ett billigt webb-hotell.

Egentligen vill jag inte rekommendera nåt men t ex one.com erbjuder 25 Gbyte lagring för 20 kr/mån. Det räcker till 50 000 bilder om ca 500 kbyte vardera (512 kbyte-bilder räcker mer än gott för forum). Här ingår även ett domännamn... t ex GUDRUNSbilder.se.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Incident- och olycksarkivet"