Toppbilden, visa:    


Gp-loket Någon som lyckats?

Tips om hur man bygger eller förbättrar modeller.
Vavacon
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 nov 2012, 20:10

Gp-loket Någon som lyckats?

Inlägg av Vavacon »

Hej på Er alla!

Eftersom jag inte är någon extremt uppfinningsrik mikromekaniker så brukar jag alltid "scanna av" forumet efter byggtips innan jag sätter igång med framförallt lokbyggsatser.
Det är skönt med alla generösa byggtips som medlemmardelar med sig av.
Framför allt slipper man ju göra om alla misstag som redan gjorts.

Vad det beträffar HNJ-s Gp-lok så slutar de få trådar som finns ungefär med provkörning på rakt spår.
Sedan blir det tyst.
Betyder det att där gav byggarna upp?
Övriga lok i H0N3 finns fullständiga trådar på, i alla fall de som jag byggt.
Jag skulle vara tacksam för byggtips och framförallt varningar för de fallgropar som finns i denna byggsats.
Känner mig sugen på att sätta igång men har inte börjat av ovan nämnda anledning.

Ha det så bra så länge!
/M

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Gp-loket Någon som lyckats?

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, hoppas någon annan vill ta upp tråden!

Jag måste dock erkänna att du lyckades dribbla bort mig en stund med "HNJ:s Gp-lok". Fick tänka efter en lång stund "Men inte hade väl HNJ några smalspårslok, undrar vilket lok han menar, kan det vara E9 - E10?" ... tills jag fattade att du menade HNJ Verkstads modell av Gp-loket! Det tar en stund för gubben att få rotation på tonsillerna ... :-BS

Hoppas du vill delge oss andra resultatet av dina mödor framöver!

Anders69
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 jan 2017, 18:45

Re: Gp-loket Någon som lyckats?

Inlägg av Anders69 »

Hej.
Jag är i princip klar med ett bygge av ett Gp lok från HNJv. För att få loket att fungera i kurvor så gjorde jag en del ombyggnade.
1. Bussningarna till drivhjulen slippades ned så de nästintil var helt i nivå med ramverket.
2. Jag använde mig av den bredare cylinderpaketet, som är avsed för Gt-loken med spårvidd 1067 mm, eller 12 mm i 1:87. Orsken är att få mer spelrum för drivaxeln i sidled. Det blev den kompromiss jag gjorde med bygget, för att kunna få ett fungerande lok.
3. Koppelstängerna har en inneplat och en ytterplåt, vilka skall lödas ihop för att få en koppelstång för alla drivhjulen per sida.
Jag kapade koppelstången i tre delar per sida. Koppeltapparna på drivaxel 2 och 3 fäster sedan två delar.
Dvs att främre stången är lagrad i drivaxel 1, och inneplåten i drivaxel 2. Mmittenstången är lagrad i ytterplåten i drivaxel 2 och i inneplåren på drivaxel 3. Bakre stången är lagrad i ytterplåten i drivaxel 3 och i drivaxel 4.
På detta sätt får jag drivaxel 2 och 3 att kunna flytta sig i sidled utan att drivaxel 1 och 4 följer med.
5. Jag har också använt mig av långa koppeltappsskruvar på drivaxel 2 och 4 för att få mer rörlighet i sidled på koppelstången.

Denna lösning har jag testat manuellt, dvs knuffat loket i radie 600 mm och genom Shinoharas 6# växlarutan problem.

6. Strömupptagningen har jag valt med pilskontakt på drivaxel 1 och med fosforbrons på drivaxel 4 samt på tendetns båda axlar.
På så sätt får jag strömupptagning på 4 axlar samt ett väldigt lång avstånd mellan första och sista strömupptagning.
Som decoder valde jag ESU micr ljuddecoder. Även ett hemmabyggt powerpack är monterat. All elektronik finns i tendern, dvs decoder, powerpack och högtalare. Det fick faktiskt plats.

Loket är precis klart nu ikväll men en del injustetingar kvarstår innan det är fullt körduligt. En första test gick mycket bra men ljud och cv-värden behöver justeras i decordern.
Jag har en artikel klar som kommer att sändas in till tidningen smalspårigt, där jag beskrivet mitt lokbygge och förbilden jag valt.
doch är den ingen byggbeskrivning på hur jag byggt utan med om föebilden och vilka ändringar jag gjort i bygget mot byggsatsen.
Johan Olssons byggartikel över Gp-loket på smalspårfrämjandets forum är väldigt bra att använda sig av. Eftersom den finns så ville jag inte skriva hur jag byggt loket från ask till lok utan mer om förebilden och vad jag ändrat.

Hälsningar
Anders Göth

Anders69
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 jan 2017, 18:45

Re: Gp-loket Någon som lyckats?

Inlägg av Anders69 »

Hej igen.
Ursäkta alla stavfel som blev i förra inlägget. Att skriva från en läsplatta är inte det optimala.

Jag kan tillägga också att byggstasen är nog den svåraste jag byggt. Jag har tidigare byggt N6/Åt från HNJv och Gp-loket har stora likheter i byggsatsen, vilket gjorde det lite enklare.
Jag rekommendera att man byggt ånglok tidigare i mässingsbyggsatser, innan man ger sig på Gp-loket.

Ett annat tips är att välja ut just vilken lokindivid du vill bygga. Skaffa fram bilder på loket, ex via google eller samlingsportalen. Loken skiljer sig mellan olika nummerserie och lokindivider, Växjö-loken hade t ex rör över taket för tillkoppling av ångejektor för vattentagning.
Det kan också behövas köpas till detaljer. Vissa detaljer får du tillverka själv.

Jag är lite sparsam med bilder på mitt lokbygge i nuläget. Bilder kommer att komma i tidningen smalspårigt och innan dess vill jag inte lägga ut några på forumen.

Men är du noggrann med bygget, det är 100% som gäller inte 99%, så kommer du få en mycket fin modell. Byggsatsen är jättefin och resultatet kan bli jättebra.

Lycka till.

Hälsningar
Anders Göth

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Gp-loket Någon som lyckats?

Inlägg av Johan Molin »

Hej Anders och välkommen hit!

Bara kort kommentarer om läsplattor - hopplösa att skriva på. Därvidlag tror jag inte min iPad skiljer sig ett dugg från andra fabrikat ...

Hade tänkt att länka till artikeln i smalspårsforumet som du hänvisade till, men har inte hunnit leta upp den ännu, och just nu sitter jag på jobbet och hinner inte heller. Tillhör den den öppna delen så att alla här kan läsa den?

Vill man få sitt lystmäte av Gp-lok "in action" så har LEG videos film om småländska smalspår hög dräggelfaktor ...

Anders69
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 jan 2017, 18:45

Re: Gp-loket Någon som lyckats?

Inlägg av Anders69 »

Hej.
Tack.
Jag provkörde mitt lok idag igen och den går kanon. Tyvärr så behöver den stora radie men den klarar 600 mm och shinoharaväxlar typ 6#. I mindre radie vill den gärna spåra ur med löpaxeln eller bakre drivaxel.
Jag skall testa den på MMJK ikväll.

Här är länken till smalspårsforumet med Johan Olssons byggbeskrivning.
http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... f=5&t=1715

Hälsningar
Anders Göth

Vavacon
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 nov 2012, 20:10

Re: Gp-loket Någon som lyckats?

Inlägg av Vavacon »

Tack Anders för dina tips på metod att få loket körbart!
Jag var inne ett tag på att "smala av" ramen från växellådan och framåt, alternativt minska hela ramen, fixa annan växelllåda och en massa andra lösningar, att använda det bredare cylinderupplägget är ju genialt det tänkte jag inte alls på.
Det låter enklare att fila ned bussningarna som du gjort.
Precis som du säger så inser man redan innan lödpennan är framme att här kommer jag få problem.
Skönt med er generösa hobbykollegor. Tack!

Skriv svar

Återgå till "Byggtips"