Toppbilden, visa:    


Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Mölle-Mats »

Ett veckovis återkommande evenemang under sommaren är körningarna med Sveriges minsta ånglok vid Järnvägsmuséet i Kristianstad. Här kommer en liten videoserie där vi följer dess korta färd på den lilla 600 mm smalspårsbanan.

"Känsliga" tittare varnas, här irrar det lilla tåget fram och tillbaka som ett berusat bi på jakt efter flustret i en evinnerlig rundgång! Målgruppen för den här videoserien är nog uteslutande ångloksnördar ... :-BS


Oc om vi nu ska drista oss till att diskutera videofilmarens vedermödor så här i "fel" avdelning, så hörs nog vinden lite ändå trots ny mick med speciellt anpassad död katt - nota bene så blåste det inte så värst ihärdiga vindar heller ... Vid nästa videofilmningssession ska jag prova med att aktivera lågfrekvensfiltret på micken, så får vi se om det hjälper!

Men nya huvudet till mitt Manfrotto-stativ var sannerligen en hit - en fröjd att filma med! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Sture Bylén »

Ja, kors vad tuttinuttigt - bilarna såg ju jättelika ut bredvid loket. Nästan att man skulle vilja ha det där tåget hemma i trädgården..... ;)
Mölle-Mats skrev:Målgruppen för den här videoserien är nog uteslutande ångloksnördar ...
:-CO :-CO
Mölle-Mats skrev:hörs nog vinden lite ändå trots ny mick med speciellt anpassad död katt -
Tycker jag inte alls. Man måste skilja på vindens sus i träden och vindens buller i mikrofonen.
Mölle-Mats skrev:Vid nästa videofilmningssession ska jag prova med att aktivera lågfrekvensfiltret på micken
Resultatet av detta ser vi videotekniknördar givetvis fram emot.
Keep up the good work!! [JC_doubleup.gif]

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av BAn »

Vi som är vana att vara ute i blåsväder noterar ju inte något vindbrus här. Föredömligt också att det var en punkt-till-punktbana, med mekanisk rundgång i stället för akustisk!

Ännu en lärdom är att man visst kan ha 00-gubbar i H0-fordon. Nog så väsentligt med tanke på Brexitpriser!

/Bengt :-J
- en rest från sent fyrtiotal

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Mölle-Mats »

BAn skrev:Vi som är vana att vara ute i blåsväder noterar ju inte något vindbrus här.
Även om det inte var helt vindstilla, så blåste det långt ifrån de "vanliga" skånska vindarna - så något riktigt bra test av anti-vindtünnelen-effekten blev det väl inte ...
BAn skrev:Ännu en lärdom är att man visst kan ha 00-gubbar i H0-fordon.
:-JJ
Sture Bylén skrev:Ja, kors vad tuttinuttigt - bilarna såg ju jättelika ut bredvid loket. Nästan att man skulle vilja ha det där tåget hemma i trädgården..... ;)
Ja det skulle väl bli en trädgårdsbana av rang, och ett lagom stort stationshus (i skala 1:2,5, motsvarar ju ganska väl hur 600 mm spårvidd förhåller sig till normalspårs-spårvidden) har du ju redan! :-BS
Sture Bylén skrev:Keep up the good work!! [JC_doubleup.gif]
Tnx bro! :=KOMP

En fortsättning är inplanerad till kommande helg i samband med Landeryds-dagarna, men då blir det ånglok av mer normala dimensioner som hamnar i kamerornas sökare (ett B- och ett E-lok). Fick verkligen blodad tand i går ... :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

vonWow
Inlägg: 222
Blev medlem: 30 sep 2015, 10:30

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av vonWow »

Toppen film, ångloksnörd som man är [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer det andra avsnittet i videoserien om Sveriges minsta ånglok och dess färder vid Järnvägsmuseet i Kristianstad den 27 augusti 2016. I första halvan av filmen så är det väl lite av "same, same - but different" som i första avsnittet, men i andra halvan så håller jag en betydligt lägre profil! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:i andra halvan så håller jag en betydligt lägre profil!
Låg profil klär dig! (Fast det verkar lite naturvidrigt. ;-) )
Men vi väntar på ett riktigt blåsväder för en fältmässig test av micken.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: ... Men vi väntar på ett riktigt blåsväder för en fältmässig test av micken.
Ja idag så kände man igen Skåne igen, grannens vimpel syntes hotande nära att slita sig och flyga bort - men dessvärre så hann jag inte med att rigga upp och provfilma innan vinden mojnat framåt kvällningen (har jag sagt att det är snärjigt att vara panschis? :-CO ). Men det kommer säkert att blåsa fler gånger ...

Dags så för det tredje avsnittet i videoserien om det lilla ånglokstågte vid Järnvägsmuseet i Kristianstad den 27 aug 2016. Den här gången tittar vi lite på vad som finns i omgivningen också.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Mölle-Mats »

Här kommer så det fjärde och avslutande avsnittet om det lilla ånglokståget vid Järnvägsmuseet i Kristianstad. Här tittar vi väl mest på vad som finns runt omkring smalspårsbanan, men en liten snutt med det lilla ångloket finns också med.

Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Sture Bylén »

Då kan jag konstatera att den videomaskinella utrustningen funkar oklanderligt. För visst blåste det en del - det syntes tydligt i buskagen men märktes inte i micken.

Avsnitten hade dessutom lagom längd. [JC_doubleup.gif]

Men nu får det vara nog med smörandet: Försök gärna zooma liiite långsammare. ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Då kan jag konstatera att den videomaskinella utrustningen funkar oklanderligt. För visst blåste det en del - det syntes tydligt i buskagen men märktes inte i micken.

Avsnitten hade dessutom lagom längd. [JC_doubleup.gif]

Men nu får det vara nog med smörandet: Försök gärna zooma liiite långsammare. ;)
Oj, närapå en positiv recension - man bugar! :=KOMP

Håller som bäst på att lära mig att hantera den där extremt känsliga zoom-knappen, det går åt rätt håll men minsta lilla för mycket man trycker så far det iväg med blixtens hastighet - och om man samtidigt ska följa med runt när tåget passerar och kolla så man inte snubblar på ett utskjutande stativben när man går runt ... Att zooma in tycker jag går hyfsat, det är svårare vid utzoomning (och det är ju också då det är aktuellt när man ska följa med tågets passage och gå runt stativet samtidigt.

Att filma riktiga tåg i rörelse ute i Guds fria natur är något helt annat än att ställa upp kameran statiskt på ett stativ inomhus och filma modelljärnvägsanläggningar - jag lovar! Du borde prova någon gång ... :-BS .

Men övning ger ju som bekant färdighet (repetition är inlärningens moder, som de sade i det militära), det är bara att nöta på!
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Håller som bäst på att lära mig att hantera den där extremt känsliga zoom-knappen
Ja, jag har som bekant samma problem. Märkligt att man inte kan fixa en mera användarvänlig lösning. :(
Mölle-Mats skrev:Att filma riktiga tåg i rörelse ute i Guds fria natur är något helt annat än att ställa upp kameran statiskt på ett stativ inomhus och filma modelljärnvägsanläggningar - jag lovar! Du borde prova någon gång ... .
Nåja.... du kan ju titta 6.00 minuter in på nedanstående rulle.... 8-)


Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Håller som bäst på att lära mig att hantera den där extremt känsliga zoom-knappen
Ja, jag har som bekant samma problem. Märkligt att man inte kan fixa en mera användarvänlig lösning. :(
Ja, just ur den aspekten så var det bättre att filma med systemkameran och dess manuella "vrida på en ring på objektivet"-lösning för in- och utzoomning.
Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Att filma riktiga tåg i rörelse ute i Guds fria natur är något helt annat än att ställa upp kameran statiskt på ett stativ inomhus och filma modelljärnvägsanläggningar - jag lovar! Du borde prova någon gång ... .
Nåja.... du kan ju titta 6.00 minuter in på nedanstående rulle.... 8-)
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ

Jodå, jag minns mycket väl att du vid detta enstaka tillfälle ju givit dig ut från tryggheten inne i stationshuset och filmat de verkliga förebilderna därute i spenaten (det finns ju t o m bildbevis på min närvaro :-BS ) - men var ju "tvungen" att raljera lite ... :mrgreen: Men jag lovar - om du ställer dig nära banvallen och ska följa ett tåg som först närmar sig på avstånd och sedan följa med i en rask 180 graders "rundpall" när det passerar bara några futtiga meter från dina fötter för att slutligen följa det när det ångar vidare bort mot fjärran - ja, då ökar kraven drastiskt på in- och utzoomnings-fingerspitzgefühlen!

Mycket kul att återse den här videon (men den här tillkom väl innan Den Heliga Sturia-lagen instiftades, va? :twisted: ), i dagarna ett år sedan! Saknar förra hösten med Eltåg 100-evenemanget och Hallandsås-banans sista flämtande andetag, det känns lite tomt inför den nu annalkande hösten - vad ska jag hitte på att videofilma nu när muséitågs-säsongen är inne på upploppet för i år?
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:vad ska jag hitte på att videofilma nu när muséitågs-säsongen är inne på upploppet för i år?
Dags att du tar itu med årets adventskalender! Enligt Mölle-matematikern lär det bli hela 28 avsnitt i år så det gäller att börja i tid. Man kan ju undra vad det blir för tema....??
"Mickar jag mött"
"Det susar i micken"
"Galaxer i mina braxer, sa kapen Zoooom"
"Utan mick i Sirapsdalen"

Jag är övertygad om att forumkamraterna kan fylla på listan med ytterligare förslag. ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:vad ska jag hitte på att videofilma nu när muséitågs-säsongen är inne på upploppet för i år?
Dags att ta itu med årets adventskalender!
Om det nu blir tid till att producera någon sådan,ja - jag är skeptisk!
Sture Bylén skrev:Enligt Mölle-matematikern lär det bli hela 28 avsnitt i år...
Körs i aschulllä, söm kärringa sa när ho sattä säjjj på liiien - kan du räkna sååå långt??? :shock:
Sture Bylén skrev:Man kan ju undra vad det blir för tema....??
"Ta dej i (garn)häcken/(siraps)dalen"?
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3888
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av ford1929 »

Sture skrev Jag är övertygad om att forumkamraterna kan fylla på listan med ytterligare förslag. ;)
"Tåget som gått" :-CO

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:
Sture skrev Jag är övertygad om att forumkamraterna kan fylla på listan med ytterligare förslag. ;)
"Tåget som gått" :-CO
"Borta med (är?) vinden"?
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Lite stillbilder från Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Mölle-Mats »

Passade ju på att ta lite stillbilder också när jag var vid Järnvägsmuséet i Kristianstad, som finns att skåda på Facebook:
https://www.facebook.com/saxophone.colo ... 658&type=3
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av PeO »

"Den här sidan är tyvärr inte tillgänglig

Länken kanske är trasig eller sidan kan ha tagits bort."

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av Mölle-Mats »

PeO skrev:"Den här sidan är tyvärr inte tillgänglig

Länken kanske är trasig eller sidan kan ha tagits bort."
Är du inloggad på Facebook? Annars funkardet inte att titta på bidlerna tyvärr ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3888
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Lilla ånglokståget vid Kristianstads järnvägsmuséum

Inlägg av ford1929 »

ford1929 skrev:
Sture skrev Jag är övertygad om att forumkamraterna kan fylla på listan med ytterligare förslag. ;)
"Tåget som gått" :-CO

Roger(Forden)

"Titta vi filmar" ;)

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"