Toppbilden, visa:    


WNJ firar 40-årsjubileum

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

WNJ firar 40-årsjubileum

Inlägg av PeO »

Skövde Modellsällskap bildades hösten -76, efter att Krister Brandt satt in en annons i AoH om sin ide att bygga en bana med en förebild som planerats, men aldrig byggts. En lokal fanns i källaren under regionmusiken, ett möte hölls och klubben bildades. Läs mer om det på klubbens hemsida.
Igår, lördag 22/10 2016 hölls 40-årsjubileum med nuvarande och tidigare medlemmar (och en hel del av deras fruar)
Många kom naturligtvis innan annonserad starttid och tittade på banan, eller Växjö TV:s film om Krister Brandt, inspelad en kort tid innan hans frånfälle.
Bild
Uno Milton hade inte sett banan på många år.
Bild
Filip stod beredd uppe i spenaten och körde tåg,
Bild
....under tiden som kökspersonalen jobbade febrilt.
Bild
Gästerna lät sig förståss väl smaka, (och det gjorde det :-J :-T )
Bild
(som ni ser) Forummedlemmar HKN och S.Johansson till höger, Tommy J. bakom
Bild
Det gick inte att få med alla på bild.
Bild
LOK höll ett föredrag om MJ:ns historia i Sverige. Här tillsammans med en viktig del av den.
Uno är ingen man av stora ord, men berättar gärna om man frågar.
Bild
Göran Tholin kåserade, bl. a. om hur han fick kontakt med Krister, men också om den mystiska personvagnen nr 2, som här överlämnas till ordföranden, Göran Axelssson. Läs mer i WNJ-boken.
Bild
Efter föredragen blev det naturligt vidare snack och modelltittning. Betänk att det här loket byggde Uno för 70 år sedan! Skrotade kakelugnsluckor hade fin mässingplåt.
Bild
Nästan lika tätt som på bankalaset nere vid banan,...
Bild
.... så många satt kvar uppe i köket och studerade ritningshäftet med en del av Ammis ritningar, som förärades alla besökare,...
Bild
... eller tittade på modeller och byggen. "Oj, finns det såååå små lysdioder nu för tiden" Se mer i HLS:s tråd om sitt W2-bygge.
Bild
Ett tack till Ammi, Christe, Agne m. fl. som arrangerat.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: WNJ firar 40-årsjubileum

Inlägg av 1956 »

Tack för trevligt bildreportage! Kul att se Uno Milton still going strong.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: WNJ firar 40-årsjubileum

Inlägg av Svante Andersson »

Ja, en synnerligen trevlig tillställnig som jag tackar mycket, mycket glatt för att ha blivit inbjuden till! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Efter sju timmar på plats där det en stor del av tiden pratades med alla och envar kom man hem med rösten bara delvis i behåll... kan inte förstå varför. ;)

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: WNJ firar 40-årsjubileum

Inlägg av P Falk »

Tack för alla fina bilder ni delade med er av! Trevligt att se så många modellbyggare samlade på samma ställe!
Många grattishälsningar till WNJ !! [JC_doubleup.gif] :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19925
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: WNJ firar 40-årsjubileum

Inlägg av Johan Molin »

Kan bara instämma i grattis-kören! Tack för alla år ni har inspirerat oss andra till allting från byggen av allting mellan himmel och jord, till mer eller mindre hopplösa försök till skrönor! Skulle jag fortfarande vara vid vigör när 40 år till ha gått, hoppas jag bli inbjuden! :mrgreen:

Risken är väl dock inte så stor ... :=u

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: WNJ firar 40-årsjubileum

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev:

Risken är väl dock inte så stor ... :=u
Varför kalla det för risk?
Även om det kanske precis som för mig knappast är troligt tycker jag att chans låter bättre. Lite som att jämföra med glaset som är halvfullt eller halvtomt vid exakt samma nivå av dryck.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19925
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: WNJ firar 40-årsjubileum

Inlägg av Johan Molin »

Jag vet inte om det skulle vara så kul att vara 101 år gammal ...

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: WNJ firar 40-årsjubileum

Inlägg av PeO »

Alla vill leva länge, men ingen vill bli gammal, analogt med sången "alla vill till himlen, men ingen vill dö".
Att urvalet inbjudna hölls till de som är eller varit medlemmar hade sin grund i lokalens storlek och samlingens hanterbarhet. Det var inte menat att vara ett andra bankalas för året. Men du är välkommen Johan (och alla andra modellbyggare) till nästa års Bankalas, kan förväntas traditionsenligt gå av stapeln lördag vecka 24, lördag före midsommar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19925
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: WNJ firar 40-årsjubileum

Inlägg av Johan Molin »

Missförstå mig inte; det var bara ett milt raljerande över allas vår skröplighet! Alla medlemmar med honoratiores är väl värda ett riktigt firande tillsammans, så det så – och det synes ju ha varit synnerligen lyckat!

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"