Toppbilden, visa:    


Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Mölle-Mats »

Förr var det ju en tradition att Banverksmuséet/Sveriges Järnvägsmuseum/Järnvägens Muséum i Ängelholm körde Luciatåg Ängelholm-Båstad via Hallandsås-banan, men sedan ett drygt år tillbaka så är ju det inte möjligt längre. Passerade Ängelholm idag och svängde då förbi muséet, och snappade då upp att traditionen återföds i år - men i lite nya former.

Man kommer att köra ett ångloksdraget tåg Ängelholm-Malmö och tillbaka lördagen den 10 december, och sedan under söndagen tre turer runt triangeln Ängelholm-Kattarp-Åstorp-Ämgelholm. Vilket lok som ska få den äran att dra tågen var inte bekant för de personer som jag pratade med idag, men att det kan bli B 1429 (som står i lokstallet på muséets baksida) är det nog ingen högoddsare att gissa på.

Informationen på muséets hemsida är än så länge rätt sparsmakad, men de nuppdatering med mer detaljer kan nog väntas inom kort:
http://www.engelholm.se/jarnvagsmuseum/ ... erlysning/

Och såklart så har jag redan bokat in evenemanget i min planeringskalender, förstås ska jag stå där ute längs banvallarna och frysa i den skånska blåsten med kamerorna i högsta hugg!
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Mölle-Mats »

Nu har detaljerna klarnat och publicerats kring Järnvägens Muséums i Ängelholm jultågskörningar den kommande helgen, mer info finns här:
http://boka.engelholm.com/sv/evenemange ... 3D20161115
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Johan Molin »

Finns någon tidtabell, utifall man nu skulle vilja plåta tåget längs vägen?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Finns någon tidtabell, utifall man nu skulle vilja plåta tåget längs vägen?
Gissar att du är mest intresserad av resan Ängelholm-Malmö t o r under lördagen. Avgång 9:15 från Ängelholm via Åstorp/Teckomatorp (har jag snappat upp) med ankomst till Malmö C 11:58. Återresan sker mellan 16:56 till 18:13, nu lär visst färden ska gå via Knutpunkten i Helsingborg (där väl tåget ska skjutas igenom "Knudan" av ett ellok, Rc1 1007 tror jag).

På söndagen så körs så tre vändor i triangeln Ängelholm-Kattarp-Åstorp-Ängelholm, här finns mer info på Järnvägens Muséums hemsida (se länken ovan).

Vi får se om jag kommer iväg ut och filmar/fotar något, har drabbats av en elak infektion och är rätt utslagen i skrivande stund. Vi får väl hoppas att penicillinkuren har börjat verka lite bättre framåt helgen ...
Also sprach der Matserschmitt!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Kjedlund »

Tågets planerade framfart i Skåne kan följas på Trafikverkets "Dagliga grafer 2016". Klicka på det intressanta datumet, 161210 och gå sedan in på TrainPlan Graf X065 så kan man följa tåg nr 28003 för resan Ängelholm-Malmö och tåg 28002 för returresan i TrainPlan Graf X065 och X064. Där kan man till exempel se, om jag har tolkat det hela rätt, att tåget kommer att göra ett uppehåll i Flädie cirka 10:54 - 11:01 för tågmöte på nerresan, vilket jag hoppas jag kommer att få möjlighet att titta på.
http://www.trafikverket.se/for-dig-i-br ... afer-2016/

Vilken TrainPlan Graf man ska titta på hittar man under "Grafisk körplan".
http://www.trafikverket.se/contentasset ... d_graf.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Johan Molin »

Tack båda två! Vi får se om jag kan träffa på tåget någonstans under dagen!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Mölle-Mats »

Kjedlund skrev:Tågets planerade framfart i Skåne kan följas på Trafikverkets "Dagliga grafer 2016".
Ett jättebra tips, men jag måste nog erkänna att jag blev ganska snabbt lost när jag försökte hitta "mitt" tåg!

Men tipset om Flädie mottages med största tacksamhet, här borde jag nog hinna "runda" tåget via E4/E6 från Åstorp tror jag. Att försöka att med bil ge sig ut på småvägarna tvärs den skånska landsbygden längs slingriga små landsvägar genom alla små samhällen parallellt med järnvägen, och hinna genskjuta tåget är nog en "mission impossible" misstänker jag. Så nedresan får nog bli avgång Ängelholm, avång Åstorp (hoppas hinna emellan där) och sedan tågmötet i Flädie.

Till återresan hinner det ju bli mörkt, får se hur jag gör med den ... Kanske avgången från Malmö skulle funka, bangården där är väl rätt ordentligt upplyst!?! Skulle ju gärna vilja filma tåget när det går upp på viadukten vid Fria Bad/Gröningen i Helsingborg - hoppas de "dragit på" ångloket igen då och inte bara skjuter på tåget med Rc-loket.
Also sprach der Matserschmitt!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Kjedlund »

Mölle-Mats skrev: och sedan tågmötet i Flädie.
Då kanske vi ses i Flädie om inget annat kommer i vägen för min del.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Mölle-Mats »

Kjedlund skrev:
Mölle-Mats skrev:och sedan tågmötet i Flädie.
Då kanske vi ses i Flädie om inget annat kommer i vägen för min del.
Jag är rädd för att det därav blir intet, känns för tillfället som att jag nog kan ha åkt på influensan - ömsom svettas, ömsom fryser och ont i hela kroppen. Känns inte riktigt lockande att stå ute längs banvallarna i en knapp handfull plusgrader och snålblåst under de förutsättningarna tyvärr ... :(

Så jag får sätta mitt hopp till att några av er andra forumkamrater får tillfälle att ta lite bilder från evenemanget att delge oss här på forumet.
Also sprach der Matserschmitt!

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Kjedlund »

Bild
B 1429 med extratåg nummer 28003 ankommer till Flädie några minuter före tidtabell.

Bild
Tågmöte med Hector Rails "Mr Potato Head" på MÖTESSPÅRET.

Bild
B 1429 i Flädie 2016-12-10. Notera att loket har tuboelektrisk belysning med vacker topplykta, och följaktligen ingen gastub under hytten.

Bild
Tåg 28003 avgår från Flädie.

Bild
Längst bak i tåget Rc1 1007 som fyller 50 år nästa månad.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Johan Molin »

Tack för vackra bilder! Jag hade ett tag tänkt göra dig sällskap eftersom jag skulle åka upp till Helsingborg i dag. Tyvärr sprack dock mitt tidsschema.
Notera att loket har turboelektrisk belysning med vacker topplykta, och följaktligen ingen gastub under hytten.
Det är skönt att det finns kunnigt folk att tillgå här på Mötesspåret! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Mölle-Mats »

Kjedlund skrev:B 1429 med extratåg nummer 28003 ankommer till Flädie några minuter före tidtabell. ...
Tack för mycket fina bilder! [JC_doubleup.gif]

Ja, som jag väl redan förvarnat om så dök jag inte upp, är däckad i influensan och får dessvärre hålla mig hemma denna händelserika helg! Får njuta av de bilder och videofilmer som ni som varit där ute längs spåren producerat, kan väl tipsa om att det dyker upp en hel del även i gruppen "Järnvägar förr och nu" på Fejjan. Men visst är det väl f-n att man ska bli sjuk just den här helgen, som jag verkligen hade sett fram emot ... :evil:

I skrivande stund så är det väl en liten stund kvar innan returresan från Malmö till Ängelholm ska göras, och i morgon så blir det ju tre turer med triangelkörning Ängelholm-Kattarp-Åstorp-Ängelholm, hoppas på att någon är med och förevigar även där!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Johan Molin »

Triangelspåret i Kattarp byggdes först 1955.

Tidigare fick alla tåg från Stockholm som medförde internationella vagnar färjas över via Malmö - Köpenhamn, med ett undantag; Skandinavien - Hollandexpressen, som 1953 började föras över via HH-leden. Vilket i praktiken måste inneburit att loket fick gå rundgång i Kattarp för att tåget skulle kunna nå sin destination.
Återkommer till detta i tråden om internationella tåg; det har direkt bäring på bl a Padborg!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Triangelspåret i Kattarp byggdes först 1955.

Tidigare fick alla tåg från Stockholm som medförde internationella vagnar färjas över via Malmö - Köpenhamn, med ett undantag; Skandinavien - Hollandexpressen, som 1953 började föras över via HH-leden. Vilket i praktiken måste inneburit att loket fick gå rundgång i Kattarp för att tåget skulle kunna nå sin destination.
Återkommer till detta i tråden om internationella tåg; det har direkt bäring på bl a Padborg!
Ah, intressant! [JC_doubleup.gif] Ser fram emot ytterligare info om detta.

Spåret Åstorp-Hasslarp-Kattarp - som ju är en del av triangeln - utgjorde ju en del av salig Mölle-banan, och i Kattarp så kanske man "klöv av" direktvagnarna Berlin-Mölle från resten av de internationella tågen på sin tid (men de gick väl knappast via Padborg, va?)!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19947
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Johan Molin »

Möllevagnarna torde vara värda ett eget kapitel. Om de nu gick ända från Berlin ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ångloksdragna tåg i Lucia i Ängelholm

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Möllevagnarna torde vara värda ett eget kapitel. Om de nu gick ända från Berlin ...
Jag har sett det hävdas att de gjorde det (minns inte var, kanske var det i den vederhäftiga publikationen Mölle-Kuriren?). Men antagligen så handlade det väl bara om några få år och någon kort period under turistsäsongen!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"