Toppbilden, visa:    


Öppet hus Hallsberg

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Öppet hus Hallsberg

Inlägg av bermod »

Hallsbergs MJ-Klubb
Nu på lördag-söndag 8-9 oktober är det öppet hus i Bergöska huset i Hallsberg,då har även vi visning av vår anläggning med körningar mellan 11,00-17,00.Välkomna för ett besök.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av Johan Molin »

Hoppas någon passar på att visa vackra foton! Lycka till!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av cgn1954 »

Jag åker å kollar på söndag...

Tar med kameran. :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av bermod »

Hemkommen från en lyckad dag i Hallsberg,vi hade ca 140-150 personer som besökte oss jättekul. [JC_doubleup.gif] : Vi har öppet samma tid imorgon söndag så ni är välkomna igen. Johan jag ber om ursäkt men kameran låg naturligtvis kvar på bänken i hallen hemma,måste vara minnet. :-Dia Men jag såg att det fanns lite bilder inlagda på Facebook av besökare.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av cgn1954 »

Hoppas kaffet inte är slut till imorrn...

Kul med så många besökande. Hjärtligt grattis. [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av Johan Molin »

Det låter som om det varit en lyckad dag! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av cgn1954 »

Tack Andreas och Bertil för mottagandet idag - och kaffet. :)

Fin anläggning och perfekt lokal. Det såg ut att ha kommit en del folk idag oxå...

Bilder blir det - men lite senare - nån vacker dag.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av cgn1954 »

Så... här följer ett litet antal (!) bilder från Öppet Hus hos Hallbergs Modelljärnvägsklubb söndagen den 9 oktober 2016.

Vill tacka Andreas Karlsson (ordf.) och Bertil Modin (bermod) för guidningen och vänligheten.

Imponerande bana, fantastisk lokal för ändamålet - kommunen sponsrar i stort sett det mesta - klubben bygger och har gjort det i 4 år. Om ytterligare 4 år tänker man sig att ha banan hyfsat klar - men som vi vet - den blir aldrig riktigt klar.

Några översiktsbilder först.

01 - Loggan
Bild

02 - Spårplanen - anläggningen ska spegla nutid - med kanske ett å annat veterantåg. Höger och vänster spårsida ska man tänka bort, de är till för att knyta ihop stationsområdet med rangerbangården. I verkligheten så kommer stationsområdet och sen sträcker sig rangerbangården "vänster-ut". Notera att klubben dragit lite extra spår längs med väggarna och till "garaget" i verkstan.
Bild

03
Bild

04
Bild

05
Bild

06 - Här ses huset/magasinet med modelljärnväg (övre plan) och järnvägsutställningen (nedre plan) från Hallsbergs perrong ....
Bild

07 - ... men man når inte huset från perrongen utan får gå förbi det fina stationshuset först.
Bild

08 - Verkstan med "garage"... f n två hyllplan, det ska bli ett till plan över de två
Bild

09 - Bermod mekar
Bild

10 - Andreas visar laserskärmaskinen. Resultaten är mycket fina, staket, tak, osv.
Bild

11 - Översiktsbild 1 - stationsområdet
Bild

12 - Översiktsbild 2 - lokstallsområdet, granne med stationsområdet
Bild

13 - Översiktsbild 3 - rangerbaneområdet, 3-delat där själva rangeringen sker i mittdelen (riktningsgrupp) som ska byggas ut till dubbelt så många spår som nu. 1:a och 3:e delen är uppställning (dvs. in- och utfartsgrupp). Se bild 02 ovan.
Bild

14 - Nu blir resten av bilderna i huvudsak mest "miljöbilder", dvs. på i stort sett färdiga byggen.
Bild

15 - Kyrkan
Bild

16 - Gravstenarna är enligt uppgift placerade helt enligt förebild.
Bild

17 - Församlingsgården, eller vad det nu heter ... notera de fint laserskurna snöstoppen på taket!
Bild

18 - Detta är enligt ordföranden "ett fult modellträd" men det finns en rimlig förklaring - förebilden är lika ful den. :-)
Bild

19 - Givetvis är Räddningstjänsten ut i ärende. Klubben funderar som bäst på att hitta en lösning, ett rökaggregat som ska fixa röken i gräsbranden. Enligt uppgift kan lösningen vara på G.
Bild

20 - Spåren - 2R - knappt meterspårslängder och handlagda OCH handlagda plus målade slipers. Notera dvärgsignalen vid pilen - ja - den är liten men klubben har designat den, lysdioder och hus och de lyser väldigt fint. Finns ett antal dvärgar i drift.
Bild

21 - Huvudvägen (!) till vänster och på många platser på anläggningen är uppbyggd med Faller Car System.
Bild

22 - Terminalen, till vänster om stationsområdet och lokstallsområdet.
Bild

23 - Koloniträdgårdar
Bild

24 - Åter en översiktsbild på rangerbaneområdet, låååånga tåg blir det.
Bild

25 - Direkt utanför fönstret dundrar tågen förbi . . .
Bild

26
Bild

27 - Stenbrottet - många arbetstimmar ligger bakom. Imponerande.
Bild

28 - Snygga svepande linjer . . .
Bild

29
Bild

30 - Ja, Hennans station på tillfällig placering. Ska få en annan plats så småningom . . .
Bild

31 - Vindkraften som driver hela anläggningen.
Bild

32
Bild

33
Bild

34 - Campingen . . .
Bild

35 - Ett blommande äppelträd
Bild

36
Bild

37
Bild

38
Bild

39 - Tågen styrs av Train Controller Gold - och ska vara så programmerade att hastigheterna stämmer med förebilden, det såg väldigt bra ut, realistiskt.
Bild

40 - En till bild på terminalen
Bild

41 - Laserskurna och handbyggda hus
Bild

42 - Takplåtsveckningen - "ränderna" på taket - består av sytråd
Bild

43 - Handbyggda vagnar precis enl. förebilden och med en sned skylt. Var finns vagnarna? Jo - se bild 06 - de står där nu!
Bild

44
Bild

45
Bild

46 - Kommunens järnvägsutställning finns i bottenplanet under MJ- anläggningen. Öppet på sommaren då kommunens ungdomar sköter ruljansen inklusive café och modelljärnvägen ovanpå.
Bild

47 - Bildkollage från utställningen.
Bild

Till slut en liten film av dålig kvalitet - beklagar - men känslan kanske infinner sig . . .
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av Mölle-Mats »

Tack för många fina bilder och videosnutten på den här fantatstiska anläggningen! [JC_doubleup.gif]

Men som vanligt kommer min Matserschmittiga kommentar om de nedfällda strömavtagarna på elloken, det förtar helhetsintrycket tyvärr. Här borde det nog finnas marknad för en attiralj för en anordning som håller dem uppfällda på "lagom" höjd!?!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av cgn1954 »

Mmmm.... kontaktledning är svårt i H0 och neråt, faktiskt i skala 1:1 också.

Men det finns en naturlig förklaring: Hallsbergs MJ har väldigt många kontaktledningsstolpar och bryggor, mest Entec men som jag fick veta så är många av dessa bara preliminärt installerade, en del lutar lite för mycket, en del sitter inte fast än. Då det finns ingen exakt "fri höjd" vilket gör att man väntar med strömavtagarna. Helt enkelt. Av säkerhetsskäl. Klokt tycker jag... :)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Mmmm.... kontaktledning är svårt i H0 och neråt, faktiskt i skala 1:1 också.
Jo jag är väl medveten om det problemet. Därför känns det lite extra bra med min ansats med Padborg kring skiftet mellan 50- och 60-talen, där var ju tack och lov inte eletrifierat då! :-T

Vilket förstås inte hindrar att det finns såväl ett antal ellok som en massa kontaktledning (mest gammal "fin" och "fältmässig" Märklin - inga ledningsbrott på de balkarna inte :-BS ) i mina gömmor, men det har jag för avsikt att avyttra alltsammans ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av ford1929 »

kul med lite bilder...dom tackar vi för


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av Johan Molin »

Ytterligt imponerande projekt! Det BORDE kunna bli en attraktion framöver! Och Tack Göran för bild- och fimreportaget!

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Öppet hus Hallsberg

Inlägg av bermod »

Vi i Hallsberg tackar och bockar för ditt förstklassiska reportage,du är hjärtligt välkommen igen. [JC_doubleup.gif]

Skriv svar

Återgå till "Föreningar och evenemang"