Toppbilden, visa:    


Edition Atlas

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Edition Atlas

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det har skrivits en del här på Mötesspåret om Edition Atlas och deras samlarmodeller. För egen del har jag tecknat mig för såväl Volvo som Saab och Buss serierna. Av dessa har bussarna i skala 1/72 avslutas medan Volvoserien närmar sig slutet. Dessutom har jag testat Traktorserien och Brandbilsserien (1/72) men snabbt avbetställt dessa då jag inte funnit dem intressanta. Mina erfarenheter av Edition Atlas är i stort sett prositiva, enbart en fellleverans medan min bror drabbats av två modeller på avigvägar. Dock kan man diskutera om Edition Atlas har ett bra system för spårbarhet av betalningar.

Nu närmar sig slutleveransen av Volvoserien som skall innehålla totalt 60 bilar och jag har 13 bilar kvar att se fram emot. Förutom de sista, nr 56-60, saknar jag nr 26 (ÖV4), nr 32 (P1800 Printz), nr 38 (Amazon Polis), nr 42 (343 Politie), nr 45 (480 Turbo), nr 47 (Amazon 123 GT), nr 52 (C70 convetible) och nr 54 (264 TE Landaulet).

Senaste Volvon jag fick var denna;
Bild

Edition Atlas har flera samlarserier som inte hittat till Sverige men som jag tror skulle vara av intresse. Dels finns en serie spårvagnar i skala 1/87 där bland annat en spårvagn från Göteborg återfinns. Det finns också en serie av smalspåriga lok- och motorvagnar i skala 1/87, dock tydligen utan svensk anknytning, som skulle vara trevliga. Härromdagen aviserades så en serie statiska elloksmodeller i skala 1/87 för den Tyska marknaden;
Bild

Bortsett från en Krokodil till ett skapligt pris är det egentligen den bifogade "planschen" som är intressant. Här visas bland de 20 elloken såväl El12, den Norska versionen av Dm-loket, som det Svenska Rc-loket. Därmed kanske en serie som Edition Atlas även rikta mot Sverige?

/Ola

McDOZ
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 jan 2014, 10:09
Ort: Malmö

Re: Edition Atlas

Inlägg av McDOZ »

Hej Kapten Likström och andra!

Min erfarenhet av Edition Atlas Volvo-serie kan inte vara bättre än 100%
3 stycken dubbletter på raken har jag fått nu i början på året.
Riv räkningarna och behåll fordonen fick jag till svar när jag ringde deras kundtjänst.

Lok-serien verkar intressant, ifall det blir metall kåpor och lika fina som Volvo-serien
blir jag gärna samlare av dessa, även ifall de flesta är av Tyska förebilder.

// G-A Persson, Malmö

Användarens profilbild
Jigun
Inlägg: 337
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:01
Ort: Sölvesborg

Re: Edition Atlas

Inlägg av Jigun »

Morron :?
Beställde rallyserien och fick första bilen. Ringde och skulle avbeställa den men se de gick inte för det var n bil på väg. Den kom igår med hylla och litta annat lullull. 239:-. Samtidigt kom en andra Carlssson SAAB på ett annat kundnummer och ett erbjudande om att få den första bilen gratis och andra bilen för 69:- + frakt 29:-.
Kan ju ha ett hörn med ett litet bilrally på en ev anläggning. 2 SAAB:ar och 2 Volvo PV.
Jigun

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Edition Atlas

Inlägg av LYR »

Bild

Dessutom fanns detta erbjudande som skulle testa intresset för en svensk lastbilsserie, men pga av för litet antal beställningar kunde det aldrig realiseras fick jag besked om, då jag senare ringde upp och frågade varför inget hade hänt.

I samband med det samtalet frågade jag också varför inte vi i Sverige fått erbjudande om spårvagnar i skala 1:87 - särskilt då med tanke på Göteborgsspårvagnen.
Det fick jag inte svar på direkt, men min synpunkt skulle framföras till huvudkontoret.

För några veckor sedan fick jag två presenter från Edition Atlas - en från vardera "Kollektion Trams Int. CMC"
och "Kollektion VOLVO TRUCKS" - det var två kulspetspennor!

Så där har vi blivit uppdaterade på den punkten... det kan väl påstås att vi i de skandinaviska/nordiska länderna har kommit lite utanför den europeiska gemenskapen....

/LYR

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Edition Atlas

Inlägg av Lihkströmsverken »

LYR skrev:Bild

Dessutom fanns detta erbjudande som skulle testa intresset för en svensk lastbilsserie, men pga av för litet antal beställningar kunde det aldrig realiseras fick jag besked om, då jag senare ringde upp och frågade varför inget hade hänt.
/LYR
Nu tror jag inte vi skall kasta in handduken helt när det gäller Lastbilsserien eftersom det nyligen visats på olika kontinentala forum bilder som visar att ytterligare två "Lastbilar" tagits fram i testserien. Dels är det en "målningsvariant", ASG, av N88:an, dels en F88 djurtransportbil. Så håll tummarna .....

/Ola

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Edition Atlas

Inlägg av Cor van der Meijde »

Det är inte bara i Sverige som en del serier är inte till salu.
Serien Michel Valliant erbjuds endast i Frankrike.
Serien TinTin nu erbjuds endast i Nederländerna.
Den Daf serien avbryts, tills mycket stor besvikelse för de nederländska samlare.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Edition Atlas

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så kom ett livstecken från Atlas Edition och deras Volvo serie till sist. Idag fick jag deras 61:a Volvo, nämligen en 760 GLE 1982. Det var till sist ett besked om att serien inte slutade i och med bil nr 60 utan kommer att fortsätta än med några fordon. Som vanligt kommer inte bilarna i turordning utan jag saknar fortfarande 7 bilar ur serien 1-60, nämligen;
Nr 38 Amzon Polis
Nr 45 480 Turbo convert
Nr 47 Amazon 123 GT
Nr 52 C70 convertible
Nr 54 264 TE Landaulet
Nr 57 PV4
Nr 60 Venus Bilo

Även Saab serien har kommit lite ur fas (?) även om man där varit lite mer regelbunden med leveranser. Härromdagen fick jag som min bil nr 23 deras 28:e en Saab 9-7X SU , alltså saknas här nu fem bilar för mig i dagsläget, nämligen;

Nr 16 Saab 96 V4 1969
Nr 19 Saab 99 2-door 1969
Nr 21 Saab 99 GL (last one) 1980
Nr 24 Saab 900 Gli 5-door 1979
Nr 27 Okänd modell

När det gäller Saab serien fick jag för första gången problem här. Det saknades nämligen ett informationsblad om fordonet och när jag efterlyste denna uppenbara felpaketring fick jag besked att "det kommer tillsammans med nya faktura, avvakta". Spännande att se om detta gäller eller jag få "kravbrev".

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Edition Atlas

Inlägg av Lihkströmsverken »

Atlas Edition tycks fått upp farten till sist när det gäller Volvo-serien. Efter ett uppehåll över vintern och tidig vår har jag nu fått bilar i snabb tur. Idag kom t.ex deras bil 63 i serien, Volvo PV51 Cabriolet;

Bild

/Ola

Användarens profilbild
hyperstate
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 dec 2011, 08:16
Ort: Västra Gällsjön

Re: Edition Atlas

Inlägg av hyperstate »

Fick idag reklam blad från Atlas angående ellok. Är det någon annan som har sett den? Erbjudandet var att få köpa en krokodil till bra pris.
Är det nån som har sett loken i verkligheten, då menar jag modellen ftån atlas? På bilden såg det bra ut.
Lars
Postverket

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Edition Atlas

Inlägg av Lihkströmsverken »

Vill minnas att jag sett att Atlas ellokserie bland annat skall innehålla ett Norskt malmtågslok littera El12.

/Ola

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Edition Atlas

Inlägg av Stinky »

Jag har köpt krokodilen och det norska tvådelade malmloket.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: Edition Atlas

Inlägg av LYR »

Stinky skrev:Jag har köpt krokodilen och det norska tvådelade malmloket.
Det vore intressant om du ville visa modellerna här på forumet...tycker du att modellerna var ok, med tanke på prisnivån?
/LYR

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Edition Atlas

Inlägg av Arne Lindgren »

LYR skrev:
Stinky skrev:Jag har köpt krokodilen och det norska tvådelade malmloket.
Det vore intressant om du ville visa modellerna här på forumet...tycker du att modellerna var ok, med tanke på prisnivån?
/LYR
Jag fick min krokodil häromdagen.
Men vad gör man med den. Beredskapslok under kamoflagenät.
Eller ställer in den in en tunnelmynning och låter takljuset tändas då och då lillsammans med LED-ar i strålkastarna och ett Tuuut.. sen låter det slockna igen.
Med tanke på prisnivån.. ytterligt prisvärt för 49:-

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Edition Atlas

Inlägg av Mölle-Mats »

Arne Lindgren skrev:Jag fick min krokodil häromdagen.
Men vad gör man med den.
Men snälla Arne, en Krokodil är ju nästan lika oumbärlig på en MJ-anläggning som en Stortysker!!! Du finner säkert på råd vad göra med den!

Själv ska jag ha en som ska bogseras genom Padborg (har ju faktiskt hänt i verkligheten, och med lite hjälp av the Doc så kan man väl justera tidsscenariot tillbaka från framtiden 2015 till cirka 1960 ... :-BS ). Så om någon har en billig Krokk till övers i skala H0 - inget krav att den fungerar, däremot är det ett oavvisligt krav att den är grön och schweizisk - så give me an offer I can´t refuse!
Also sprach der Matserschmitt!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Edition Atlas

Inlägg av Arne Lindgren »

Mölle-Mats skrev:
Arne Lindgren skrev:Jag fick min krokodil häromdagen.
Men vad gör man med den.
Men snälla Arne, en Krokodil är ju nästan lika oumbärlig på en MJ-anläggning som en Stortysker!!! Du finner säkert på råd vad göra med den!

Själv ska jag ha en som ska bogseras genom Padborg (har ju faktiskt hänt i verkligheten, och med lite hjälp av the Doc så kan man väl justera tidsscenariot tillbaka från framtiden 2015 till cirka 1960 ... :-BS ). Så om någon har en billig Krokk till övers i skala H0 - inget krav att den fungerar, däremot är det ett oavvisligt krav att den är grön och schweizisk - så give me an offer I can´t refuse!
Den är ju längre än V1:an.. jag får göra en bredare flod. :-JJ

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Edition Atlas

Inlägg av Svante Andersson »

Mölle-Mats skrev:
Arne Lindgren skrev:Jag fick min krokodil häromdagen.
Men vad gör man med den.
Men snälla Arne, en Krokodil är ju nästan lika oumbärlig på en MJ-anläggning som en Stortysker!!! Du finner säkert på råd vad göra med den!

Själv ska jag ha en som ska bogseras genom Padborg (har ju faktiskt hänt i verkligheten, och med lite hjälp av the Doc så kan man väl justera tidsscenariot tillbaka från framtiden 2015 till cirka 1960 ... :-BS ). Så om någon har en billig Krokk till övers i skala H0 - inget krav att den fungerar, däremot är det ett oavvisligt krav att den är grön och schweizisk - så give me an offer I can´t refuse!
Varför får den inte vara brun? Var väl originalfärgen på dessa kräldjur?
För med den käre doktorn inblandad kan man ju gå längre tillbaka... transport till och från en tidig provkörning på malmbanan i ditt scenario. Finns i och för sig inga stortysker då men lite spelrum fål man väl ta sig.
Sen kan man ju göra en malmbanescen med ett gäng Mas 1908 i kroken...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Edition Atlas

Inlägg av Arne Lindgren »

Mölle-Mats skrev: Själv ska jag ha en som ska bogseras genom Padborg (har ju faktiskt hänt i verkligheten, och med lite hjälp av the Doc så kan man väl justera tidsscenariot tillbaka från framtiden 2015 till cirka 1960 ... :-BS ). Så om någon har en billig Krokk till övers i skala H0 - inget krav att den fungerar, däremot är det ett oavvisligt krav att den är grön och schweizisk - så give me an offer I can´t refuse!
Jag lossade den från plattan den stod på.. du får nog skaffa ett DM3 att bogsera med, hjulen snurrar inte :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Edition Atlas

Inlägg av Mölle-Mats »

Svante Andersson skrev:
Mölle-Mats skrev:Så om någon har en billig Krokk till övers i skala H0 - inget krav att den fungerar, däremot är det ett oavvisligt krav att den är grön och schweizisk - så give me an offer I can´t refuse!
Varför får den inte vara brun? Var väl originalfärgen på dessa kräldjur?
Förvisso så var ju originalkulören brun, men som alla völ vet så är jag inte särskilt förtjust i (det var den här dagens understatement!) dassbruna ellok ... :mrgreen:

Nä, skämt åtsido som frukthandlar´n sade - anledningen är ju helt enkelt det att jag fått gröna Krokodiler på hjärnan efter förra höstens "Den Underbara Krokodiljakten"! Och som grädde på det moset så var ju Märklins klassiska Krokodil CCS 800/3015, som väl de flesta Märklinist-grabbar drägglade över i katalogerna in the golden oldies, gröna. De bruna varianterna får helt enkelt inget grepp om min hjärterot ...
Arne Lindgren skrev:
Mölle-Mats skrev: Själv ska jag ha en som ska bogseras genom Padborg ...
Jag lossade den från plattan den stod på.. du får nog skaffa ett DM3 att bogsera med, hjulen snurrar inte :-CO
Nä, en Dm3:a funkar inte - Padborg var ju inte elektrifierat på "min" tid!!! Men det vore väl f-n om inte en dansk stortysker (eller fler om så krävs - jag har snart fått ihop råmaterial till alla de 10 individuella lok som DSB hade) ska fixa det!!!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Edition Atlas

Inlägg av Svante Andersson »

Bild
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Edition Atlas

Inlägg av Mölle-Mats »

Och riktigt roligt var det när jag fick Krokodilen däruppe på underbara Hallandsås-banan i kamerasökaren!!! [JC_doubleup.gif]
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Edition Atlas

Inlägg av kilowatt »

Arne Lindgren skrev:
Mölle-Mats skrev: Själv ska jag ha en som ska bogseras genom Padborg (har ju faktiskt hänt i verkligheten, och med lite hjälp av the Doc så kan man väl justera tidsscenariot tillbaka från framtiden 2015 till cirka 1960 ... :-BS ). Så om någon har en billig Krokk till övers i skala H0 - inget krav att den fungerar, däremot är det ett oavvisligt krav att den är grön och schweizisk - så give me an offer I can´t refuse!
Jag lossade den från plattan den stod på.. du får nog skaffa ett DM3 att bogsera med, hjulen snurrar inte :-CO

Att hjulen inte snurrar är ju helt i enlighet med originalet, den där vi skulle fått se på väg till Gävle hade precis samma fenomen till o från

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Edition Atlas

Inlägg av PeO »

Här står hjulen och väntar på att få snurra igen.
Bild
Bilden länkad till Drehscheibe.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Edition Atlas

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jag, liksom flera andra, hakade på Atlas Editions krokodilerbjudande häromåret. Till skillnad mot många andra fortsatte jag att samla på lokmodellerna och idag sitter jag här med "Modell nr 24" av totalt 30 modeller och nu kom den!
Rc3 1027 bild1.JPG
Alltså modellen av Rc-loket.
RC3 1027 bild 2.JPG
Så kommer frågan; Vad skall jag med denna modell till? Svaret blir som alltid; "Bra att ha"-

/Ola

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Edition Atlas

Inlägg av Svante Andersson »

Lihkströmsverken skrev:
Så kommer frågan; Vad skall jag med denna modell till? Svaret blir som alltid; "Bra att ha"-

/Ola
Måste bara paras ihop med några av de 80-talsvagnar som kommer från HNoll. Men håll inte andan medan du väntar...

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Jigun
Inlägg: 337
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:01
Ort: Sölvesborg

Re: Edition Atlas

Inlägg av Jigun »

Morron alla Vänner.

Sitter och skall kolla vad som hänt med Edition Atlas. Ser att denna försäljare har tydligen kastat in handsken.
Själv hoppade jag av och bröt med dem fast min SAAB, Volvo och lok-samling inte var färdiga.
Detta var på grund av att de sagt att de skickat modeller som jag inte fått, samt att några modeller
inte var i ett skick att jag accepterade dessa.
Levererades dessa samlingar till det antal som de hade lovat eller blev de avbrutna i förtid?

Jigun

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Edition Atlas

Inlägg av Stefan S »

https://www.editionsatlas.fr/

info om nedläggningen,,,,,,

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"