Toppbilden, visa:    


Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Traveller skrev:Vogner av NSB type BF11 eller BF12 har meg bekjent aldri vært utenfor landets grenser.
...
Og ingen NSB-vogner fikk kjøre syd for København. De er nemlig for brede! :=u
Tack för klara besked, även om det väl inte var det jag hade hoppats på att få höra ...

Men här tror jag ändå att jag kommer att "låna" tesen "Kung på mijn egen anläggning" från Bylénismen och låter vagnarna rulla med i tågen genom lilla Padborg då och då (liksom jag även tänker låta lok av typerna Br 01 och Br 03 dra de internationella tågen mellan Flensburg och Padborg). Eller så får jag ha en norsk dag lite då och då (och då givetvis den syttende mai) på anläggningen och låta Stortyskern köra runt med de bägge vagnarna i kroken.
Also sprach der Matserschmitt!

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av BAn »

Mölle-Mats skrev:Tack för klara besked, även om det väl inte var det jag hade hoppats på att få höra ...
Det är lugnt. Det finns nog parallella universum - med rymligare banprofil och skarpare kurvor, kanske t.o.m. med punktkontakter!
I dem har man nog också byggt ut till dubbelspår även genom Sönderjylland redan för många år sedan! :-T

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Traveller »

Mölle-Mats skrev:Men här tror jag ändå att jag kommer att "låna" tesen "Kung på mijn egen anläggning" från Bylénismen och låter vagnarna rulla med i tågen genom lilla Padborg då och då
Deres Majestet gjør naturligvis som Deres Majestet lyster!
Mölle-Mats skrev:Eller så får jag ha en norsk dag lite då och då (och då givetvis den syttende mai) på anläggningen och låta Stortyskern köra runt med de bägge vagnarna i kroken.
Ja, det er jo som regel varmt i været midt i mai! (BF11/B3K har ikke dampvarme)

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

De svetsade SJ-vagnarna gick inte heller längre än till Köpenhamn av samma skäl som gjorde att de norska inte gjorde det (förutom den svetsade ACo2c-vagnen från 1938 utan rillor, den var ju byggd som ersättare till de gamla Ao2-vagnarna på linjen Stockholm/Oslo – Berlin, och på den linjen får man väl säga att "de blomstrade en sommar" – 1939. Senare tillkom ju också ABo24-vagnarna byggda med tyskt stuk). Men som sagt, såväl vagnsbredden som avsaknaden av ångvärme låg de flesta svenska vagnar i fatet.

Någon måste ju berätta sanningen även för en kung! :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Någon måste ju berätta sanningen även för en kung! :-CO
Attans, Peo hade nog rätt när han undrade om det var MMM (månadens Mölle-Mats) som nu åter inträffat. 4 "oanvändbara" vagnar av 4 (o)möjliga blev alltså helgens skörd (får väl trösta mig med att jag i alla fall fick en Br 50:a till till ansamlingen) ... :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Stefan S »

Mölle-Mats skrev:
Johan Molin skrev:Någon måste ju berätta sanningen även för en kung! :-CO
Attans, Peo hade nog rätt när han undrade om det var MMM (månadens Mölle-Mats) som nu åter inträffat. 4 "oanvändbara" vagnar av 4 (o)möjliga blev alltså helgens skörd (får väl trösta mig med att jag i alla fall fick en Br 50:a till till ansamlingen) ... :-r2

De norska vagnarna har kanske kommit till Danmark med tågfärjan till Hirtshals :-CO

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Traveller »

Stefan S skrev:De norska vagnarna har kanske kommit till Danmark med tågfärjan till Hirtshals :-CO
Joda, Hjørring Privatbaner slapp i land litt av hvert fra Kristiansand-fergen:
Traveller skrev: I 1941 kom NSBs svar på Y1, nemlig BM 87. Dette var en lettvekts stålkonstruksjon, men uten mulighet for togkjøring (men man kunne ha med en reisegodstilhenger, såkalt campingvogn). Her er et bilde som tyder på nordisk forbrødring:

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Samlingsportalen innehåller faktiskt ett par bilder av 40-talsvagnar som kommit med färjan över till Sassnitz. De var dock tydligen bara följevagnar till ett sällskap honoratiores som bevistade insättandet av en ny tågfärja på linjen. Ska se om jag kan återfinna detta framöver, det kommer i så fall att dyka upp ibland de internationella tågen ...

Dessa vagnar vände dock direkt om hem till Sverige, så att hävda att "de gått i trafik i Tyskland" blir att töja på sanningen mer än gummibandet håller för. Eller som salig Storm P uttryckte det: "Det är besvärligt att vara hederlig när man ska sälja gummiband i metervara" ... :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Samlingsportalen innehåller faktiskt ett par bilder av 40-talsvagnar som kommit med färjan över till Sassnitz. ...
Dessa vagnar vände dock direkt om hem till Sverige, så att hävda att "de gått i trafik i Tyskland" blir att töja på sanningen mer än gummibandet håller för. Eller som salig Storm P uttryckte det: "Det är besvärligt att vara hederlig när man ska sälja gummiband i metervara" ... :-CO
Nu är ju sidotecknad en dj-kel till "nasare", så det ska väl inte vara så stora problem att sälja in idén (åtminstone inte till mig själv) om att en svensk 40-talsvagn (och även ett par NSB-vagnar) då och då förirrade sig ända ned genom Padborg för vidare färd in i das Vaterland! Eller för att travestera M A Numminen: "såmm en kommisnodd töjer jag mik port från dik"! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Problemet är att i Sverige och Norge med sina stora ödemarker valde man att ha ett stort fritt rum, brett mellan dubbelspåren och breda vagnar (vilket iofs gav en större komfort än de smala vagnarna i Tyskland, Frankrike osv). Att slösa med utrymme på det sättet var otänkbart på den tättbefolkade kontinenten (extremfallet är väl Storbritannien!). Så det fria rummet i Tyskland räckte helt enkelt inte till för att köra ordinarie svenska personvagnar där, utan svenskarna var som beskrivits ovan tvingade att specialanpassa sina kontinentvagnar efter den måttstandard som var gällande söderöver. Månne det kanske förklarar att svenskarna körde sovvagnar från Norge och söderut också (så slapp norrmännen duplicera arbetet genom att bygga egna kontinentvagnar?).

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev: [D]et fria rummet i Tyskland räckte helt enkelt inte till för att köra ordinarie svenska personvagnar där, utan svenskarna var som beskrivits ovan tvingade att specialanpassa sina kontinentvagnar efter den måttstandard som var gällande söderöver.
Wikipedia har en grundig redegjørelse https://de.wikipedia.org/wiki/Gabarit_PPI (den som fortrekker kortversjonen kan se her: https://en.wikipedia.org/wiki/Berne_gauge). Det var naturligvis franskmennene som skapte de største probleme ...

Forskjellen mellom "nordskandinavisk" og kontinentalt profil er egentlig på dobbeltspor, der sporsenteravdstanden på fri linje opprinnelig kun var 3,5 meter. Da må nødvendigvis materiellet bli smalere! På enkeltspor er imidlertid avstanden mellom sporene - f.eks. på stasjoner - fire (KPEV) eller 4,5 meter (DRG). Tyske enkeltsporbaner har dermed bredere fritt profil og det er dette profilet som ble valgt i Sverige og Norge (våre dobbeltspor er egentlig to enkeltpor ved siden av hverandre).
Johan Molin skrev:Månne det kanske förklarar att svenskarna körde sovvagnar från Norge och söderut också (så slapp norrmännen duplicera arbetet genom att bygga egna kontinentvagnar?).
Å kjøre syd for København har meg bekjent aldri vært noe tema for NSB; ikke engang kongevognen vår har europeisk profil (snarere tvert imot!).

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Oj, det var en bamse till vagn! Det verkar som om det norska kungaparet har en vagn som de faktiskt använder, och som inte står inställd på museum ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:07, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johnny »

Traveller skrev:Vogner av NSB type BF11 eller BF12 har meg bekjent aldri vært utenfor landets grenser. De innholder nemlig nødutstyr og spesielt førstehjelpsskrin med "droger" og annet som "tullen" ikke liker! (i deler av Norge er det ofte lang til hjelp om uhellet skulle være ute ...) F-avdeling i tog til Sverige har dermed alltid vært SJ-vogner, som øyensynlig er "drogfria"?

NSB-vogner som kan kjøre i Danmark skal ha "K" i literaen (f.eks. B3K), som enten betyr "dansk" dampvarme (egentlig tysk varmekobling) eller 1500V togvarme. Og ingen NSB-vogner fikk kjøre syd for København. De er nemlig for brede! :=u

Mvh Traveller

Jo, BF11 och BF12 gick till Göteborg, om de gick till Stockholm vet jag inte. Jag tror också att de gick mellan Narvik och Kiruna. Däremot har jag aldrig sett dem söder om Göteborg, de kopplades av och på i Göteborg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Fynd från Rødovre-mässan

Inlägg av Mölle-Mats »

<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:08, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Johan Molin »

Liiite avundsjuk på dig, men i år råkade ju mässan sammanfalla med dotterns 22-årsdag och hon hade den goda smaken att komma hem till Skåne, så en snabbt komponerad middag med kantarellsoppa och älgstek fick bli helgens huvudnummer!

But, perhaps, next year in Jerusalem ...

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Läckert... :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Stefan S »

Tjusiga inköp [JC_doubleup.gif] Det blir till att äta radhusbiff och nudlar ett tag framöver i Mölle :-CO

Stefan

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Liiite avundsjuk på dig, men i år råkade ju mässan sammanfalla med dotterns 22-årsdag och hon hade den goda smaken att komma hem till Skåne
...
But, perhaps, next year in Jerusalem ...
Hav förtröstan broder, det går fler tåg - och nästa mässa där korckar inte med dotterns födelsedag! Den går av stapeln den 4-5 mars 2017!
Stefan S skrev:Tjusiga inköp [JC_doubleup.gif] Det blir till att äta radhusbiff och nudlar ett tag framöver i Mölle :-CO
Mhm ... För en massa år sedan myntade jag uttrycket "blodpudding är gott - om man äter den på garagegolvet mellan två Jaguarer" - den smakar säkert lika bra om man äter den på ett källargolv mellan två IKEA Ivar lagerhyllor fyllda med modelltåg! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:08, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Ikke kun sorte damplokomotiver ...

Inlägg av Mölle-Mats »

Jag har väl hittills fokuserat mest på muntert sorte damplokomotiver med ett par små avstickare i riktning Rundnaeser och Lyntog i mitt anskaffande av rullande material till mitt projekt "Padborg kring nittenhundreogtreds". Jagar dock lite annat också, och på sistone så har det blivit ett par gröna lite mindre diesellokomotiver:
Bild

Till vänster Tog&Teknos (MG-Togmodeller) modell av det lilla växelloket DSB MH 390 (stort tack till broder Modeljernbane för tipset om detta), till höger Hobbytrades modell av DSB MT 157. Bägge loken är tvåräls digitala och utrustade med ljuddekodrar från Danske Loksounds, tyvärr så har jag inte ordning på min provkörnings-rälsbit för 2R-systemet för tillfället så jag har inte kunnat provlyssna. Men det ska väl fixas (kräver lite lödjobb), så jag får väl återkomma med en liten video vad det lider.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Årets hJulklapp

Inlägg av Mölle-Mats »

<Borttaget>
Senast redigerad av Mölle-Mats den 06 nov 2019, 21:06, redigerad totalt 3 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Årets hJulklapp

Inlägg av Mölle-Mats »

Dubblett-post!
Senast redigerad av Mölle-Mats den 24 dec 2016, 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av ford1929 »

Bild
Bild

Mina barn tyckte att jag skulle ha en bättre bil...och sen att något att måla med :-T
Roger(Forden)

PeO
Inlägg: 3056
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av PeO »

Ska vi på forumet hålla vadslagning om vilken som blir färdig först? Den i garaget eller den i asken.
Jag satsar en poäng på modellen.
God fortsättning på kvällen

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av ford1929 »

PeO skrev:Ska vi på forumet hålla vadslagning om vilken som blir färdig först? Den i garaget eller den i asken.
Jag satsar en poäng på modellen.
God fortsättning på kvällen
den i garaget vilar över vintern...den i asken "får"inte vila över vintern ;)

Desamma...PeO
Roger(Forden)

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Tomten är överskattad!

Inlägg av cgn1954 »

Julklapp i år? Nääääh.... Dumma, dumma -
- Tomten? [JC_doubledown.gif]

Men - ett rosa paket från Bromölla - dyrt men jag betalade glatt. Öppnar imorron när sillen lagt sig.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Tomten är överskattad!

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Julklapp i år? Nääääh.... Dumma, dumma -
- Tomten? [JC_doubledown.gif]
Stackare ... :=KOMP
cgn1954 skrev:Men - ett rosa paket från Bromölla - dyrt men jag betalade glatt. Öppnar imorron när sillen lagt sig.
Nu blir jag nyfiken, du måste avrapportera innehållet här på forumet! Kanske det kommer från årets fagra julvärd i SVT?
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 224
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Årets hJulklapp

Inlägg av Johnny »

Mölle-Mats skrev:Tomten kom hJulandes förbi blåsandes "White Christmas" i sin saxofon, och titta vad han hade med sig i säcken till mig - ett hårt paket (jag måtte ha varit bra snäll i år)! :-T
Bild

Här handlar det om en mycket fin modell av Hobbytrades tillverkning, elegant packad i ett träetui, av det danska tankloket DSB S 740 (måhända är väl förebilden inte världens vackraste ånglok dock ...). En lite närmare titt:
Bild

Bild

Här blev det således en riktigt God hJul! Och hur gick det för er andra under hJulklappsutdelningen, blev det några hårda paket?

En sådan fin modell! Loket kanske inte syntes så ofta i Padborg eftersom det under sin aktiva karriär var placerat i Köpenhamn. Det kördes dock till Esbjerg 1979 och kanske gjorde en avstickare till Padborg? Loket har också medverkat i en James Bondfilm.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Årets hJulklapp

Inlägg av Mölle-Mats »

Johnny skrev:En sådan fin modell!
Javisst är den! :-T
Johnny skrev:Loket kanske inte syntes så ofta i Padborg eftersom det under sin aktiva karriär var placerat i Köpenhamn. Det kördes dock till Esbjerg 1979 och kanske gjorde en avstickare till Padborg?
JA det kommer nog att bli en del förebildsvidriga förekomster av "fel" modell på lok, vagnar och motorvagnståg i Lilla Padborg - men på min egen anläggning så är det ju jag som är envåldshärskare och bestämmer! :-CO
Johnny skrev:Loket har också medverkat i en James Bondfilm.
Aha, intressant info! Nu vidtar jakten efter en silverfärgad Aston Martin DB 6 i skala H0! "James Bond-loket" ... :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif]
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

@MM: Nielsen? Näe.. men en annan tjej i Bromölla var det som levererade snabbt och snyggt (Nielsen bor väl i Årsta nuförtiden). Dyrt (?) - ja - men bara mitt eget fel.

Börjar med en Statoil tankvagn. Jag har via Koll noterat att denna vagn finns i två varianter - en svensk 1987 och norsk 1989, de ser nästan identiska ut. Enligt Koll så är den norska varianten 2-2,5 ggr dyrare, verkar stämma på eBay oxå. Kanske är det norrmännen som trissar upp priserna med sina Nkr.

Märklin 4440.87724 - den svenska - alltså från juli 1987 (Koll's idé med denna numrering), kom i 500 ex.
Bild

Kan ju jämföras med den andra varianten på samma tema - denna finns i en "svensk" vagnsats som en av sex vagnar.

Från vagnsatsen 84441, den kom 1994, 500 ex.
En mellanstor bild - 600 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

Nästa vagn (den andra av två nya som hittat hem) - tror jag är ett falsarium. :=u Alltså själva paketeringen som egen artikel. Vagnen finns förstås.

Den ser snygg ut och äkta och så med en trovärdig vit kartong men som jag förstår det så finns inte denna vagn "lös" - dvs. som en egen artikel. Den kommer troligen från en Märklin startsats med nr 29226 med en V5:a som lok och ytterligare tre vagnar - "Schwedischer Güterzug" och som kom i 2000 ex.

De här erbjudna vagnarna - Akzo Nobel - (Koll har den inte i alla fall som egen artikel och de har ju ... hmmm ... ordning och reda) är sannolikt från slaktade startsatser. Fusk alltså att sälja dem "löst" om man inte anger rätt ursprung. Men de är väl i omlopp sen en tid tillbaka och "min säljare" har förmodeligen ingen aning om fusket.

Jag såg en notering från början av 2016 på eBay om en sådan vagn i en ny kartong - den gick för 106 Euro. Inte illa.

Sannolikt från startsatsen 29226, den finns inte som egen artikel
Bild

Så nu vet ni det... (kanske nån samlare som bryr sig trots allt...).
Och - Rätta mig gärna om jag har fel. :-J
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Årets hJulklapp

Inlägg av Stefan S »

Mölle-Mats skrev:Tomten kom hJulandes förbi blåsandes "White Christmas" i sin saxofon, och titta vad han hade med sig i säcken till mig - ett hårt paket (jag måtte ha varit bra snäll i år)! :-T
Bild

Här handlar det om en mycket fin modell av Hobbytrades tillverkning, elegant packad i ett träetui, av det danska tankloket DSB S 740 (måhända är väl förebilden inte världens vackraste ånglok dock ...). En lite närmare titt:
Bild

Bild

Här blev det således en riktigt God hJul! Och hur gick det för er andra under hJulklappsutdelningen, blev det några hårda paket?
Det loket finns väl i en gammal dansktillverkad modell också, lite grovt men charmigt [JC_doubleup.gif]

Lite skön brutal design på det loket.

Stefan

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Lihkströmsverken »

cgn1954 skrev:Nästa vagn (den andra av två nya som hittat hem) - tror jag är ett falsarium. :=u

Den ser snygg ut och äkta och så med en trovärdig vit kartong men som jag förstår det så finns inte denna vagn "lös" - dvs. som en egen artikel. Den kommer troligen från en Märklin startsats med nr 29226 med en V5:a som lök och tre vagnar till - "Schwedicsher Güterzug" och som kom i 2000 ex.

De här erbjudna vagnarna - Akzo Nobel - (Koll har den inte i alla fall och de har ju ... hmmm ... ordning och reda) är sannolikt från slaktade startsatser. Fusk alltså att sälja dem "löst" om man inte anger rätt ursprung. Men de r väl i omlopp och "min säljare" har förmodeligen ingen aning om fusket.

Jag såg en notering från början av 2016 på eBay om en sådan vagn i en ny kartong - den gick för 106 Euro. Inte illa.

Sannolikt från startsatsen 29226, den finns inte som egen artikel
Bild

Så nu vet ni det... (kanske nån samlare som bryr sig trots allt...).
Och - Rätta mig gärna om jag har fel. :-J
En hobby i hobbyn är att samla modeller, i detta fall svenska Märklinvagnar, men blir nyfiken på hur man (du) resonerar. Skulle det handla om en "privatommålad" vagn - ja definitivt ett falsarium, men en "lös vagnur en sats"? Det kan väl knappast vara så att modellen skall vara i en orginalkartong eller har jag missuppfattat målet med ditt samlande? Men som sagt jag samlar inte längre (?) och jag kan ha fel.

Kul att se att din samling kompletteras, hur många svenska vagnar saknar du nu?

/Ola

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Lihkströmsverken skrev:
cgn1954 skrev:Nästa vagn (den andra av två nya som hittat hem) - tror jag är ett falsarium. :=u

Den ser snygg ut och äkta och så med en trovärdig vit kartong men som jag förstår det så finns inte denna vagn "lös" - dvs. som en egen artikel. Den kommer troligen från en Märklin startsats ...

De här erbjudna vagnarna - Akzo Nobel - (Koll har den inte i alla fall och de har ju ... hmmm ... ordning och reda) är sannolikt från slaktade startsatser. Fusk alltså att sälja dem "löst" om man inte anger rätt ursprung. Men de r väl i omlopp och "min säljare" har förmodeligen ingen aning om fusket.
En hobby i hobbyn är att samla modeller, i detta fall svenska Märklinvagnar, men blir nyfiken på hur man (du) resonerar. Skulle det handla om en "privatommålad" vagn - ja definitivt ett falsarium, men en "lös vagnur en sats"? Det kan väl knappast vara så att modellen skall vara i en orginalkartong eller har jag missuppfattat målet med ditt samlande? Men som sagt jag samlar inte längre (?) och jag kan ha fel.
"Samlarserien Indiens befolkning" brukar ju Märklins alla oräkneliga varianter av vagnar ur Hobby-serien med mer eller mindre fantasifulla reklamtryck på kallas lite skämtsamt. Det här är väl ett av de mindre "fantasifulla" kreationerna ...

Det är ju rätt vanligt att en del modeller bara funnits i startsatser, själv så har jag några exemplar av samma grundmodell i gult med reklam för Shell med tyska beteckningar, som inte heller har funnits som separat artikel (allt enligt den förträfflige Herr Joachim Koll).

Men för den rättrogne fundamentalistiska Märklin-samlaren så är ju en originalförpackning med Märklins logga på det allra viktigaste attributet - utan en sådan så saknas "samlarvärdet" - så den här går väl fetbort som samlarobjekt som enstaka vagn. Enda sättet här vore ju att ha hela tågsatsen med förpackning för att motivera dess närvaro i samlingen! :mrgreen:

Men det tycker jag du ska sk-ta högaktningsfullt i, det är ju du som är kung och bestämmer enväldigt över din samling! :=KOMP

När det gäller "privatommålade" vagnar så har vi ju ett specialfall i de s k Hultmanvagnarna (länge sedan man såg någon sådan b t w) - men dem är det ju samlarvärde på ändå trots att de har "förädlats"!
Also sprach der Matserschmitt!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mölle-Mats skrev: När det gäller "privatommålade" vagnar så har vi ju ett specialfall i de s k Hultmanvagnarna (länge sedan man såg någon sådan b t w) - men dem är det ju samlarvärde på ändå trots att de har "förädlats"!
Med "privatommålade" menade jag snarare de försök som gjorts/görs att producera vagnar/lok som har ett stort samlarvärde men är piratkopior. Med dagens teknik, färgsprutor och dekaltillverkning kan mycket åstadkommas.

Avseende "Hultmanvagnar" har jag en flyttkartong (?) full med dessa då majoriteten kom under min "samla allt som det står SJ på" period. Idag frågar jag mig ibland varför jag lät en stor del av min lön gå till denna form av modelljärnväg då jag idag förnekar (?) att jag är en samlare. Kanske berodde det på att vi då var svältfödda på svenska järnvägsmodeller, kanske på att jag var "sjökommenderad" och egentligen inte hade några fasta utgifter - det var tider det.

/Ola

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av BoJ »

cgn1954 skrev:@MM: Nielsen? Näe.. men en annan tjej i Bromölla var det som levererade snabbt och snyggt (Nielsen bor väl i Årsta nuförtiden). Dyrt (?) - ja - men bara mitt eget fel.

Börjar med en Statoil tankvagn. Jag har via Koll noterat att denna vagn finns i två varianter - en svensk 1987 och norsk 1989, de ser nästan identiska ut. Enligt Koll så är den norska varianten 2-2,5 ggr dyrare, verkar stämma på eBay oxå. Kanske är det norrmännen som trissar upp priserna med sina Nkr.

Märklin 4440.87724 - den svenska - alltså från juli 1987 (Koll's idé med denna numrering), kom i 500 ex.
Bild

Kan ju jämföras med den andra varianten på samma tema - denna finns i en "svensk" vagnsats som en av sex vagnar.

Från vagnsatsen 84441, den kom 1994, 500 ex.
En mellanstor bild - 600 px bred
Detta är inte modelljärnväg enligt mig!
Fantasimålning på vagnar som aldrig setts i Sverige.
Om någon nu undrar så finns ingen Svensk reklammärket Märklin-vagn som liknar verkligheten och kan kallas modell.
Enligt mig
BJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Lihkströmsverken »

BoJ skrev: Detta är inte modelljärnväg enligt mig!
Fantasimålning på vagnar som aldrig setts i Sverige.
Om någon nu undrar så finns ingen reklammärket Märklin-vagn som liknar verkligheten och kan kallas modell.
Enligt mig
BJ
Håller inte med dig. Modelljärnvägshobbyn är mångfacetterad, och kanske är det tur. Tittar jag i min garderob finns det mycket där som jag idag ställer mig frågande till, men mj-hobbyn inkluderar samlande. Med detta sagt vill jag visa att jag respekterar alla former av vår hobby, i detta fall till exempel samlare av reklammålade Märklinvagnar. Att du och jag har andra intressen i mj-hobbyn hoppas jag oxså respekteras.

/Ola

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av HLS »

Den tiden är väl passerad, när svenska modellrallare köpte en av allt som var märkt SJ...

Märklin fortsätter envist att tillverka "tre skilling banco gult" i olika utgåvor och marknaden svarar med att köpa feltrycken.
Koll's preiskatalog dokumenterar vad "marknaden" är beredd att betala för sagda feltryck.

Jag håller med Bosse, det är inte modelljärnväg. Det är någon slags samlarhobby, ungefär som frimärken.

/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2055
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Lihkströmsverken »

HLS skrev:Den tiden är väl passerad, när svenska modellrallare köpte en av allt som var märkt SJ...
Märklin fortsätter envist att tillverka "tre skilling banco gult" i olika utgåvor och marknaden svarar med att köpa feltrycken.
Koll's preiskatalog dokumenterar vad "marknaden" är beredd att betala för sagda feltryck.
Jag håller med Bosse, det är inte modelljärnväg. Det är någon slags samlarhobby, ungefär som frimärken.
/Hans
Hans, jag håller inte heller med dig. Uppfattar det lite förmätet när vi deklarerar vad som är modelljärnväg och inte. Vi som bygger mässingsmodeller är inte vi oxså att betrakta som att delta i en "samlarhobby"? För egen del "samlar" jag på SJ:s äldsta generation av person och godsvagnar. Med detta vill jag ånyo visa att vår mj-hobby är mångfacetterad.

/Ola

HLS
Inlägg: 970
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av HLS »

Hej Ola,

Jag hade inte avsikt att vara nedlåtande över någon del av MJ hobbyn, ber om ursäkt ifall det uppfattades så.
Grejen är att jag (och du också!) varit med om mj-hobbyns faser sedan 50 år tillbaka och för egen del så har jag noterat att det fanns en tid då vi alla accepterade och tog upp plånboken när Liliput, Märklin eller nån annan släppte en modell där hela arbetsinsatsen för att göra en "svensk" bestod i att göra en schablon för ett nytt tryck. Det var då....
Det här har industrin till stor del övergett, eftersom kraven på prototypriktighet ökat radikalt. Det har vi många att tacka för, Heljan, Roco, Märklin/Trix för att nämna några stora, och därtill våra småserietilllverkare: Jeco, NMJ och till sist Perl, VVA, HNJV, Kai Nilsson och alla som envetet gett oss byggsatser av riktiga förebilder. När modellerna synas av hobbypressen sker det med stark förstoring och varje avvikelse redovisas.
MEN så fortsätter just Märklin med sin grej, och det blir lite tre skilling banco av det, för det finns vanligen ingen korrekt förebild. Hobbypressen synar dessa utan särskilt hög förstoring. Skälet är självklart. Att jämföra med en exakt förebild skulle vara jobbigt. Priset för lookalikes är ju dessutom inte avsevärt lägre än för fint detaljerade, mer exakta modeller.
Jag tänker inte avråda någon från att köpa vad de vill och köra med på sin bana eller lägga i bankfacket för framtida vinsters skull, när Koll's indikerar att det är lönsamt läge. Fast modelljärnväg enligt min privata definition är det inte. Var och en får självklart följa sin egen linje.
Jag "gillar" hellre lanseringen av en fin modell där man vinnlagt sig om att göra en så exakt kopia av förebilden som det över huvud taget är möjligt.

Hoppas det framgår tydligt vad jag menar

I övrigt tillönskas om en God Fortsättning :-)
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av cgn1954 »

De va värst vad det blev livat här. Nåja... det finns en del knäppgökar inom MJ - så som jag själv - som inte samlar för samlandets skull utan för att jag tycker det är kul, så därför gör jag det på mitt sätt - och jag kallar det - tågteman.

I detta fallet med tankvagnarna så är temat ett orange SJ T44-lok med enbart "svenska" tankvagnar från olika tillverkare. Bara för att det är snyggt - och fotogeniskt liksom.... - inte ett dugg förebildslikt för det har jag ingen relation till eller att det måste vara ett krav "i min hobby".

En vacker dag kommer hela tågtemat att rulla på en snygg (?) bana. :-J Då blir det fart på slöfockarna (de i vitrinen).

Och nu - avundsjukans suckar hörs ända hit - det här tåget med hela alfabetet är till ett av barnbarnen - säger hustrun. :-r2
En mellanstor bild - 600 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

"I took my trouble down to Madame Ruth
you know that gypsy with that gold cap tooth
she´s got a pad down at 34th and wine
she´s sellin´ little bottles of, Love Potion No 9

I told her that I was a nerd with loc´s
I´ve been this way since I struggled with my school books
she looked at my palm and she gave a magic sigh,
she said what you need is, N loco No 10"

Så sagt och gjort, här kom det ett lok till lok hem som ska "förädlas" till en av de tio DSB N-maskinerna. Det handlar om ännu ett tyskt Br 50 ur en Märklin digital startsats, som i mitt tycke är mycket prisvärda med ljud och Telex-koppel - men som saknar "samlarvärde" eftersom de ju inte har någon originalkartong och därför kan inhandlas förvånansvärt billigt på Tradera och eBay.
Bild

Nu har jag nog allt råmaterial som krävs för att få ihop alla tio lokindividerna av de danske stortyskerne, så mitt nyårslöfte inför 2017 får väl bli att förädla klart dem alla så jag får en komplett uppsättning körbara lok (den där Italeri-mockupen N 207, som jag förfärdigade i början av året, får nog hamna i ett litet diorama i bokhyllan ändå till sist).

Fönsterrutorna till förarhytten har lossnat och ligger lösa bredvid loket, men det gör inte så mycket. Då är de ju "ur vägen" när hytten ska förädlas (tänkte jag skulle få tll ett slätt tak) och lackeras om, och egentligen så vill jag nog ändå bara ha glas i den främre fönsteröppningen på ömse sidor - så här spar jag ju omaket med att försöka lirka loss fönsterinsatserna!

Kom dock på en detalj som jag nog inte har tillräcklig av - snöplogar (som de danska N-maskinerna ska ha, med som de tyska Br 50:orna saknar) - tips om var jag kan få tag i sådana mottages med största tacksamhet. Funkar nog bra med plogar till svenska lok, som sedan får målas om svarta.
Senast redigerad av Mölle-Mats den 30 dec 2016, 22:05, redigerad totalt 2 gång.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3883
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av ford1929 »

Mölle Mats skrev så mitt nyårslöfte inför 2017 får väl bli att förädla klart dem alla så jag får en komplett uppsättning körbara lok (den där Italeri-mockupen N 207, som jag förfärdigade i början av året, får nog hamna i ett litet diorama i bokhyllan ändå till sist).


noterat ;)
Roger(Forden)

Sture Bylén

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:mitt nyårslöfte inför 2017 får väl bli att förädla klart dem alla så jag får en komplett uppsättning körbara lok
Hm... :? ja.... :| lycka till! Kom ihåg att ett år går fort...... :(

Men givetvis håller jag tummarna för att en gammal kamrat ska lyckas hålla sitt nyårslöfte. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Gott nytt år, trätobroder! :D :D

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:mitt nyårslöfte inför 2017 får väl bli att förädla klart dem alla så jag får en komplett uppsättning körbara lok
Hm... :? ja.... :| lycka till! Kom ihåg att ett år går fort...... :(
Nu är det så lyckligt att jag inte behöver förädla alla tio, fyra är redan klara från fabrik och ytterligare några dubblett/triplett-exemplar påfordrar väl egentligen bara omdekalering och i ett fall byte av förarhytt (finns ett skrotlok att "låna" den ifrån). Så det är väl egentligen bara tre som behöver förädlas "från schratch", det borde väl t o m jag mäkta med på ett år? :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av kilowatt »

Mölle-Mats skrev:det borde väl t o m jag mäkta med på ett år? :mrgreen:
Självklart klara du det, 365 kvällar i pysselhörnet, inget annat som stör, det kommer att gå särdeles galant! [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av Mölle-Mats »

kilowatt skrev:
Mölle-Mats skrev:det borde väl t o m jag mäkta med på ett år? :mrgreen:
Självklart klara du det, 365 kvällar i pysselhörnet, inget annat som stör, det kommer att gå särdeles galant! [JC_doubleup.gif]
Nej det finns ju inget annat som pockar på (som t ex sex banankartonger med "lite" grejer inhandlade i Ullared - ja, inte på GeKås förstås - som jag gör mitt bästa för att förtränga där de ligger och dväljs i källaren ... )! :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ

Inlägg av jogra »

Mölle-Mats skrev: sex banankartonger med "lite"
Såg just på Blocket att du har en del av ett rundstall ohämtat från Hässleholm... :P ;)

Så med tillförsikt inväntar vi år 2017, året då MMs inlägg flyttas från denna tråd till...., ja, en annan. 8-) :mrgreen:

Så, ett riktigt Gott Nytt på dej Mazze! :-J
Kom ihåg att komma ihåg.

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"