Toppbilden, visa:    


Ny medlem säger Hej!

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av jogra »

Trevligt spajral! Välkommen! :-T
Väldans bra att vi bli blir fler fordonsbyggare här. Vi behöver ju vara ett garde mot farbröderna för att få dem att förstå att järnvägens tid är förbi... :mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Välkommen! Jag ser Mötesspåret lite grann på samma sätt som skövde-folket betraktar sin verksamhet; "Skövde MODELL-sällskap"! Vi har ju sett huru såväl pansarfordon som aeroplaner och ångslupar har samsats i deras miljö! Givetvis är det positivt om man gillar modeller och/eller järnvägar, men "intet mänskligt är oss främmande", i positiv mening förstås!
Hoppas du ska trivas i denna understundom lite utflippade miljö!

spajral
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 feb 2016, 09:07
Ort: Eskilstuna

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av spajral »

Man tackar för välkomnandet!
Alltid trevligt att kunna språka med likasinnade, sambon är tyvärr inte så intresserad av att diskutera kvalitetsskillnad på t.ex Brekina kontra Herpa eller förstå euforin när man hittar en länge eftersökt Miber-modell, men hon är bra på mycket annat :D
Ska som sagt dela med mig av min samling framöver, det kan kanske inspirera någon :-)

Användarens profilbild
Asgeir
Inlägg: 83
Blev medlem: 13 feb 2016, 05:49
Ort: Torshälla

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Asgeir »

Säger Hej här och så skriver jag en längre presentation i egen tråd.
Oscar Zettervall

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Då gör jag ett försök att skaka liv i den här tråden igen.
Vi har en hel del nya medlemmar som ännu inte tagit chansen att presentera sig. Kom igen, nu!! :D

RSilfverberg
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 nov 2016, 21:29

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av RSilfverberg »

Hej,
hittade av en händelse detta intressanta forum på nätet,
har sysslat med MJ och riktiga järnvägar i nästan 50 år (om tiden räcker till)!
Är hemma från Finland, närmare bestämt Esbo, 20 km längs Kustbanan västerut från Helsingfors.

Samlar på olika slag av tåg i H0 skalan, har byggt nångång i tiderna också själv finska modeller.
Har också varit aktiv på den äldsta av Finlands museijärnvägar, Jokioisten Museorautatie.

Närmast frågor om trafik på riktiga järnvägar och också tips om var man kan få tag på bra modeller (både nya och begagnat) intresserar mig.

Rainer Silfverberg
Rainer S.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3888
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av ford1929 »

RSilfverberg skrev:Hej,
hittade av en händelse detta intressanta forum på nätet,
har sysslat med MJ och riktiga järnvägar i nästan 50 år (om tiden räcker till)!
Är hemma från Finland, närmare bestämt Esbo, 20 km längs Kustbanan västerut från Helsingfors.

Samlar på olika slag av tåg i H0 skalan, har byggt nångång i tiderna också själv finska modeller.
Har också varit aktiv på den äldsta av Finlands museijärnvägar, Jokioisten Museorautatie.

Närmast frågor om trafik på riktiga järnvägar och också tips om var man kan få tag på bra modeller (både nya och begagnat) intresserar mig.

Rainer Silfverberg

Välkommen till detta Forum :-J
Roger(Forden)

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av jogra »

Välkommen Rainer!

Trevligt att fler öster om viken hittar in hit. [JC_doubleup.gif]
Hälsar en som flyttat sina bopålar hit på den västra stranden.
Johan
Senast redigerad av jogra den 17 nov 2016, 18:23, redigerad totalt 1 gånger.
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Varmt välkommen! Trevligt att du uppskattat det du har sett av vårt forum. Hoppas att du ska trivas bra hos oss!

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av patrikekman »

Hej säger jag!

Började med tåg när jag var mycket liten. Något bestående blev det inte fören trädgårdsjärnvägen belv klar.
Nu försöker jag mig på att bygga på riktigt.
Därför kommer jag till detta forum. Hoppas på förståelse för att man inte har den erfarenhet som andra kanske har.

Är 45 och har absolut inget utrymme till någon tågbana av vanlig bemärkelse.
Bygger därför dioramor. Har dock insett att de också tar plats.

Mvh
Patrik Ekman
Vårgårda
http://htj.ekmans.org
Patrik

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av PeO »

En västgöte till i gänget att säga välkommen till, med lika liten trädgårdsjärnväg som min, men med större lok.
Dioramabygge är inte att förakta, ett sådant kan man ju göra färdigt inom rimlig tid. de kan ju också byggas så att de passar in på en bana senare, när man får plats. Titta på Göran Tholins tråd.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Varmt välkommen ombord, "-göte" som "-göte"!
Hoppas på förståelse för att man inte har den erfarenhet som andra kanske har.
Jag var på vippen skriva att "det har vi andra inte heller" ...

Det är klart att man blir fingerfärdigare ju mer man håller på, men som så många gånger har skrivits här och på andra håll; Det här är en avkopplande (!) hobby och ingen tävling. Det senare leder alltid till besvikelser, för hur duktig du själv är så finns det alltid någon annan som kan ett specifikt område bättre!

Hoppas att du ska trivas hos oss!

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3888
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av ford1929 »

välkommen hit till detta forum....hoppas att du skall trivas bland oss....här finns alla inriktningar på Mj hobbyn och lite till ;)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av P Falk »

patrikekman skrev:Hej säger jag!
Är 45 och har absolut inget utrymme till någon tågbana av vanlig bemärkelse.
Bygger därför dioramor. Har dock insett att de också tar plats.
Välkommen Patrik!
Hälsar ytterligare en Västgöte, lite mer söderut jämfört med PeO tidigare.
Trevligt att du gillar dioramor. Tycker det är ett perfekt sätt att bygga på, speciellt om utrymmer är begränsat.
Möjligheten att findetaljera och vända och vrida på steken mitt på skrivbordet är något som jag uppskattar mer och mer, märker jag.
Din trädgårdsbana ser fin ut, verkar ju väldigt trevligt att kunna köra ut matjorden till vårplanteringen med hjälp av tippvagnar.
Vilka idéer det skapar!
Välkommen och hoppas du skall trivas bland trådarna! :-T
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

patrikekman skrev:har absolut inget utrymme till någon tågbana av vanlig bemärkelse.Bygger därför dioramor.
Kul! Dioramor är fascinerande. En sorts "koncentrerat modellbygge".
Välkommen till forumet!
/Sture

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av patrikekman »

Dags att svara!

Tack för ert bemötande!
Trädgårdsbanan har stor acceptans hos frun som insett att det bara vart gräsmatta om inte jag fick ha tåg också.
Skall försöka göra något inlägg här som reflekterar mitt dioramabygge samt framtida andra diorama planer.
Sen har jag ju min H0e bana också...
Se nu... vart på forumet man skulle kunna skriva om allt detta..

Patrik
Har ju en blogg också!
http://htj.ekmans.org
Patrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Vi vill förstås se "tutti" (alltsammans av de du beskriver)! [JC_doubleup.gif]

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Göran T »

Välkommen Patrik.
Ännu en Väschötte i gänget! Härligt! Diorama (eller modulbygge) kan uppehålla en byggare en bra tid framöver. Jag tillhör de sävliga byggarna men har väldigt få perioder av total inaktivitet - jag försöker alltid bygga lite nästan varje dag, om så bara i någon timma. Gunnar Bruzewitz - en av mina husgudar bland naturmålare tillika författare levde efter valspråket - "Inte en dag utan ett streck". Så försöker jag också förhålla mig till modellerandet och gör du det Patrik, så kommer du plötsligt att ha ett diorama eller modul klar. Ett sätt att elda på sig själv är att starta byggtrådar för då vill man gärna att den skall leva vidare och småningom presentera ett resultat. Det blir dock inte alltid så men den målsättningen försöker jag i alla fall ha. Det finns flera goda exempel i detta forum.
Lycka till med modellerandet!
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

ErikB
Inlägg: 1674
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av ErikB »

Tittade just lite på Din blogg Patrik. Såg mycket trevligt ut. Välkommen i gänget! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 598
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av St. Mikael »

[quote="patrikekman"]Hej säger jag!

Började med tåg när jag var mycket liten. Något bestående blev det inte fören trädgårdsjärnvägen belv klar.
Nu försöker jag mig på att bygga på riktigt.
Jättekul [JC_doubleup.gif] Välkommen till forumet. Många intressanta projekt du håller på med. För bara några dagar sedan efterlyste jag flera trädgårdsjärnvägare på forumet.
Hälsningar från Michael (som bara håller på med trädgårdsjärnväg (i två skalaer))

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

Göran T skrev: - jag försöker alltid bygga lite nästan varje dag, om så bara i någon timma.
Kul Göran att du nämner det för när jag hade bestämt mig för att bygga vidare in i "Mollsjörummet" 2010-2011 så var det det även min avsikt. Jag bestämde mig för att bygga något varje kväll, om än några minuter men oftast blev det ett par, tre timmar varje kväll.

Nordholm
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jan 2017, 13:16

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Nordholm »

Hej, först ett tack för ett trevligt forum. Efter några väl valda ord från Sture Bylen på mässan i Älvsjö i höstas så var det dags för registrerig för mig också (inte bara tjuvläsa). Uppskattar den vänliga tonen och all uppmuntran som ges på forumet. Började med Märklin som 10-åring, kom in på amerikanska tåg iom medlem i http://www.jmjk.se . Så för mig är det H0 amerikanskt inomhus, förebilden är Southern Pacific, banan byggd som multideck, digitalt med digitrax system, JMRI DecoderPro och med telefoner som körkontroller. Spåren är på plats, så nu dags för landskap. Det mera svensk-liknande med en LGB bana i trädgården (analogt).
///Magnus

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Varmt välkommen - än en gång! Hoppas du ska trivas här. Och vi andra hoppas givetvis att du vill visa bilder på ditt SP-imperium framöver.

Southern Pacific? Då antar jag att du följer Tony Thompsons blogg? :-J

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Nordholm skrev:Efter några väl valda ord från Sture Bylen på mässan i Älvsjö i höstas så var det dags för registrerig
Kul att man lyckats med en "värvning". :D
Välkommen hit, Magnus!

Nordholm
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 jan 2017, 13:16

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Nordholm »

Southern Pacific? Då antar jag att du följer Tony Thompsons blogg?
Ja, en riktigt trevlig blogg http://modelingthesp.blogspot.se, en duktig modellbyggare och med massor av fakta. Han han har också skrivit ett flertal SP böcker http://www.signaturepress.com/authors/awt.html.

En annan modellbyggare som inspirerat mig är Joe Fugate http://siskiyou-railfan.net/e107_plugin ... content.26
///Magnus

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Det var tack vare Joe Fugates senaste bokserie som jag – uppenbarligen ett stort antal år försent! – blev varse att det finns något som heter Frog Juicer ...

Mavve2011
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 feb 2012, 12:49

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Mavve2011 »

Hej !

Efter att ha gått med redan i Februari 2012 och har "smygläst" under hela tiden så är det kanske dags att man presenterar sig på riktigt och så att säga kommer ut ur garderoben :-BS Har pysslat med modelljärnväg under ett antal år och har hunnit med att byta skala från H0 till N-skalan som är det som gäller för tillfället. Efter att Lilleman "kom" 2011 så har väl modelljärnvägandet gått på sparlåga, men nu börjar han ju bli så gammal så att nu är det dags att göra ett "ryck" igen :-JJ Tänkte försöka mig på att ev. lägga upp en tråd som beskriver "banan", men som sagt den är fortfarande i sin linda och inte i närheten av lika "glamorös" som era superfina alster som finns att beskåda här.
/
Tomas
/
Tomas Andersson
Bygger en "fiktiv modelljärnväg" i N-skala

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Varmt välkommen (även om du redan varit här i fem år!)!

Vi ser alla fram emot att du visar dina strävanden!

PS. Här handlar det inte om att vara glamorös, här handlar det om att ha kul tillsammans! Sedan gestaltar sig vår nördighet på lite olika sätt .... DS. :-JJ

o-OOOO-o
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 mar 2017, 22:47

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av o-OOOO-o »

Hei

Et nytt medlem stiger fram fra skyggene blandt Mötesspårets kulisser...

Mitt navn er Freddy Berg. Jeg er født i ´63 og har to sønner på 4 og 12.
Som språket avslører holder jeg til et stykke vest for kølen. Jeg er utdannet maskiningeniør og arbeider som konstruktør i mekanisk industri.

Min interesse for MJ ble vekket på slutten av sekstitallet, da jeg fikk et PIKO-sett i N skala av noen besøkende fra Tsjekkoslovakia. Det bestod av en skinneoval, et diesellok etter østtysk forbilde og tre godsvogner. Jeg har dette fremdeles, og det fungerer fortsatt. Jeg har også noen erindringer fra barndommen hvor jeg som liten gutt sto utenfor butikkvinduet hos en lokal sykkel-/modelljernbaneforretning og beundret et Märklin anlegg som befant seg der rundt juletider hvert år. Det sto vel for en liten gutt som den ultimate drømmen.
I barndommen var det hverken økonomi eller plass for noe modelljernbaneanlegg. Det har aldri blitt noe senere heller, men interessen har alltid vært der, i mer eller mindre sovende grad. Jeg laget riktignok et lite diorama av en stasjon i min ungdomstid, men det ga ikke noe mulighet for kjøring av tog.

Det siste året har all tid (og penger) gått med til å bygge på huset. Nå nærmer dette prosjektet seg sin avslutning, og da får jeg endelig et eget hobbyrom for første gang siden jeg stiftet familie. Da åpner det seg muligheter for å få til et anlegg, men først har jeg planer om å lage et lekeanlegg i Märklin H0 til mine sønner som et forsøk på å rive de ut fra sin digitale verden, forhåpentligvis i hvert fall en gang i mellom.

Freddy

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Välkommen ombord! Hoppas du vill visa oss bilder på hur ditt projekt progredierar framöver! Vi har redan väl använda haklappar, så vi vet hur man beter sig om salivmängden skulle bli för stor!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2971
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av cgn1954 »

Hej hej Freddy o-OOOO-o
Johan Molin skrev:... progredierar ...
:=u "Jag använder inte utrikiska ord när det finns adekvat svensk vokabulär" som en viss herr finansminister uttryckte det.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av PeO »

Relevant inhemsk vokabulär ska han ha sagt enligt en annan källa.

ErikB
Inlägg: 1674
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av ErikB »

Den fullständiga versionen lär vara: " .......när det finns en relevant inhemsk vokabulär disponibel."

Har jag läst. Någonstans. :-BS
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Jag får väl använda ord som är mer epalventa i fortsättningen ... :-CO

ErikB
Inlägg: 1674
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av ErikB »

Epalvadådå Johan? Visserligen ser jag att Du berört och delvis förklarat frågan i ett Stinsen-inlägg från 2008 12 26 men inte blev jag klokare för det. Kan Du kanske brodera ut de Brandtska tankarna kring ordet?

för oss som inte förstår alltså! :=nee
/Erik

Och förresten: Välkommen Freddy! [JC_doubleup.gif]
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

Ja, det där ordet var svårt att tyda, inte ens Google klarade av det. Jag hamnade faktiskt på en sexsida, men det kan väl inte vara det du menar, Johan. :-CO

Instämmer också i Eriks välkomnande!

PeO
Inlägg: 3060
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av PeO »

ErikB skrev:Epalvadådå Johan? Kan Du kanske brodera ut de Brandtska tankarna kring ordet?
Och förresten: Välkommen Freddy! [JC_doubleup.gif]
Inte ens Ammi förstår allt som Krister skrev i WNJ-boken, han var påläst i det mesta. I det här fallet tror jag det kom från WNJ:s uppfinningsrika personal eller medhjälpare.
Personerna i WNJ hade förebild(er). Att mor Hulda till största delen var Hulda Rhodin står väl ganska klart, men att F:a Älgförädling hade rötter i Dianas konservfabrik i Varnhem blev jag varse först för något år sedan. Rörelsen lades ner efter kriget, då råvarutillgången blev bättre.Hennes konserver kunde innehålla mer än di ana'.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2971
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av cgn1954 »

Johan Molin skrev:Jag får väl använda ord som är mer epalventa i fortsättningen ... :-CO
Inte alls - jag gillar fortfarande (trots åldern) inpränta mer... så - vi får väl reda på kanske - med lite stöd - vad Epalvens är. :-T
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Det intressanta är att många av skrönorna kring WNJ har synnerligen välliknande motsvarigheter i de bygder jag försöker avbilda! Det kanske finns någon form av arketyper för såväl privata järnvägsbyggen från fordom som allmänt sett de lokalsamhällen som fanns då ...

När det gäller ordet epalvens så har jag t o m lyckats få min ekonomistuderande svärson in spé att använda det och testa på sina kompisar. Förvånansvärt många bara nickar igenkännande utan att fråga vad han menar ... :-BS

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

För min del så brukar jag använda mig av ordet reflektorsanbringare när jag jag vill imponera på vänner och bekanta. :-CO

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av P Falk »

1956 skrev:För min del så brukar jag använda mig av ordet reflektorsanbringare när jag jag vill imponera på vänner och bekanta. :-CO
Ja du, Carl-Axel Thernberg, han kunde han.. En av mina stora favoriter. Gjorde busringningen till en konst-art..
Och förresten.. Välkommen Freddy, till sidospåret, eller Mötesspåret, menar jag.. :=u
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

P Falk skrev:
1956 skrev:För min del så brukar jag använda mig av ordet reflektorsanbringare när jag jag vill imponera på vänner och bekanta. :-CO
Ja du, Carl-Axel Thernberg, han kunde han.. En av mina stora favoriter. Gjorde busringningen till en konst-art..
Och förresten.. Välkommen Freddy, till sidospåret, eller Mötesspåret, menar jag.. :=u
Helt rätt Peter, det var en test om vem som kopplade till Kalle Sändare.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Jag måste erkänna att jag bara har varit sporadisk lyssnare på Kalle Sändare, så jag greppade inte den poängen.

Eftersom detta är de fria associationsbanornas forum så kom jag apropå busringningar att tänka på denna absoluta klassiker!


Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av P Falk »

1956 skrev: Helt rätt Peter, det var en test om vem som kopplade till Kalle Sändare.
Hade för mig det var något med bikupor, men måste erkänna att jag var tvungen att säkerhetskolla med nätet först.. :oops:

En anekdot i sammanhanget var att jag och en god vän startade en förening inom Ungdomens Röda Kors i Göteborg i slutet av 70-talet för fysiskt och psykiskt handikappade. Syftet var att ha ett alternativ på fredagskvällarna för de som, så att säga aldrig var utanför hemmet eller institutionen. Bara att gå på bio med rullstol på den tiden var ett upptåg.. Hur som.. Carl-Axels son, Per, var med i den föreningen. Per hade muskeldystrofi och satt i el-rulle och var trogen medlem i föreningen under många år. Han kunde massor av pappas ringningar utantill och han var helt galen själv, när han var på det humöret. Många fredagskvällar man hade ont i magen när man åkte hem, man hade skrattat sig sönder o samman. Så han var definitivt sin fars son..
Frid även över Pers minne, för han blev inte så gammal med sin svåra sjukdom.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Salabad
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 apr 2018, 18:44

Re: Salabad säger Hej!

Inlägg av Salabad »

Hej!

Efter att ha varit medlem ett tag, och haft en del konversationer med andra medlemmar, kan det ju vara på sin plats med en liten presentation också.

Bosse heter jag, jag är 45 år gammal, och jag är smålänning av födsel och ohejdad vana. Visserligen har studier fått mig att flytta runt en del i landet (både till Kiruna och Östersund, för att ta två exempel), men jag har trots det hamnat i Småland igen ändå. Värnplikten tillbringade jag i Eksjö, och trots att jag vid mönstringen i första hand sökte vapenfri tjänst, har jag varit kvar innanför staketet vid garnisonen i Eksjö i över tjugo år nu. Jag bor sedan några år tillbaka i en villa i en liten ort utanför Eksjö, tillsammans med min kära hustru - som jag än så länge inte lyckats omvända till järnvägsintresse. Bosse heter jag som sagt, men be mig inte att förklara mitt alias här, det kan jag nämligen inte, det bara dök upp en dag för närmare 20 år sedan när jag snabbt behövde komma på ett användarnamn.

Var mitt järnvägsintresse kommer ifrån har jag faktiskt ingen aning om. Jag har dock varit aktiv i ett antal museiföreningar genom åren, nuförtiden är det mest hos Nässjö Järnvägsmuseum man kan träffa på mig, men jag har tidigare också klippt biljetter mellan Växjö och Västervik till exempel. Jag har också ett intresse för bredspåriga tåg, delvis väckt på grund av ett antal resor till släkt i Finland på senare år.

En sak som brukar nämnas då och då på det här forumet är musiksmaken. Jag är allätare. Jag har en gång i tiden lärt mig spela cello och hjälpligt irländsk tin fluite, jag har också fuskat lite med klarinett och saxofon. Jag äger dessutom ett dr-gsp-l. Inte illa med tanke på att jag är näst intill fullständigt tondöv. Slutsatsen av detta borde vara att jag helt enkelt tycker om oljud, men så är inte fallet. Hade jag däremot varit musikalisk hade jag nog sökt mig till en annan karriär...

När det gäller modeller är det lite si och så. Jag har en stor bana, som dock än så länge bara finns i mitt huvud. (Därav inga bilder, fotoljuset i vindlingarna mellan mina öron är obefintligt.) Det som finns i verkligheten sträcker sig än så länge till lite buntar av kartong och plast, som dock skall bli saker. Jag lovar att återkomma med bilder när detta sker... Min värld har däremot redan ett hyfsat välutvecklat persongalleri, återstår bara att ge personerna fysisk form också (ja, och en hemvärld att vistas i också så klart...).

Visst ja, jag borde ha haft med en bild på mig själv också. Det får komma senare. Tills vidare får ni helt enkelt använda er fantasi. (Beskrivningar av vad er fantasi föreslår är inte nödvända att delge, priser kommer inte heller att delas ut till den som kommer närmast, eller föreslår mest fasansväckande fysionomi.)

Tack för att ni läst ända hit!

/Bosse

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Varmt välkommen – även om du häckat här ett tag! Kul att höra så mycket om dig!
När dina tankebanor (jag vet, stöld från Krister Brandt) förverkligas vill vi givetvis se fotodokumentation!!!
Jag äger dessutom ett dr-gsp-l. Inte illa med tanke på att jag är näst intill fullständigt tondöv.
Passar ju som hand i handske ... :mrgreen:

Hur du däremot får till det att spela cello som tondöv övergår mitt förstånd. :!:

Salabad
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 apr 2018, 18:44

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Salabad »

Johan Molin skrev:
Jag äger dessutom ett dr-gsp-l. Inte illa med tanke på att jag är näst intill fullständigt tondöv.
Hur du däremot får till det att spela cello som tondöv övergår mitt förstånd. :!:
Det är mycket enkelt, det är den där skillnaden mellan teori och praktik. Jag har lärt mig HUR man spelar det, jag är bara inte särskilt duktig på det... ;)

/Bosse

tallandnice333
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 dec 2019, 06:20

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av tallandnice333 »

Då passar ju även jag på att säga Hej till alla här inne :)

52-årig, enastående, medelålders man som till vardags plågar unga själar (lärare)
Uppvuxen på ett skär, boendes på en ö, flyttat runt en del i världen tack vare min fd elitsidrottskarriär.

Kör M-skenor analogt efter ha återfunnit min gamla samling vid bodelning.
Plan att bygga en fast anläggning i sommarstugan. Just nu bordsrallare.
Tänker köra luftledning också, tycker det är snyggt.
Epok: 80-talet eftersom jag tillbringade alldeles fantastiskt många timmar på tåg då (plugg på annan ort/lumpen/idrott)

Insett att fördelen med att vara både enastående och ha en skaplig inkomst är att man numera har råd att köpa mer eller mindre det man vill . [JC_doubleup.gif]

Hoppas få massor av inspiration samt kanske ett och annat gott råd från alla duktiga här inne!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19943
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Varmt välkommen, du långe och trevlige!

Här finns nog allehanda varianter på relationer och boende. Såsom ingrodd särbo sedan 18 år tillbaka kan jasg hålla med om att det kan vara tevligt att pula med hobbyn själv ibland – särskilt när man stökar till det runtom kring sig ...

Hoppas du ska trivas här, och att du framöver vill visa vad du håller på med också! Det uppskattas alltid!.

tallandnice333
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 dec 2019, 06:20

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av tallandnice333 »

Tackar allra ödmjukast :)
Jag lovar självfallet att lägga upp det jag rallar ihop vartefter.
Skall dock erkänna att jag har en ganska långsiktig plan med mitt byggande.

Just nu på inköpslistan: Fler luftledningsstolpar, speciellt de höga

God jul på er allesammans

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"