Toppbilden, visa:    


Kjaxne presenterar sig

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Kjaxne presenterar sig

Inlägg av kjaxne »

Hej!
Efter att ha läst lite till och från här inser jag att det är dags att presentera mig här och själv börja bidra lite :)

Jag heter Kristofer Jaxne och är 29 år. Efter närmare 10 år i Norrköping är jag sedan nyligen åter igen bosatt i Örebro var jag är uppvuxen utanför. Med stort intresse för modellbygge, dioramor, elektronik och järnvägar så har det länge varit en självklarhet för mig att syssla med modelljärnvägar. Jag hade väl precis hunnit lära mig gå när jag fick mitt första leksakståg, en Brio-tågbana. På min sexårsdag fick jag ett Legotåg som skänkte mig mycket glädje. Jag kan än idag minnas lyckan över att se tåget köra runt av sig själv genom det elektrifierade spåren. Det var först under tonåren jag började få upp ögonen för modelljärnvägar. Jag hade redan som yngre sett den modelljärnväg som användes vid invigningen av Mälarbanan och börjat drömma om storskaliga byggen. Under högstadiet började jag läsa på mer om modelltåg och kom då också över ett begagnad tågset med räls från Märklin, H0. Jag hade aldrig riktigt plats för att bygga upp något permanent då så det blev mest lite experimenterande med enklare tillfälliga analoga banor. Jag insåg efter en tid med det också att H0 skulle vara för stor skala för mig då jag vill få plats med så mycket mer, framförallt mer landskap runt järnvägen.

Jag började sedan få upp ögonen för N-skalan. När jag först såg bröderna Edgars vinterbana i en av böckerna Järnvägshobby tyckte jag allt såg så väldigt smått ut även om jag verkligen inspirerades av den modelljärnvägen. Med tiden insåg jag att det skulle finnas många fördelar för mig att välja N-skalan eftersom det ändå går att få ner så mycket detaljer ändå. Det var nog när jag började läsa från Olle Frykmos hemsida som jag helt fastnade för N, jag blev så fascinerad över att det går att ha sådan detaljrikedom i en så pass liten skala.
När jag även hörde talas om modulträffar och såg att det finns många fler som kör N-moduler så blev det klart för mig att det är det som gäller för mig. Ännu har jag ingen modul klar, men jag har två på gång och spårplaner till flera kommande efter de. Jag bygger till stor del enligt Fremo N-Re med svensk förebild, mest inspirerad av Närke med omnejd. Jag tänker mig en järnväg i tidigt 2000-tal, men med lite influenser av så väl sent 90-tal som fram till nutid.
Jag har redan skaffat en del rullande, men det mesta av det ska målas och märkas om för att passa. Jag har även börjat experimentera lite med banstyrningen där jag använder LocoNet. Tanken är att när jag har flera moduler kunna styra järnvägen automatiskt med Train Controller eller iTrain samtidigt som det ska gå att styra var modul lokalt var för sig för att köra på modulträffar och utan automatik. Just nu funderar jag även över att bygga upp en liten enklare rundbana också, för inkörning av tåg och lite experimenterande med datorstyrningen. Denna rundbana skulle då kunna gå att koppla in moduler emot så det går att bygga på efterhand som nya moduler skall testas och för att stundtals få en större järnväg hemma i lägenheten. Då jag har en hel del räls ifrån Roco och Minitrix så skulle den användas till denna mindre anläggning men i övrigt är det Peco code 55 som gäller.

Som sagt ovan så är ju även modellbyggen och dioraman ett stort intresse. Jag bygger då lite allt möjligt i blandade skalor, men just dioraman i H0 är jag extra förtjust i. Då finns det goda möjligheter till mycket detaljer och med mindre byggen så är ju inte utrymmet samma problem. Jag ska se till att visa lite vad jag gjort här snart.

Utöver intresset för modellbygge och modelltåg så har jag ett stort musikintresse. Jag spelar framförallt synt (och då även piano så klart) men jobbar även lite extra som DJ ibland. Lite egen musikproduktion inom elektronisk musik, främst trance och synthwave. Här går det att lyssna lite på lite material: https://soundcloud.com/jaxne :)
Till vardags jobbar jag som el/elektronikingenjör mest med konstruktion och automatisering.

Det var en liten introduktion om mig, framöver kommer det mer om mina byggprojekt! :)
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kjaxne presenterar sig

Inlägg av Johan Molin »

Välkommen hit! Hoppas att du ska trivas i detta blandade sällskap med allt från trädgårdsjärnvägare till just N-skalerallare (jag kan inte minnas några ännu mindre skalor på forumet?)!

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Kjaxne presenterar sig

Inlägg av kjaxne »

Jag tackar för välkomnandet och passar på att bjuda på en bild från mitt vinterdiorama (H0) som passar bra en kylig dag som denna.

En mellanstor bild - 600 px bred

Edit: Bild-länk
Senast redigerad av kjaxne den 19 jul 2019, 08:57, redigerad totalt 1 gånger.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Kjaxne presenterar sig

Inlägg av PeO »

Äh, du luras väl. Du har varit utomhus och fotat :=Koko :o
Själv sitter jag i 30-gradig värme och häller på att flyta bort.
Emellanåt försöker jag få till lite ritningar färdiga till styrskåpet som står hemma och ska vara färdigt en vecka efter jag kommer hem. Några hundra meter ledning till ska in på den veckan, helst ska det fungera sedan också.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19958
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kjaxne presenterar sig

Inlägg av Johan Molin »

Fast granarna i bakgrunden har en vag likhet med Stures garnar (tolka det hur ni vill!) ...

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kjaxne presenterar sig

Inlägg av P Falk »

Välkommen Kristofer! Kul med mixen av modell, musik o elektronik. Många schyssta beröringspunkter.
Häftigt vinterdiorama. Ser riktigt fint ut. Jag fastnade direkt för skillnaden i belysning, det kalla gatljuset och det varma ljuset i fönstret på andra våningen, och granen... o bromsljusen, snön på bilen.. Här var en kille med sinne för detaljer skall jag säga. Ser ut som du kikat lite på John Allen eller Dave Frary kanske?
Varmt välkommen, Kul att du hittade vårt forum! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
kjaxne
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 aug 2015, 11:51
Ort: Hallsberg
Kontakt:

Re: Kjaxne presenterar sig

Inlägg av kjaxne »

PeO: Det är precis de misstankarna jag eftersträvat :)

P Falk: Visst är det en kul mix, men det blir trång i mitt lilla hobbyrum som jag äntligen kunnat ordna i samband med flytten till Örebro. Tur att jag har en förstående sambo nu i alla fall som kommer tillåta mig ha min testbana i vardagsrummet [JC_doubleup.gif]
Ljuset i dioaramat var en viktig del. Eftersom det är så mycket mörker på vintern var min tanke att göra ett diorama som även fungerar fint i mörker.
John Allen känner jag till och har sett lite ifrån och det har inspirerat en hel del, men Dave Frary är ett nytt namn för mig jag ska kolla upp mer om.
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kjaxne presenterar sig

Inlägg av P Falk »

kjaxne skrev:P Falk: ...Ljuset i dioaramat var en viktig del. Eftersom det är så mycket mörker på vintern var min tanke att göra ett diorama som även fungerar fint i mörker.
John Allen känner jag till och har sett lite ifrån och det har inspirerat en hel del, men Dave Frary är ett nytt namn för mig jag ska kolla upp mer om.
Dave Frary är en Amerikanare som skrivit hyllmeter om hur man bygger en fin modelljärnväg. Amerikanskt förstås rakt igenom men landskapstänket, färger, belysning, perspektiv, bakgrund, vatten, berg, you name it... Han är Pappa till "How to build realistic model railroad scenery" och "the water soluble method" för att bli av med dofter från lösningsmedel i hobbyrummet.
Jag tror det är 3 upplagan som gäller nu.
https://kalmbachhobbystore.com/product/book/12216
Köpte första upplagan för många år sedan i USA och sprang på den tredje på Tradera för ett halvår sedan. De dyker upp då och då och även den första upplagan kan man ha stor glädje av.
Jodå, o så byggde han en del snölandskap också... :-J
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
patrikekman
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 jan 2017, 07:40

Re: Kjaxne presenterar sig

Inlägg av patrikekman »

kjaxne skrev:Jag tackar för välkomnandet och passar på att bjuda på en bild från mitt vinterdiorama (H0) som passar bra en kylig dag som denna.
Riktigt snygg fotat.
Välkommen säger jag som oxå är ny här!
Patrik

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"