Toppbilden, visa:    


Atlas spårvagnar i skala 1/87

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Atlas spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Som skrivet i andra trådar här på Mötesspåret har nu Atlas Editions spårvagnsserie kommit till Sverige. För en månad sedan fick jag Göteborgsspårvagnen nr 43 (modell 24 av 30 i samlarserien) och nu kom så kabelspårvagnen från San Francisco.

Bild

Kabelspårvagnen, modell nr 5, var en trevlig överraskning.

Bild

Jag blev nyfiken på och plockade fram modellen av en kabelspårvagn som Bachmann gav ut på 80-talet. Anledningen till det köpet var att jag besökte San Francisco årsskiftet 1979/80 som besättningsman på HMS Älvsnabben och då passade jag givetvis på att pröva "alla" spårbundna kollektivtranportmedel varav just kabelpårvagnarna var ett.

Bild

Modellerna jämfördes;

Bild

Två detaljer noterades direkt.

Bild

Dels är Bachmanns modell "normalspårig" och har en drivning (vilket inte är förebildsriktigt), dels är modellerna olika långa och har olika tak. Nu visar det sig dock att bägge korgarna är korrekta. Atlas Editions modell är en "orginalvagn" från 1888/90 medan Bachmanns är en något större och "modernare" vagn (några av dessa är också repliker).

Ser med förvänt fram mot nästa modell från atlas Edition.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Atlas spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Min tredje spårvagnsmodell, seriens första, kom idag. Nästan en Malmöspårvagn men ändå inte.

Bild

Detta är den först framtagna modellen i serien och skiljer sig lite i datalj från de senare på flera sätt. Bland annat har den en "lyra" (heter det så när man pratar om denna typ av strömavtagare?) som har en fjäderfunktion, detta saknas på Göreborgsspårvagnen. Varför vet jag inte, möjligen ett sätt att minska tillverkningskostnaderna för de senare modellerna i serien.

Storleksmässigt ger Hallespårvagnen från 1894 ett litet intryck. detta beror säkert på att det är en så pass gammal (?) spårvagn, dels att den är smalspårig (1000 mm spårvidd?). Hur som helst, ännu en trevlig modell från Atlas Edition.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19959
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Atlas spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Johan Molin »

Nästan en Malmöspårvagn men ändå inte.
Bortsett från färgen tycker jag att den mer liknar den fina stockholmsspårvagn som Rune Holm har varit med och restaurerat! [JC_doubleup.gif]

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Atlas spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jo det var just den gröna färgen jag refererade till, därutöver inte så mycket Malmövagn över det hela.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19959
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Atlas spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Johan Molin »

Och "malmögrönt" finns det som bekant andra personer som är jämlikare än alla vi andra på att tala om hurudant det är ... :=u

Ungefär som "norrköpingsgult" som under åren varierat mellan citrongult och ockrafärgat, precis som redan Jan Jangö konstaterade i sin bok "Hej språvagn"!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Atlas spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tretton dagar sedan senaste spårvagnen kom idag en ny, min fjärde av vad som skall bli totalt 30 spårvagnar. Denna gång var det en PCC vagn från Belgien, nämligen nr 10409 från Thuin.

Bild

PCC spårvagnar är spännande, två vill jag minnas (om än i annat utseende) levererades till Stockholm, och modeller finns från flera tillverkare. I min samling (?) finns några amerikanska PCC vagnar som denna från Chicago;

Bild

Modellen gavs ut för några år sedan av Con-Cor och jag tog fram den för att jämföra med den belgiskbyggda licensvagnen.

Bild

Om vi nöjer oss med att titta på måtten så stämmer det överens med uppgifterna att de belgiskbyggda hade samma längd.

Bild

Bild

och även det faktum att de belgiska var smalare.

Bild

Verkligen en spännnade serie som Atlas Edition tagit fram.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Atlas spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Nästan en månad senare och min femte spårvagn trillade in;

Bild

Detta är nr 20 i serien och är en Österrikisk boggiespårvagn för 1 meters spår.

Bild

Förebilden är Stubaitalbahn TW1 från 1904, en förortsbana på nästan 2 mil utanför Innsbruck. Även om beskrivningen anger året 1904 så är modellen i det utförandet som vagnen. och dess tre systervagnar, hade efter modernisering 1969. Skall jag vara lite kritisk är strömavtagaren och dess anslutande kablar lite väl grova, men en spännande modell är det alltid.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Atlas spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Min sjätte spårvagn från Atlas Edition dök upp för några dagar sedan;

Bild

Denna gång var det en spårvagn från Hongkong, nämligen en spårvagn av 6:e generationen från 1986. Den är från året jag besökte Hongkong med HMS Carlskrona under långresan 1985/86 då jag tjänstgjorde som kurschef för flottans kadettkurs april -85. Av de fyra dygn som tillbringades i Hongkong hade jag vakt ett och fick möjlighet att titta närmre på staden i tre. Som kuriosa kan nämnas att jag deltog i en lunch hemma hos den amerikanska marinattachén som gäst och där fick höra den intressanta berättelsen om en nyutgiven roman som handlade om en sovjetisk ubåt med ett revolutionerande maskineri som inneburit stor uppmärksamhet inom såväl den amerikans marinen som deras underrättelsetjänst. Bokens namn på svenska blev "jakten på röda september", och boken visade sig kunna köpas i en Honkongbokhandel i en engelsk utgåva, gissa vad som sträcklästes de närmsta dygnen till sjöss.

Bild

Spårvagnar från Hongkong är tillverkade av Bachmann i skala OO men finns även som souvenirmodeller (?) .

Bild

Förvisso i obestämd skala och tveksam kvalité, men ....

/Ola
Senast redigerad av Lihkströmsverken den 27 aug 2016, 00:10, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Atlas spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Svante Andersson »

Lihkströmsverken skrev: Bokens namn på svenska blev "jakten på röda september", och boken visade sig kunna köpas i en Honkongbokhandel i en engelsk utgåva, gissa vad som sträcklästes de närmsta dygnen till sjöss.

/Ola
Nä, nä... försök inte nu!
"Krasny Oktyabr" (transkriberat) måste väl bli månaden efter? Tänk på den kända revolutionen därstädes... :-BS

Bild

SA
Senast redigerad av Svante Andersson den 27 aug 2016, 00:10, redigerad totalt 1 gånger.
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Atlas spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Skyller på åldern (och minnet);

skall förstås vara "Jakten på röda Oktober". Dock var det intressant att höra marinattachéns berättelse om hur en roman kunde röra upp en sådan uppmärksamhet även om de senare visade sig vara ren fiction.

/Ola

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Atlas spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Stefan S »

Tror det finns några Hong Kong vagnar i trafik i Storbritannien och att det bl a därför som Bachmann gjort sin modell.

Stefan

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Atlas spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det fortsätter att trilla in spårvagnar från Atlas Edition. Igår kom en som är anledningen till att jag fortsatt att prenumerera på serien nämligen den här;

Bild

Tatra spårvagnarna har alltid kännts lite speciella och jag har träffat på denna vagnstyp åtslilligt under mina reser, såväl för som efter murens fall, i östeuropa. Prag råkar dessutom vara ett av mina favoritresmål och stadens stora och välfungerande spårvägssystem är imponerande.

Staden har åtskilliga hobby och bokhandlare och dessutom ett trevligt spårvägsmuseum. Under en av mina tidigare resor till Prag hittade jag en bok (denna syns även på första bilden och ingår alltså inte i försändelsen från Atlas Edition) om Prags spårvagnar (utgiven 1996) och som är välillustrerad med skisser, bilder samt tabeller, enda nackdelen är att den är på tjeckiska men med en enkel sammanfattning på engelska.

Bild

/Ola

Skriv svar

Återgå till "Svenska Spårvagnar"