Toppbilden, visa:
Rapport från en byggbänk
-
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 11 maj 2012, 13:36
Re: Rapport från en byggbänk
Enormt fina byggen! Jag blev särskilt förtjust i bilfärjorna och brandbilarna. Idén att använda sig av självhärdande lera till hytter och huvar verkar vara värd att utforska.
Johan i Hok
Johan i Hok
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Ett försenat tack Mats, jodå den moppen har man ju velat haft som pynt till anläggningen ända sen barnsben. Först i fjol fick jag beställning på´n, och nu knattrar den väl fram på en Z-anläggning! Men vilket år som helst bygger jag en åt mej själv...Mölle-Mats skrev:Ojojojoj, jag har ofta förundrats över hur fina du brukakr få till dina modellbyggen - speciellt i skala N - men den här tar priset! Den får ju Sture Byléns lådbil att framstå som jättelik i jämförelse!Jörgen Edgar skrev:Notera Sonny Hultbergs legendariska tidningsmoppe!
Rc 1000 har jag för mej den var littererad...
Tror den här är minsta modellen som passerat mina händer - 5 mm liten.
Dessutom så tycker jag det är extra kul att du gjort Sonny Hultbergs flakmope i modell, den var ju en riktig "Holy Graal" för oss järnvägsentusiaster (jag hoppas att originalet finns bevarat någonstans).
Fortsätter visa avklarade byggen från i höstas, och börjar med värstingskalan 1:25 :
Pendel-legendaren i Sthlm, X1 3001 i leveransutförande från 1967.
En vagn byggdes åt Spårvägsmuséet, motordelen X1A. En meter lång!
Full inredning ingick i beställningen. Ett par halvtaskiga foton in genom rutorna:
Resandestandarden fick "inte vara högre än tunnelbanevagnarna", bestämdes det i specen. Toaletter - nope!
Skala 1:43 :
En annan stockholmsprofil, SL T-banevagn C14. Här byggdes en 2-delad "semi-permanent" enhet som vitrinmodell.
Dykar-bil från Oslo´s Bandväsen (Mercedes Sprinter).
Telefonkiosk modell-61 i grönt. Modellen byggd av min praktikant
Senast redigerad av Jörgen Edgar den 26 okt 2017, 21:50, redigerad totalt 1 gånger.
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Milt uttryckt, Min första tanken var, mellan vilka väggar har den vagnen stått, när han var inne och tog den bilden, i depå var första gissningen, eftersom vagnen var folktom.P Ekstrand skrev: Den bilden ser verkligen realistisk ut
MvH
Pär
Re: Rapport från en byggbänk
Kanske i lokstall verkstad?
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Tack Pär! I denna povra miljö fick man genomlida många stockholmsvintrar med det s k "pendeltågeländet" Till och från skola/ jobb - i flera decennier.P Ekstrand skrev:Hej !
Den bilden ser verkligen relistisk ut MvH
Pär
Men sittkomforten var iaf bättre än på uppföljaren X10!
Fler modeller som lämnat byggbänken:
N-skala 1:160 :
SJ Y6 och UBF6Y.
NOB diesellok typ DE 2700 (tysk privat operatör), före detta NSB Di.6. Med den hiskeliga helreklamen för en tysk radiostation - handplitat med finaste penseln. Som drivning använde vi tyska 6-axliga "Ludmilla".
Hector Rail 241 (Traxx) + 941 (ex SJ Z65). Vitrinmodeller.
Hector Rai 242 ("Taurus"). Vitrinmodell.
Hector Rai 021 (Tvåvägs-lok). Vitrinmodell.
Söderbärke stationshus.
Skala TT (1:120) :
DRG E 80 (ackumulatorlok)
Lübeck-Büchener Eisenbahn, dubbeldäck-vagn.
Och till sist en höftskott taget på Tekniska Museet den 6/1, på en av H0-modulerna därstädes. Två slitna arbetshästar: Åkerman lingrävare och en Volvo baklastare i sin rätta miljö...
Senast redigerad av Jörgen Edgar den 02 nov 2017, 22:07, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Rapport från en byggbänk
Tänk att Söderbärke som har hamnat som modell. Där praoade jag som stins.
kåken hade vedeldad uppvärmning då. Detta var nog det som bidrog till mitt tågintresse i dagläget
då jag även fick åka med i lok ner till Västerås och tillbaks några vändor. Har besökt stationen efter det som är obemannad nu för tiden. Saker har förändrats godsmagasinet och diffusa minnesbilder
av andra byggnader är rivna. Men vackert ligger den , där endast spåret ligger i mellan stationen och sjön.
kåken hade vedeldad uppvärmning då. Detta var nog det som bidrog till mitt tågintresse i dagläget
då jag även fick åka med i lok ner till Västerås och tillbaks några vändor. Har besökt stationen efter det som är obemannad nu för tiden. Saker har förändrats godsmagasinet och diffusa minnesbilder
av andra byggnader är rivna. Men vackert ligger den , där endast spåret ligger i mellan stationen och sjön.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Alltid kul med anekdoter kring fullskalemiljöer!gynther54 skrev:Tänk att Söderbärke som har hamnat som modell. Där praoade jag som stins.
kåken hade vedeldad uppvärmning då. Detta var nog det som bidrog till mitt tågintresse i dagläget
då jag även fick åka med i lok ner till Västerås och tillbaks några vändor. Har besökt stationen efter det som är obemannad nu för tiden. Saker har förändrats godsmagasinet och diffusa minnesbilder
av andra byggnader är rivna. Men vackert ligger den , där endast spåret ligger i mellan stationen och sjön.
Modellen visar stn-huset i ursprungligt utseende. Mycket lite har ändrats med tiden, endast igensatta entrédörrar o dyl.
Byggde även godsmagasinet:
Magasinet huserar idag en krog vad jag sett på aktuella foton. Inga stora kåkar det här, i N-skala endast någon decimeter på längden...
Senast redigerad av Jörgen Edgar den 19 aug 2017, 11:47, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Rapport från en byggbänk
Jag googlade maps då är endast stationshuset kvar. Minnet säger att lastkajen är kvar men magasinet väck. Men den kan ha flyttats . Inte så förvånade om någon såg värdet i byggnaden. På den tiden visste man vad kvalitet var. Det som byggde mycket åt staten hade en viss yrkesstolthet för att det skulle hålla långt in i för framtiden. Framförallt så är dessa byggnader trevligare att bara titta på en dagen intetsägande moderna byggverk .
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Tror jag har blandat ihop Söderbärkes godsmagasin med Smedjebackens dito... Den förstnämnda kan mycket väl vara rivet. Tack för info!gynther54 skrev:Jag googlade maps då är endast stationshuset kvar. Minnet säger att lastkajen är kvar men magasinet väck. Men den kan ha flyttats . .
Dessa två var tämligen lika. När jag byggde magasinet hade jag foton på båda som underlag.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Hej! Länge sen jag var på den här tråden, mest beroende på Photobucket-katastrofen! Alla bilder borta över en natt
Den förnumstiga klyschan "Lätt fånget, lätt förgånget" kan man lätt överföra på PB och mycket annat flyktigt på nätet...
Även "Finns inga gratisluncher...osv "
Nu har jag börjat fixa tillbaka del av bilderna bakåt i tråden, med forumets bilduppladdning (funkar suveränt!).
Och här följer några av de tillbankade modellerna sedan sist (i januari).
Börjar med H0 1:87 :
Arlanda Express typ X3, i aktuell design. Drivningsdonator: Hornby´s 4-delade Class 395 (DC).
SJ Y3 "Kamelen", som 4-delat sätt (AC). Märklin-drivning (till ena ändvagnen) fick tyska dieseln V200 släppa till.
Övriga vagnar: vanliga boggievagnschassin.
SJ X40 Dubbeldäckaren (DC). Drivning: Fleischmann 4460 (tyska ICE-T).
SJ X55 "SJ 3000" (DC). Drivning: Fleischmann 4460 (tyska ICE-T).
Och till sist ett par Valpar:
Volvo terrängbil L3314 - i polisutförande. Den till vänster fanns på Arlanda, fick bakläxa av kunden för takfärgen - ska vara rött
Mer kommer!
Den förnumstiga klyschan "Lätt fånget, lätt förgånget" kan man lätt överföra på PB och mycket annat flyktigt på nätet...
Även "Finns inga gratisluncher...osv "
Nu har jag börjat fixa tillbaka del av bilderna bakåt i tråden, med forumets bilduppladdning (funkar suveränt!).
Och här följer några av de tillbankade modellerna sedan sist (i januari).
Börjar med H0 1:87 :
Arlanda Express typ X3, i aktuell design. Drivningsdonator: Hornby´s 4-delade Class 395 (DC).
SJ Y3 "Kamelen", som 4-delat sätt (AC). Märklin-drivning (till ena ändvagnen) fick tyska dieseln V200 släppa till.
Övriga vagnar: vanliga boggievagnschassin.
SJ X40 Dubbeldäckaren (DC). Drivning: Fleischmann 4460 (tyska ICE-T).
SJ X55 "SJ 3000" (DC). Drivning: Fleischmann 4460 (tyska ICE-T).
Och till sist ett par Valpar:
Volvo terrängbil L3314 - i polisutförande. Den till vänster fanns på Arlanda, fick bakläxa av kunden för takfärgen - ska vara rött
Mer kommer!
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Hej!
Samlar ihop några av vinterns beställningsbyggen, so far.
Som synes är det en brokig skara räls- och vägfordon, i allsköns skalor. Eller vad sägs om en åkgräsklippare...
H0 1:87 :
Arlanda Express X3, på drivande chassin från Hornby.
SJ Yo2 (ex HNJ "snabbmotorvagn")
Kåpa till Motala Verkstads provlok T6 206, inhyrt av SJ på 60-talet.
Här syns T6:an jämte en annan särling: SJ T7 207. Även denna var Motala-byggd, övertagen från SNJ 1957.
SL tunnelvagn typ C14, vitrinmodell.
SL snölok 9205
Oslo Sporvejer typ SM-79 II
Cykeldressin
Toro åkgräsklippare
N-skala, 1:160 :
Telefonkiosk M/61.
Perrongtruck "Kalmar".
Ursvenskt torp.
Norsk bilfärja "Dröbaksund I"
Skala 1:43 :
SJ Rc4 1199 (vitrinmodell)
Skala Z 1:220 :
SJ 80-talsvagnar i senaste livré.
SJ AB2
SJ BF1
På byggbänken är det f n sedvanligt kaos, med en halvfärdig "Hilding" -rälsbuss SJ Y, samt Tågkompaniets X20.
Återkommer
Samlar ihop några av vinterns beställningsbyggen, so far.
Som synes är det en brokig skara räls- och vägfordon, i allsköns skalor. Eller vad sägs om en åkgräsklippare...
H0 1:87 :
Arlanda Express X3, på drivande chassin från Hornby.
SJ Yo2 (ex HNJ "snabbmotorvagn")
Kåpa till Motala Verkstads provlok T6 206, inhyrt av SJ på 60-talet.
Här syns T6:an jämte en annan särling: SJ T7 207. Även denna var Motala-byggd, övertagen från SNJ 1957.
SL tunnelvagn typ C14, vitrinmodell.
SL snölok 9205
Oslo Sporvejer typ SM-79 II
Cykeldressin
Toro åkgräsklippare
N-skala, 1:160 :
Telefonkiosk M/61.
Perrongtruck "Kalmar".
Ursvenskt torp.
Norsk bilfärja "Dröbaksund I"
Skala 1:43 :
SJ Rc4 1199 (vitrinmodell)
Skala Z 1:220 :
SJ 80-talsvagnar i senaste livré.
SJ AB2
SJ BF1
På byggbänken är det f n sedvanligt kaos, med en halvfärdig "Hilding" -rälsbuss SJ Y, samt Tågkompaniets X20.
Återkommer
Re: Rapport från en byggbänk
Klipparn den var snärtig!
Å jo, vi väntar på mer....
Å jo, vi väntar på mer....
Kom ihåg att komma ihåg.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Ha ha, där satt den, PeO! "Klämmigt" värre
Dom här då:
Med vidhängande soundtrack https://www.youtube.com/watch?v=F3sGSXGlyNo
https://www.youtube.com/watch?v=JRAkAsXn4Ks
Dom här då:
Med vidhängande soundtrack https://www.youtube.com/watch?v=F3sGSXGlyNo
https://www.youtube.com/watch?v=JRAkAsXn4Ks
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Hallå Mötesspårare!
Länge sen jag visade mej här å forumet, den osannolika sommaren passerade snabbt med ömsom beställningsjobb ...och hängmattan i skuggan.
Alltså dags för en ny omgång handbyggda modeller, som vanligt en kompott av allsköns lok, motorvagnar, grävare - byggda under vår/sommar!
Först ut H0:
SJ rälsbuss Y (vitrinmodell)
Tågkompaniet X20 (ex TGOJ, vitrinmodell)
SJ Z3 ("Deutz", drivning från Brawa)
SS A11 (vitrinmodell)
NSB dieselmotorvagn BM 92. Märkning saknades vid fototillfället.
Haugastöl station (Bergensbanen, Norge)
Originalet har vi här: http://grindvoll.com/wordpress/2010/06/ ... l-stasjon/
SL T-banevagn C3 (hyttlös mellanvagn, vitrinmodell)
SL T-banevagn C12 (ombyggda från C2, vitrinmodell)
Baklastare Volvo BM LM 620, med gaffel
Baklastare Volvo BM LM 620, med timmergrip
Åkerman hydraulgrävare H9
Här tillsammans med en äldre Åkerman-kollega:
Grävarna och baklastaren finns just nu i lager: http://jorgenedgar.se/bestall.html
om någon skulle vara intresserad.
Återkommer... Hälsningar Jörgen
Länge sen jag visade mej här å forumet, den osannolika sommaren passerade snabbt med ömsom beställningsjobb ...och hängmattan i skuggan.
Alltså dags för en ny omgång handbyggda modeller, som vanligt en kompott av allsköns lok, motorvagnar, grävare - byggda under vår/sommar!
Först ut H0:
SJ rälsbuss Y (vitrinmodell)
Tågkompaniet X20 (ex TGOJ, vitrinmodell)
SJ Z3 ("Deutz", drivning från Brawa)
SS A11 (vitrinmodell)
NSB dieselmotorvagn BM 92. Märkning saknades vid fototillfället.
Haugastöl station (Bergensbanen, Norge)
Originalet har vi här: http://grindvoll.com/wordpress/2010/06/ ... l-stasjon/
SL T-banevagn C3 (hyttlös mellanvagn, vitrinmodell)
SL T-banevagn C12 (ombyggda från C2, vitrinmodell)
Baklastare Volvo BM LM 620, med gaffel
Baklastare Volvo BM LM 620, med timmergrip
Åkerman hydraulgrävare H9
Här tillsammans med en äldre Åkerman-kollega:
Grävarna och baklastaren finns just nu i lager: http://jorgenedgar.se/bestall.html
om någon skulle vara intresserad.
Återkommer... Hälsningar Jörgen
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Verkar vara ungefär samma standard som vanligt – alltså höög dräggelfaktor!
Linggrävaren påminner mig om när jag som parvel fick besöka min pappa på stadsarkitektkontoret i Finspång (!). Där fanns buntar med tidskriften "Stadsbyggnad" med mängder av roliga bilder på grävmaskiner och liknande. Där kunde jag som femåring sitta långa stunder i förundran och bara titta ...
Men 1959 – 1960 var ju pretentionerna på nöjen inte desamma som i dag!
Linggrävaren påminner mig om när jag som parvel fick besöka min pappa på stadsarkitektkontoret i Finspång (!). Där fanns buntar med tidskriften "Stadsbyggnad" med mängder av roliga bilder på grävmaskiner och liknande. Där kunde jag som femåring sitta långa stunder i förundran och bara titta ...
Men 1959 – 1960 var ju pretentionerna på nöjen inte desamma som i dag!
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Tack Johan,
Stämmer att kravet på nöjen har stigit med tiden, speciellt bland parvlarna...!
Därför var det skoj att barnbarnet satt koncentrerad i säkert hela 15 minuter med farfars hembyggen, nu i helgen
Att sedan dagens ungar inte "går igång" på en modern hydraulgrävare (eller för den delen ett anonymt Reginatåg) är inte förvånande - jämfört med de makalösa manicker som fanns när vi växte upp (läs: 50-60-talet)!
Stämmer att kravet på nöjen har stigit med tiden, speciellt bland parvlarna...!
Därför var det skoj att barnbarnet satt koncentrerad i säkert hela 15 minuter med farfars hembyggen, nu i helgen
Att sedan dagens ungar inte "går igång" på en modern hydraulgrävare (eller för den delen ett anonymt Reginatåg) är inte förvånande - jämfört med de makalösa manicker som fanns när vi växte upp (läs: 50-60-talet)!