Toppbilden, visa:    


Ändra Märklin digital adress

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Ändra Märklin digital adress

Inlägg av cgn1954 »

Innan jag lägger ner massor med tid på Googlande: Jag har rätt många lok och vill ha lite koll på adresserna. I detta fall som exempel så är det en Challenger (Märklin 39911 med mfx) som har adress 25 från fabrik. I CS3+ så är adressen "dimmad" och går inte att ändra. Vad behövs för ett adressbyte? ESU Lokprogrammer4 kanske? Någon som har koll?

Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

tuff-tuff

Re: Ändra Märklin digital adress

Inlägg av tuff-tuff »

Du kan inte använda ESU lokprogrammer eftersom Märklins mfx har inte med ESU att göra.
Lokets adress är egentligen 39.
Gå in på system settings och kolla om protokoll för spåret är inställd med mfx och MM.
Därefter ska du till lokets edit lok (symbolen skiftnyckel) och klicka på där.
Gå till lokets konfiguration och CV 50 adress.
Där står det flera punkter som är punktmarkerad eller om det står tomt i vissa fall.
Står där ingen punkt markering om MM?
Det ska det göra om du vill att lokets rätta adress på MM ska stå med i info.
Annars kan du reseta loket och stänga av CS3 för att starta igen systemet innan du låter loket registreras automatisk av mfx igenkänning.

tuff-tuff

Re: Ändra Märklin digital adress

Inlägg av tuff-tuff »

Hur har det gått?
Kunde du fixa till problemet?

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ändra Märklin digital adress

Inlägg av cgn1954 »

Jo, vill man eller kvinna köra Märklin o skaffar mfx-dekodrar så funkar det protokollet så att dekodern tilldelas en adress, samma som i IP-världen och DHCP.

Har man i sin Central Station (CS2 och CS3) lok-dekodrar med fasta adresser (t ex Delta- eller Märklin/MM-dekodrar) så vet CS det och delar inte ut några sådana adresser, bara lediga. mfx har max lokadresser = 255, max magnetartiklar = 320.

Sen fanns det en synpunkt att man skulle kunna ändra adressen med hjälp av en ESU lok-dekoder men det har jag inte gett mig in på, än.

Har man fler än 255 mfx-lok och 320 mfx-magnetartiklar så får man använda DCC med 10 239 möjliga adresser. Det går ju att köra både mfx och DCC samtidigt från en CS.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"