Toppbilden, visa:    


Märklins galenskap?

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
tuff-tuff

Märklins galenskap?

Inlägg av tuff-tuff »

Hej!
Jag köpte en digitalbok 2:a generationen som handlar om CS3 med fler tips på grund av uppgraderingen som det också står på boken " ab software 2.0".
Men döm om min förvåning...det andra boken står i princip samma som i det första utgåvan!
Bara få artiklar handlar om det nya uppgraderingen.
Det skiljer bara ca 2-3% mellan böckerna om innehållet.
Ni som har redan det första utgåvan och fundera på att köpa det andra som dessutom finns bara på tyska än så länge...gör inte det!
Spara era pengar istället!

:-Dia
Bilagor
DSC_0001_304.JPG

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: galenskap?

Inlägg av Svante Andersson »

Galenskap... varför?

Märklin liksom Apple och Tesla bygger sin strategi på att deras kunder i nästan religiös fanatism köper allt som ställs till förfogande. Och då speciellt Märklinentusiasterna som utmärker sig i detta fall. Tänk dig lägen när inte alla utgivna alster finns i samlingen. Du kommer att känna dig lika okomplett personligen som din samling med hål som inte går att fyll tilla annat än astronomisk kostnad.

Så ordet är... köp medan tid är. I morgon kan det vara försent!

SA :-JJ
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

tuff-tuff

Re: Märklins galenskap?

Inlägg av tuff-tuff »

Jag håller inte med om detta Svante!
Finns ingen anledning att tillverka böcker vars innehållet är knappt skillnad i innehållet.
Det är precis som Märklin tillverka en speciell Insider modell som senare kommer ut i alla fall en likadan modell som standard.
Vad är då vitsen med att satsa på en Insider modell?
Köper du en bok som innehåller samma artikeln innehållande som det gamla om du redan vet om det?
Tror inte det...
Det är därför jag hjälper er med varnade, i fall ni skulle inte göra samma misstag som jag.

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: galenskap?

Inlägg av pareng »

Svante Andersson skrev: 17 okt 2020, 14:40 Galenskap... varför?

Märklin liksom Apple och Tesla bygger sin strategi på att deras kunder i nästan religiös fanatism köper allt som ställs till förfogande. Och då speciellt Märklinentusiasterna som utmärker sig i detta fall. Tänk dig lägen när inte alla utgivna alster finns i samlingen. Du kommer att känna dig lika okomplett personligen som din samling med hål som inte går att fyll tilla annat än astronomisk kostnad.

Så ordet är... köp medan tid är. I morgon kan det vara försent!

SA :-JJ
Du gillar inte Märklin va? :-BS
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Märklins galenskap?

Inlägg av Johan Molin »

Tydligen inte Apple heller ...

Skrivet på min nya iMac.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: galenskap?

Inlägg av Svante Andersson »

pareng skrev: 17 okt 2020, 23:49
Du gillar inte Märklin va? :-BS
Ditt uttalande skulle kunna komma direkt från någon inom en extremistisk islamistisk grupp med det viktiga ordet utbytt och det anklagande fingret utbytt mot en AK 47! :-BS

Med tanke på att div produkter från den firman ingår i mina samlingar kan jag bara konstatera att din slutsats är ogrundad.
Precis som jag tycker sport och idrott med ett nästan religiöst hyllande av personliga favoriter är högst löjligt anser jag samma sak om förhållandet till modelltåg.
Alltså... jag har inget favoritfabrikat. Jag kör 2-r helt enkelt. Och jag har tillräcklig kunskap om Märklin och en stor del av deras entusiaster för att kunna anse dem som lätt fanatiska. Inte alla dock!.
Min närkontakt med Märklin som system var att jag under kanske 15-20 år skötte service och reparationer av modelltåg åt en lokal hobbyhandlare. Vilket givetvis innebar att minst 90% var Märklin.

Så spänn av lite och titta gärna ut från boxen. Det finns en verklighet därute också.

SA

PS: Johan... jag har alldeles för liten erfarenhet av Apple och deras produkter för att dissa dem tekniskt. Däremot den fanatism som ibland skiner igenom ger mig kalla kårar. Precis som för Tesla och andra självutnämnda higendmärken.
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: galenskap?

Inlägg av pareng »

Svante Andersson skrev: 18 okt 2020, 12:32
pareng skrev: 17 okt 2020, 23:49
Du gillar inte Märklin va? :-BS
Ditt uttalande skulle kunna komma direkt från någon inom en extremistisk islamistisk grupp med det viktiga ordet utbytt och det anklagande fingret utbytt mot en AK 47! :-BS

Med tanke på att div produkter från den firman ingår i mina samlingar kan jag bara konstatera att din slutsats är ogrundad.
Precis som jag tycker sport och idrott med ett nästan religiöst hyllande av personliga favoriter är högst löjligt anser jag samma sak om förhållandet till modelltåg.
Alltså... jag har inget favoritfabrikat. Jag kör 2-r helt enkelt. Och jag har tillräcklig kunskap om Märklin och en stor del av deras entusiaster för att kunna anse dem som lätt fanatiska. Inte alla dock!.
Min närkontakt med Märklin som system var att jag under kanske 15-20 år skötte service och reparationer av modelltåg åt en lokal hobbyhandlare. Vilket givetvis innebar att minst 90% var Märklin.

Så spänn av lite och titta gärna ut från boxen. Det finns en verklighet därute också.

SA

PS: Johan... jag har alldeles för liten erfarenhet av Apple och deras produkter för att dissa dem tekniskt. Däremot den fanatism som ibland skiner igenom ger mig kalla kårar. Precis som för Tesla och andra självutnämnda higendmärken.
Du såg inte :-BS tydligen, ta inte allt så allvarligt
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

tuff-tuff

Re: Märklins galenskap?

Inlägg av tuff-tuff »

Vad som är viktigt åt för kunder är det som säljs är att innehållet måste vara produktiv och lättförståelse om vad det ska stå innehållet i en bok som handlar om digital styrning.
Att Märklin säljer två olika digital böcker som innehåller nästa likadant är fusk i för sig.

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Märklins galenskap?

Inlägg av Coppas »

tuff-tuff skrev: 17 okt 2020, 09:21 Hej!
Jag köpte en digitalbok 2:a generationen som handlar om CS3 med fler tips på grund av uppgraderingen som det också står på boken " ab software 2.0".
Men döm om min förvåning...det andra boken står i princip samma som i det första utgåvan!
Bara få artiklar handlar om det nya uppgraderingen.
Det skiljer bara ca 2-3% mellan böckerna om innehållet.
Ni som har redan det första utgåvan och fundera på att köpa det andra som dessutom finns bara på tyska än så länge...gör inte det!
Spara era pengar istället!
Rent generellt så brukar det inte vara så stora skillnader mellan olika upplagor av böcker, oavsett typ av bok, så jag förstår inte riktigt upprördheten. I detta fall så står det ju tydligen t.o.m. på boken vad som är nytillkommet i den. Inte att det handlar om en helt ny bok.

I vissa fall med nya upplagor så är inget alls tillagt utan det handlar bara om en ny upplaga för att den första helt enkelt har tagit slut. I andra fall (vanligt inom t.ex. viss facklitteratur) så är det bara lite smått som lagts till alternativt att det kanske inte lagts till något utan upplagan är bara reviderad på några punkter vad gäller t.ex. språkbruk mm.

Sedan är det upp till varje köpare att inhämta mer info och bedöma om det är värt att inhandla en något uppgraderad version.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: galenskap?

Inlägg av Svante Andersson »

pareng skrev: 18 okt 2020, 13:08
Du såg inte :-BS tydligen, ta inte allt så allvarligt

Och såg inte du samma smiley från mig? :-J

Så en liten historia ur verkligheten.
Satt på en bänk på Norra Säcken på Cst i Stockholm för att ta tåget hem till V-ås. Då kom det en person och satte sig på samma bänk och skulle absolut börja snacka. När han insåg att jag var från V-ås skulle han absolut ha reda på vilket lag jag höll på. Och jag som aktivt ointresserad av sport och idrott gjorde den klassiska fågelholksimitationen. :o
Och att för någon som direkt frågar en sådan sak på något sätt förklara sitt egna ointresse funkar inte. Nästan lika dåligt som att hålla på fel lag. För håller du på fel lag kan du få en smäll på käften. Och tillhör du fel religion kan du bli dödad. Hoppas att jag inte blir utsatt för någon jihad från 3-r världen nu... :P

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Märklins galenskap?

Inlägg av Johan Molin »

Vi är helt överens om att all sorts fanatism är av ondo för mänskligheten. Att jag använder macberor helt enkelt på att det var så det började för mig en gång i världen 1988 – och det har givetvis varit enklast att bara fortsätta, även om man allvarligt undrade vartåt det barkade hän på 90-talet. Pc har fått en lite fadd smak i munnen på mig enbart beroende på alla riktigt usla system som används inom sjukvården. Och det kan ju egentligen inte ett operativsystem klandras för.

När det gäller sportintresse hos Svante får jag citera min bättre hälft; "jag har sport-filter". Hon är komplett ointresserad av denna typ av "abnorma böjelser" som min dåvarande svärfar brukade hävda.

tuff-tuff

Re: Märklins galenskap?

Inlägg av tuff-tuff »

Coppas skrev: 18 okt 2020, 22:52
tuff-tuff skrev: 17 okt 2020, 09:21 Hej!
Jag köpte en digitalbok 2:a generationen som handlar om CS3 med fler tips på grund av uppgraderingen som det också står på boken " ab software 2.0".
Men döm om min förvåning...det andra boken står i princip samma som i det första utgåvan!
Bara få artiklar handlar om det nya uppgraderingen.
Det skiljer bara ca 2-3% mellan böckerna om innehållet.
Ni som har redan det första utgåvan och fundera på att köpa det andra som dessutom finns bara på tyska än så länge...gör inte det!
Spara era pengar istället!
Rent generellt så brukar det inte vara så stora skillnader mellan olika upplagor av böcker, oavsett typ av bok, så jag förstår inte riktigt upprördheten. I detta fall så står det ju tydligen t.o.m. på boken vad som är nytillkommet i den. Inte att det handlar om en helt ny bok.

I vissa fall med nya upplagor så är inget alls tillagt utan det handlar bara om en ny upplaga för att den första helt enkelt har tagit slut. I andra fall (vanligt inom t.ex. viss facklitteratur) så är det bara lite smått som lagts till alternativt att det kanske inte lagts till något utan upplagan är bara reviderad på några punkter vad gäller t.ex. språkbruk mm.

Sedan är det upp till varje köpare att inhämta mer info och bedöma om det är värt att inhandla en något uppgraderad version.
Av att bedöma din kommentar så vet du ingenting om innehållet som jag har två stycken utav det.
Och nej det var inte värt att köpa det andra digital boken.

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Märklins galenskap?

Inlägg av Coppas »

Alltså, jag skrev bara ett mera generellt svar kring vad olika/ny upplagor de facto brukar innebära. Alltså inget som skulle vara personligt riktat eller så.

Faktum kvarstår därmed, dvs. att nya upplagor av en bok sällan innehåller speciellt mycket nytt utan att det oftast rör sig om ganska små förändringar i form av tillägg, redigering etc.

Vagnverkstaden
Inlägg: 65
Blev medlem: 31 mar 2015, 16:36

Re: Märklins galenskap?

Inlägg av Vagnverkstaden »

Bäste Tuff-Tuff,
Ditt budskap har gått fram.
Det finns dock diverse andra åsikter och en del förklaringar - ta gärna till dig dessa!
Det är lika viktigt att kunna lyssna som att tala!

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"