Toppbilden, visa:    


Hur stor är er anläggning?

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Hur stor är er anläggning?

Inlägg av Gurra G »

Hej!
Sitter och funderar på att ta upp hobbyn igen eller rättare sagt resa mig upp ur fåtöljen. Men nu till min lilla men för mig tämligen viktiga fråga:
- SKALOR!

Vilken skala ska man nu sätta igång med. Har en del materiel i H0 och 00 men sneglar nu mot mindre skalor för att få plats. Men samtidigt skulle det vara intressant att få reda på vilken storlek ni har på er anläggning i H0 respektive N och Z. (Z tror jag går bort då det är svårt med det digitala och spänningen till motorer mm.

Mitt rum att bygga i består av tre väggar varav den rakt fram är 360 cm den till höger 140 cm och den till vänster 200 cm. Tanken är att bygga en bokhylleanläggning så att man får lite längre tågsträckor därav mina funderingar att övergå till N med 250 mm kurvradie.

Men hur har ni som kör H0 gjort? Berätta gärna och kom ännu hellre med förslag på spårplan både i H0 och N. :-)

Stort tack på förhand
Gustav
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hur stor är er anläggning?

Inlägg av PeO »

Alltid omöjligt att ge generella svar, men jag tror inte du ska göra som jag. Jag började för 12 år sedan på en ny anläggning. Liksom en gång John Allen hade jag en golvyta på 56 kvadratmeter, så jag måste leva till 107, för att bli färdig. En sak tycker jag att jag gjorde rätt, jag byggde banan i sektioner. Grundtanken var att jag skulle kunna hantera alla sektioner ensam, den tanken fick jag frångå i ytterändarna av halvöarna med bredd på 240 cm, de kräver två man för att lyfta bort. Banan blir på detta sätt flyttbar förutom att man kan ta lös en sektion åt gången för att jobba med. Eftersom du pratar om bokhyllebana, tror jag du har samma tanke.
För elektrisk kontakt mellan "fasta installationen" (även den flyttbar) och varje sektion har jag använt D-sub-kontakter. För några år sedan, när de p.g.av sin långa livslängd försvann från datavärlden, kunde man köpa en 25-polig kabel med kontakter för en struntsumma, c:a en "Selma". Körströmmen kan behöva lite grövre kabel, då kan man löda 0,75- eller 1-kvadrat till en lös kontakt, 9-pol brukar räcka till alla spår på varje sektion, även om man bygger in upptaget-indikering (spårledning).
Det är självklart valfritt om man vill göra en sektion färdig åt gången, eller bygga alla på en gång. Landskapet och spåret blir bäst om man bygger båda sidor av skarven samtidigt. För att kunna köra tidigt och inte tröttna på vägen kan man göra trävirket och spårläggningen på först, sedan tal landskap och detaljering på en sektion åt gången, medan resten av banan får vara Plywood Pacific några år.
Om tar bort en sektion för att jobba på och kör på resten av banan, sätt upp en effektiv stoppbock vid kanten (och fråga inte varför jag vet :-Dia )

Jag byggde banan i 7mm furuplywood, med 10mm stag under, om jag vetat vad jag vet idag hade jag hellre använt 6mm björkplywood, om jag kunnat få tag på det till vettigt pris.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hur stor är er anläggning?

Inlägg av Johan Molin »

Så kul att se dig här igen!

Det som hittills byggts på min anläggning har dimensionerna 60 cm x 4 m. I långtidsplaneringen ingår att bygga sig runt rummet, vilket i sig självt är 2 x 4 m ...
Tidigare använde du ju dig av engelsk förebild, om jag inte minns fel. Engelsmännen är ju experter på att åstadkomma maximal "spelvänlighet" på minimal yta. Ofta helt enkelt en "fippelbangård" och en säckstation. Det behövs det inga stora ytor för, och konceptet kan ju utmärkt väl översättas till svenska förhållanden.

En utmärkt insiprationskälla är (sorry to say, the late) John Flann's Hintock Branch.

Som väl är lever hans hemsida vidare, med massor av goda idéer!

https://www.hintockbranch.com

Bild

Bild

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: Hur stor är er anläggning?

Inlägg av Gurra G »

Hej Johan och tack!

jo jag är tillbaks och den engelska banan ligger just nu i träda. Visst finns det en önskan om att bygga en Time saver på 200X50 cm men just tanken om att ha lite längre sträckor att låta tågen gå på samtidigt som man har möjlighet att växla på stationsområden mm gör att de mindre skalorna blir mer lockande. N för att det finns svenskt och digitalt. Z för att det är en sådan oerhörd utmaning att få det att fungera. :-)

Samtidigt funderar jag på att bygga efter mina drömmars anläggning. Ni vet den där som fanns i Märklinkatalogen, inte rundbanan men alla dessa tyska lok som fans. Tänk vad man som barn drömde om att en gång få ha en Krokodil eller Rheingold TEE som snyggt tar sig fram genom kurvorna. Som sagt nu är det först en utsaga vad för skala vi ska bygga i. Ska försöka sätta mig vid ett spårritningsprogram för att se vad det kan bli. :-)
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: Hur stor är er anläggning?

Inlägg av Gurra G »

Tack även till dig PeO!
Jag har tänkt bygga i moduler för att kunna plocka ner banan när så krävs. Fick riva min förra då takfönstret skulle bytas. :-)
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Hur stor är er anläggning?

Inlägg av S Johansson »

Hej Gustav!

Bra, du har redan modelljärnvägerfarenhet! Att bygga efter väggarna en bit i taget verkar bra. Så skulle jag nog göra om jag byggde nytt. Det ger bättre åtkomlighet och underlättar vid fotografering. Dessutom kan man se ett någorlunda färdigt resultat relativt snart. Det är nog bra att tänka igenom redan från början om banan ska vara flyttbar. De flesta av oss byter ju bostad flera gånger i livet.

Jag valde H0 tvåräls och prövade på en enkel hyllbana bl a lite olika räls- och växelfabrikat för att få erfarenhet. Efter några år ca 1974 påbörjade jag min Kattnosa Gulmåla Järnväg, som för länge sedan passerat bästföredatum, men ännu konstigt nog fungerar. Det är en "bordsbana" på hjul ca 2 x 2.7m med två öppningar att krypa upp genom vid behov, t ex dammsugning. Skulle jag bygga idag skulle jag välja att ha mer landskap och färre spår Jag skulle också välja större radier och utesluta doseringar i kurvorna. Kunde jag göra en uppställningsbangård som var både lättåtkomlig och dold, skulle jag försöka få till det för att kunna variera med olika tåg och tidsperioder.

Det finns naturligtvis mycket mer att tillägga, men för att svara på din fråga, min anläggning är efter tillbygge av en smalspårbana ca 5,5 m2.

Lycka till med ditt bygge!
Stig
IMG.jpg

Gurra G
Inlägg: 29
Blev medlem: 10 jul 2012, 06:47
Ort: Gagnef, Dalarna
Kontakt:

Re: Hur stor är er anläggning?

Inlägg av Gurra G »

Tack Stig!
Att dela med sig av erfarenheter är guld värt för mig. :-)

Tack för spårplanen som inspirerar.
http://omkonstenattvaragud.blogspot.se/ En blogg om svunna tider i Middleford

Roberto
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 dec 2019, 19:06
Ort: Vänersborg C

Re: Hur stor är er anläggning?

Inlägg av Roberto »

God fortsättning!
Återkom till fadershuset Märklin i våras efter trettio års skilsmässa :-BS
Bor i en tvåa utan möjligheter egentligen till någon större "bana" men fick en sk lidners knäpp häromsistens, kanske min käre Ivar(IKEA) kunde tjänstgöra så mer eller mindre vips, rullade planering och byggande igång i vad jag kallar Projekt Hyllbana och med ständigt nya idèer mer eller mindre genomförbara, se foton, det senaste förslaget är en breddning av ett hyllplan för en rundslinga med C-räls R 360 mm, bredda den ursprungliga 500 mm med 2x 150 mm :-JJ
Vill ändra RK Modell till "Roberto", funkar detta?
När ändrar ni?
Läser ni detta?

Roberto
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 dec 2019, 19:06
Ort: Vänersborg C

Re: Hur stor är er anläggning?

Inlägg av Roberto »

DSCN0023 mini.jpg
Vill ändra RK Modell till "Roberto", funkar detta?
När ändrar ni?
Läser ni detta?

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"