Hallå!
Nu har man redan fått problem med Tillig Elite och det är växlar.
Växeltunga som ligger in mot innersta rälsen antingen rakt eller i kurvspår har rest sig upp, vilket ni kan se det i bilden jag befogar här.
Jag har provat med att lösa problem men det vill sig inte.
Spaken som för växeltunga fram och tillbaka är normalt och det är inte ballast som orsakar heller problemet.
Det har aldrig varit problem tidigare innan, men det är först nu man ser det.
Dessvärre upptäckte jag samma sak i andra växlar men inte så pass mycket som denna växeln i bilden.
Det verkar som att Tillig Elite växlar är känsliga för minsta avvikelse som expandering på makadam?
Kan det vara så?
Är där fler andra som har samma problem?
Toppbilden, visa:
Tillig Elite problem...
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Tillig Elite problem...
Känt faktum att Tilligs växlar känsliga och kräver försiktigare hantering än exempelvis Peco.
SA
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Tillig Elite problem...
Jag har tillfälligt löst problemet, men det kärvar lite grann.
Det visar sig vara växeltungas ände som bockas ner vidare genom spaken som tydligen sitter lite löst.
Tilligs växelsystem är tydligen krånglig som man ska akta sig för.
Har nu köpt en Peco växel som ska testas och går det bra blir det Peco code 75 för nästa tågbana.
Det visar sig vara växeltungas ände som bockas ner vidare genom spaken som tydligen sitter lite löst.
Tilligs växelsystem är tydligen krånglig som man ska akta sig för.
Har nu köpt en Peco växel som ska testas och går det bra blir det Peco code 75 för nästa tågbana.
Re: Tillig Elite problem...
Jag har råkat ut för samma fel på dessa växlar där den lilla piggen i änden på växeltungan gått av.
Växlarna var köpta hos Luleå MJ hobby som skickade nya växlar och dessutom några lösa växeltungor i reserv.
Tydligen ett vanligt och välkänt problem med dessa växlar.
Nu var dessa växlar felaktiga redan vid leverans men jag kan tänka mig att denna pigg (ömtålig) kan gå av
om växelföraren tvingar tungan att forsätta trots att den nått ytterrälen.....alltså en felaktigt inställd växelmotor med för stor slaglängd.
/Per-Åke
Växlarna var köpta hos Luleå MJ hobby som skickade nya växlar och dessutom några lösa växeltungor i reserv.
Tydligen ett vanligt och välkänt problem med dessa växlar.
Nu var dessa växlar felaktiga redan vid leverans men jag kan tänka mig att denna pigg (ömtålig) kan gå av
om växelföraren tvingar tungan att forsätta trots att den nått ytterrälen.....alltså en felaktigt inställd växelmotor med för stor slaglängd.
/Per-Åke
Re: Tillig Elite problem...
Just precis!perjan skrev: ↑29 jan 2021, 18:13 Jag har råkat ut för samma fel på dessa växlar där den lilla piggen i änden på växeltungan gått av.
Växlarna var köpta hos Luleå MJ hobby som skickade nya växlar och dessutom några lösa växeltungor i reserv.
Tydligen ett vanligt och välkänt problem med dessa växlar.
Nu var dessa växlar felaktiga redan vid leverans men jag kan tänka mig att denna pigg (ömtålig) kan gå av
om växelföraren tvingar tungan att forsätta trots att den nått ytterrälen.....alltså en felaktigt inställd växelmotor med för stor slaglängd.
/Per-Åke
Det är det lilla piggen som sticker ner genom växelföraren som är problemet.
Men problemet är inte växelmotorn med för stor slaglängden utan det är självaste omläggningen som försvagar piggen.
Jag tog en bild på Peco växeln och där kan man se hur piggar är mera kraftigare än Tilligs och att Peco vrider piggar lite grann för bättre hållning.
- Bilagor
-
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
- Ort: Kalmar
Re: Tillig Elite problem...
Att det skulle vara drivningen till växeln är jag tveksam till om man inte har någon drivning utan fjädring. Vi har kört med dessa växlar på klubben i över 15 år och har haft väldigt lite problem. Kanske en växel har vi haft detta problem på. Orsaken var ovarsam rengöring då man drar en trasa över spåret och i detta fallet mot istället för med växeltungan. Risken är då att det hakar i och då kan man lätt slita av den lilla piggen. Vi använder Turtoise växelmotorer med en ganska kraftig pianotråd för bra fjädertryck.tuff-tuff skrev: ↑30 jan 2021, 10:54 Det är det lilla piggen som sticker ner genom växelföraren som är problemet.
Men problemet är inte växelmotorn med för stor slaglängden utan det är självaste omläggningen som försvagar piggen.
Jag tog en bild på Peco växeln och där kan man se hur piggar är mera kraftigare än Tilligs och att Peco vrider piggar lite grann för bättre hållning.
Sen blir en jämförelse med Peco lite skev då det är en helt annan konstruktion i växeln där tungan är delad och rör sig nästan som ett gångjärn.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Re: Tillig Elite problem...
Detta med för stor slaglängd med växelmotorn var endast en "tanke"......har ej haft detta problem. Jag har kört med dessa växlar i 6 år på moduler för träffar och inga problem medveten om svagheten.
I mitt inlägg ovan fick jag uppleva problmet vid en nybeställning av 10 st av dessa växlar varav två st hade skadade tungor med piggen borta.
/Per-Åke
I mitt inlägg ovan fick jag uppleva problmet vid en nybeställning av 10 st av dessa växlar varav två st hade skadade tungor med piggen borta.
/Per-Åke
Re: Tillig Elite problem...
Jag hittade en till fel på en annan växel!!
Notera kurvrälsen på högra sidan om växeltunga.
Den vrider sig mera inåt.
Jag upptäckte det imorse när jag synade i genom tågbana innan start om nedrivning.
Notera kurvrälsen på högra sidan om växeltunga.
Den vrider sig mera inåt.
Jag upptäckte det imorse när jag synade i genom tågbana innan start om nedrivning.
- Bilagor
-
Re: Tillig Elite problem...
Jag noterade att på Tillig växel på innersta kurvspår är där ingen räls befästningar sammanlagt 9 st medan Peco långa slanka växel är det 7 st. Dessutom så är Tillig växel flexibel vilket försämrar spårläggning på korkunderlag. Jag har bestämt mig för att undvika Tillig spår i fortsättningen.