Toppbilden, visa:    


Jecos Z65 går för snabbt!

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
Lokrookien
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 nov 2021, 11:06

Jecos Z65 går för snabbt!

Inlägg av Lokrookien »

Hej!

Relativt ny i MJ hobbyn och helt ny på detta forum. Jag har en analog bana med flera LIMA-lok och ett Roco-lok. Tänkte att jag skulle uppgradera lokflottan med ett lite nyare och förhoppningsvis bättre lok så jag slog till på ett analogt JECO Z65 lok till att börja med. Upptäckte dock att loket vid minsta "gaspådrag" drar iväg som skjuten ur en kanon! När jag försöker sänka farten stannar loket. Jag förstår att man inte kan krypköra med ett analogt lok men jag vill åtminstone kunna köra långsamt, det är ju trots allt ett växellok...Min fråga är: Finns det någon lösning på detta problem? Löda på ett motstånd någonstans i loket? Upptäckte nämligen att när jag ställde ett annat lok (LIMA) på samma spår fick jag helt plötsligt helt utmärkta gångegenskaper på JECO loket, kunde nästintill krypköra (Min trafo är för klen för att köra fler än ett lok samtidigt). Eller är det bara att ge upp och sälja loket vidare och försöka komma över lok som inte är förberedda för digital körning vilket detta verkar vara?

Tacksam för alla förslag utom att bygga digitalt för det kommer jag inte att göra :D

tuff-tuff

Re: Jecos Z65 går för snabbt!

Inlägg av tuff-tuff »

Vad har du för trafo?
Om du kör 2 räls så ska spänningen ut till rälsen vara högst 12 VDC vid maximal pådrag.
Du får kolla efter om motorn är hel.
Verkar skumt att loket skjuter iväg vid minsta gaspådrag.

Lokrookien
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 nov 2021, 11:06

Re: Jecos Z65 går för snabbt!

Inlägg av Lokrookien »

Jag har en Lima-trafo som ger12V vid max pådrag. Den sticker iväg snabbt men det går fortfarande att öka farten om jag drar på mer.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Jecos Z65 går för snabbt!

Inlägg av d680ae »

Lokrookien skrev: 12 nov 2021, 08:46 Jag har en Lima-trafo som ger12V vid max pådrag. Den sticker iväg snabbt men det går fortfarande att öka farten om jag drar på mer.
Om du är helt trygg med beslutet att skjuta upp digitaliseringen på obestämd framtid är det nog läge att satsa på ett mindre leksaksbetonat analogt köraggregat i stället. Det går säkert att köra även med en LIMA-trafo men den måste i så fall inte bara prestera 12V som max tomgångsspänning. Den behöver också orka leverera ström så det räcker i alla hastighetsregister. Finns annars klar risk att det är just det som spökar med den till synes instabila utgångsspänningen till den nya Z65:an. Det finns betydligt bättre köraggregat att tillgripa. Nä, dom är naturligtvis inte gratis, men det var väl inte Z65:an heller?

Lokrookien
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 nov 2021, 11:06

Re: Jecos Z65 går för snabbt!

Inlägg av Lokrookien »

Låter som en vettig idé att satsa på en bättre trafo, den jag har idag är som sagt lite leksaksbetonad. Återkommer om det har löst problemet med Z65:an.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Jecos Z65 går för snabbt!

Inlägg av ErikB »

Man behöver inte digitalisera för att få krypkörningsegenskaper! Jag kör analogt med en handhållen Gaugemaster-W controller (MJ-HOBBY) matad från en 10-14 volts växelströmstransformator (tror den kom från Kjell & Co. men kan minnas fel). Testade just med min amerikanska rälsbuss, en Walthers RDC, och lyckades hålla en konstant fart på 4 cm/minut. Det blir om jag inte räknar fel 0,2 km/tim skalenlig fart. Större anspråk än så har jag inte vad gäller krypfart! :-J

Om Dina problem finns på kontrollsidan kan jag rekommendera det jag kör med; är det loket som trasslar till det för Dig får Du ta råd av de som vet bättre än jag.

Lycka till !
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Jecos Z65 går för snabbt!

Inlägg av Johan Molin »

Jag har ett par stycken nästan identiska, och har trivts mycket bra med dessa. Nu hoppas jag dock äntligen komma igång med digitalisering på allvar, och där har jag valt Digitrax, kanske ett ovanligt val för svenska mj-rallare. Återkommer till detta.

Men för analogt bruk kan jag således också varmt rekommendera Gaugemaster – ett system som väl användes nästan universellt av alla kända brittiska mj-bröder och -systrar.
Ett "körhandtag" jag dräglar över är detta:

Bild

Iowa Scaled Engineerings Proto Throttle. Som tyvärr inte FÅR säljas i Europa alls.

tuff-tuff

Re: Jecos Z65 går för snabbt!

Inlägg av tuff-tuff »

Det finns en sak som är viktigt att tänka på!
Om man kör digital lok på en analog tågbana, så reagera loket då på samma sätt som en vanlig analog lok.
Det blir alltså ryckig gång och ganska ojämn pådrag.

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"