Toppbilden, visa:    


Märklins lok 39520, programmering!

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
leffe1
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 nov 2021, 20:55

Märklins lok 39520, programmering!

Inlägg av leffe1 »

Vi byggde vår anläggning under en tioårsperiod i mitten av 1990-talet, men slutade köpa rullande mtrl ca 2005. Vi har altså en Contorl Unit 6021. Nu efter 16 år har vi köpt ett mfx lok med dekoder där lokkod mm är förinställt från fabriken. Hur gör vi för att ändra lokkod, acceleradtion, maxfart mm på ett mfx lok? Finns instruktion att hämta någonstans eller kan vi få en sådan från ngn? Vi har en instruktion hur man ändrar värdena på lok med Uhlenbrockdekoder med hjälp av vredet på Control Unit. Går den instruktionen att använda även på mfx-lok? Är det ngn av er som vet ngt om detta?

tuff-tuff

Re: Märklins lok 39520, programmering!

Inlägg av tuff-tuff »

Hallå!
I reel är det MM som gäller och loket är redan inställt med MM protokoll.
Enligt manual till loket har den adress 34 med 35 som underliggande adress.
Du kan söka i google om 6021 hur man ska programmera mfx lok.
Har provat att söka efter information i Märklins hemsidan men hittar inte det.


leffe1
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 nov 2021, 20:55

Re: Märklins lok 39520, programmering!

Inlägg av leffe1 »

Stort tack båda två för informationen. Värdefullt.

Jag har direkt lärt mig en del. Tuff-tuff skriver om den underliggande koden nr 35 som jag undrat vad den var till för. Nu har jag begripit att man kan använda 35 för att få flera funktioner att fungera. Grymt!

Men jag har fortfarande problem. I den utmärkta instruktionen jag fått från Tomass står det under p 7 att man ska ange "registernumren" för de ändrade parametrarna och att listan finns i bruksanvisningen. Finns ingen sådan lista i den medföljande bruksanvisningen. Den lista som finns i bruksanvisningen heter Kopplingsbara funktiioner, men den rör ju bara funktionerna. Kan det vara samma registernummer som för Uhlenbrocks digitaldecoder från 2004, dvs Lokadress =01, Starthastighet=02, maxhastighet=03 osv

Under p 10 står det att man ska ange de önskade värdena. Här hänvisas ocksås till bruksanvisningen. Är det möjligen samma sak här dvs att det går att använda Uhlenbrocks anvisningar dvs Lokadress=01-80, Acceleration=01-79. Inbromsning=01-79 att lägga in på Control 80?

Sen en sak till. Det är så länge sedan jag på allvar var insatt i Märklintekniken så beteckningarna MM och DCC vet jag inte vad de innebär. Adressen tiill loket kommer från MM, men det är ju ett mfx-lok. Jag får inte ihop detta. Använder jag MM-protokollet för mitt mfx-lok? Vad står egentligen förkortningarna MM och DCC för?

I bruksanvisningen står det också talat om olika driftsystem; Märklin AC, Märklin Digital, DCC mm? Jag kör ju växelström dvs AC och också Digitalt. Får inte ihop det här heller!

Någon av er som kan reda ut detta?

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: Märklins lok 39520, programmering!

Inlägg av Tomass »

with MFX, the locomotive registers itself at the Mobile Station, Central Station, for example. MM you have to enter the address yourself. DCC is 2-wire direct current digital. MFX and MM is 3 wire digital

leffe1
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 nov 2021, 20:55

Re: Märklins lok 39520, programmering!

Inlägg av leffe1 »

Tack. Saker och ting börjar klarna.

tuff-tuff

Re: Märklins lok 39520, programmering!

Inlägg av tuff-tuff »

Tomass skrev: 08 dec 2021, 18:03 with MFX, the locomotive registers itself at the Mobile Station, Central Station, for example. MM you have to enter the address yourself. DCC is 2-wire direct current digital. MFX and MM is 3 wire digital
Not really correct!
DCC stand for Digital Control Command.
mfx and MM is another kind of the protocol.
You can use mfx and MM to the two rail system too and DCC can been use for the three rail too.

tuff-tuff

Re: Märklins lok 39520, programmering!

Inlägg av tuff-tuff »

leffe1 skrev: 08 dec 2021, 14:27 Stort tack båda två för informationen. Värdefullt.

Jag har direkt lärt mig en del. Tuff-tuff skriver om den underliggande koden nr 35 som jag undrat vad den var till för. Nu har jag begripit att man kan använda 35 för att få flera funktioner att fungera. Grymt!

Men jag har fortfarande problem. I den utmärkta instruktionen jag fått från Tomass står det under p 7 att man ska ange "registernumren" för de ändrade parametrarna och att listan finns i bruksanvisningen. Finns ingen sådan lista i den medföljande bruksanvisningen. Den lista som finns i bruksanvisningen heter Kopplingsbara funktiioner, men den rör ju bara funktionerna. Kan det vara samma registernummer som för Uhlenbrocks digitaldecoder från 2004, dvs Lokadress =01, Starthastighet=02, maxhastighet=03 osv

Under p 10 står det att man ska ange de önskade värdena. Här hänvisas ocksås till bruksanvisningen. Är det möjligen samma sak här dvs att det går att använda Uhlenbrocks anvisningar dvs Lokadress=01-80, Acceleration=01-79. Inbromsning=01-79 att lägga in på Control 80?

Sen en sak till. Det är så länge sedan jag på allvar var insatt i Märklintekniken så beteckningarna MM och DCC vet jag inte vad de innebär. Adressen tiill loket kommer från MM, men det är ju ett mfx-lok. Jag får inte ihop detta. Använder jag MM-protokollet för mitt mfx-lok? Vad står egentligen förkortningarna MM och DCC för?

I bruksanvisningen står det också talat om olika driftsystem; Märklin AC, Märklin Digital, DCC mm? Jag kör ju växelström dvs AC och också Digitalt. Får inte ihop det här heller!

Någon av er som kan reda ut detta?
Tjena!
Eftersom du kör med Märklins gamla system 6021 så har den bara MM, vilket betyder Motorola som är en protokoll inom digitala.
Märklins nya digital system CS3 och MS2 talar mfx, MM och DCC med vilket du kan välja efter fritt val om hur du vill köra och styra digitalt.
Att du kör med AC har ju egentligen ingen betydelsen, eftersom digitala handlar om språket (protokoll) du kan använda till både två och tre räls.
Personligen gillar jag DCC bättre att köra med oavsett räls.
Men det är smaksatt efter person själv att välja.
Din nya lok 39520 har ju alla dessa protokoll och du kan också köra med en annan digital system förutom Märklin, förutsatt att systemet kan tala med protokoll.

leffe1
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 nov 2021, 20:55

Re: Märklins lok 39520, programmering!

Inlägg av leffe1 »

Stort tack. Mycket bra information. Ska läsa och begrunda ett par ggr till.

leffe1
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 nov 2021, 20:55

Re: Märklins lok 39520, programmering!

Inlägg av leffe1 »

Det jag fortfarandes inte har koll på är det som står under p 7 i bruksanvisningen för kodbyte, dvs att man ska ange "registernumren" för de ändrade parametrarna. Finns ingen sådan lista i den medföljande bruksanvisningen för loket.

Under p 10 står det att man ska ange de önskade värdena. Här hänvisas också till bruksanvisningen. Jag har tittat på Märklings webbsidor, men där finns bara den "vanliga" informagtionen om loket.

Antar att detta tills vidare kommer att fortlsätta vara höljt i dunkel om inte ngn plötsligt kommer på ngt.

tuff-tuff

Re: Märklins lok 39520, programmering!

Inlägg av tuff-tuff »

leffe1 skrev: 09 dec 2021, 16:47 Det jag fortfarandes inte har koll på är det som står under p 7 i bruksanvisningen för kodbyte, dvs att man ska ange "registernumren" för de ändrade parametrarna. Finns ingen sådan lista i den medföljande bruksanvisningen för loket.

Under p 10 står det att man ska ange de önskade värdena. Här hänvisas också till bruksanvisningen. Jag har tittat på Märklings webbsidor, men där finns bara den "vanliga" informagtionen om loket.

Antar att detta tills vidare kommer att fortlsätta vara höljt i dunkel om inte ngn plötsligt kommer på ngt.
God morgon!
Registernumren ska du inte röra och det är fabriksinställd så du kan inte åtgärda där med ändringar.
Där är två olika CV adresser och det är CV 7 samt CV 8.
Dessa har fabrikinställda värden och får absolut inte ändras om!
CV 7 gäller tillverkarens versionsnummer och CV 8 är tillverkarens beteckning/ID och gäller bara för att reseta loket tillbaka till ursprungligen lokets standard värde som fabriken ställde in.
CV 8 ska skrivas in värde 8 om du vill reseta loket och börja om en ny programmeringen om loket.
Tänk på att lokets adress måste stå först i 6021 innan du börjar programmera loket.
Helst ska loket stå ensam på spåret när du gör det.
Med Märklins nya digital system MS2 som är en minivariant av den stora CS3 kan du bara ha ett lok ensam på spåret och inga andra digitala komponenter får vara inkopplade om du kör med MS2.
Orsaken är för att MS2 saknar utgångspunkt för programmeringsspår medan CS3 har det.
Ha det bra!

leffe1
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 nov 2021, 20:55

Re: Märklins lok 39520, programmering!

Inlägg av leffe1 »

Hej och tack.

Jag ska ta detta till mig.

Ha en bra dag du också.

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"