Toppbilden, visa:    


Böcker av John H. Ahern

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Böcker av John H. Ahern

Inlägg av Anna-Carin »

På sistone har jag läst Aherns böcker Miniature landscape modelling (1954) och Miniature building construction (1950).

Jag tycker de var riktigt intressanta, till stor del tack vare hans iakttagelseförmåga med oerhörda mängder tips om t.ex. byggnadsdetaljer och mått (jag är svag för gamla engelska byggnader). Likaså på landskapssidan, med observationer av hur naturen ser ut. Hans beskrivning för nybörjare av hur man lär sig måla bakgrunder, får mig faktiskt nyfiken på att prova.

Märken och produktnamn är förstås rejält föråldrade, eller i alla fall inte möjliga att få tag på i Sverige. Till markytan rekommenderade han t.ex. Decorator's Plaster, Albastine Filler, Pyruma, eller Keen's cement - han nämner även ett recept av George Allen: "six parts of shredded asbestos to one part of water glass (sodium silicate)"; det sägs varken spricka eller krympa... Och husen kläs med Merco tegel- och stenpapper. Men det verkar inte handla om att utnyttja så speciella produktegenskaper som med Gordon Gravetts Artex, eller Barry Normans "surgical lint", utan det finns motsvarigheter idag till det Ahern använder.

Böckerna innehåller bra ritningar (i varierande skalor), och små svartvita foton från hans Madder Valley Railway (numera på Pendon). Det är intressant att se på Pendons färgfoton, hur t.ex. Merco-papperen som inte ser något vidare ut på nära håll, ingår i en övertygande helhet (kanske delvis tack vare de förbättringar av papperen, som han beskriver i boken). Aherns sinne för detaljer och korrekta proportioner är uppenbart på fotona, och böckerna ger en mycket intressant inblick i hur han har gått tillväga för att skapa miljöerna, med många tidlösa tips.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Böcker av John H. Ahern

Inlägg av Johan Molin »

Var har du hittat dem?

Och Svante; här har jag min överman när det gäller att blanda skalor! (Svante Andersson brukar "beskylla" mig för det när jag ibland använder 00-skalemodeller ...).

Johan Ahern gjorde GWR bredspårslok likaväl som smalspårslok, alla byggda med 16,5 mm spårvidd, som ju kan beskådas på Madder Valley! Och ändå var han långt före sin tid!

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Böcker av John H. Ahern

Inlägg av Anna-Carin »

Jag la en bevakning på Tradera, som sökte efter John Ahern i annonstexter (inte bara rubriker), och så småningom dök de upp. Annars finns ett antal på ebay.co.uk (även hans lokbok). De har tryckts i många upplagor, mina var från 70-talet.

Skriv svar

Återgå till "Teknik och material vid bygge av hus och landskap"