Toppbilden, visa:    


Tegel

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Tegel

Inlägg av Beeblebrox »

Eftersom jag nu vet att det finns folk som blir alldeles till sig av dylika frågor tänker jag att det är helt rätt plats att ställa frågan här [JC_doubleup.gif]

Jag sitter och pysslar med en gammal tegelvägg. Byggt tidigt 1900-tal tror jag. Jag är nyfiken på om någon har koll på måtten på tegelstenar från den tiden?
IMG_6125.JPG
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Tegel

Inlägg av ollef »

Svensk stortegel från sekelskiftet skall enligt vissa källor vara c:a 300*140*70 men jag tror att måtten kunde variera aningen mellan tillverkare.
Enligt mina noteringar från ett vattentorn längs Heby Runhällens järnväg mätte jag upp stenarna till 290*140*75 .
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tegel

Inlägg av Johan Molin »

För vanligt väggtegel har de vanligaste måtten varit 250 x 120 x 65 mm.

När jag har mätt upp tegel stämmer detta på ett ungefär. Bredden har brukat vara c:a hälften av längden.
Räknar man tio tegelstenar på höjden från den nederstas nederkant till den överstas överkant har det så gott som alltid blivit 70 cm. M a o motsvarar en tegelstens höjd + en fog 7 cm.

Det jag har anmärkt på är tyska plastark präglade med tegel endast med löptegel. Det är ett modernt bruk som använts enbart som dekorationstegel.
De flesta murförband brukar varva löptegel och kopptegel så att olika mönster uppstår. När man murade på det sättet lades två löptegelstenar i bredd, och avbröts (ibland) med jämna mellanrum av kopptegel som således skulle motsvara bredden på två löptegelstenar.

Det i mitt tycke vackraste förbandet är kryssförband där man tydligt kan se ett "romboid-mönster". Mycket vanligt till industribyggnader förr. Kryssförband kom till Sverige på 1600-talet. Tittar man från industribyggnader från tiden kring sekelskiftet 1900 är dessa nästan genomgående murade i kryssförband.

Här ett exempel från en kyrka (jag vet inte vilken):

Bild

Varannan rad var således kopptegel (= där man ser "gavlarna" på tegelstenarna). Löptegelraderna försköts en halv tegelsten per löptegelrad. Hoppas detta nu blev någorlunda lättbegripligt.

Jag undrar om inte Auhagen har tegelflak i kryssförband. Det andra ofoget (hmm ...) är nog från början Fallers "förtjänst" ...

---

Daniel; vad jag kan se när jag försöker förstora bilden på "din" byggnad är den i grunden murad med kryssförband. Det är dock inte lätt att se fogarna, varför "romb-mönstret" inte framträder så väl.

Skriv svar

Återgå till "Industrier"