Toppbilden, visa:    


Tams dekoder

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
Fender
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jan 2024, 15:00
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Tams dekoder

Inlägg av Fender »

Hej.
Som nybliven medlem gör jag ett försök att få svar på ett problem jag har.

Jag har ett Lima-lok (Rapid) som går på DC och vill kunna köra det på Märklin AC. Jag har monterat
en släpsko som går till ena ingången på dekodern, kopplar ihop hö och vä original kablar från hjulen till en kabel som går till andra ingången på dekodern från Tams. Dekodern heter LD-G-42, alltså till DC-motor. Enligt bruksanvisningen ska det fungera att köra analogt både med DC som med AC, det sitter dioder på ingångarna. Två kablar tar upp strömmen till dekodern, från släpskon och hjulen, och två kablar går till motorn.

Allt fungerar framåt men får inte loket att backa. För att en likströmsmotor ska ändra riktning så polvänder man spänningen och när jag gör det så går loket fortfarande framåt, hjälper inte att polvända via transformatorn för dekodern har ju dioder på ingången.

Enligt Tams så ska dekodern automatiskt känna av om spåret är analogt eller digitalt. Så min fråga är: Hur får jag loket att ändra körriktning? Är det en programmering som behövs?


DC-motor.jpg

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Tams dekoder

Inlägg av cgn1954 »

Är tyvärr inte bevandrad alls i Tams så det får bli några generella synpunkter.

Först: Är det lite språkförbistring här, så: AC/DC är analogt. Sen finns det digitalt, det är i princip en växelström (AC) men har ju digitala signaler pålagda på spänningen, fyrkantvågor. För ett analogt lok "ser" dock den digitala spänningen (på kanske 18 V) ut som en likström (DC).

Sen finns det 2R och 3R, man kan köra analogt eller digitalt på båda dessa rälssystem (gäller mest skala H0 där detta diskuteras, de flesta skalor och fabrikat är 2R).

Som jag fattar det vill du köra ett Lima Rapid analogt 3R. (Är det digitalt du vill ha så återkom).

Det ska funka, helt enkelt, men jag är osäker på om Tams dekoder fattar detta. I andra lösningar finns det en s.k. analog plugg för att passa lok med hållare för dekoder men där man tar bort dekodern och som sagt dekodrar som fattar analogt eller digitalt (i Märklins gamla Delta-och 6090-dekodrar satte man helt enkelt alla adress-swithar på "0" (off) så blev loket analogt.

Jag skulle nog tro att om du vill ha Rapiden analogt på 3R så ska du ta bort dekodern helt enkelt. Den behövs ju inte. Alternativet byta till en Märklin mfx-dekoder för 350 spänn (utan ljud). Den klarar att definiera om det är analogt eller digitalt. Vet inte som du tänker Märklin mfx- eller det mer allmänna DCC-protokollet i en framtid, Märklins klarar både mfx och DCC, andra märken har normalt bara DCC (utom ESU som ju var hovleverantör till Märklin i den digitala starten, de fixar också mfx/mfx+).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Fender
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jan 2024, 15:00
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Tams dekoder

Inlägg av Fender »

Tack för ditt svar, jag ska kanske förtydliga lite mer.

Limaloket (DC) vill jag köra på Märklin plåträls analog 3R. Ut från transformatorn har jag en likriktare
så det är alltså DC i rälsen. Rälsen är kopplad så minus är i skenan och tas upp av hjulen, plus i mittenkontakten och tas upp av släpskon. Anledningen till dekodern är att jag inte kan polvända hela skensystemet eftersom fler saker använder rälsen som gemensam jord.

Jag har några lok med Tams dekoder för AC i Märklinlok med originalmotorn kvar och där skiftar man körriktning med obligatoriska 24V stöten. fungerar alldeles utmärkt att skifta fram/back och att köra på DC.

Problemet är att jag inte vet, och hittar inget på Tams hemsida, hur själva omläggningen fram/back görs på DC-dekodern, Limaloket går bara åt ett håll även om jag testar att polvända spänningen på en separat skena...med loket på samma skena. :D

Så kom gärna med lite tips och ideér, min fantasi är slut.

Hälsning Robert.

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Tams dekoder

Inlägg av perjan »

Om du bara likriktar AC och kör med DC till rälsen kör du ju fortfarande analogt. Hastigheten varieras genom att höja/sänka spänningen oavsett AC eller DC och riktningsomkopplingen med en strömstöt. Tams dekodern i loket får inte den funktion den är avsedd för. Dekodern kräver för att fungera rätt digitala pulser ....datapulser bestående av ett protokoll av ettor och nollor från en digital central som dekodern tolkar som hastighet, riktning etc. och då för varje enskilt lok med sin specifika adress. Alltså hela tanken med att köra digitalt som inte har ett dugg med AC eller DC att göra......datapulser gäller här!

Väljer man att köra digitalt lämnar man begreppen AC och DC oavsett om det gäller 2R, 3R , Märklin eller annat......digitalt med olika protokoll.

Den digitala spänning som matas till rälsen från en central kan antingen vara protokollet DCC eller ett Märklin protokoll MM eller mfx
I princip ingen skillnad men protokollen skiljer .....olika "språk".
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Fender
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jan 2024, 15:00
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Tams dekoder

Inlägg av Fender »

Jag tackar för era svar men det är inte digitalt jag kör utan analogt.

Enligt Tams manual ska dekodern, som är avsedd till DC-lok, automatiskt känna av om det är DC, AC, eller digital spänning i spåret. I detta fallet är det analogt som gäller. Även fungera med DCC och MM, men det är ju inte aktuellt i detta fallet. Jag har Märklin M-räls, Limalok med DC-motor, Tams dekoder för att kunna köra (trodde jag i min enfald) fram/back på 3R analogt.

Jag vet att om man kör digitalt så styrs alla lok av olika digitala pulser. Problemet är att jag enbart har plus och minus ut i rälsen (DC). Så min fråga är, hur får jag loket att fungera fram/back utan digitala pulser,
enbart med likspänning? Jag förutsätter att manualen stämmer...annars är nog orsaken där.

Hälsning Robert.

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Tams dekoder

Inlägg av perjan »

OK jag förstår. Jag tyckte bara att det var lite märkligt att bestycka ett lok med en dekoder om man ändå skall köra analogt. Men kanske planering för framtiden och ha flera val. De flesta dekodrar i ett digitalt system kan ju hantera ju hantera ett DC-lok bland de digitala loken men med DC till Dekodern och även till rälsen som du beskriver var något nytt för mig. Säger manualen att det skall fungera så är det ju märklig varför riktningsväxling inte fungerar. Kontakta Tams om det inte framgår ur dokumentationen.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Tams dekoder

Inlägg av cgn1954 »

Hmmm.. om det nu är ett 2R/DC-lok i original så finns det ju inte nåt omkastarrelä, ett sånt som Märklin har. Jag antar att dekodern fyller den funktionen. Men - i 2R/DC skiftar man ju polaritet i rälsen (med kör-ratt eller knapp), i 3R/AC skickar man ut en 24 V puls. Kör du med Märklins trafos? Jag kan tänka mig att dekodern kan hantera denna 24V-puls förutsatt att den är designad för det, jag har ingen koll. Och om så är fallet så kan det ju vara den funktionen som felar... helt enkelt.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Tams dekoder

Inlägg av perjan »

Här blir man nyfiken på en manual till Tams dekodern. Jag har monterat dekodrar med en mängd olika funktioner och i samtliga skalor från N till G
och aldrig stött på detta. Efter en kort koll i Tams manualen läser man följande.

Dekodern känner automatiskt av om matningen till rälsen är Digital eller Analog (AC eller DC)
detta under förutsättning att CV 29 i dekodern är satt till Analoge mode.
Notera att CV-värden kommer man endast åt från en digital central för justering

Övriga CV som styr funktionsutgångar från dekodern ...ljus mm.
Dessa ställes in digitalt från central och förblir fasta vid analog körning...kan inte ändras.
Undantag är riktningsberoende belysning som följer färdriktning även vid analog körning.

Nu detta med att ändra färdriktning på loket vid Analog körning
Jag kan inte finna något i manualen som säger att dekodern kan ändra färdriktning med strömpuls eller dylikt.
Där färdriktningen nämnes sker detta genom att ändra polaritet till rälsen. Alltså på sedvanligt sätt vid analog körning.
Då uppstår genast frågan.....hur ändrar man färdriktning med Analogt AC?

Från manualen:
If the direction of travel of the locomotive in analogue operation does not correspond to the direction of travel set on the transformer, you must exchange the connections leading to the rail current collectors

Kör man då från ett körreglage (trafo) som ger DC ut så har ju dessa reglage inbyggd polvändning så ingen polvändning vid rälsanslutning.

Så med detta borde det fungera att köra som sign. Fender beskriver ....Analog DC med polvändning.
Om detta inte fungerar är min gissning att CV29 står fel. Bit 2 i CV29

För inspirerande kvällsläsning finns här manualen.
https://tams-online.de/WebRoot/Store11/ ... ual_EN.pdf
Senast redigerad av perjan den 15 jan 2024, 16:43, redigerad totalt 3 gång.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Fender
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jan 2024, 15:00
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Tams dekoder

Inlägg av Fender »

Här är lite info om dekodern, allt taget från Tams sida men översatt.

Jag har mailat Tams support och inväntar svar, jag lägger ut svaret så
kan det kanske hjälpa någon annan att slippa lägga timvis med tid på
något som "normalt" bara ska fungera. Men men, det positiva är att det
går några extra hobbytimmar. :-BS


Tillverkare: Tams

Dekoder: LD-G-42

Digital-format: DCC MM

Motor: DC-Motor

Justerbar effekt: Dimming, Blinkande, Växelljus

Antal utgångar: 4 x

Antal omkopplingsfunktioner: 4

Adressområde DCC: 127 oder 10.239 | MM: 255

Körlägen: DCC: 14, 28 oder 128 | MM: 14

Ström till kopplingsutgångar: (max.) 300 mA

Max. total ström: 1500 mA

Max. motorström: 1000 mA

Analog drift möjlig: Ja

Automatisk systemidentifiering: Ja

Belastningsreglering: Ja

Inbyggd pendelautomatik: Ja

Susi-gränssnitt : Nej


Längd 21.8 mm
Bredd 17.2 mm
Höjd 4 mm

Typ av produkt: Lokdekoder

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Tams dekoder

Inlägg av perjan »

Jag har kollat en del i manualen till dekodern....se inlägg ovan
/Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Fender
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jan 2024, 15:00
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Tams dekoder

Inlägg av Fender »

För en del år sen fanns det ett elektroniskt fram/back-relä som bestod av hålmonterade
komponenter och ett bistabilt relä på ett kompakt kretskort. Två kablar in och två ut, polvändes med en 24-Volts stöt och fungerade lika bra med AC in DC ut eller DC in och DC ut. Några sådana relän hade passat mina syften perfekt. Är det någon mer än jag som minns dessa eller kanske har några liggandes
eller kanske även har till salu? Hör gärna av dig isf.

/Robert.

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Tams dekoder

Inlägg av perjan »

Märklin har som tillbehör ett litet kort som elektroniskt lägger om körriktning att monteras i ett lok
https://ttn-shop.com/marklin-part_00-137-6-1.php

Lenz har en komplett lokdekoder som klarar analog DC och har inbyggd riktningsomkastare i dekodern.
https://www.marklin-users.net/html/digi ... 00man.html
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Fender
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 jan 2024, 15:00
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Tams dekoder

Inlägg av Fender »

Hej och tack för era svar.

Nu har jag får svar av Conrads support och enligt dom så har jag gjort allt rätt så dom tyckte
att jag skulle returnera dekodrarna. Gott att veta att det inte berodde på min okunskap eller felkoppling.
Jag har bara kopplat in en dekoder, så om dom andra 7 fungerar eller inte vet jag inte.

Det elektroniska fram/back-relät jag tänkte på tidigare till DC-lok heter Uhlenbrock 55500.
Hittills verkar det vara det bästa alternativet för att slippa dekoder, är det någon som har
något eller kanske några till salu så hör av er.

En lite mindre bild - 400 px bred
Bilagor
Uhlenbrock 55500.jpg

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"