Toppbilden, visa:    


Bjälbo kyrka

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Bjälbo kyrka

Inlägg av magnus63 »

"Sedeslösa kyrka" (förebild Bjälbo) under uppbyggnad. Här ska pastor A S Modéus predika.
5 mm foamboard, passpartoutkartong m.m. Spånen på tak och tornhuven blir en nöt att knäcka...

Bild
Bild
Bild


(ursäkta korspostningen)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bjälbo kyrka

Inlägg av Johan Molin »

Ja, sakristian blev väl närmast ett sidospår ...

De små stenkyrkorna i västra Östergötland är fascinerande. Och ofta ganska lagoma i storlek för modellbyggaren. Jag gjorde en gång en mockup av Herrestads lilla kyrka - men även denna minimala kyrka blir för stor även på en utbyggd anläggning.

Herrestads kyrka kan möjligen dateras till omkring 1107 eller där någonstans i närheten.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Bjälbo kyrka

Inlägg av magnus63 »

Hägerstad gamla kyrka hade jag mina funderingar på ett tag. Hägerstad nya är en typisk, ganska tråkig, Tegnérlada. Den gamla är roligare, den saknar dock torn.
Herrestad har kvar sitt gamla romanska långhus och kor. Bjälbo kyrka har ett betydligt modernare långhus (tyvärr), det är nog 200 år bara. På teckningarna jag har finns det en teckning från 1670 och där är långhus, kor och absid kvar, det ser också ut att vara ett tvärskepp på södersidan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Bjälbo kyrka

Inlägg av Johan Molin »

Jag antar att du har sett bokverket om östgötska kyrkor med fina teckningar, i två band?

Ja, tegnérlador är inget kul, även om jag var tvungen att ha Väderstads sådana som siluett på min anläggning (att bygga den i modell skulle ta jättemycket plats).
Men åtminstone är de vitkalkade i Östergötland. De skånska dito i mörk tegel är i mitt tycke helt förfärliga.
Jag tror att jag har besökt Bjälbo en gång. Annars, anmärkningsvärt nog, kan jag trakterna norr om Tåkern betydligt bättre än de söder om!. Så Rogslösa, lilla Väversunda m fl har jag besökt. Väversunda kyrka är ju också en lite pyttekyrka som skulle göra sig bra i modell.

För övrigt har jag en gammal klasskamrat som är arvtagare till Brunneby musteri. Och han har en egen kyrka på tomten! Där gifte han sig en gång i världen. Det är ju en intressant variant. Herrestad och Vversunda var, om jag förstått det rätt, gamla "gårdskyrkor" som tillhört en rikemansgård på den tiden det begav sig. Ska man gissa att samma gäller Bjälbo kyrka och Folkungarna?

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Bjälbo kyrka

Inlägg av magnus63 »

Bjälbo var lika mycket fästning som kyrka, så ja, det är nog en "släktkyrka".

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"