Toppbilden, visa:
Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Rivarossi kommer ut med sin version i år. Det hade varit smarrigt med en svensk Ga-variant.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Först måste jag protestera mot uttrycket "ASEA-skylt", jag föredrar att kalla den tillverkarskylt då ju fler fabriker varit med och tillverka loken och också anges på skylten. Förvisso kanske ASEA "frontade" kunden SJ för helhetsåtagandet, men stod nog egentligen bara för den elektrista utrustningen. Lokkorg, chassi mm så var det nog NOHAB som var huvudentreprenör för med stöd av sina forna konkurrenter ASJ och Motala Werstäder som undervelerantörer av vissa komponenter.cgn1954 skrev: ↑30 apr 2019, 15:56 Men: Koll anger att det finns två varianter, 3019.1 och 3019.2, den senare har stora ASEA-skyltar. Notera pluralis. För 3019.1 anger man att övergångsbordet (plattan) är grön - det har mitt lok oxå. Men det har en liten skylt och en stor skylt, se bild.
3019.1 är väl tre ggr mer värderad än 3019.2 men jag är mest nyfiken på vilken det är. Jag lutar åt 3019.2 men finns det nån super-3019-expert därute så vore det väl bra om min lutning kan bekräftas.
På lilla tilverkarskylten, som återfanns på Märklins 3018 och 3019.1, så angavs bara ASEA och NOHAB. På den stora fick också ASJ och MW (Motala Werkstäder) vara med, då talar vi om Märklins modeller 3030.1 resp 3019.2.
Varför den bruna varianten men inte den gröna fick nytt artikelnummer då versionerna med den stora skylten lanserades är för mig en gåta ...
Summa summarum, som redan konstaterats ovan så är ditt lok ett 3019.2.
Men några 8000 kr tror jag inte det är värt, har ett själv i fint bruksskick men utan förpackning, som jag värderar till i runda slängar tre "tuss" +/- nån femhundring (och jag har ju rätt bra koll på priserna på den svenska marknaden, läs: Tradera).
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hmmm... jag ska ju inte köpa fler lok (egentligen) men kunde inte låta bli (som det heter) - en CE800 version 1 från nån gång 1953-57. Alltså över 64 år gammal och i absolut nyskick. Även kartongen. Släpskon helt osliten. 39.- står det handskrivet på kartongen, troligen kr eller DM.
Fynd (tycker jag, 400 spänn) på Karlstads Auktionsverk trots deras rabiata inställning att bara skicka med Schenker, här blev det 160 spänn i frakt - hemskt. Nåja....
Ska nog INTE digitalisera just detta fynd (har redan tre 3001 (som CE800 döptes om till senare, alltså i grönt, rött och brunt).
Fynd (tycker jag, 400 spänn) på Karlstads Auktionsverk trots deras rabiata inställning att bara skicka med Schenker, här blev det 160 spänn i frakt - hemskt. Nåja....
Ska nog INTE digitalisera just detta fynd (har redan tre 3001 (som CE800 döptes om till senare, alltså i grönt, rött och brunt).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Som 10-åring 1952 fick jag i present en startsats med detta lok CE 800 som tyvärr försvann under "resans gång".
För några år sedan gjorde jag ett fynd på Ebay och fick hem ett C800 tillverkat i mitten av 50-talet utan färgskrap och ser ut som nytt. Tyvärr fick jag ej med orginalkartongen.
Testkört och fungerar utmärkt men inte detta heller aktuellt för digitalisering. Jag kör ej Märklin för övrigt så detta hamnar i vitrinen bland den övriga nostalgisamlingen. En härlig känsla att hålla detta i lok igen efter 64 år......dock ej samma individ.
För några år sedan gjorde jag ett fynd på Ebay och fick hem ett C800 tillverkat i mitten av 50-talet utan färgskrap och ser ut som nytt. Tyvärr fick jag ej med orginalkartongen.
Testkört och fungerar utmärkt men inte detta heller aktuellt för digitalisering. Jag kör ej Märklin för övrigt så detta hamnar i vitrinen bland den övriga nostalgisamlingen. En härlig känsla att hålla detta i lok igen efter 64 år......dock ej samma individ.
Senast redigerad av perjan den 03 sep 2021, 15:12, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Det är något visst med Märklin 50-tal!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Som tidigare skrev jag: "Hmmm... jag ska ju inte köpa fler lok (egentligen) men kunde inte låta bli (som det heter)" - dvs. nu blev det ett till.
Grejen med detta lok är är att det är det första lok jag ser (och har) i skala H0 där röken puffas ut i takt med fart och cylindrarnas jobb. Lite kul - tycker jag. (Märklin 39027 - en mycket välgjord modell).
Grejen med detta lok är är att det är det första lok jag ser (och har) i skala H0 där röken puffas ut i takt med fart och cylindrarnas jobb. Lite kul - tycker jag. (Märklin 39027 - en mycket välgjord modell).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Det loket ser, som alla Jecolok, väldigt bra ut. Däremot finns en hel att önska när det gäller gångegenskaper. Efter bara någon vecka sprack kugghjulen på drivaxlarna och loket blev okörbart. Köpte nya axlar med mässingskuggar. Efter några varv på banan stannade loket plötsligt och jag har bara lagt tillbaka det i kartongen och inte undersökt varför. Jeco gör modeller som ser mycket bra ut, men de går väldigt dåligt. Det verkar som att de äldre modellerna som tillverkades i Korea går riktigt bra, men att de som tillverkats i Kina går mycket sämre.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Så trist...
Jag har oxå några Jeco-lok, vi får se när de kommer på bana vad som händer.
Jag har oxå några Jeco-lok, vi får se när de kommer på bana vad som händer.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Imperium?
Är detta starten på ett Tyskt-Österrikiskt-Rumänskt-Bulgariskt smalspårsimperium?
SA
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hade turen att få tag på Kystbanens sista ex av ACMEs danska IC-tåg. Det verkar redan vara utsålt i Danmark. Beställde i deras webshop i lördags och fick leverans idag onsdag. Vagnarna ser fina ut, men jag har inte kunnat provköra dem eftersom jag har min bana på landet. Vagnarna blir bra efter ett röd/svart MY eller MZ eller ett brunt MZ.
- Bilagor
-
-
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Vilka skönheter! Du har inte lyckats få tag på ACME:s "Italia Express"?
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
HNoll är ju en svensk tillverkare med kvalitet som första ledstjärna, inte priset. Jag fick hem två nya sittvagnar till det redan "etablerade" sov- och liggvagnståget. Lite långt kanske med 9 vagnar men jag tycker det är ett snyggt tåg... Här med Rocos Rc-lok först, sen Märklins Rc (och - ja - de är olika).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Johan Molin skrev: ↑19 jan 2023, 13:14 Vilka skönheter! Du har inte lyckats få tag på ACME:s "Italia Express"?
Nej det har jag inte, men jag tror att den fortfarande finns hos Kystbanen.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Nu har jag provat vagnarna från ACME. De går inte att köra direkt ur asken. De rullar väldigt trögt, det sitter strömupptagningsbleck i boggierna som gör att hjulen rullar trögt. Det verkar också som att kulisserna bör justeras lite eftersom de känns tröga. Det verkar också som att boggierna har en tendens att ta i kopplen. Tråkigt att det ska behövas handpåläggning för att få modeller i den prisklassen att fungera.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Det lät högst anmärkningsvärt – och trist, för att vara en produkt från en så välrenommerad tillverkare som A.C.M.E. Hoppas du får ordning på det, för vagnarna var ju i alla fall snygga att titta på!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Köpte det nya setet "Neptun" från ACME. Det består av tre DSB-vagnar, två B och en AB. Neptun gick mellan Köpenhamn och Berlin i många år. Modellen avser perioden 1992-95 då tåget gick till Prag. Vagnarna användes också i tåg till Göteborg/Oslo och Stockholm. De bifogade destinationsskyltarna visar dock bara Köpenhamn-Berlin Stadtbahn och inte några stationer i Sverige eller Norge.
I kartongen ligger även ett häfte som berättar om tåget med många bilder. Texten är dock på italienska.
Jag har inte tagit ur vagnarna ur plasten än så jag vet inte hur de uppför sig på spår. De ser dock fina ut som ACMEs modeller alltid gör. Vagnarna i setet DSB Intecity som jag skrivit om tidigare har nummer som börjar med 50 86 vilket innebar att de bara kunde gå i Danmark, vagnerna i Neptun setet har nummer som börjar med 51 86 vilket användes på vagnar som kunde gå utanför Danmark.
Jag beställde vagnarna hos Kystbanen på deras hemsida en lördag eftermiddag, på måndag morgon fick jag en bekräftelse och på tisdag efter lunch kunde jag hämta paketet i den lokala ICA-butiken. Det är knappt ett vanligt brev inom Göteborg kommer fram så fort med Postnord. Den svaga kronan gjorde att priset per vagn blev i nivå med vad vagnarna från HNoll kostar, nästan 1100 per vagn.
I kartongen ligger även ett häfte som berättar om tåget med många bilder. Texten är dock på italienska.
Jag har inte tagit ur vagnarna ur plasten än så jag vet inte hur de uppför sig på spår. De ser dock fina ut som ACMEs modeller alltid gör. Vagnarna i setet DSB Intecity som jag skrivit om tidigare har nummer som börjar med 50 86 vilket innebar att de bara kunde gå i Danmark, vagnerna i Neptun setet har nummer som börjar med 51 86 vilket användes på vagnar som kunde gå utanför Danmark.
Jag beställde vagnarna hos Kystbanen på deras hemsida en lördag eftermiddag, på måndag morgon fick jag en bekräftelse och på tisdag efter lunch kunde jag hämta paketet i den lokala ICA-butiken. Det är knappt ett vanligt brev inom Göteborg kommer fram så fort med Postnord. Den svaga kronan gjorde att priset per vagn blev i nivå med vad vagnarna från HNoll kostar, nästan 1100 per vagn.
- Bilagor
-
-
-
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Jag ska försöka skärpta mig och uppdatera "min" sida om internationella tåg, jag lovar!
Danskarna själva tyckte tydligen inget vidare om denna generation vagnar, med svettiga galonsäten som de ursprungligen var försedda med.
Danskarna själva tyckte tydligen inget vidare om denna generation vagnar, med svettiga galonsäten som de ursprungligen var försedda med.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Mitt senaste inköp, en Fowler från indiska P-line. Jag har lite problem med att finna tillräckligt starka batterier, så den har inte haft riktig premiär än på min bana.
Skala 1:19 spårvidd 32mm
Skala 1:19 spårvidd 32mm
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Fowler! Samma som min imposanta ångplog m a o!
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Det visar sig att jag inte får den till att fungera som önskat. Det är den bakre motorn (batterimotor) som är dålig. Reparationen verkar att bli omfattande, så jag måste nog skicka tillbaks den till producenten i Indien...
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Tråkigt...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Finns ju allt mellan himmel o jord inom MJ att samla på, jag samlar på tåg-teman (och skaffar förstås fordonen).
Ett galet projekt blev alla Märklin Magazin-vagnar, den första dök upp 1990. Så här är de samlade på 2 bilder, inte varje dag man ser dem ihop, 34 st. - hittills ...
Ett galet projekt blev alla Märklin Magazin-vagnar, den första dök upp 1990. Så här är de samlade på 2 bilder, inte varje dag man ser dem ihop, 34 st. - hittills ...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Inte Traderatokeri, men väl Ebay.
Vagnen hade angivet område Tyskland, så jag klickade "kontakta säljaren" En månad gick, inget hände, men sedan kom ett meddelande att han varit bortrest och undrade om jag fortfarande var intresserad och angav fraktkostnad till Sverige. Frakten till Sverige gick raskt, men sedan blev den liggande några dagar på Det Hopplösa Leveransförseningsbolaget där Det Hafsas Långsamt.
Som väl var var det ingen brådska den här gången, värre var det när en stor pall med häckplantor blev stående på terminal tre dagar extra i värmeböljan häromåret. Jag hade vagnen i Ho förut, men det här var första gången jag hittade en i nollan.
Jag blev intresserad av den vagnen för över 50 år sedan efter en artikel i Skarvjärnet. På järnvägsmuseets bangård fick jag ett antal foton för en del år sedan.
En av bilderna fick LOK låna till en av sina böcker, med stor tacksamhet fick jag ett ex av boken för besväret.
Nu återstår att samla mod tillräckligt för att märka om och smutsa ner vagnen.
Vagnen hade angivet område Tyskland, så jag klickade "kontakta säljaren" En månad gick, inget hände, men sedan kom ett meddelande att han varit bortrest och undrade om jag fortfarande var intresserad och angav fraktkostnad till Sverige. Frakten till Sverige gick raskt, men sedan blev den liggande några dagar på Det Hopplösa Leveransförseningsbolaget där Det Hafsas Långsamt.
Som väl var var det ingen brådska den här gången, värre var det när en stor pall med häckplantor blev stående på terminal tre dagar extra i värmeböljan häromåret. Jag hade vagnen i Ho förut, men det här var första gången jag hittade en i nollan.
Jag blev intresserad av den vagnen för över 50 år sedan efter en artikel i Skarvjärnet. På järnvägsmuseets bangård fick jag ett antal foton för en del år sedan.
En av bilderna fick LOK låna till en av sina böcker, med stor tacksamhet fick jag ett ex av boken för besväret.
Nu återstår att samla mod tillräckligt för att märka om och smutsa ner vagnen.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Fin vagn, minns den/de jag hade från Märklin på 60-talet. Kanske har dem kvar till och med...
Angående leverans: Jo, det har på senaste månaden blivit några leveranser från det tyska landet, då Märklin Magazin-vagnarna i huvudsak finns/fanns i det landet. Nå, jag måste dock säga att alla fyra leveranser (2 på G) har gått mycket bra, så bra att jag blev förvånad, några dagar - typ 4-6 - bara mot "forna" tiders 10-14 dagar. Plus leverans till dörren.
Kan ju nämna att alla gick först via DHL i Tyskland men blev PostNord i Sverige - som gjort för "hafs" = strul men icke dessa gånger.... (kanske ska köpa en Triss-lott).
Så vi har nog haft olika slumpfaktor involverad i våra respektive leveranser. Får se hur de två som är på G funkar. Kanske får ta tillbaka glada smileyn och byta...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Har samma "nya" erfarenhet som cgn. Leverans från tyskland med DHL som över Öresund lämnades över till Postnord för leverans till dörren (på en dag då det inte var postutdelningsdag hos oss), totalt 4-5 dagar från beställning.
Allt är inte kass nuförtiden!
/Erik
Allt är inte kass nuförtiden!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Ett lotteri med både många både vinster och nitlotter. Inför Bankalaset beställde jag hem en rejäl laddning glasfiberborst, 20 påsar om 10. Jag kunde spåra gm DHL, efter några dagar med notering "kunde inte levereras" Ett par dagar senare hade man läst adressen på försändelsen, skrivit på ett brev och skickat. Jag kunde kryssa i vald dag, då jag skulle stå hemma med legitimation i hand mellan 9 - 18. Svar på telefon vad "kunde inte levereras" beror på fick jag till svar att det kunde inte levereras. Leveransen kom, ett brev i C4-format, tyvärr vägde det inte angivna 238 gram, snarare 38. 20 borstar, inte 20 påsar. Mail till leverantören (tidig eftermiddag) med önskan om att få resterande med post i stället. Kl 8 nästa morgon hade jag fått ett mail med nytt trackingnummer. Kvart i nio två dagar senare tutar en bil på gårdsplanen, den här gången gick det fortare än om brevet skickats som brev, med tanke på varannandagsutdelningen.
@CG, Min Ho-vagn är en Trix, det står 3688 på lådan. Roco har (haft?) i set om 3, kanske också i lösvikt.
@CG, Min Ho-vagn är en Trix, det står 3688 på lådan. Roco har (haft?) i set om 3, kanske också i lösvikt.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Min sämsta erfarenhet, genom ganska många nissar är med UPS. Senast åkte de bara förbi o skickade mess att jag inte var hemma. Riktiga slöfockar (vi bor lite uppåt, ca 60 meter backe).
Nå - vi kanske inte ska ta upp uselheterna här i denna tråd... kan ju skapa en ny för att dissa dem.
Nå - vi kanske inte ska ta upp uselheterna här i denna tråd... kan ju skapa en ny för att dissa dem.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 01 aug 2016, 15:20
- Ort: Kristianstad
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Mitt senaste förvärv av ångloks flottan.
Men loket kommer så småningom byggas om till en G2
Men loket kommer så småningom byggas om till en G2
- Bilagor
-
-
Nästa Generation modellbyggare.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Martin; vilket fabrikat? Jag köpte den nya Rivarossi-varianten i helsvart.
-
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 01 aug 2016, 15:20
- Ort: Kristianstad
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Hej.Johan Molin skrev: ↑07 dec 2023, 19:15 Martin; vilket fabrikat? Jag köpte den nya Rivarossi-varianten i helsvart.
Det är en trix Ga som jag fick tag i på Tradera...
Nästa Generation modellbyggare.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Så - efter 4 års väntan dök så (sannolikt) den sista Jeco-vagnen i mitt tågtema upp. Temat är ett Jeco lok med Jeco Q12-tankvagnar. En vacker dag kommer de att rulla på en bana...
Vagnen (65046) som kom idag är omärkt, silver med en svart midja. Den kanske kommer att dekaleras med Trolltoppen AB (TTAB) nån gång... (ett välkänt konsultföretag inom IT-bubblan). Märkligt att inte fler budade - vagnen är ju svår att få tag i!
Det finns 10 olika Jeco-Q12-vagnar till men de är prototyper (vad jag fattat) och knappast möjliga få tag i.
För den som vill veta mer om dessa Q12-vagnar "Christian Olsson": http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_ ... ian_Olsson
Nya vagnen - med en tänkt logga.
Tågtemat - alltså för er som vill veta hur många olika Q12-vagnar Jeco levererat (det finns troligen, dvs. sammanlagt, 37 olika vagnar dels från 2011, dels från 2021, men gällande vagnarna i den senare utgåvan så är många vagnar s.k. uppgraderingar av 2011):
Vagnen (65046) som kom idag är omärkt, silver med en svart midja. Den kanske kommer att dekaleras med Trolltoppen AB (TTAB) nån gång... (ett välkänt konsultföretag inom IT-bubblan). Märkligt att inte fler budade - vagnen är ju svår att få tag i!
Det finns 10 olika Jeco-Q12-vagnar till men de är prototyper (vad jag fattat) och knappast möjliga få tag i.
För den som vill veta mer om dessa Q12-vagnar "Christian Olsson": http://www.svenskmjwiki.se/SJ_godsvagn_ ... ian_Olsson
Nya vagnen - med en tänkt logga.
Tågtemat - alltså för er som vill veta hur många olika Q12-vagnar Jeco levererat (det finns troligen, dvs. sammanlagt, 37 olika vagnar dels från 2011, dels från 2021, men gällande vagnarna i den senare utgåvan så är många vagnar s.k. uppgraderingar av 2011):
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
För den som "måste" veta så har jag (förstås) listat även de 10 prototyperna (eller vad de nu är).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Nu vaknade min nyfikenhet!
I den första bilden förekommer 65024-01 (Koppartrans ver 2). Vet du möjligen vilket individnummer den modellen avbildar?
Jag har nämligen lyckats samla på mig Jecos Q12 Koppartrans-vagnar med följande artikel-/individnummer:
- 65038 / SJ 505374
- 65042 / SJ 505394
- 65044 / SJ 505356
(Jo, jag har en viss förkärlek för just Koppartrans, vilket kanske kan förnimmas...)
/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Jeco gav 2011 ut 17 artikelnummer av Q12/Uh-vagnar. 2021 gjorde man en s.k."uppgradering" av befintliga 2011-vagner, det tillkom några nya - totalt 20 vagnar.
Jag räknar till att det totalt förekommit 7 Koppartransvagnar enligt:
- 65024 (Q12/2011)
- 65038 (Q12/2011)
- 65041 (Q12/2011)
- 65042 (Q12/2011)
- 65043 (Q12/2011)
- 65044 (Q12/2011)
- 66038 (Q12/2021)
Vilka skillnader det är mellan dem vet jag inte, sannolikt bara driftsnummer men de två stora skillnaderna är den längsgående gul-svarta märkningen som på en variant är obruten och på den andra varianten bruten med texten "Koppartrans". Finns faktiskt en bra bild på det av Ola Ahlström nånstans....
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Varmt tack för infon!cgn1954 skrev: ↑15 dec 2023, 22:46 ...//...
Jag räknar till att det totalt förekommit 7 Koppartransvagnar enligt:
- 65024 (Q12/2011)
- 65038 (Q12/2011)
- 65041 (Q12/2011)
- 65042 (Q12/2011)
- 65043 (Q12/2011)
- 65044 (Q12/2011)
- 66038 (Q12/2021)
Vilka skillnader det är mellan dem vet jag inte, sannolikt bara driftsnummer men de två stora skillnaderna är den längsgående gul-svarta märkningen som på en variant är obruten och på den andra varianten bruten med texten "Koppartrans". Finns faktiskt en bra bild på det av Ola Ahlström nånstans....
En av mina vagnar har mycket riktigt den obrutna linjen, medan de två andra har bruten linje med inbäddad text. Så den skillnaden var jag mycket väl medveten om. Det var främst de olika driftsnumren jag var ute efter.
Utgåvan från 2021 (Art-nr 66038) fick emellertid till allas stora förvåning ett redan tidigare använt driftsnummer! Något jag besviket upptäckte när den låg framför mig på butiksdisken, då jag förväntansfullt hade ilat iväg för att komplettera samlingen. Så var det tydligen inte alls tänkt att bli (enligt Tony på MJ-hobby), men så blev det tråkigt nog ändå i slutänden. De där kineserna...
Jag får på något sätt försöka leta vidare, för helt uppenbart finns det ju fler än bara de 3 olika individer som jag hittills har lyckats hitta. Så ditt svar var ändå mycket värdefullt!
/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Koppartrans logga är väl en de snyggaste loggorna genom tiderna, tycker jag då...
Här en lånad bild från nätet.
Här en lånad bild från nätet.
- Bilagor
-
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Du fick med båda varianterna, röd och gul tunga. Pumpen vid den vita väggen är påtagligt lik den min förre chef ställde upp mot magasinsväggen. Dekalen blekt av solen.
Pumpen finns kvar, men tyvärr försvann han i cancer för fyra år sedan.
Edit: Ett besök på Wikipedia ger vid handen att det är hans pump.
Pumpen finns kvar, men tyvärr försvann han i cancer för fyra år sedan.
Edit: Ett besök på Wikipedia ger vid handen att det är hans pump.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
En av presenterna på min födelsedag innehöll de här vagnarna i N-skalan. Kommer att se bra ut i ett längre godståg.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Nya SJ Euronight vagnar
För mig första bekantskapen med MJ från ACME (Italien), vagnarna kom hem härom dagen (köpt sats från Habo Hobby).
Länk till ACME
Ser väldigt fina ut, en hel del dokumentation (bl. a en 12-sidig broschyr, fyra bilder från den nedan). Kollar man vagnarna så är det t ex väldigt fina inredningar.
Detta var vagnsats 1, hoppas på 2:an snart så det blir 6 olika vagnar i tåget (drag är Rc6 1365 / Märklin 39280).
Rejäl och snygg förpackning, många dokument
Broschyren sida 1
Broschyren sida 2
Broschyren sida 11
Broschyren sida 12 - tydligen fick jag sats nr 155 av 250
Som det blev i vitrinen
Några bilder....
För mig första bekantskapen med MJ från ACME (Italien), vagnarna kom hem härom dagen (köpt sats från Habo Hobby).
Länk till ACME
Ser väldigt fina ut, en hel del dokumentation (bl. a en 12-sidig broschyr, fyra bilder från den nedan). Kollar man vagnarna så är det t ex väldigt fina inredningar.
Detta var vagnsats 1, hoppas på 2:an snart så det blir 6 olika vagnar i tåget (drag är Rc6 1365 / Märklin 39280).
Rejäl och snygg förpackning, många dokument
Broschyren sida 1
Broschyren sida 2
Broschyren sida 11
Broschyren sida 12 - tydligen fick jag sats nr 155 av 250
Som det blev i vitrinen
Några bilder....
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
I början av februari var det en MJ-mässa i Trollhättan. Jag åkte dit och tittade runt. Där fanns mycket intressant, men inget för mig. Då fick jag syn på den. En modell som jag absolut inte har någon användning för, men jag ser ju dem varje dag utanför fönstret. En modell är från Halling i Österrike av M33 från Västtrafik/Göteborgs Spårvägar som har plats för en PLUX16-dekoder. Jag har inte provkört den ännu. Men den ser bra ut.
- Bilagor
-
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Den blir ju intressant att ha tillsammans med dina internationella tågsätt!
Re: Senaste förvärven av lok, vagnar och annat MJ
Föll för denna också men gick lite längre total ombyggnad ljud och ljus och framför allt betalande
passagerare och passande Landshövdingehus från Majorna i Götet
passagerare och passande Landshövdingehus från Majorna i Götet
- Bilagor
-
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se