Toppbilden, visa:    


Jeco DJH K4

Tips om hur man bygger eller förbättrar modeller.
t43
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 jan 2013, 19:53

Jeco DJH K4

Inlägg av t43 »

Hej,

Har äntligen fått tag i en byggsats [JC_doubleup.gif] av detta lilla fina lok som jag nu tänker börja bygga ;)
Loket har ingen drivning, så nu undrar jag om någon kan rekommendera ett bra driv (motor+växellåda) till K4an?

/Peter

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av Jan Frelin »

Jag använde den gamla Escap-drivningen (den minsta), fungerar utmärkt men jag vet inte om den går att få tag på idag.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av HLS »

Hej

Originalmotorn var inget särskilt bra, så var inte ledsen för att den saknas

Om du lyckas hitta en Portescap RG4 1219 så går den in "under locket" eventuellt med lite filande inuti pannan.

Ett annat alternativ kan vara en Brimalm snap-on växellåda, den är köpbar utan letande. SV26-1/8"
http://brimalm.com/sv/aktuella-modeller ... aexellador
Du "tvingas" också köpa en motor, Brimalm har Maxon och Faulhaber. Motorn monteras enklast på en "hylla" vars höjd anpassas till axeln från växellådan. Eftersom loket är småvuxet kan du välja en liten motor.
Det blir att räkna ut lokets maxhastighet, med hänsyn till hjuldiameter, växellådans omsättning och motorns maxvarvtal.
STH för loket var 60 km/h, enligt SJK bok 13

Loket har kort axelavstånd och är väldigt stumt, så strömupptagning på ALLA hjul är av nöden.
Om HNJ verkstad har hjul av rätt diameter, köp dessa, och förse sedan loket med strömupptagning på samtliga sex hjul.
Lita inte på strömförsörjning genom smorda axellager. Det funkar inte bra nog, särskilt inte med motorer som drar väldigt lite ström.

Ifall du sätter in Brimalm växellådan får du plats för invändiga strömupptagningskontakter från MRW, S-001 heter dom
http://www.mrw1.se/pdf_filer/kat0611.pdf

Det finns många kul varianter på utrustning och dessa lok fanns i stora antal. Det finns mycket fina bilder där ute.

Lycka till
Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av 1956 »

Har en K4:a med Escap-drivning som över tiden blivit riktigt trevlig. Jag vet att även MatsN har en Escap i sin K4 som går fantastiskt fint. Måhända undantagen som bekräftar regeln men vi kanske inte skall döma ut den drivningen.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av loktok »

Några bilder på mitt Ke lok.Jag har monterat Brimalm växellåda,Faulhabermotor,MRW kontakter och de nya fina drivhjulen från HNJ Verkstad.

DJH orginalhjul.

Bild

De nya HNJV drivhjulen.

Bild

Jag glömde bort jag redan tipsat om detta här på forumet :? http://motessparet.se/viewtopic.php?f=54&t=769

t43
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 jan 2013, 19:53

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av t43 »

Tack alla för snabbt svar [JC_doubleup.gif]
Ni skall ha tummen upp för alla bra tips jag fått. Det där med strömupptagning på alla hjul är en bra ide' (av egen erfarenhet) kan aldrig bli för många hjul som tar upp ström. Detsamma gäller bra hjul naturligtvis, där såg jag att MRW också har "fina" hjul till bla. K-loket. En fundering: är HNJ hjulen bättre/finare än MRW-hjul?
När det gäller drivningen ser Brimalmalternativet mycket intressant ut. Jag har själv tidigare byggt drivningar med Brimalmlåda med mycket bra resultat så där vet jag att den lösningen fungerar fint.
Att det skulle gå att få in en sådan drivning i K4an trodde jag inte var möjlig då loket känns väldigt litet, men nu vet jag att det finns plats för det.
Loktok; vilken storlek på motorn har du i ditt lok, är det en 1624? och vilket lyft med de nya hjulen, Mycket snyggt blev det!!
Mitt lok skall bli ett industriväxellok, nämligen SKF Hofors Bruk's nr.5 Jag har en bild på det loket, skall försöka att få in den här om jag lyckas :o Där ser man vilka fina hjul det har till skillnad mot de hjul som ligger med i byggsatsen, jag tror dom är lika grova som dina hjul Loktok.
BildBild

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av loktok »

Fördel med HNJV hjul är att de är färdigkvartade.
1624 stämmer bra det..
Man kan ändra DJH hjulen så de ser bättre ut,se länk här,gå vidare till byggtips,romford - http://www.mmjk.se/svensk.htm
Snygga bilder [JC_doubleup.gif]

t43
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 jan 2013, 19:53

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av t43 »

Tack Loktok för hjultipset! Visst blev Romfordhjulet mycket finare men rätt mycket jobb. Färdigkvartade hjul är såklart mycket enklare.
En fråga om din Brimalmväxellåda, Har du den modellen som man snäpper fast på hjulaxeln eller har du monterat den stumt i chassit?

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av loktok »

Jag har modellen man snäpper på hjulaxeln.
Kan även tipsa om annan bra svensk växellåda,nämnligen Sture Holmberg som har bra växellådor + snabb leverans oftast.

t43
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 jan 2013, 19:53

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av t43 »

Stures grejer är otroligt fina, fantastiska drivningar han bygger. Har han hemsida eller får jag maila?

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av loktok »

Ingen hemsida vad jag vet ,man når honom på : sture.ho@telia.com

t43
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 jan 2013, 19:53

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av t43 »

Tackar tackar, jag ska ta kontakt med honom så får vi se vad han har.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av loktok »

Gör så.Vi ser fram mot se ditt färdiga resultat sen.

Mvh Lasse

t43
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 jan 2013, 19:53

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av t43 »

Det blir mitt första ångloksbygge det här, bilder kommer så fort det börjar hända något.

/Peter

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av HLS »

Ett litet tips på vägen:
Vilken växellåda du än väljer, se till att du får plats med strömupptagningen. Växellådorna tar plats mellan ramplåtarna, bakom hjulen.
Du behöver tillgång (utrymme för att borra hål, montera kontakterna) till baksidan av hjulringen på samtliga sex hjul.
Kontakterna bör sitta ca 1mm innanför ytterdiametern. Detta syns tydligt på bilderna i Lasses inlägg.
Ett sätt att modellera detta är, att sätta ett hjul på en axel, stoppa i ett axellager i varje hål och ritsa av hjuldiametern på ramsidan.
Du kan sedan klippa ut och lägga en printad (i skala 1:1) bild av den valda växellådan uppepå ramsidan och se om strömupptagningen får plats.
Brimalms växellåda förutsätter att motorn sitter något sidoförskjuten i förhållande till lokets geometriska centrumlinje-
NB: Detta loket går bara snyggt med strömupptagning på alla sex hjulen.
Lycka till
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av Bengt Nylén »

Det är väl lite sent med fler tips om bygge av K4 men nedanstående kanske kan vara bra för någon som vill bygga K4 i år.

Bif en bild nedan på den K4 jag byggde på 90-talet då byggsatsen kom ut. Det är modfierade Romfordhjul.På nr 793 som är bevarat i Stockholm är vikterna på hjulen lite annorlunda än normalt. Loket har Escap-drivning vilket var det bästa som fanns då. Det går fortfarande fint men Escap har ju ett lite vinnande ljud men det drunknar om loket försetts med ljud.
Bild

Sture Holmberg säljer ju ett färdigt chassi till K4. Bild nedan. De bakre två hjulen ligger lagrade snyggt i en vagga för att uppnå bra dragkraft och strömupptagning. Alltså ett rätt utfört flexichassi. Två stödpunkter.
Bild

En stor fördel med Romfordhjul, som nu sälja av Markits i UK, är att de är koncentriska och gjorda med bra precision vilket tyvärr inte alla hjul på marknaden är. Tips: Sätt det hjul du tänker använda på axeln. Sätt det i chucken på en lite borrmaskin typ Dremel. Du måste använda den typ av chuckar typ spännhylsa. Sätt igång borrmaskin. Om du nu sätter nagel mot hjulbanan så skall hjulet inte vibrera. Är hjulet koncentriskt kan du aldrig få loket att gå fint. I värsta fall låser sig koppelstängerna är åtminstone vaggar loket.

Lasse M
Inlägg: 201
Blev medlem: 31 dec 2011, 01:16

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av Lasse M »

Bengt Nylén skrev:
En stor fördel med Romfordhjul, som nu sälja av Markits i UK, är att de är koncentriska och gjorda med bra precision vilket tyvärr inte alla hjul på marknaden är. Tips: Sätt det hjul du tänker använda på axeln. Sätt det i chucken på en lite borrmaskin typ Dremel. Du måste använda den typ av chuckar typ spännhylsa. Sätt igång borrmaskin. Om du nu sätter nagel mot hjulbanan så skall hjulet inte vibrera. Är hjulet koncentriskt kan du aldrig få loket att gå fint. I värsta fall låser sig koppelstängerna är åtminstone vaggar loket.
Detta får du hemskt gärna utveckla för jag blev något förvirrad. :shock:

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av PeO »

Lasse M skrev:
Bengt Nylén skrev:
En stor fördel med Romfordhjul, som nu sälja av Markits i UK, är att de är koncentriska och gjorda med bra precision vilket tyvärr inte alla hjul på marknaden är. Tips: Sätt det hjul du tänker använda på axeln. Sätt det i chucken på en lite borrmaskin typ Dremel. Du måste använda den typ av chuckar typ spännhylsa. Sätt igång borrmaskin. Om du nu sätter nagel mot hjulbanan så skall hjulet inte vibrera. Är hjulet koncentriskt kan du aldrig få loket att gå fint. I värsta fall låser sig koppelstängerna är åtminstone vaggar loket.
Detta får du hemskt gärna utveckla för jag blev något förvirrad. :shock:
Det är nog så enkelt att ett "inte" ramlat bort vid andra understrykningen.

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Jeco DJH K4

Inlägg av Bengt Nylén »

De skall så klart var koncentriska. Ett inte föll bort. Ursäkta.
Bengt

Skriv svar

Återgå till "Byggtips"