Toppbilden, visa:    


Dämpning av resonansljud

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
sandby
Inlägg: 6
Blev medlem: 30 mar 2013, 20:53

Dämpning av resonansljud

Inlägg av sandby »

Hej!
Har kommit igång med mitt anläggningsbygge.
Plywoodskivorna på plats och limmat korkbanvall och flexräls på banvallen.
Provkörde och kollade att allt fungerade. Inget störande resonansljud uppstod.
Limmade ballast enligt konstens alla regler med vitlim/vatten.
Då uppstod ett resonansljud som jag uppfattar som störande.
Har någon erfarenhet av hur man kan reducera resonansljudet från plywoodskivorna?
Alla tips mottages tacksamt!

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Dämpning av resonansljud

Inlägg av Beeblebrox »

Precis som du tyvärr själv konstaterat är det största problemet att "gjuta" fast rälsen med sand och vitlim. Det ger en stenhård massa som direkt fortplantar ljud.
På klubben har vi byggt anläggningen på masonite och frigolit. Ovanpå det ett lager nålfiltsmatta av bra kvalitet, limmad med våtrumslim. Med Tilligs banvall på det blir det mycket tyst.
I ditt fall kanske det skulle funka med att lägga nålfilt på undersidan av plywooden om du vill försöka rätta till det i efterhand.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Dämpning av resonansljud

Inlägg av Svante Andersson »

Beeblebrox skrev:Precis som du tyvärr själv konstaterat är det största problemet att "gjuta" fast rälsen med sand och vitlim. Det ger en stenhård massa som direkt fortplantar ljud.
På klubben har vi byggt anläggningen på masonite och frigolit. Ovanpå det ett lager nålfiltsmatta av bra kvalitet, limmad med våtrumslim. Med Tilligs banvall på det blir det mycket tyst.
I ditt fall kanske det skulle funka med att lägga nålfilt på undersidan av plywooden om du vill försöka rätta till det i efterhand.

Ska man klä undersidan av plywooden för att minska resonansljud så är det något tungt som behövs. Exempelvis en sådan asfaltsmatta som man ljuddämpar i bilar med eller ett lager blyplåt.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Dämpning av resonansljud

Inlägg av Graffen »

Jag testade att limma Woodland scenics ballast med transparent akrylmassa på patron.
Blandade den med vatten och diskmedel. Funkade bra och känns väldigt elastisk jämfört med vitlimmet.
Har även använt akryl medium,det blir också mjukt.
Bild

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Dämpning av resonansljud

Inlägg av Beeblebrox »

Graffen skrev:Jag testade att limma Woodland scenics ballast med transparent akrylmassa på patron.
Blandade den med vatten och diskmedel. Funkade bra och känns väldigt elastisk jämfört med vitlimmet.
Har även använt akryl medium,det blir också mjukt.
Låter som intressanta ideer, undra om det funkar att limma ballast med våtrumslim?
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"