Toppbilden, visa:    


Spårtyp

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Spårtyp

Inlägg av arcego »

Har nu suttit på nätet en stund för att försöka utröna möjligheterna att köra tåg på olika spårtyper.
Utgångsläge:
material för 3 räls, lok och vagnar
önskemål om ett trovärdigt utseende avseende banvall mm
önskemål om att kunna kombinera befintligt material gjort för Märklins räls med nya material gjort av andra fabrikanter
t ex RP25 lok (svårare att byta hjulen mm)
önskemål om att kunna använda Märklins digitala system
efterfrågar råd och tips för en framkomlig väg

SNÄLLA HJÄLP!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Spårtyp

Inlägg av Svante Andersson »

Peco code 100 med inlagda punktkontaktremsor är väl nästan det enda säkra.
Sök i det tyska forumet Stummiforum på detta.
http://www.stummiforum.de/

Det har även visats något på svenska forum för sådär fem-sex år sedan. Tror denna byggaren numera är i USMS.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Spårtyp

Inlägg av cgn1954 »

Ehhh... hur mycket tid finns, hur mycket pengar? Hur mycket tålamod?

Ska man fundera på nån strategi så ere väl att börja med K-räls, det finns ju flex 90 cm och de plus växlar funkar ju och det går fort att fixa/lägga. Banvall med kork och strö och ballast måste väl till, likaså rostmålningen.

Sen kan man väl med gott om tid satsa på Peco eller Fast Track. Det blir väldigt snyggt med det tar väldig tid särskilt om man ska komplettera med Heris punktband. "Fast" = snabb är lite överdrivet....

Här är länkar ggr 2, men du kanske redan kollat dessa:

Från 2008 och på SvMJJF:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=2661.0

Fast Track, intressant. . . . :)
http://www.handlaidtrack.com/
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Spårtyp

Inlägg av arcego »

Jooo, tid - tyvärr vet man ju inte hur mycket tid man får, och pengar, kommer och går.
Den första serien bilder gav vid handen att fet blir ett farligt pill, nästa länk ännu mera pill.
Kan man leja bort det till.....MM kanske.
Har fått rådet av Svante att titta på Peco code 100 och litet annat.
Tar dock gärna emot fler tankar och råd.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Spårtyp

Inlägg av HLS »

Avser du att köra märklinprofil-hjul på Peco C/100 spår?
Undrar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Spårtyp

Inlägg av arcego »

Min tanke var att om möjligt hitta spår som jag kan köra så många hjultyper som möjligt på.
Eftersom diskussionen började med rp25 hjul så är dessa viktigast plus naturligtvis märklinhjul.
Vet ej om detta ens är möjligt. Mina kunskaper är otillräckliga i detta fall.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Spårtyp

Inlägg av 1956 »

Utan att på något sätt utge mig för att vara expert så tror jag att spännvidden mellan märklin- och rp25-hjul blir svår att tillfredsställa. Det är i växlarna som problemen uppstår. Jag misstänker att rp25-hjul kommer att falla ner i spårkorsen om de samtidigt ska tillåta märklinhjul att passera. Mitt förslag är att testa grundligt innan du bestämmer dig för vilken räls och vilka hjulstandards du ska köra på anläggningen.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Spårtyp

Inlägg av arcego »

Jag kan inte släppa tanken på NMJ s modell av E/E2 och detta lok levereras med rp 25 hjul.
Vagnar är ej aktuella med dessa hjul utan byte sker.
Mitt dilemma är ju att Knut på NMJ via mejlsvar talat om att hjulbyte inte kan ske på loket men att montage av släpsko är möjligt.
Så frågan är om ett stelt lokchassie med rp25 hjul kan rulla på samma spår som ac hjul av olika slag och fabrikat.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Spårtyp

Inlägg av HLS »

arcego skrev:Min tanke var att om möjligt hitta spår som jag kan köra så många hjultyper som möjligt på.
Eftersom diskussionen började med rp25 hjul så är dessa viktigast plus naturligtvis märklinhjul.
Vet ej om detta ens är möjligt. Mina kunskaper är otillräckliga i detta fall.
Du kommer att få problem med Märklinhjulen i Pecos växlar. Flänsen är för fet för att passera fritt bakom tungorna och i spårkorsen.
Det går rätt skapligt att svarva om Märklinhjul så att dom klarar Peco Code 100. Fast sen går dom inte lika säkert på Märklinräls förstås.

Standarderna finns ju tillgängliga på nätet tillsammans med en massa annat matnyttigt
http://www.morop.eu/de/normes/
(kika på NEM 310, NEM 311)
http://www.nmra.org/index-nmra-standard ... -practices
(Här finns standarden för spår Code 100 och hjul enligt RP25 )
http://www.marklin-users.net/forum/yaf_ ... ables.aspx
http://www.modelbaneteknik.dk/model/stnd/afsp-e.htm

Här finns ersättningshjul för alla märken i marknaden:
http://www.feinmechanik-luck.de/
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Spårtyp

Inlägg av arcego »

Tack alla vänliga för råd, tips och stöttning.
Får lägga nattduksbordslitteraturen åt sidan och läsa in mig på spår och hjul.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Spårtyp

Inlägg av Mölle-Mats »

arcego skrev:... det blir ett farligt pill, nästa länk ännu mera pill.
Kan man leja bort det till.....MM kanske.
Har fått rådet av Svante att titta på Peco code 100 och litet annat.
"Ständigt denne ..."! :roll:

Men lite behjälplig kan jag kanske vara i just detta fallet - jag förfogar över 14 st 93-cm bitar Peco code 100 flexräls och en växel (men här är en liten varning är på sin plats, den kommer från Mortorp ... :=u ) - alltsamman nytt - och dessutom en låda med en bröte hjuaxlar till vagnar av 2R-modell. Däremot så finns inga kuggstänger som kan appliceras mellan rälerna, men det kan kanske vara en början till en liten testbana måhända?

Pilljobb däremot, nej det ska jag nog inte bistå med - inte min grej liksom! :?
Also sprach der Matserschmitt!

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Spårtyp

Inlägg av TuveB »

Vad tror du om C-räls? Rälsspikarna i Helsingborg kör 2R och 3R med C-räls och möjligen K-räls.
#JB17

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Spårtyp

Inlägg av cgn1954 »

TuveB skrev:Vad tror du om C-räls? Rälsspikarna i Helsingborg kör 2R och 3R med C-räls och möjligen K-räls.
På samma spår frågas? Inte samtidigt troligen men efter en liten omkoppling av STORA reläet så... :?:
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Spårtyp

Inlägg av TuveB »

De kör på samma spår men inte samtidigt. De har en speciell box där man byglar banan på olika driftsätt.
#JB17

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Spårtyp

Inlägg av arcego »

TuveB skrev:Vad tror du om C-räls? Rälsspikarna i Helsingborg kör 2R och 3R med C-räls och möjligen K-räls.
Tack för detta tips!
En kontakt kommer att tas för att utröna utfallet av detta val av räls, vilka hjul som trafiken rullar på.

Thomas

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"