Toppbilden, visa:    


Vägport/balkbro bredd??

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av 3030 »

Fick för mig att bygga en liten vägport på en elektrifierad svensk enkelspårig huvudlinje runt 1970.
Jag tänker mig att en halvt igenvuxen grusväg ska gå genom vägporten, ev kantad av ett dike/bäck.
Spannet blir kanske 5-7 meter eller så, fri höjd 3-3.5 meter.
Lite sökande på Samlingsportalen och SJs historik 1856-1906 gjorde att jag fastande för en balkbro vilande på stenfundament. Ett av fundamenten och fyra balkar blev dagens byggresultat.

Bild
Bild

Sedan började jag fundera.

Hur breda är fundamenten på en sådan här bro egentligen? Jag har lagt på en "halvmeter" i varje ände av brosliprarna (vanliga sliprar, fast tätare) - fast jag vet inte riktigt varför :?
När har man egentligen en gångbana med räcken - det här är ute på linjen på en totalt 50 meter bank.
Vad är det för slags balkar - kan I-balkar vara rimligt? Kanske skulle man redan ha gjutit in klabbet i betong vid denna tid för att öka bärigheten?

Och så kanske jag bara ska sluta fundera och göra klart istället :-BS
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Sture Bylén

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av Sture Bylén »

3030 skrev:Sedan började jag fundera.Hur breda är fundamenten på en sådan här bro egentligen? Jag har lagt på en "halvmeter" i varje ände av brosliprarna (vanliga sliprar, fast tätare) - fast jag vet inte riktigt varför
Mitt standardsvar:
- Om du tycker att det ser bra ut så är det bra. ;)
3030 skrev: så kanske jag bara ska sluta fundera och göra klart istället
Verkar vara en vettig handlingsplan.[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av Svante Andersson »

Balkarna blir bra som I-balkar.
Men du ska ha riktiga broslipers. Dessa har kvadratisk tvärsektion och med en så öppen brokonstruktion blir de mycket synliga.

Ritning ur 1916 års Banlära...

Bild
Bild

SA
Senast redigerad av Svante Andersson den 18 okt 2017, 12:04, redigerad totalt 1 gånger.
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av 3030 »

Hr Bylén har givetvis rätt!

Det går att gräva ner sig i planering och frågor istället för att "just do it"
(var det på kartongen till Adidas Biafra det stod eller hur var det nu..)

Vi närmar oss en av förklaringarna till att det tar en sån 7-j:kla tid för
undertecknad att få något gjort inom hobbyn - "analysis paralysis"
kallar vi det inom mjukvaruutveckling..

Just medan jag skriver detta droppar ett svar in...

Tack Svante för bilden ur Banläran - exakt vad jag hoppats på [JC_doubleup.gif]
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av Mölle-Mats »

Kan den här bilden på den numera rivna järnvägsviadukten över landsvägen mellan Förslöv och Grevie/Båstad på Hallandsåsen vara till någon hjälp - även om den väl kanske inte är "klockren"!?! Räckena (ifall du ska ha sådana) kanske kan tjäna som inspirationskälla i alla fall?
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av 3030 »

Tack för inspirationsbilden!

Här är en skiss på vad jag har i tankarna:
image.jpeg

Tänket är ungefär så här:
Järnvägsbanken skar av en liten vik då banan byggdes och bäcken som
rann ut i sjön (på denna sida) behövde en stensatt ränna parallellt med den
igenvuxna vägen genom vägporten.

Eller nåt sånt. Fram med DAS Pronto, cellplastskivor o Plasticard!
Senast redigerad av 3030 den 17 okt 2017, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Sture Bylén

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av Sture Bylén »

Skissen påminner lite om Morshyttan....
Om man går in på följande länk så hittar man en femtiotalsbildbild i fjärde raden, längst till höger: http://www.morshyttan.se/byn/

1927 såg det ut så här på ovansidan:

Bild

På min anläggning ser det ut så här:

Bild

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av H0n3 »

En väldigt bra bildberättelse om hur en balkbro är byggd/renoverad finns på GHJs hemsida. Följ den här länken till Banbygget mellan Tule och Roma.
http://www.gotlandstaget.se/banbygget2012.htm
Rulla ner till ungefär mitten av sidan, eller sök (Ctrl+F) på "Banbygget har nått bron!". Därefter kommer bilderna med nyast överst så rulla uppåt.

Här klär man av den gamla brobanan , renoverar balkarna och lägger en ny brobana för tåg. Mycket instruktivt!

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av 3030 »

Sture: jag har sett din vägportsbild tidigare men missade då bäcken - :oops:
Klockrent - under förutsättning att jag du inte misstycker att jag låter mig
inspireras av ditt bygge och din förebild :-BS

Peter: där kan man snacka om tågbana [JC_doubleup.gif]. Jätteintressant!
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Sture Bylén

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av Sture Bylén »

3030 skrev:du inte misstycker att jag låter mig inspireras av ditt bygge och din förebild
Kör på bara! :D [JC_doubleup.gif]
(Mitt vägportsbygge har nu rätt många år på nacken. Idag ser jag på det med lite mera kritiska ögon. Stålbalken som rälsen vilar på är som synes kraftigt överdimensionerad jämfört med originalet. Men eftersom det som vanligt, när det gäller mig, är ett fuskbygge så ligger balken lös på fundamentet. :oops: Det är bara att pilla bort den och sätta dit en ny den dag jag skulle få ett utbrott av energi och förebildsfundamentalism. ;) )

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av 3030 »

Tack vare tips och uppmuntran från forumkamrater har jag kommit en bra bit framåt på vägporten. [JC_doubleup.gif] Tack!

Bild

Mycket återstår (bl.a. ko), och tur är väl det :P Återkommer.
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av magnus63 »

Vägar brukar vara 7m (smala), 9m, 11 meter eller 13m så det är väl bara att dela ner det med 87 så har du måttet, kanske nån centimeter extra för vägbanken.

Det finns en vägport bortåt Getå, på sträckan Norrköping-Nyköping, utmed Bråviksstranden. Den är SMAL, kanske 5-6 meter, man kan inte mötas i den. Skulle gissa att den är gammal. 5 meter blir strax under 6 cm. Men, den porten är onormalt smal.

När vi byggde landsvägen in till Normlösa gjorde vi den 12 cm bred, det ska föreställa en 11-metersväg, vilket är det normala för landsväg UTAN vägren. Med vägren ska du ligga uppåt 15 cm på vägen (13-metersväg).

Typisk 11-metersväg (E45 genom Sunne)
https://nwt.se/migration_catalog/9xk7c0 ... ary-408692

Sture Bylén

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av Sture Bylén »

Oj, vad snyggt!! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av 3030 »

Intressant med info om olika vägbredder - det är en sådan där bra "reality check" som är bra att ta till vid planering och byggande.

Den väg jag dragit under bron är en gammal enfilig ko-stig på drygt två och en halv meter som på sin höjd trafikeras av någon traktor då och då. Man får väl anta att vägen var viktigare förr eftersom järnvägsbyggarna trots allt byggde den här vägporten :-BS

Bild

Brosliprarna blev 40 mm långa och fundamenten är anpassade till detta. Plankor att gå på saknas så här långt.
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av magnus63 »

Frågan är ju om rallarna skulle ha brytt sig om en 2,5 meter bred kostig, och kostat på sig att bygga en dyr och bökig vägport.
Det här med vägar är ett eftersatt kapitel på många modelljärnvägar (inkl Normlösa/NMJ). Vi har ju haft några lite väl glada gladbyggare
som dragit 5 meters grusvägar till lastområden och hamnar, vilket aldrig hade gjorts i verkligheten, utan med så pass mycket tunga transporter så hade man byggt ordentliga vägbankar, rejäl vägbredd och belagt med sten och senare asfalt. Kurvorna är orealistiskt tvära också, ve den lastbilschaffis som ska ner till godsmagasinet i Normlösa med ett 24-metersekipage.
Det är en av de mest angelägna standardena jag kommer att tvinga igenom när vi bygger om, inga kostigar om det inte ska föreställa just kostigar, som utmed gärdeskanter, upp till små torp, skogsvägar och liknande. En smal gata i tätbebyggt område är 6 eller 8 cm, en större gata eller vägrenslös landsväg 12,5 cm och motorväg närmare 40 cm. Och totalförbud mot självhäftande tyska TT-skalevägar på rulle...

Tips för vägingenjörer: Masonit, grå sprayfärg, markeringar med vit Molotowpenna (och även gul före 1967), kolla upp längd och bredd på streck och markeringar på trafikverkets hemsida, för det är inga godtyckliga mått. Vädra med ljusgrå och gråsvart, för körbanor skiftar där bilar har kört. Det är bara nylagd asfalt som är svart - vilket kan vara väl så trevligt om man vill göra ett litet diorama med ett provisoriskt beläggningsreparationsarbete. En Brekina Scania med tipp, vägkoner (kolla epok, har för mig att de var gula med orange topp förr), bommar (gul-röda förr), och är det inne i stan, så att det är kommunens gator, en Preiser som arbetar och fyra som tittar på.
Själva lagningen kan man göra av svart papper.

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av 3030 »

Tack för ditt engagemang, Magnus! Att få konstruktiv feedback tycker jag är bra - annars är det svårt att utvecklas.

Eftersom jag fortfarande inte fäst något permanent så finns ändringsmöjligheter.
Bron kan förlängas, även om jag tror att jag då får gå upp lite i balkdimension för att det ska kännas rätt. Jag kanske ska förtydliga att jag vill avbilda sent sextiotal så lite äldre konstruktioner och mått borde vara acceptabla jämfört med nutid, ett halvt sekel senare.

Förutom Getåporten som du nämner, här ännu ett exempel på en smal vägport (kostigsport?) (dock utan å) på en av våra stambanor:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAE00806
Jag får räkna lite på måtten utifrån fotot,
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av ford1929 »

man kan väl fundera om läng o dylikt....men du har ju ett vattendrag som man skulle överbrygga...så för min del
tycker jag att det funkar med det du byggt ...dessutom är det snyggt gjort [JC_doubleup.gif]
Roger(Forden)

Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Re: Vägport/balkbro bredd??

Inlägg av 3030 »

Lite grann har hänt på vägporten.. Vägen fick bli bredare (nästan sex meter utanför vägporten, nästan fem meter i vägporten) för att motivera bygget, och därmed kändes den ursprungliga bron för vek. Det fick bli en nitad bro istället. Farbar höjd på 3,2 meter är väl nästa problem... :=u
Räcket liksom en hel del annat är under arbete, men växtligheten har i alla fall tagit sig under sommaren..
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"