Toppbilden, visa:
Peco växelmotor, ändläge?
Peco växelmotor, ändläge?
Hej, har ett problem med en Roco korsningsväxel, som jag kopplat Pecos växelmotor till. Men Rocon har ju ingen inbyggd "fjädring" som Pecoväxlarna har, resultat: tungorna hamnar hur som helst!! Pecos växelmotor har ju inte heller några "ändlägen" som den stannar vid, utan glider helt löst. Någon som vet hur jag ska få tungorna att "stanna" i sina ändlägen?? Plus: kan man sätta nåt motstånd före växelmotorn så man får ner "farten" och "kraften" - de är ju otroligt starka och kvicka? Tacksam för hjälp!
Re: Peco växelmotor, ändläge?
Det är ingen lyckad kombination du har gjort, jag skulle vilja rekomendera Roco originalmotor, eller den amerikanska med sköldpaddan på,
Turtwise eller liknande (minns inte vad den heter just nu) Nej det är inte åldern, det är minnet
Annars håller jag med dej att det är en jäkla smäll på en Peco-driv. Det finns en tillsatskontakt så du kan göra ändlägesbrytning.
Turtwise eller liknande (minns inte vad den heter just nu) Nej det är inte åldern, det är minnet
Annars håller jag med dej att det är en jäkla smäll på en Peco-driv. Det finns en tillsatskontakt så du kan göra ändlägesbrytning.
Re: Peco växelmotor, ändläge?
Är det inte så att PECO's ide om hur man löser det heter PL-12?Marieberg skrev:Hej, har ett problem med en Roco korsningsväxel, som jag kopplat Pecos växelmotor till. Men Rocon har ju ingen inbyggd "fjädring" som Pecoväxlarna har, resultat: tungorna hamnar hur som helst!! Pecos växelmotor har ju inte heller några "ändlägen" som den stannar vid, utan glider helt löst. Någon som vet hur jag ska få tungorna att "stanna" i sina ändlägen??
...
Re: Peco växelmotor, ändläge?
Jo, det går naturligtvis att begränsa "slagkraften" hos PECO-drivets solenoid med lämplig förkoppling. Men jag har inte färdigt recept till hands.Marieberg skrev: ... Plus: kan man sätta nåt motstånd före växelmotorn så man får ner "farten" och "kraften" - de är ju otroligt starka och kvicka? Tacksam för hjälp!
Har man en anläggning med växlar vars tungmekanism inte är dimensionerad med tanke på just dessa kraftiga slag, och dessutom tänker köra mycket med ideliga omläggningar, kan man räkna med att det påverkar växelns MTBF påtagligt ofördelaktigt. Då är förebyggande insats enl ovan att rekommendera.
Re: Peco växelmotor, ändläge?
Tack för svaren, jag har löst problemet på ett otroligt sätt! Har kopplat en liten "skjut"-brytare till dragstången på Peco-växelmotorn, trögheten på brytaren gör att tungorna stannar där de ska. Bonus: kan använda brytaren för signaler, dvärgar, m.m.
Re: Peco växelmotor, ändläge?
Ja, så värst otrolig är nog inte den lösningen heller. Det är snarare en rätt vanligt förekommande variant i litteratur som beskriver mer eller mindre självbyggda anordningar för omläggning, slutning av tungor och elektriska funktioner knutna till växelläge. I synnerhet de som bygger växlar med handmanövrerad omläggning via dragstänger brukar praktisera den varianten, även om det också finns andra lösningar. Men det blir den ju inte sämre av.Marieberg skrev:Tack för svaren, jag har löst problemet på ett otroligt sätt! Har kopplat en liten "skjut"-brytare till dragstången på Peco-växelmotorn, trögheten på brytaren gör att tungorna stannar där de ska. Bonus: kan använda brytaren för signaler, dvärgar, m.m.