Toppbilden, visa:    


Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Hit flyttas trådar som ägts av forummedlem som inte längre finns med oss i detta jordeliv.

Moderator: cgn1954

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av PeO »

Väl bekomme.
Inom landets gränser finns något uppe i norr http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... key=cyklar
4 sidor, många med belysning, dock hittar jag inte Weinerts. Nackdelen med Weinerts är att alla andra ser så simpla ut.
på närmre håll kan du hitta lite http://www.mjhobby.se/search.asp?search ... r&sokon1=1
I Astrid Lindgrens trakter var det mest motoriserat http://hobbymodeller.se/list_search.asp ... v&q=cyklar

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Mölle-Mats »

Svenne skrev:
Jan skrev:Det är helt rätt Svenne. Ljusdal hade ett "el-med-el-ställverk" (elektriskt ställarställverk med elektriskt register). Det installerades tydligen någon gång mellan 1956 och 1958.

Aj då! Var tidsfelet så stort. :oops: På min bild har jag skrivit 1954? Säg ingenting till Mölle-Mats! I så fall blir det väl något om en doc och en bil. :roll:
Det där såg jag - kommentar överflödig, va!?! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Jan skrev:...
Det finns en del lampor i den övre delen av ställverket. Möjligen kan dessa ha indikerat växelläge och signalbild. Jag har jobbat en del med el/el-ställverk som det här i Billeberga och där fanns det minsann spårplan:
Bild
Bilden hämtad från http://www.ekeving.se där det finns en hel del matnyttigt beträffande ställverk.
...
Tack för info, Jan! Det verkar stämma.

Jag har lärt mig mycket från den sajten. Och fått specialinfo om Ljusdal från samma källa. Tyvärr är ju mitt foto bedrövligt, :oops: men jag gjorde mig i alla fall ett försök att förstå sammanhangen.

Bild

Min tänjning av 1948 till -54 sparade trots allt en del arbete. Får se nu om jag vågar välja ljussignaler som infartsdito utan att sabotera den rätta "tidsandan"; treskens får det väl bli i så fall, så att de kan visa "kör 40" ? :?

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Mölle-Mats skrev:
Svenne skrev:
Jan skrev:Det är helt rätt Svenne. Ljusdal hade ett "el-med-el-ställverk" (elektriskt ställarställverk med elektriskt register). Det installerades tydligen någon gång mellan 1956 och 1958.

Aj då! Var tidsfelet så stort. :oops: På min bild har jag skrivit 1954? Säg ingenting till Mölle-Mats! I så fall blir det väl något om en doc och en bil. :roll:
Det där såg jag - kommentar överflödig, va!?! :mrgreen:
Förvisso! 8-) (Sannolikt har väl även ställverk sina årsmodeller, men de kanske inte kommit i första rummet för ditt intresse. :roll: )


Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev:Bild
Tack för den upplysande texten bredvid fotot. Nu klarnade det rejält. Bilden föreställer inte ett el-med-el-ställverk utan ett centrallås vilket är något helt annat. Enligt http://www.forper.se hade Ljusdal ett centrallås från slutet av 1949 fram tills det nya el-med-el-ställverket togs i bruk 1958 (eller möjligen redan 1956).

I Ljusdal hade man klotväxlar så jag antar att växlarna låstes med k-nycklar varefter nycklarna låstes fast i centrallåset som i sin tur frigav huvudsignalen. Exakt hur det fungerade kan jag inte svara på eftersom jag inte har tillräcklig kunskap.

Det här förklarar också avsaknaden av spårplan (sinnesfriden återkommer så sakteliga). :D
Svenne skrev:Min tänjning av 1948 till -54 sparade trots allt en del arbete. Får se nu om jag vågar välja ljussignaler som infartsdito utan att sabotera den rätta "tidsandan"; treskens får det väl bli i så fall, så att de kan visa "kör 40" ? :?
Två bra saker kom ut av det här:
- "tänjningen" blev nu bara från 1948 till 1949 vilket väl kan anses helt acceptabelt.
- Du behöver inte leta rätt på treskenssignaler för att kunna visa "kör 40". Tvåskenssignaler betyder också "kör 40". Skillnaden är att treskenssignalen visar att man har en "kort tågväg" (kortare än 450 meter). Skulle diskussion uppstå huruvida tågvägarna i Ljusnäs är korta eller normala så lär du ha tolkningsföreträde. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Kanske dags även för Svenne att skaffa sig en Modratec-byggsats? :D

(Min är avsiktligt vilande i väntan på att Göta Kanal VI ska bli färdig)

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Johan Molin skrev:Kanske dags även för Svenne att skaffa sig en Modratec-byggsats? :D
Det tycker jag absolut. Det måste vara betydligt enklare än att försöka bygga växelklot med fungerande k-nycklar. :mrgreen:
Johan Molin skrev:(Min är avsiktligt vilande i väntan på att Göta Kanal VI ska bli färdig)
Jag väntar med spänning på det fortsatta ställverksbygget. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Jan skrev:
Svenne skrev:Min tänjning av 1948 till -54 sparade trots allt en del arbete. Får se nu om jag vågar välja ljussignaler som infartsdito utan att sabotera den rätta "tidsandan"; treskens får det väl bli i så fall, så att de kan visa "kör 40" ? :?
Två bra saker kom ut av det här:
- "tänjningen" blev nu bara från 1948 till 1949 vilket väl kan anses helt acceptabelt.
- Du behöver inte leta rätt på treskenssignaler för att kunna visa "kör 40". Tvåskenssignaler betyder också "kör 40". Skillnaden är att treskenssignalen visar att man har en "kort tågväg" (kortare än 450 meter). Skulle diskussion uppstå huruvida tågvägarna i Ljusnäs är korta eller normala så lär du ha tolkningsföreträde. [JC_doubleup.gif]
Min förvirring kring ställverkstypen är då utredd. Tack, Jan!

Men nu dök en annan upp. Trodde att det satt grön-röd-grön i en treskenssignal. Men sken och ljusöppningar är kanske olika företeelser. Jag är inte så upplyst i nomenklaturen. :oops:

Hoppas Mölle-Mats också såg att tidsförskjutningen nu hamnat inom felmarginalen. 8-)

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:Kanske dags även för Svenne att skaffa sig en Modratec-byggsats? :D

(Min är avsiktligt vilande i väntan på att Göta Kanal VI ska bli färdig)
Tror det är för sent påtänkt. Och kräver nog ett mer "obstretiskt" handlag, än vad jag är mäktig. :(

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Centrallåset är således förknippat med en del "födslovåndor"? 8-)

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev:Trodde att det satt grön-röd-grön i en treskenssignal. Men sken och ljusöppningar är kanske olika företeelser. Jag är inte så upplyst i nomenklaturen. :oops:
Jag håller med om att det är förvirrande. Själv tänkte jag på treskenssignal som en signal som visar "tre gröna" och inte en signal med tre ljusöppningar men det kanske kan räknas som arbetsskada i mitt fall. :oops:

Du har naturligtvis rätt i att en signal med tre ljusöppningar (grön - röd - grön) kan visa "kör 40". Skall man krångla till det (och det brukar jag ju göra) så har infartssignaler ofta kombinerad försignal för att ge indikation om utfartssignalens signalbild och då pratar vi om fler ljusöppningar än tre. I modellsammanhang skall man dock inte göra det för svårt för sig så jag tycker att du kan nöja dig med infartssignaler med tre ljusöppningar.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Jan skrev:...
I modellsammanhang skall man dock inte göra det för svårt för sig så jag tycker att du kan nöja dig med infartssignaler med tre ljusöppningar.
Så får det bli. 8-)

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:Centrallåset är således förknippat med en del "födslovåndor"? 8-)
Själva manöverapparaten var ju lätt att fixa, men att det skulle krävas lås på växelkloten. Näe, det förhållandet är okänt i Ljusnäs. :o Jag såg då aldrig några. 8-)

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Egentligen händer det ingenting i Ljusnäs. (Jag håller ju på att rota bland delarna till mina blivande D-lok.) Men man kan ju alltid ta en bild från "den andra sidan". I väntan på att D:na kommer ut från verkstan. Bryggorna är desamma som i vinjetten just nu.

Bild

Snälltåg 92 från Södermalm C vinkas av rättidigt mot Ångsele 12.55.

Göran T
Inlägg: 508
Blev medlem: 01 okt 2012, 11:36

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Göran T »

Väldigt vad trevligt det ser ut Svenne! Nu blir jag riktigt sugen på att dra på lite med mitt bygge i Rödesund.
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson

Stebro
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 jan 2014, 23:24

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Stebro »

Svenne skrev:Egentligen händer det ingenting i Ljusnäs. (Jag håller ju på att rota bland delarna till mina blivande D-lok.) Men man kan ju alltid ta en bild från "den andra sidan". I väntan på att D:na kommer ut från verkstan. Bryggorna är desamma som i vinjetten just nu.

Bild

Snälltåg 92 från Södermalm C vinkas av rättidigt mot Ångsele 12.55.
Bryggorna blev kanonsnygga [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av P Falk »

Vilken häftig miljö! [JC_doubleup.gif]
Väldigt mycket fint att titta på i stationsområdet och träd och bakgrund flyter ihop så det blir svårt att se var övergången är. Så läckert och välgjort!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Sgt pepper »

Sådana fina bryggor tål riktiga närbilder! Mycket snyggt allt i sin helhet Svenne [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Jag lyckades tydligen fibbla bort mitt inlägg. Skrev just att det var en ny och kanonfin kameravinkel från Ljusnäs också! Och bryggorna blev ju så fina att man skulle kunna tro att en tandläkare varit framme ... 8-)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev: Och bryggorna blev ju så fina att man skulle kunna tro att en tandläkare varit framme ... 8-)
:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Kul att ni gillar mina bryggor och bilder. :D Tack för uppskattningen!

Dessvärre har Ljusdalsbandyn hamnat i kvalträsket redan ett år efter återkomsten i Elitserien. Jag får trösta mig med Bajen alternativt Villa/Lidköping (hustruns hemmalag) alltefter slutspelets utveckling. :( :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Ja, jag har med viss förvåning noterat att Ljusdal gått kräftgång i högsta divisionen den här säsongen.
Vilka är de övriga kvallagen? Om bara inte Motala ingår så lovar jag att heja på Ljusdal!

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Det är två matcher kvar i Allsvenskan södra. Och Motala ligger bra till för en kvalplats. Så jag får vänta med att eventuellt få tillgodoräkna mig ditt stöd. Men blotta omtanken värmer. [JC_doubleup.gif] Så "Lycka till" själv!

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Ett varmt tack till Göteborg och GAIS! [JC_doubleup.gif]

"Vi" hängde kvar med ett nödrop.

http://bandypuls.se/lagen/bandyljusdal/ ... anger-kvar

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av thorpe »

Som gammal sörmlänning tycker jag att var det kul att K-holm vann men lika roligt att Ljusdal hänger kvar. Bandy är en nobel sport. Att referatet var signerat Adeström gör inte saken sämre. Ett klassiskt bandyefternamn.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

thorpe skrev:Som gammal sörmlänning tycker jag att var det kul att K-holm vann men lika roligt att Ljusdal hänger kvar. Bandy är en nobel sport. Att referatet var signerat Adeström gör inte saken sämre. Ett klassiskt bandyefternamn.
På den "gamla goda tiden" med Söder- och Norretta fanns det ju mer plats i högsta divisionen. Katrineholm höll väl stadigt till i Södra då. Och kommer förhoppningsvis upp igen om ett år.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

I väntan på detaljleveranser till trä-D-bygget, tog jag mig en titt i signalernas värld, närmare bestämt på Jecos trevliga svenska. Jag tänkte ha infartssignaler med tre ljusöppningar. I mitt tycke var dock det röda skenet inte så rött som önskat. Lite röd karamellfärg utanpå den röda linsen gav inte så bra resultat för mig. Men eftersom lamphuset går att öppna och dessutom är indelat i fack, gick det bra att lägga in en ruta rött "glas" bakom linsen. "Rampen" med vita lysdioder utgör en separat, lös enhet, som inte kom med på bilden. Så här blev det.

Bild

Lite rödare i alla fall. Intensiteten kan man ju bestämma med förkopplingsmotstånden. Att det sen blev en signal med tre lysen av en som hade fem, begriper jag däremot inte, men det var ju bra i och för mig. :?

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev:Att det sen blev en signal med tre lysen av en som hade fem, begriper jag däremot inte, men det var ju bra i och för mig. :?
Det är bara att bygga in ett vitt ljus + ett grönt allra längst ner så har du en fullvärdig infartssignal som kan visa det mesta (inklusive försignalering till utfartssignalen). [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev:Egentligen händer det ingenting i Ljusnäs. (Jag håller ju på att rota bland delarna till mina blivande D-lok.) Men man kan ju alltid ta en bild från "den andra sidan". I väntan på att D:na kommer ut från verkstan. Bryggorna är desamma som i vinjetten just nu.

Bild

Snälltåg 92 från Södermalm C vinkas av rättidigt mot Ångsele 12.55.
Vilken fantastisk bild Svenne. 6 signalstavar av 5 möjliga. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Jan skrev:Vilken fantastisk bild Svenne. 6 signalstavar av 5 möjliga. [JC_doubleup.gif]
Tack, Jan! För ett generöst betyg. :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Jan är som den mörka årstiden!

Midvinternattens köld är hård men rättvis.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Johan Molin skrev:Jan är som den mörka årstiden!
Oj, det låter negativt. Ger jag verkligen ett så bistert intryck? :o :oops:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev:Tack, Jan! För ett generöst betyg. :D
Med ett så fint bygge kan det bara bli generösa betyg. :D

Tar jag fram min "mörka" sida (som Johan nämnde) så kan jag ju komma med lite konstruktiv kritik. Tågklareraren på plattformen behöver lite nya färger. Om inte mitt minne sviker mig så har röda mössor inte använts i Sverige. Här hade man i stället ett rött band runt mössan vilket senare ersattes av en röd plåtbricka som sattes fast bakom mössmärket. Under min aktiva tkl-tid (1980-talet) hade vi blått kapell det mesta av tiden utom på sommaren då det ersattes av ett vitt kapell. En annan sak som måste åtgärdas är signalstaven. I Sverige är skivan på signalstaven vit med en grön ring. När du dessutom har färgburkarna framme kan du måla själva trästaven närmast skivan med brun färg och den nedersta delen av signalstaven bör målas röd för att efterlikna den hoprullade röda flaggan. Skulle man visa avgång höll man runt flaggan och om man skulle visa stopp vecklade man ut flaggan och höll i den del av trästaven som stack upp ovanför skivan. Se där, lite pysseljobb en regnig dag. :D :D

Här finns en bra bild på hur signalstaven ser ut (skrolla ner en bit på sidan):

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=24448

Den röda plattan som hänger bredvid signalstaven användes för att ge en påminnelse att man inte skulle ge avgång till något tåg (när linjen/linjerna var spärrade av någon anledning). Man "snäppte" då på plattan på signalstaven vilket gav en omedelbar visuell varning om man nu skulle ha fått hjärnsläpp.
Senast redigerad av Jan den 12 mar 2014, 10:25, redigerad totalt 1 gånger.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Vad jag menade var förstås endast att Jans generösa betyg var fullkomligt rättvist! Resten var en liten anspelning på Svennes vurm för Blandaren-citat ... 8-)

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Tänkte göra ett litet tillägg till mitt förra inlägg om tågklarerare. Det är möjligt att det röda bandet runt mössan kom tillbaks i mitten/slutet av 80-talet när uniformsreglementet ändrades. Oavsett vilket kan bilden i följande länk vara intressant som ett stöd för Svenne när han tar tag i konverteringen av Ljusnäs tkl:

http://www.hembygd.se/oja/?attachment_id=262

Enligt bildtexten föreställer det en tågklarerare med assistent vilket jag har svårt att tro på. Bilden verkar vara en mix av olika tidsepoker och olika årstider. Mannen med det röda bandet har det blå kapellet medan mannen med den röda plåtbrickan har det vita sommarkapellet (lite underligt med tanke på mas-möglet som syns i nederkant av bilden). Dessutom kan man fråga sig varför han har två (2) signalstavar med sig (+ en mikrofon). :o :? :roll:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Trevlig länkbild! Men om t.o.m. Jan är något osäker på den rätta utstyrseln - det är 1948 som gäller - så får jag ju avvakta med omekiperandet i Ljusnäs tills full klarhet skapats.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev: - det är 1948 som gäller - så får jag ju avvakta med omekiperandet i Ljusnäs tills full klarhet skapats.
Din väntan är över Svenne. :D

Så här såg uniformen ut 1940:
Bild
Bild från http://www.samlingsportalen.se. Bildnummer: Jvm.KBDB04413. Fotograf: okänd.

1956 verkar den inte ha ändrats:
Bild
Bild från http://www.samlingsportalen.se. Bildnummer: Jvm.KBDB06439. Fotograf: Seved Walther.

Vi kan härmed konstatera att om du håller dig till den här uniformsdesignen så är du på den säkra sidan när du nu avbildar en tidsepok som är mitt mellan de tidpunkter då dessa foton togs.

Observera de dubbla knappraderna vilket naturligtvis måste avbildas på din tkl.

Att ha en näsduk i bröstfickan var tydligen förbehållet tjänstemän med tre streck på kavajärmarna så det kan du lugnt utelämna. :mrgreen:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av 1956 »

Svenne skrev:Egentligen händer det ingenting i Ljusnäs. (Jag håller ju på att rota bland delarna till mina blivande D-lok.) Men man kan ju alltid ta en bild från "den andra sidan". I väntan på att D:na kommer ut från verkstan. Bryggorna är desamma som i vinjetten just nu.

Bild

Snälltåg 92 från Södermalm C vinkas av rättidigt mot Ångsele 12.55.
Ännu en eftersläntrare här; Fantastiskt fin bild, Svenne!

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av larsess »

Hej Svenne!
Jag håller HELT med 1956, -fantastisk bild! Fast jag haft förmånen att få besöka den fina anläggningen hajade jag till när jag såg bilden, detta kan ju inte vara ett modellfoto, tänkte jag! Hur har du fått till den magiska eftermiddagssolen?
Kontaktledningsbryggornas och gångbrons alla detaljer gör ju också sitt till för att lura ögat! -Härligt, Svenne!
/Larsess

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av PeO »

Samma här, jag funderade länge på var man hittat en färgbild från 50-talet , som inte bleknat, tills jag såg de runda plattorna under gubbarna.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack Bröder!

Själv hade jag ju heller aldrig sett Ljusnäs från det hållet. Rena turen att "det höll ihop".

@ Larsess: Tände allt som fanns för att bli av med så mycket skuggor som möjligt. Och hade lyckligtvis inte hunnit installera något "flodljus" längs någon bakgrundsvägg. Nu blir det nog inte heller av. 8-)

@ Jan: Tack för stiliga stinsar! Var allt blått/vitt eller? Ser inget rött! :?

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev:@ Jan: Tack för stiliga stinsar! Var allt blått/vitt eller? Ser inget rött! :?
Håller med om att färgerna är svåra att urskilja (4 nyanser av grått). Jag har gjort ett försök att sätta lite färg på tillvaron (i alla fall för den stackars tågklareraren som tvingas stå i en korridor och låtsas ge avgångssignal) i bilden nedan:
Bild

Uniformen och slipsen var i en mörkare blå färg, skjortan vit och skorna svarta. Knappar, revärer samt vinghjulet (mössmärket) var guldfärgade.
I ditt ställe skulle jag låta din stins behålla färgerna på kavaj och byxor men definitivt måla om mössan i en mörkblå färg med ett rött band runt nederdelen av mössan. Har du tur är mössan på din stins helt rödmålad. Du skulle då bara behöva måla kapellet i mörkblått och skärmen svart. En liten guldfärgad antydan till mössmärke kanske kan få plats. Färgsättningen på signalstaven är ganska given med ledning av tidigare länk. Jag är övertygad om att det blir hur bra som helst. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Tack för färgläggningen, Jan! Då är det "bara" att skrida till verket. 8-)

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev:Då är det "bara" att skrida till verket. 8-)
Jag ser med stor spänning fram emot det färdiga resultatet. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Om jag nu tar fram de smalaste penslarna för att ge mig på den tyska tågklareraren, kan jag ju passa på att måla den vita kantlinjen på ljussignalskärmarna svart och göra dem mer à la 1950. Men då uppstår samtidigt frågan: "Valkarna" mellan ljusöppningarna - som utpekats med grönt på bilden - fanns de där redan 1950 IRL, eller skall skärmarna vara helt släta?

Bild

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Jan »

Svenne skrev:Om jag nu tar fram de smalaste penslarna för att ge mig på den tyska tågklareraren
[JC_doubleup.gif]
Svenne skrev:"Valkarna" mellan ljusöppningarna - som utpekats med grönt på bilden - fanns de där redan 1950 IRL, eller skall skärmarna vara helt släta?
Två bilder, den första från 1930 och den andra från 1962 ger svaret att de skall vara släta.

Bild
Foto http://www.samlingsportalen.se med bildnummer: Jvm.KABA01152. Fotograf okänd.

Bild
Foto http://www.samlingsportalen.se med bildnummer: Jvm.KBDB11812. Fotograf: John Hylterskog.

Det här borde väl dessutom vara miljöer som du känner igen. Eller hur Svenne? :D
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Svenne

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Svenne »

Jaha tack! Då får vi ta fram skalpellen också. Eller minsta filen. Puh!

Båda bilderna verkar vara från Tegelbacken-trakten. Signalnumren visar ju också på närhet. På den tidiga känner jag inte riktigt igen byggnaden i fonden. Inte ens jag var född då. Den sena bilden med Tysta Mari och den temporära viadukten är däremot välbekant.

Tack, Jan!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Johan Molin »

Bild
En bild som gjord för att återuppliva den sköna gamla Stinsen-tråden "En mustang"!

Användarens profilbild
Sgt pepper
Inlägg: 677
Blev medlem: 13 feb 2013, 17:19
Ort: Södermanland

Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland

Inlägg av Sgt pepper »

Svenne skrev:I väntan på detaljleveranser till trä-D-bygget, tog jag mig en titt i signalernas värld, närmare bestämt på Jecos trevliga svenska. Jag tänkte ha infartssignaler med tre ljusöppningar. I mitt tycke var dock det röda skenet inte så rött som önskat. Lite röd karamellfärg utanpå den röda linsen gav inte så bra resultat för mig. Men eftersom lamphuset går att öppna och dessutom är indelat i fack, gick det bra att lägga in en ruta rött "glas" bakom linsen. "Rampen" med vita lysdioder utgör en separat, lös enhet, som inte kom med på bilden. Så här blev det.

Bild

Lite rödare i alla fall. Intensiteten kan man ju bestämma med förkopplingsmotstånden. Att det sen blev en signal med tre lysen av en som hade fem, begriper jag däremot inte, men det var ju bra i och för mig. :?
Hej svenne! Jag har en liten fråga: Jag har införskaffat 2 st av jecos 2 skens signaler och tänkte att jag skulle driva dom analogt med vanliga vippströmbrytare. Packade upp dom efter hemleveransen och fick mig genast en tankeställare :shock: Hur ska detta fungera eftersom all kabelage är koppartråd rakt ut ur röret dvs alla har kontakt med varandra :? Enligt text på hemsidan så ska dom fungera direkt vid inkoppling av växel eller likström???? Eller är det jag som är helt förvirrad?
Varför finns inga instruktioner med :twisted: Har även prövat med pol och jord, inte fan lyser det något i huvudtaget eftersom jag tänkte att att trådarna var lackade.
Mvh/Anders

Låst

Återgå till "Minnenas spår"