Svenne skrev: Demonstrationseffekten satte givetvis in, så att ett elavbrott förebildsenligt avbröt all trafik.
Sicken tur att inte den (ö)kände disasterfilmaren Sturico Byllini var på plats och dokumenterade fadäsen!
Ja, men han är väl i Italien? Och följer Costa Concordia. Vid Stures besök i Ljusnäs var han ännu en odelat seriös dokumentärfotograf.
Mölle-Mats skrev:
Ser ut som ni hade en trevlig stund i högsommarhettan i Ljusnäs! Måste försöka ta mig en stund och komma och inspektera själv när jag har vägarna förbi (vilket ju inte är så ofta dessvärre ...)
Du är som tidigare hjärtligt välkommen. Din nya viktklass underlättar säkert också den krävande "inålningen" till stationen.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 26 jul 2014, 23:33
av Johan Molin
Jag minns överhuvud taget inte att man behövde åla sig in!
(Givetvis ett sätt att säga att "man håller formen", vilket i viss mån är lite tungviktigare än vad som vore lämpligt ...)
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 26 jul 2014, 23:38
av Sture Bylén
Svenne skrev:Sicken tur att inte den (ö)kände disasterfilmaren Sturico Byllini var på plats och dokumenterade fadäsen! Ja, men han är väl i Italien? Och följer Costa Concordia.
Nej, den disastern missade jag. Men jag ska dit i oktober och grotta ner mig i en annan disaster och då siktar jag på ett filmreportage.
Svenne skrev: Vid Stures besök i Ljusnäs var han ännu en odelat seriös dokumentärfotograf.
Ja, jag tänker med saknad på den tiden. Förfallet började nog när jag skaffade en videokamera.... (och när jag tog med mig fel kamrater på reportageresan. )
Svenne skrev:Mölle-Mats skrev:Ser ut som ni hade en trevlig stund i högsommarhettan i Ljusnäs! Måste försöka ta mig en stund och komma och inspektera själv när jag har vägarna förbi (vilket ju inte är så ofta dessvärre ...)Du är som tidigare hjärtligt välkommen. Din nya viktklass underlättar säkert också den krävande "inålningen" till stationen.
Det är nog egentligen inte den rent fysiska viktklassen det handlar om. Risken för en disaster vid ett sådant besök är inte att bortse ifrån trots den minskade kroppshyddan. Tro mig....!
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 27 jul 2014, 00:01
av Mölle-Mats
Sture Bylén skrev: Förfallet började .... när jag tog med mig fel kamrater på reportageresan.
...
Risken för en disaster vid ett sådant besök är inte att bortse ifrån trots den minskade kroppshyddan. Tro mig....!
Ständigt denne ...
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 27 jul 2014, 15:31
av Svenne
Johan Molin skrev:Jag minns överhuvud taget inte att man behövde åla sig in!
(Givetvis ett sätt att säga att "man håller formen", vilket i viss mån är lite tungviktigare än vad som vore lämpligt ...)
Vid det tillfället hade dörrmodulen förpassats uppåt väggarna - for the convenience of our guests. Det tillmötesgåendet orkar vi numera sällan med. Men det finns ju alternativ. Snurrstol på trissor är min personliga favorit, snarare än ålning eller annat krälande. (Apropå mj-relaterade, non-silly gångarter är man hos MMjS ytterst skickliga med en kosackdansinfluerad stil.)
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 27 jul 2014, 15:43
av Svenne
Mölle-Mats skrev:
Sture Bylén skrev: Förfallet började .... när jag tog med mig fel kamrater på reportageresan.
...
Risken för en disaster vid ett sådant besök är inte att bortse ifrån trots den minskade kroppshyddan. Tro mig....!
Ständigt denne ...
När man kan hantera saxofoner med sådan känslighet, ska nog gångbron i Ljusnäs kunna klara sig också.
Du är fortfarande välkommen, Mats!
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 07 aug 2014, 17:03
av Svenne
Som forumbröderna - och då inte minst Johan - kunnat konstatera, drabbas vi i Ljusnäs understundom av hjärnsläpp, kraftigt försvagat omdöme, trådkaparmanér o.dyl. Måhända spelar värmen och andra omgivningsfaktorer in.
Hur det står till med banvakten kan också ifrågasättas. Här har han i smyg spårsatt en nykonstruerad eltralla för att kolla att rälerna inte utsatts för spänningssläpp.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 07 aug 2014, 18:04
av jogra
Svenne skrev:
Hur det står till med banvakten kan också ifrågasättas.
Nå, åtminstone verkar han vara ett riktigt ljushuvud...
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 07 aug 2014, 20:34
av Cor van der Meijde
jogra skrev:
Svenne skrev:
Hur det står till med banvakten kan också ifrågasättas.
Nå, åtminstone verkar han vara ett riktigt ljushuvud...
Medhjälparen/Pikku Apulainen
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 07 aug 2014, 20:46
av Svenne
jogra skrev:Nå, åtminstone verkar han vara ett riktigt ljushuvud...
I ärlighetens namn får dock tillstås, att idén fick han vid besök hos MMjS, som nyttjade ett rälsbussläp med egenmatad belysning för kontroll av strömförsörjningen på den nyanlagda sträckan Alfta - Edsbyn.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 07 aug 2014, 20:50
av Mölle-Mats
Den där är det hög ingenjörsmässighet på - funktion går definitivt före form!!!
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 07 aug 2014, 20:56
av Svenne
Cor van der Meijde skrev:
Medhjälparen/Pikku Apulainen
Tack Cor!
Enligt Seriewikin var Medhälparens första uppdrag att ta sig in i det hål där Farbror Joakim tidigare använt ett leksakståg för att få ut sina pengar.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 10 aug 2014, 15:44
av Svenne
Mölle-Mats skrev:Den där är det hög ingenjörsmässighet på - funktion går definitivt före form!!!
Jajamänsan! Du skulle bara se kretsschemat. Och för säkerhets skull används en del av ett experimentkort med färdiga banor som chassi.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 14 aug 2014, 20:50
av Svenne
Går man upp på gångbron och tar sig en titt, så står det mesta förvånande nog helt stilla i sommarvärmen. Det är egentligen bara lokalgodståget på Spår 5, som har brått att få kylvagnen inväxlad i fjärrgodståget. Men det är ju dessvärre försenat.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 14 aug 2014, 21:10
av SWJ
En härlig miljöbild från Ljusnäs som tål att tittas på.
Dina bryggor går ju inte heller av för hackor - snyggt.
Tommy
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 14 aug 2014, 22:00
av MickeC
Jag kan bara instämma, en härlig miljöbild
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 14 aug 2014, 23:31
av thorpe
"Solen glimmar, blank och trind...".
Jag känner värmen och en svag doft av kreosot, het metall och sommardag i väntan på rälsbussen till Hudik. Oh, ljuva ungdomstid!
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 15 aug 2014, 07:40
av Sture Bylén
Ja, det var en mycket bra bild, Svenne!
Man får känslan av ett oändligt Hälsingland.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 15 aug 2014, 09:00
av PeO
Det får mann ännu mer på plats, med de bakgrundskulisserna.
Det här uttrycket kan dubbeltolkas, men Thore menade det klart poritivt.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 15 aug 2014, 10:41
av S Johansson
Svenne skrev:Går man upp på gångbron och tar sig en titt, så står det mesta förvånande nog helt stilla i sommarvärmen. Det är egentligen bara lokalgodståget på Spår 5, som har brått att få kylvagnen inväxlad i fjärrgodståget. Men det är ju dessvärre försenat.
Med så mycket tåg på stationsområdet skulle jag gärna stå en längre stund på den gångbron. Förr eller senare blir det nog rörelse på bangården även om det är lugnt just nu. Mycket fint gjort!
Jajamänsan! Tack, Johan! Intressant bild och tillika diskussion. Kul med så mycken ännu levande kunskap från "min" landsända. Även om det rör en mer sentida epok än Ljusnäs.
Tack, Johan ! Ja, än lever "köpingen" och Norra Stambanan. Men Ljusnäs är fortfarande i träda.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 28 dec 2015, 09:31
av BAn
Trevlig toppbild från Ljusnäs nu - nr 765.
De gamla vägskyltarna väcker minnen till liv...
/Bengt
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 01 apr 2016, 07:52
av 3030
En rykande färsk hälsning från 87:1-världen !
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 01 apr 2016, 17:55
av Svenne
BAn skrev:Trevlig toppbild från Ljusnäs nu - nr 765.
De gamla vägskyltarna väcker minnen till liv...
/Bengt
Tack Bengt! Det är inte bara Ljusnäs som befinner sig i Törnrosasömn. Jag också; vaknade nyss.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 01 apr 2016, 18:02
av Svenne
3030 skrev:En rykande färsk hälsning från 87:1-världen !
Tackar!
I vårsolens glans avslöjas att jag fuskat med trappans skyddsnät i Ljusnäs; men förebilden är ju just bara en sådan.
Och kanske var det inte heller uppsatt redan 1950.
Bäste broder Johan! Tusen tack! Och ha överseende med den lindrigt sagt långa reaktionstiden.
Skyller på hög ålder och semesterlättja.
Ett fint bilddokument var det - med givande historik.
Saxar en del - och tänker att stämningen lätt blir lite vemodig - i synnerhet om man nyss tittat på programmet "Resten av Sverige"
Järnvägshotellet känns väl igen?
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 27 sep 2016, 22:48
av PeO
Det bildhäfte har varit framme en och annan gång för genombläddring under de 30 år jag haft det i min ägo. Liknande häften finns för Växjö-Västervik.Älmhult - Sölvesborg och Gävle - Ockelbo.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 28 sep 2016, 14:09
av Svenne
På Sveriges Järnvägsmuseum, Samlingsportalen, hittade jag denna bild från Ljusdals station 1931.
Bildtext: Ånglok vid Ljusdal station. (Bilden tagen inför elektrifieringen..)
Ingen fotograf finns angiven, direktlänken är: http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAE02242
Som synes ett ånglok Gb 1473 vid vattenhästen mellan spår 1 & 2.
Ganska maffigt tycker jag.
Det blev Gb2 (-39), G6 (-42) och slopades 1973. Frågan är om det såg likadant ut runt 1950 som på bilden ?
Och om det månne finns färdigmodeller
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 05 nov 2016, 21:51
av Svenne
Besökte MJ-mässan idag. Med de enda målen att träffa forumbröder och kolla läget. Absolut inte att handla något.
Men vilken hälsingefrälst trettiotalist kan motstå en träkolsvagn. Perl hade en färdigbyggd till salu.
Bilden gör inte på långt när modellen full rättvisa - men visst är vagnen fin - litt L4 33959
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 06 nov 2016, 15:34
av Johan Molin
Härligt Svenne! Jag förstår att den var oemotståndlig!
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 07 nov 2016, 18:56
av ford1929
Svenne skrev:Besökte MJ-mässan idag. Med de enda målen att träffa forumbröder och kolla läget. Absolut inte att handla något.
Men vilken hälsingefrälst trettiotalist kan motstå en träkolsvagn. Perl hade en färdigbyggd till salu.
Bilden gör inte på långt när modellen full rättvisa - men visst är vagnen fin - litt L4 33959
aha det var dit den for och tack för en mycket givande pratstund i Älvsjö
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 08 nov 2016, 13:25
av Svenne
Johan Molin skrev:Härligt Svenne! Jag förstår att den var oemotståndlig!
ford1929 skrev:
aha det var dit den for
Ja, den väckte minnen från förra halvsekelskiftet av långa vagnsätt med likar. Men koldammigare förstås.
Byggsatsen hör inte till Perls enklaste, så eventuellt mångfaldigande får skjutas på en oviss framtid.
ford1929 skrev:
och tack för en mycket givande pratstund i Älvsjö
Digitalisering den mjuka vägen via tidtabellen. Lagrange låter ju märkvärdigt fint. Och i Ljusnäs är läget synnerligen "relaxat".
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 10 jan 2018, 17:18
av Svenne
Tåg 8332 - lokalgodståg från Hudiksdal - har just kommit in i Ljusnäs.
Det är den "nya" dragaren E 901 (Liliput) - allmänt tidstypisk enligt 1948 års tjänstetidtabell - som får visa upp sig. Tåget ska också bestå av en "finka" F4 - längst bak, en ännu inte ens påbörjad byggsats
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 10 jan 2018, 17:44
av Johan Molin
Fantastiskt fin bild, med den fotobakgrunden! Dessa tvådimensionella hus gör sig onekligen bättre utan baksidor!
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 10 jan 2018, 17:51
av Göran T
Härlig miljöbild Svenne!
Och Liliputs E-maskin ser onekligen trevlig ut. Vet inte riktigt varför jag skulle motivera mig för att gräva (mycket) djupt i plånboken för att köpa NMJ:s dito? Fast det är egentligen E2 jag väntar på....
/Göran T
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 10 jan 2018, 19:27
av Svenne
Johan Molin skrev:Fantastiskt fin bild, med den fotobakgrunden! Dessa tvådimensionella hus gör sig onekligen bättre utan baksidor!
Tack, Johan! För din storsinthet
Som du vet, saknar stationshuset också baksida, men av rent utrymmesmässiga skäl
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 10 jan 2018, 19:35
av Svenne
Göran T skrev:Härlig miljöbild Svenne!
Och Liliputs E-maskin ser onekligen trevlig ut. Vet inte riktigt varför jag skulle motivera mig för att gräva (mycket) djupt i plånboken för att köpa NMJ:s dito? Fast det är egentligen E2 jag väntar på....
/Göran T
Tack, Göran!
Dessutom går den alldeles utmärkt; det verkar vara strömupptagning på alla sju axlarna. Hade också gärna skaffat en E2:a, den kommer väl, men i min ålder vågar man inte vänta.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 10 jan 2018, 19:54
av Johan Molin
Jag gjorde mitt livs enskilt största mj-investering härom året, så jag köpte NJM:s E2:a. Går som en dröm !!! – men jag måste hitta en lämplig ljuddekoder till den någonstans. Inte hunnit börja researcha det ännu. (E2 användes en del på Hästholmenbanan på 60-talet!)
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 10 jan 2018, 20:44
av PeO
En sak att tänka på för många trångbodda är att NMJ:s E2 kräver minimum 600 mm kurvradie, Liliputs E angavs kunna gå på 358 (tror jag det var. Lite extra vikt i pannan framtill och på hyttgolv och -tak bättrade på dragkraften, E väger bara 225 gram. Ljudet får justeras, när tid och tålamod räcker till, på bådadera.
Re: Ljusnäs - en knut i Hälsingland
Postat: 10 jan 2018, 21:53
av Svenne
PeO skrev: ... Lite extra vikt i pannan framtill och på hyttgolv och -tak bättrade på dragkraften, E väger bara 225 gram. ...
Tack för tipset, PeO!
Lokalgodstågsparet 8331/8332 - det enda på sträckan - innehöll väl inte så många axlar, men mina lutningar kan nog vara lite krävande.