Toppbilden, visa:    


Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

tågtyckarn skrev:Äntligen kom vi in på sosserött igen.
Ha, ha, men jag tror nog Mats har tänkt sig en omlackering - jag har för mig att han hade en grön, en gång i tiden, "språkrörs-grön" tror jag nyansen kallades.... ;)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
tågtyckarn skrev:Äntligen kom vi in på sosserött igen.
Ha, ha, men jag tror nog Mats har tänkt sig en omlackering - jag har för mig att han hade en grön, en gång i tiden, "språkrörs-grön" tror jag nyansen kallades.... ;)
Mja, kommer nog snarare att tänka på "Goddags-Bildtens" gamla klassiska begrepp"rödgrön röra" (med lite inslag av ljusblått och alliansorange) :D
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:rödgrön röra" (med lite inslag av ljusblått och alliansorange
Ja, här finns det lite att välja på. Men OM jag nu skulle konvetera Eko-Saaben 2013, vilken färg vill du då ha? (Lägg nu för helsike märke till att jag sa "OM"!)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:rödgrön röra" (med lite inslag av ljusblått och alliansorange
Ja, här finns det lite att välja på. Men OM jag nu skulle konvetera Eko-Saaben 2013, vilken färg vill du då ha? (Lägg nu för helsike märke till att jag sa "OM"!)
När du nu ska konvertera SAAB:en under 2012 (ett oavvisligt krav från vissa av de övriga ledamöterna i Sturelsen) så ser jag att alternativet med "sosseröd" (d v s Toreadorröd R2) är ett gott val - den kulören fanns med under åren 1956-1974 och fabriks-rallybilarna var lackerade i denna färg, så den är därmed en riktig SAAB-klassiker! Grönt däremot tror jag inte var speciellt gångbart 58-60 (som ju var årgångarna av 93:an med hel vindruta), så det ska du nog släppa.

Men Hellasvit W1 eller Diplomatsvart Bk1 (med röda fälgar och kederlister) vore ju heller inte fel ... Majblå B2 som vi hade på vår -61:ans 96:a "Majen" (se fotot nedan) går också bra, den kulören fanns även på 93:orna från -58 och framåt.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19973
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Inte visste jag att en SAAB kan orsaka en härdsmälta i Rosshyttan, av alla platser på jorden... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

johanmmolin skrev:Inte visste jag att en SAAB kan orsaka en härdsmälta i Rosshyttan, av alla platser på jorden... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Och vad har nu stackars Rosshyttan för roll i sammanhanget? Denna i norra Västmanland lokaliserade stackars by har ju inget med den minerade marken i "tvillingbyarna" i södra Dalarna att göra mer än de lätt förväxlingsbara namnen ... :geek:
Also sprach der Matserschmitt!

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19973
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

Mittåt. Jag skrev ju Rossberga. Varför ändrade datorn det??? :shock:

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:När du nu ska konvertera SAAB:en under 2012 (ett oavvisligt krav från vissa av de övriga ledamöterna i Sturelsen)
Enligt stadgarna har ordföranden vetorätt! :mrgreen:


------------------------------------------------------------------------------------------------

Den för Sverige i stort, för Mötesspåret i allmänhet och för Morshyttan - Rossberga i synnerhet viktiga frågan ”Vad är en Rumpmas?” har dykt upp i en annan tråd. Eftersom jag inte vill fresta andra forumbröders tålamod med vår sakliga lokalchauvinism tar jag mig friheten att lotsa över frågan till lämplig tråd, nämligen hit. (Ja, ja, Boisar-Janne, den har anknytning även med Rivstart-tråden.) Här kommer ett något förkortat referat av vad som hittills sagts i debatten, följt av ett slutgiltigt(?) klarläggande av mig.

Mölle-Mats:
Inte heller Jussi var rumpmas - han var ju född i Borlänge och alltså "riktig" mas!

Sture:
Här var det nu dags att gå in och klargöra begreppen för den fåkunnige. När jag läste naturgeografi en gång i tiden berättade min lektor i geomorfologi att "romboland" betyder "slättland". Uttrycket kunde härledas till den stora slätten strax söder om Borlänge, Tunaslätten. Ordet "rombo" kom med tiden att förvanskas till "rump". Ordet rumpmas betyder alltså en mas från Tunaslätten och har ingenting med "rumpa" eller s.k. ändalykt att göra. Att kalla Avestatrakten, som ju är betydligt mera kuperad (Vinande berget!!) än Tunaslätten, för "Rumpdalarna" var alltså egentligen fel, ur naturgeografisk synvinkel.
Jussi Björling var som bekant från Tuna.

Mats:
Jag har alltid fått höra att Rumpmasriket omfattar trakterna kring städerna Avesta, Hedemora, Säter och Ludvika samt orterna Smedjebacken och Morgårdshammar - och Tunaslätten räknas ju inte dit utan till Borlänge! Så det där med att Tunaslätten skulle vara synonymt med Rumpmasland har nog ingen förankring i den "samtida" tolkningen av begreppet enligt mitt förmenande.

Här kommer nu det slutgiltiga(?) klarläggande som en andlös modellbyggarkamratskara väntar på.

För det första vill jag säga att begreppet ”alltid fått höra” som Mats här använder, knappast hör hemma i de vetenskapliga kretsar där jag oftast rör mig.

För det andra finns det ytterligare fakta beträffande de vulgärfolkliga teorier som tycks tilltala min opponent. Man lär ska ha tänkt sig Dalarna som en björn, stående på bakbenen. Trakterna norr om Särna skulle då vara björnens huvud och det blåmarkerade området i Avestatrakten skulle vara björnens ”rumpa”. Trakterna vid, och söder om Ludvika skulle då vara björnens ben. Alltså kan inte ludvikaborna räkna sig som rumpmasar – de skulle då i så fall kallas ”benmasasar”.

Bild

För det tredje finns det också en het önskan att hos befolkningen i landskapet strax söder om Dalarna att vara masar. Därför har man där försökt lansera teorin att rumpmasar egentligen är nordvästmanlänningar......... :lol: :lol: :lol: :lol:

För det fjärde vill jag ta upp den här fullständigt löjeväckande åsikten om att man ska skilja på rumpmasar och ”riktiga masar”. Den är iofs riktig om man bekänner sig till punkt 3 här, men annars är resonemanget rena nyset. Jag kommer nu på ett pedagogiskt och tålmodigt sätt att förklara varför:

När Dalarna en gång befolkades kom människorna vandrande från kusten och upp efter älvfåran. Den första del av Dalarna man stötte på var trakten runt By (Morshyttan och Rossberga ligger givetvis i gamla By Socken). Varje vettig människa inser givetvis att den trakten rätteligen borde kallas för ”Ur-Dalarna”. Att lansera detta namn vore onekligen mycket lämpligt eftersom ju också Kristoffer Polhem hörde hemma här.

Ett annat uttryck som man ibland (tyvärr) hör är ”sur-mas”. Nu försökte jag visserligen i början ge denna debatt en naturvetenskaplig vinkling, men jag tror tyvärr inte att det senare begreppet har något med ph-värde att göra..... :( :(

Ja, äntligen var detta fullständigt klarlagt. Nu hör det ju till god debattsed att inte låta motståndaren ligga fullständigt krossad i förnedring, så därför avrundar jag väl med att medge att Mats ”samtida tolkning” av begreppet ändå är den vanligaste. :D :D

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

johanmmolin skrev:Mittåt. Jag skrev ju Rossberga. Varför ändrade datorn det??? :shock:
Kan det vara så att det är skrivet med en Äppelmackapär med autokorrigering månne? Kan ju ge en del "kul" effekter typ dessa:

Bild

http://www.youtube.com/watch?v=G5VYMsMSVzs

http://www.youtube.com/watch?v=thhc23DQ ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZaqxB3H3 ... re=related
Also sprach der Matserschmitt!

Fernis

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Fernis »

Jan skrev:
Sture Bylén skrev:Vad beträffar färgen till stationshuset, så har jag fått nyttiga tips från Anders ”Fernis”.

Men Sture om du har receptet är det bara att gå till färgaffären & köpa en kvarts liter
Jag har målat ganska mycket med Beckers lackfärg akryl & det där med att det är finare piggment i hobbyfärg det är bara skitsnack.
Blandas med vatten & sprit sen är det bara att spruta men glöm inte att grunda före .
Anders
Tack för ett bra tips. Jag har en fråga eftersom mina målningserfarenheter är ganska begränsade. I vilka proportioner blandas färg, vatten och sprit och vad är det för sprit (jag fattar att det inte är Stures whiskey som avses :mrgreen: )? Se där, det blev två frågor av bara farten.

Jan
Jag har blandat med gott resultat både med vatten & Tamiya thinner för akryl & även med enbart Tamiyas thinner.
Beckers akryl färgen som jag målat med måste spädas ungefär 3 delar färg 2 delar thinner/vatten så en kvarts liter kommer att räcka i all evighet :mrgreen:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: ... Ja, äntligen var detta fullständigt klarlagt. Nu hör det ju till god debattsed att inte låta motståndaren ligga fullständigt krossad i förnedring, så därför avrundar jag väl med att medge att Mats ”samtida tolkning” av begreppet ändå är den vanligaste. :D :D
Hahaha, det var en lång harang för att fastställa att broder Stures uppfattning om vad rump-Dalarna innefattar inte stämmer överens med resten av världens! :mrgreen:

Och b t w - med den blå inringningen så har du inte bara lyckats få med nordvästmanlänningarna i Norberg, Broddbo, Rosshyttan(!!!) och Möklinta utan även en del sydvästgästrikar i Hofors, Storvik, Grönsinka och Ulvkisbo i "Björnrumperike"!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Jan »

Fernis skrev:Jag har blandat med gott resultat både med vatten & Tamiya thinner för akryl & även med enbart Tamiyas thinner.
Beckers akryl färgen som jag målat med måste spädas ungefär 3 delar färg 2 delar thinner/vatten så en kvarts liter kommer att räcka i all evighet :mrgreen:
Tack för ditt förtydligande Anders. Det var mer utspädning än jag trott. Skall bli intressant att testa.

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Jan »

Mölle-Mats skrev:Och b t w - med den blå inringningen så har du inte bara lyckats få med nordvästmanlänningarna i Norberg, Broddbo, Rosshyttan(!!!) och Möklinta utan även en del sydvästgästrikar i Hofors, Storvik, Grönsinka och Ulvkisbo i "Björnrumperike"!
Nu går det utför när vi Gästrikebor dras ner i fördärvet också. :mrgreen:

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Och b t w - med den blå inringningen så har du inte bara lyckats få med nordvästmanlänningarna i Norberg, Broddbo, Rosshyttan(!!!) och Möklinta utan även en del sydvästgästrikar i Hofors, Storvik, Grönsinka och Ulvkisbo i "Björnrumperike"!
Jaha, och hjälper inget annat kan man ju ta till "de medvetna missförståndens taktik". Jag talar alltså om den del av Dalarna som är blåmarkerad. :evil:

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Jan skrev:Nu går det utför när vi Gästrikebor dras ner i fördärvet också
Oj, nu går det snabbt med inläggen - missade detta. Lägg märke till att det är Mats som vill dra med så många han på något vis kan... 8-)

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av SWJ »

Nja… jag önskar att jag kunnat vara neutral i denna infekterade fråga. Men nu tror jag allt att broder Sture är ute och seglar (på Vättern?). Detta gamla trick att försöka inkorporera delar av det stolta Västmanland för att förskjuta rumpmasbygderna söderut så att härader som Avesta och Hedemora mfl skulle komma att betraktas som äkta masbygder går inte hem i de breda folklagren i Norberg, Fagersta, Skinnskatteberg eller Sala som då skulle få ärva det oönskade epitetet. Att vi avyttrade Heby-kommun till Uppland är en annan sak och var en ren Winsituation för Västmanland. Att lämna ifrån sig ett av världens mineralrikaste områden och spåren efter KURJ (Köping-Uttersberg-Riddarhyttans järnväg) till vem det än må vara torde inte vara aktuellt - utan strid. Vi känner dock starkt för dessa bygder och dessas trevliga bebyggare i södra Dalarna och tar dem gärna till vår famn. Välkomna till Västmanland, Sture och alla andra rumpmasar! :D
Tommy (SWJ)
PS/Betänk då vilka av dagens självgoda masar som skulle få ärva epitetet rumpmasar om gränsen istället flyttades norrut./DS :mrgreen:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev: ... hjälper inget annat kan man ju ta till "de medvetna missförståndens taktik"...
Ja det har jag ju lärt av Mästaren själv!!! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

SWJ skrev:Nja… jag önskar att jag kunnat vara neutral i denna infekterade fråga
Varför det? :mrgreen: :mrgreen:
SWJ skrev:Men nu tror jag allt att broder Sture är ute och seglar (på Vättern?). Detta gamla trick att försöka inkorporera delar av det stolta Västmanland
........och detta "trick" frånsäger jag mig allt ansvar för att vara pappa till. En faderskapsutredning vad gäller detta kommer att med en "Rivstart" förflytta oss mot en forumbroder i Fagerstatrakten.. 8-) 8-)
SWJ skrev:PS/Betänk då vilka av dagens självgoda masar som skulle få ärva epitetet rumpmasar om gränsen istället flyttades norrut./DS
Ah, vilken härlig brandfackla! Vad månne bliva av den?? :lol: :lol:

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Mitt i all käftslängning och förberedeleser för kvällens middagsbjudning blev det en liten stund i verkstaden. Båda långsidorna är nu fodrade och läktade. Men nu är tyvärr locklisterna slut så jag får vänta till i nästa vecka med fortsättningen.

Men det känns som att projektet är ordentligt igång och jag hyser viss tillförsikt.
Om det nu inte vore för de där förbaskade stuprören.... :( :(

Bild

LPalm
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 jan 2012, 14:20
Ort: Ovanmyra
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av LPalm »

Äntligen Morshyttan i rätt storlek, ja bygget skrider fram och ser mycket bra ut.
Nästa ämne vill jag kasta in en liten brasklapp och det är att detta med begrepp blir ofta en förvanskning pga. vårt provinsiella uttalande ex. Mats uttalat på Moramål blev Mas och närheten till Romboland (västmanland nåja.) blev rumpmas vilket omfattar Folkarebyggd så detta jhar inte så mycket med rumpa att göra även om förklaringen är bra.
Hälsningar från Siljansbyggden.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Svante Andersson »

Sture... vill du ta Hedemora på ryggen och bli Västmanlänning så är du välkommen! :lol:

Fast för att du inte ska få kroppsont av belastningen så räcker det med att du bär med dig de byggnader du skapat i modell!
Bostad kan vi alltid anordna och antalet modellbyggare i mina trakter kommer nog att få dig ännu mer inspirerad... finns ju en och annan byggbar kåk även här!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

LPalm
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 jan 2012, 14:20
Ort: Ovanmyra
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av LPalm »

Nä det går inte!
Man kan inte flytta Dalarnas äldstastad även om föreningen med U-län alltid har funnits på ett elle annat sätt.
MVH /LP

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av SWJ »

Det artar sig bygget. Ser fram emot slutklämmen. :D
Men Sture om du bott i Västmanland så hade du kunnat
"hoppa" stuprören. Sådana använder vi inte här i länet
utan låter det skvala på så att vi slipper höra avundsjuka
kommentarer från både gnällbältet och Siljansbygden. :mrgreen:
Tommy (SWJ)

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av belore »

Som barnfödd i Furudal (Ovansiljan) och numera boende i Rättvik (Nedansiljan), dvs i kärnan av Dalarna :D , kan jag inte låta bli att kasta mig in i "Daladiskussionen".

En gammal indelning av Dalarna är:
- Övre Dalarna, även kallat Egentliga Dalarna, i sig omfattande Västerdalarna och Österdalarna. Österdalarna är i sin tur uppdelat i Ovansiljan och Nedansiljan.
- Dalabergslagen eller Nedre Dalarna. I Dalabergslagen ingår Kopparbergslagen, Västerbergslagen och Österbergslagen.

Gränsen mellan huvuddelarna gick norr om Falun - Borlänge. Såvitt jag vet stod förr i tiden en skylt i Amsberg som pekade österut mot Falun och norrut mot Dalarna (dvs Egentliga Dalarna).

Intressant är att t o m mitten av 1600-talet hörde Norbergs och Skinnskattebergs Bergslag till Dalarna, men vid Axel Oxienstiernas länsreform fördes de över till Västmanland. Dessutom hör Orsa Finnmark till Dalarna, även om det ingår i Gävleborgs län, detta trots att man ofta på Hälsingekartor utgivna av vissa :? turistorganisationer fört över detta område till Hälsingland :shock: .

Jag har bott och arbetat i många år utanför landskapets gränser och en självklarhet har alltid varit att vi från Dalarna håller ihop, vare sig man kommer från den övre eller nedre delen. Det är viktigt att stå enade mot (eventuellt :evil: ) individer från annat håll som försöker göra sig lustiga över vår vackra dialekt, vackra sockendräkter (med eller utan knätofs), underbara musik, höga majstänger (som står året om) med mera, med mera. Orsaken till lustigheter och annat torde vara ren avundsjuka. Internt kan vi förstås ha vissa meningsskiljaktigheter :!: Som boende nära Saluån har jag självfallet synpunkter på "drantar" ;) , men utåt håller vi ihop.
/Bertil

PS. Jogra, har man inte i Finland ett område kallat "Egentliga Finland"?

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av jogra »

Sture Bylén skrev: När Dalarna en gång befolkades kom människorna vandrande från kusten och upp efter älvfåran.
Vilket folk månne det var......? 8-)
belore skrev: Finnmark till Dalarna,
Här har vi en som har nåt på koll... :D :D :D
Det kulle vara väldans trevligt att få en oförvrängd utredning i ämnet. :roll:
belore skrev: PS. Jogra, har man inte i Finland ett område kallat "Egentliga Finland"?
Mja, har nån gång hört om nåt sånt område nån gång, kommer inte riktigt ihåg var det skulle vara... :? :roll: :mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Jag ser till min glädje att det lärda och strikt vetenskapliga samtalet om Dalarnas och Bergslagens regionalgeografi fortsatte trots att jag var upptagen i går kväll.
belore skrev:Jag har bott och arbetat i många år utanför landskapets gränser och en självklarhet har alltid varit att vi från Dalarna håller ihop, vare sig man kommer från den övre eller nedre delen. Det är viktigt att stå enade mot (eventuellt ) individer från annat håll som försöker göra sig lustiga över vår vackra dialekt, vackra sockendräkter (med eller utan knätofs), underbara musik, höga majstänger (som står året om) med mera, med mera. Orsaken till lustigheter och annat torde vara ren avundsjuka. Internt kan vi förstås ha vissa meningsskiljaktigheter Som boende nära Saluån har jag självfallet synpunkter på "drantar" , men utåt håller vi ihop.
Bra sammanfattning av läget, Bertil. Och om någon är intresserad av de interna meningsskiljakligheterna, Saluån och "drantarna" finns det en bra sammanfattning här: http://www.gardebyn.com/laten/laten.htm
SWJ skrev:kommentarer från både gnällbältet och Siljansbygden
Snacka om att "klämmas mellan sköldarna". :D
Svante Andersson skrev:Sture... vill du ta Hedemora på ryggen och bli Västmanlänning så är du välkommen
Det tackar jag för - det känns tryggt att ha en reträttplats om man skulle göra sig omöjlig på hemmaplan. :D
LPalm skrev: begrepp blir ofta en förvanskning pga. vårt provinsiella uttalande
Det stämmer det! Jag minns när jag en gång i tiden gjorde en skoluppgift om gatu- och kvartersnamn i Falun. Där fanns ett kvarter som hette "Nasaret". Hur kunde detta bibliska namn hamna i den grufliga staden? Jo, förklaringen var att en lantmätare från Fjollträsk hade varit uppe för att kartlägga staden och ett område som kallades Nas-arvet hade genom dialektalt uttal och nonschalant uppmärksamhet blivit "Nasaret" i lantmätarens anteckningar. :lol:
jogra skrev:Det kulle vara väldans trevligt att få en oförvrängd utredning i ämnet.
Men min käre, Johan, det är väl det du just fått av några tunga auktoriteter på området... 8-)

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av BoIS:aren »

Fagersta uppslukas mer och mer av "rumpmasfolket". Numera delar vi på byggnadsnämnd, miljönämnd, räddningstjänst, lasarett m.m. med Avesta. Har till och med svärmor boendes där. Du kallade dig "Nordvästmanlänning", vad säger du om jag kallar mig "Sydrumpmas"? Är det godkänt ? :P .
/Janne

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

BoIS:aren skrev:Du kallade dig "Nordvästmanlänning", vad säger du om jag kallar mig "Sydrumpmas"? Är det godkänt ? .
Käre vän, eftersom vi masar är kända för vårt generösa sinnelag är mitt svar förstås givet. :D

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av belore »

Tack Sture för att du la in en länk till Jälbilåten, en del av vårt kulturarv. Går man in på Youtube och söker på "Gärdebylåten med Evert Sandin" får man dessutom lyssna till både sång och dragspel.
/Bertil

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Fernis skrev:Jag har blandat med gott resultat både med vatten & Tamiya thinner för akryl & även med enbart Tamiyas thinner.
Beckers akryl färgen som jag målat med måste spädas ungefär 3 delar färg 2 delar thinner/vatten så en kvarts liter kommer att räcka i all evighet
Intressant, Anders, nu ska jag hänga på låset till färghandeln på måndag.
belore skrev:Tack Sture för att du la in en länk till Jälbilåten, en del av vårt kulturarv. Går man in på Youtube och söker på "Gärdebylåten med Evert Sandin" får man dessutom lyssna till både sång och dragspel.
/Bertil
He, he, nu bryter väl Youtubeservern ihop av anstormningen!! :D

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av belore »

[quote][/quote].
Det minner mig om att den bagare som förgyllde :) min uppväxt i Furudal med sina härliga Princesstårtor faktiskt kom från Vörå!!!
/Bertil

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19973
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Johan Molin »

He, he, nu bryter väl Youtubeservern ihop av anstormningen!!
Va? Inte visste jag att Youtube hade en klagomur? :shock:

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av belore »

Mitt förra inlägg var självfallet avsett som ett svar till Jogra, men jag missade något när jag skulle citera honom (och Sture) :oops: . Undrar vad som kommer att hända när jag försöker lägga in en bild :? Nytt försök :!:
jogra skrev:
Sture Bylén skrev: När Dalarna en gång befolkades kom människorna vandrande från kusten och upp efter älvfåran.
Vilket folk månne det var......? 8-)

Det minner mig om att den bagare som förgyllde min uppväxt i Furudal med sina härliga Princesstårtor faktiskt kom från Vörå!!!
/Bertil

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av jogra »

Sture Bylén skrev:... väl det du just fått av några tunga auktoriteter på området... 8-)
Nja mjo, kanske visst ändå att dessa kan räknas till de glada amatörarkeologerna som berättar enbart valda kapitel... :roll:

belore skrev: bagare som förgyllde min uppväxt i Furudal med sina härliga Princesstårtor faktiskt kom från Vörå!!!
/Bertil
Se man på endå! :shock: Kanske du möjligen kan påminna dej namnet på denna prins?
Kom ihåg att komma ihåg.

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av belore »

jogra skrev:av jogra » Idag, 14:20
belore skrev:
bagare som förgyllde min uppväxt i Furudal med sina härliga Princesstårtor faktiskt kom från Vörå!!!
/Bertil
Se man på endå! Kanske du möjligen kan påminna dej namnet på denna prins?
Han heter Sippus, Gerhard Sippus.
/Bertil

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av belore »

belore skrev:Tack Sture för att du la in en länk till Jälbilåten, en del av vårt kulturarv. Går man in på Youtube och söker på "Gärdebylåten med Evert Sandin" får man dessutom lyssna till både sång och dragspel.
/Bertil
Lär mig mer och mer. Här är länken ni alla väntat på!!
http://www.youtube.com/watch?v=WxPkL3WJh6g
/Bertil

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

belore skrev:Lär mig mer och mer. Här är länken ni alla väntat på!!
Det här ser ju verkligt lovande ut, Bertil!!! :lol: :lol:


---------------------------------------------------------------------------------------


Eftersom jag lider av materialbrist vad gäller lockpanellimning så får jag väl gripa mig an med något annat. Dagarna ”äts upp” på något mystiskt sätt när det är helg men jag försöker i alla fall göra något lite på stationshuset varje dag.

Idag började jag att förbereda att lägga tegel på taket. Ränndalar finns ju på alla tak av den här typen. Bredden kan variera en del men en titt på detta fotografi ger vid handen att här var de ganska smala.

Bild

Först konstruerar jag mallar i papp:

Bild

Alla mallar uppmätta och urklippta.

Bild


Ja, då är det väl bara att sätta igång att skära till Kibris tegelark, då?
Nej, visst, nej. Springorna i ränndalarna måste ju spacklas igen. Man vet ju aldrig om det kommer någon kitslig plåtslagare på besök......

Bild


Tillskärningen av teglet får nog vänta till i morgon – nu ska jag titta på ”På spåret” från igår.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Arne Lindgren »

belore skrev:
belore skrev:Tack Sture för att du la in en länk till Jälbilåten, en del av vårt kulturarv. Går man in på Youtube och söker på "Gärdebylåten med Evert Sandin" får man dessutom lyssna till både sång och dragspel.
/Bertil
Lär mig mer och mer. Här är länken ni alla väntat på!!
http://www.youtube.com/watch?v=WxPkL3WJh6g
/Bertil
Gaaah!
Jag har åkt Siljan runt på cykel 10 gånger.. och jag räknade ut att jag hade 1000 mil motionslopp utan en enda punktering. Och så fick jag 4 stycken på ett enda Siljan runt. Slut på slangar, bara att sitta och laga,och naturligtvis var Evert Sandin där och förde oljud på just den depån. Jag var ju tvungen att laga slangar så jag kom därifrån. Fram tills jag var klar var jag fast inom hörhåll. Så nu får racerhojen hänga i garaget. Det traumat vill jag inte riskera igen.. ;)

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1046
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av magnus63 »

Väntar med spänning på fler byggnader. Magasinet blev otroligt bra. Jag vet redan att du bygger jättefina kåkar, men det blir riktigt storslaget när de kommer på plats i det fina landsskapsbygget. Bravissimo!

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

magnus63 skrev:riktigt storslaget när de kommer på plats i det fina landsskapsbygget
Tack för det, Magnus! Ja lite landskap runt kåkarna är viktigt. Det behövs bara en liten diorama-remsa på 5 cm runt en kåk för att intrycket ska bli helt annorlunda. Nu ska jag med intresse följa framväxten av Mamre i en annan tråd. ;)
Arne Lindgren skrev:Jag har åkt Siljan runt på cykel 10 gånger.. och jag räknade ut att jag hade 1000 mil motionslopp utan en enda punktering. Och så fick jag 4 stycken på ett enda Siljan runt. Slut på slangar, bara att sitta och laga,och naturligtvis var Evert Sandin där och förde oljud på just den depån. Jag var ju tvungen att laga slangar så jag kom därifrån. Fram tills jag var klar var jag fast inom hörhåll. Så nu får racerhojen hänga i garaget.
Ja, nog är det förfärligt! Att man ska behöva gnessa runt Siljan 10 gånger och få 4 punkteringar innan man får förmånen att höra Evert Sandin!
Vilken arrangörsmiss! :oops:

LPalm
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 jan 2012, 14:20
Ort: Ovanmyra
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av LPalm »

Hej!
Ja en hel del av de provinsiella och dessutom Stures stationshus som växer fram, härlígt.
Nu har vi ju hör vår nationalsång som dessutom innehåller en istruktion hur man gör med dom söder om sockengränsen detta är bara en nedteckning sen tidigare som Bul-Jerk (Sven-Erik Swen) gjorde när han skrev texten till Jelbilåt´n och denna följs till punkt o pricka av Belore på hans utsatta sydliga utpost.
Nåja i dag så är vi samms med dom som råkar bo i den socken som är närmast söder om oss.
Och till Arne L och ni andra så skickar jag en annan version som inte innne håller text eller MM´s och Sten Bromas hatobjekt inte heller de instrument som enligt sägnen trakteras enligt följande; av 3 Rättvikare så spelar 4 fiol.
Hälsningar /LPalm
http://www.youtube.com/watch?v=93u9pjLj ... re=related

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av belore »

Det börjar bli så mycket musik här så vi får nog flytta över inläggen till tråden "Kamratföreningen/Mina musikfavoriter på YouTube".
/Bertil

Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

belore skrev:Det börjar bli så mycket musik här så vi får nog flytta över inläggen till tråden "Kamratföreningen/Mina musikfavoriter på YouTube
Ingen fara, Bertil. Min erfarenhet är att dikeskörningar/OT hamnar rätt av egen kraft rätt snabbt igen. Att spår möts är för övrigt rätt naturligt på detta forum! :D

Nu har jag teglat på stationshusets tak och gett det en första duvning med färg.
Så här blev det:

Bild

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Draken Puff »

Panna för panna :twisted:
Puff ute på flygspaning
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
belore skrev:Det börjar bli så mycket musik här så vi får nog flytta över inläggen till tråden "Kamratföreningen/Mina musikfavoriter på YouTube
Ingen fara, Bertil. Min erfarenhet är att dikeskörningar/OT hamnar rätt av egen kraft rätt snabbt igen. Att spår möts är för övrigt rätt naturligt på detta forum! :D
Ja, var - om inte i Morshytte-tråden - ska man orera om dr-gsp-lsmusikens vara eller inte vara!?! :mrgreen:
Sture Bylén skrev:Nu har jag teglat på stationshusets tak och gett det en första duvning med färg.
Så här blev det:
Ser mycket bra ut! Ser fram emot fortsättningen av redovisningen av detta projekt!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
aberg
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 dec 2011, 16:11
Ort: Styrsjöbo / Leksand

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av aberg »

Sture Bylén skrev:Förresten, Per Arne, om du läser det här; Minns du var bilden på Dahlqvist och bulldozern är tagen?
Jag tror att just den bilden är tagen på byvägen, i kurvan där vägen rundar affären. Man kan se det på den övre av de två bilderna nedan. Dock har jag ytterligare en bild med Dahlqvist betraktande caterpillarn och den bilden ser ut att vara tagen nedanför Dahlqvists eget hus.BildBild

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av BoIS:aren »

Härliga gamla bilder! Sen ser jag till min stora glädje att bakom Caterpillarn på översta bilden att det är 24 trådars telefonstolpar. :D
/Janne

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Mölle-Mats »

BoIS:aren skrev:Härliga gamla bilder! Sen ser jag till min stora glädje att bakom Caterpillarn på översta bilden att det är 24 trådars telefonstolpar. :D
Standarden är satt! Nu fick broder Sture något att leva upp till! :D
Also sprach der Matserschmitt!


Sture Bylén

Re: Morshyttan-Rossberga 1959

Inlägg av Sture Bylén »

Strålande, Per Arne! De här platserna kan jag identifiera på millimetern!!!! På den nedre av bilderna syns ju t.om. Dahlqvists lilla uthus, än så länge bara en frigolitmockup på anläggningen, längst upp till höger på denna bild: (Man måste tyvärr scrolla.)
Bild
BoIS:aren skrev:Sen ser jag till min stora glädje att bakom Caterpillarn på översta bilden att det är 24 trådars telefonstolpar
[img]
Mölle-Mats skrev:Standarden är satt! Nu fick broder Sture något att leva upp till!
Jaha, och så är vargflocken på och nafsar en i hälarna direkt. Men OK, då, Mats; om jag fixar telefonstolparna så kanske du konverterar Caterpillarn? Jag menar, du är ju i alla fall sturelseledamot vilket du förde fram när du försökte kuppa igenom någon av dina otaliga andra idéer härom dagen. :mrgreen:
Senast redigerad av Sture Bylén den 08 jan 2012, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"